sukulaiset näkevät potilastiedoistani että olen pettänyt miestäni?
Koska kävin sp-tautivastaanotolla. Potilastiedoissa lukee päivämäärä, jolloin suojaamaton yhdyntä on tapahtunut.
Kävin Omakanta-palvelusta kieltämässä kyseisen käynnin tietojen luovuttamisen, mutta mitä se tarkoittaa?
Onko niin, että vain ko. terveydenhuollon yksikössä toimivat ammattihenkilöt näkevät käynnit, mutta esim. toisen paikkakunnan sairaalassa merkintä ei näy. Näkyykö merkintä muissa saman sairaanhoitopiirin yksiköissä? Vai eikö kukaan näe sitä?
Asia on nimittäin niin, että minulla on läheisiä sukulaisia lääkäreinä/hoitajina toisissa sairaanhoitopiireissä, myös keikkailevat minun kotikunnassani ja pohdin, että pystyvätkö he näkemään tuon hoitokäynnin? Yksi ainakin on niin haikäilemätön ja utelias, että saattaa tilaisuuden tullen käydä nuuskimassa, miten retuperällä terveyteni on.
Toki tiedän, että heillä ei ole asiaa potilastietoihini niin kauan kun en ole heidän potilaansa.
Ja että jos he saisivatkin tietää siitä ja kertoisivat miehelleni, he syyllistyisivät rikokseen, eli potilastietojen paljastamiseen. En joka tapauksessa halua että sukulaiseni tietää tuosta mokastani.
Kadun tekoani ja en halua siitä seuraamuksia, koska opin läksyni ja tekisin mitä vain että saisin sen peruutettua.
Mutta olisiko paikalla asiaan perehtynyttä, joka osaisi selittää miten voisin estää tiedon päätymisen vääriin käsiin.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:31"]
Soita hoitaneelle lääkärille joka on tehnyt merkinnän ja pyydä häntä korjaamaan se sellaiseksi, ettei siitä ilmene suoraan pelkäämäsi tieto. Kerro hänelle syy, niin hän osaa ymmärtää asian.
[/quote]
Lääkärillä ei ole oikeutta poistaa potilaan tulevaankin hoitoon vaikuttavia, oikeita merkintöjä. Eli jos ap:lla nyt vaikka se sukupuolitautitutkimus on tehty, niin ei sitä sieltä potilastietojärjestelmästä poisteta. Ei vaikka laittaisi korjaamisvaatimuksen menemään.
[/quote]
Hoitanut lääkäri voi tehdä merkintänsä monella tavalla siten, että siitä ilmenee terveydenhuollon tarvitsema tieto, mutta ei hänen perheen ulkopuolinen sosiaalinen aktiivisuus. Jokainen lääkäri ratkaisee itse, mitä merkitsee potilaasta, sukupuolitautitutkimuksellekin on monia mahdollisia syitä ja viittauksen voi tehdä sellaiseksi, ettei siitä selviä minkä takia potilas on ollut tutkittavana.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:41"]
Ja potilastiedotkaan eivät kuulu reseptien kirjoittajalle, jossei kyseinen vaiva liity määrättävään lääkkeeseen.
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta ennenkuin kirjotan reseptin reseptiä, käyn kyllä läpi viimeisimmät tekstit. Tämä siksi, että niissä saattaa olla jotakin, mikä on mahdollisen tulevan lääkkeen kannalta oleellisesta: epäily raskaudesta, allergia, toisen lääkeaineen samanaikainen syöminen jne. Teen tämän oman oikeusturvani- ja potilasturvallisuuden takia.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:41"]
Ja potilastiedotkaan eivät kuulu reseptien kirjoittajalle, jossei kyseinen vaiva liity määrättävään lääkkeeseen.
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta ennenkuin kirjotan reseptin reseptiä, käyn kyllä läpi viimeisimmät tekstit. Tämä siksi, että niissä saattaa olla jotakin, mikä on mahdollisen tulevan lääkkeen kannalta oleellisesta: epäily raskaudesta, allergia, toisen lääkeaineen samanaikainen syöminen jne. Teen tämän oman oikeusturvani- ja potilasturvallisuuden takia.
[/quote]
Juuri näin. Ja todellakin potilastiedoissa törmää paljon erikoisempiinkin tarinoihin, joten jonkun random-sukulaisen klamydiatesti tuskin jäisi edes mieleen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Naiset on naisia... Aina löytyy syyt tilanteista, suhteesta, olosuhteista tai kuun asennosta. Yksi asia vain johti toiseen, ja koko homman konna on se oma mies, joka ei vaan tajua olla vähemmän tylsä, leveäharteisempi tai isomunaisempi.
[/quote]
Olen vapaa nainen, kymmenet naimisissa olevat miehet ovat tuppautumassa seuraani ja sänkyyni. Usein jopa niin, että oma vaimo on paikalla. Vaimo kuulema jää heti, jos mukaani mies pääsee. Liekö löysähousuisuus miehillä kiinni kuun asennosta vai mistä? Mene ja tiedä. Mutta minä olen oppinut sen, että miestä en riesakseni huoli, kuin joskus ja sillon täytyy olla todella fiksu ja ymmärtää, että aamulla matka jatkuu ... eri suuntiin!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Heippa. Resepteistä vielä. Lääkäri sen useimmiten uusii. Suomessa on tosi harva sh jolla on oikeus kirjoittaa resepti. Näin olen ymmärtänyt suomessa vain n. 140 sh:lla olisi oikeus tällaiseen.
"Soita hoitaneelle lääkärille joka on tehnyt merkinnän ja pyydä häntä korjaamaan se sellaiseksi, ettei siitä ilmene suoraan pelkäämäsi tieto. Kerro hänelle syy, niin hän osaa ymmärtää asian."
Juuri näin!!! Jolloin asia jää vain lääkärin tietoon. Yleensä lääkärit ovat hyvin empatiakykyisiä ja varmasti ymmärtää syy, miksi haluat tiedot salattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:54"]
LOL miten vainoharhainen ja hysteerinen lehmä tämä meidän ap. Toivottavasti tämä on vain provo.
[/quote]
No jaa, kuvittele itsesi samaan asemaan, saattaisi kuumottaa.
Mutta kirjoitustyylisi perusteella vaikutat vajaaälyiseltä. Älykkyys taas on periytyvä ominaisuus, joten suvussasi tuskin on lääkäreitä, ja lisäksi vajaaälyiset harvoin kykenenvät abstraktiin ajatteluun.
Edellä mainituista seikoista johtuen siis lienee turha odottaa, että voisit kuvitella itseäsi ap.n asemaan.
Mutta ap, voit luottaa siihen, että jos asia kantautuu miehesi korviin, rikossyyte rapsahtaa jollekin ja sinä saat siitä mielipahasta muikeat korvaukset.
[/quote]
No ei kuumottaisi, kun en kuitenkaan sukulaiseni hoidettavaksi menisi. Enemmän kuumottaisi esimerkiksi se, että itse en kykene pitämään salaisuuttani tai seksikumppanini möläyttää asiasta jollekin.
[/quote]
Todistat jälleen typeryytesi. Ap ei mennyt "sukulaisen hoidettavaksi". Hän on huolissaan juuri siitä, saavatko sukulaiset terveydenhuollon ammattilaisina jostain kautta selville hänen käyntinsä spt-vastaanotolla, vaikka EIVÄT ole hoitaneet häntä.
[/quote]
Ota nyt intternetin sankari iisisti. Tämä huolissaan olo juuri on sitä vainoharhaisuutta, mihin viittasin. Että muka sukulaiset menisivät kyttäilemään tietoja, vaikka lapsikin tietää, että siitä jää merkintä ja seuraa vakavia sanktioita. Jos sukulaisen hoitoon menisi, niin tilanne olisi toki toinen.
No jo olet omasta mielestäsi merkityksellinen nainen, kun kuvittelet, että kaikki hoitoalalla olevat sukulaisesi hyökkäävät heti juuri sinun tietojesi kimppuun. Jos näin on, niin suvussanne taitaa olla laajalle levinnyt moraalivaje, joka kattaa sinutkin. Tulee mieleen, että olet ehkä itsekin hoitoalalla ja harrastat juurikin tätä nuuskimista. En oikein muuten jaksa ymmärtää, miksi olet niin hermona menneistä tapahtumista.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:38"]Voihan sun pikku salaisuutesi paljastua jotenkin muutenkin.. Ennemmin huolehtisin muista tekijöistä. Nykyään valvotaan potilastietoja paremmin kuin ennen. En minä ainakaan ole koskaan käynyt katsomassa kenenkään tietoja luvatta. Uskoisin, ettei uteliaatkaan enää nykyään käy katsomassa, koska käynneistä jää aina merkintä.
[/quote]
Sama täällä ja jos tuttuja on tullut töissä vastaan, olen aina kysynyt että haluaisivatko että joku muu hoitaja hoitaa hedän asiaansa.
Offtopic, mutta mites tuo seksi oman miehen kanssa. Joissain taudeissa itämisaika on 3 kk, jonka jälkeen voidaan vasta luotettavasti testata, aiotko olla harrastamatta seksiä miehesi kanssa ollenkaan tänä aikana? Kondomikaan ei suojaa sukupuolitaudeilta 100-prosenttisesti, ja jos teillä ei muuten ole kumi ehkäisynä (kun et käyttänyt pettäessäkään) niin kannattaa varmaan miettiä, miten selität sen äkillisen tarpeen.
Minua itseäni on petetty kahdessa suhteessa, itse en koskaan ole, eli sikäli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, ettei se pettäminen ole niin vakava asia kuin jotkut sanovat, vaikka tuskallista onkin. Seksistä tehdään aivan liian iso numero yhteiskunnassamme. Jonkun taudin tartuttaminen sen sijaan voi olla jo vähän vakavampi juttu, etenkin jos ei uskalla kumppanille kertoa ja tauti aiheuttaa lisätauteja!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"]
Offtopic, mutta mites tuo seksi oman miehen kanssa. Joissain taudeissa itämisaika on 3 kk, jonka jälkeen voidaan vasta luotettavasti testata, aiotko olla harrastamatta seksiä miehesi kanssa ollenkaan tänä aikana? Kondomikaan ei suojaa sukupuolitaudeilta 100-prosenttisesti, ja jos teillä ei muuten ole kumi ehkäisynä (kun et käyttänyt pettäessäkään) niin kannattaa varmaan miettiä, miten selität sen äkillisen tarpeen.
Minua itseäni on petetty kahdessa suhteessa, itse en koskaan ole, eli sikäli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, ettei se pettäminen ole niin vakava asia kuin jotkut sanovat, vaikka tuskallista onkin. Seksistä tehdään aivan liian iso numero yhteiskunnassamme. Jonkun taudin tartuttaminen sen sijaan voi olla jo vähän vakavampi juttu, etenkin jos ei uskalla kumppanille kertoa ja tauti aiheuttaa lisätauteja!
[/quote]
Ei tarvitse huolehtia seksistä oman miehen kanssa, kun sitä ei ole; miehen tahdosta ei ole.
Kaikki konstit on kokeiltu ja kärsivällisyyttä venytetty, mutta kun häntä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ja ennen kuin ehditte haukkua siiderivalaaksi, niin mainittakoon, että näköä ja muotoa on siunattu sikäli, että muita miehiä olisi kyllä jonoksi asti, kolmen vuoden kituuttamisen jälkeen sorruin sitten tähän yhteen.
Eli ei tuottanut ongelmia olla seksittä tuo 4 vko, missä ajassa useimmat sp-taudit itävät tai ovat verestä todettavissa. On sitä oltu pidempiäkin aikoja ilman, ja uskon että vaikka maailman tappiin voidaan olla niin kauan kuin minä en tee aloitetta.
No tässä tuli nyt pientä vihjettä niistä olosuhteista jotka johtivat pettämiseen, jota edelleenkin kadun ja peruisin jos voisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"]
[/quote]
Ei tarvitse huolehtia seksistä oman miehen kanssa, kun sitä ei ole; miehen tahdosta ei ole.
Kaikki konstit on kokeiltu ja kärsivällisyyttä venytetty, mutta kun häntä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ja ennen kuin ehditte haukkua siiderivalaaksi, niin mainittakoon, että näköä ja muotoa on siunattu sikäli, että muita miehiä olisi kyllä jonoksi asti, kolmen vuoden kituuttamisen jälkeen sorruin sitten tähän yhteen.
Eli ei tuottanut ongelmia olla seksittä tuo 4 vko, missä ajassa useimmat sp-taudit itävät tai ovat verestä todettavissa. On sitä oltu pidempiäkin aikoja ilman, ja uskon että vaikka maailman tappiin voidaan olla niin kauan kuin minä en tee aloitetta.
No tässä tuli nyt pientä vihjettä niistä olosuhteista jotka johtivat pettämiseen, jota edelleenkin kadun ja peruisin jos voisin.
ap
[/quote] Olisi varmaan parempi jos eroaisitte?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"]
[/quote]
ap
[/quote]
Oman miehen kanssa seksistä kyselevä jatkaa:
Kuulostaa kurjalta. Miksi miestä ei kiinnosta? Oletteko pystyneet kommunikoimaan asiasta avoimesti?
Jos seksi on sinulle tärkeä osa suhteita (mikä on ok) ja miehelle ei (mikä on ok) ja ette pysty asiaa selvittämään, ja asia kiusaa sinua niin että petät, miksi olette yhä yhdessä? YTHS:n asiakkaana olet todennäköisesti aika nuori, eikö olisi parempi päättää onneton suhde, harrastaa seksiä miten haluat, ja toivottavasti tulevaisuudessa löytää kumppani, jonka kanssa on samat toiveet suhteelle?
Potilastietoja saa katsoa vain ne terveydenhuollon henkilöt jotka ovat hoitosuhteessa potilaaseen. Eli jos sukulaisesi ei hoida sinua niin hän ei saa potilaspapereitasi avata ja ei silloin tule tietojasi näkemään.
Asiasta on keskusteltu ihan uuvuksiin asti. Mies käyttää kaiken energiansa yritykseen ja harrasteisiin, eikä minulle jää mitään. Hän ei ole osoittanut juurikaan nöyryyttä tämän ongelmamme edessä. Vaan pikemminkin näkee, että näillä mennään mitä on ja minun on tyydyttävä siihen. Hän ei siis ole halukas etsimään asiaan ratkaisua.
Sen harvan kerran kun harrastamme seksiä, tuumaa vain ohimennen, että eipä tuotakaan ole tullut ihan äsken tehtyä. Vaikka minun sydämeni itkee jo valmiiksi verta kun tiedän että edessä on taas kuukausien odotus ja lukuisat torjutuksi tulemiset.
Eroa olen harkinnut kyllä, mutta tuntuu että onko tuo riittävä syy erota, jos suhde on muuten kunnossa. Tosin tämän asian takia minuun on kertynyt niin paljon katkeruutta, että se alkaa jo kuolettamaan tunteitani miestä kohtaan.
ap
Alkuperäisenä olisin enemmän huolissani siitä, että näkeekö mies mitä hän on nettiin kirjoittanut kuin siitä, että ovatko lähisukulaiset uteliaita ja pilaavat uransa.
Olin n 5vsitten eräällä yksityisellä terveysasemalla töissä ja ainakin siellä potilastiedot sai lukittua jopa niin että vain ja ainoastaan kyseisen käynnin aikana hoitanut lääkäri pääsi ne myöhemminkään näkemään. Kannattaa siis soittaa tuonne sinua hoitaneeseen yksikköön ja kysyä potilasturva-asioista sieltä suoraan.
No, itse työskentelen eräässä vastaanotossa sh:na ja kun asiakas soittaa ja haluaa varata aikaa, niin joudun lukemaan potilastietoja. Meidän on esimerkiksi tiedettävä milloin ja mihin vaivaan asiakas on meillä viimeksi käynyt, jotta osaisin ohjata hänet mahdollisesti samalle lääkärille, kenen luona hän on aikaisemmin käynyt tai juuri sille lääkärille, joka siihen vaivaan on erikoistunut. Minun täytyy myös tietää, onko hänellä esim säännöllistä hoitokontakia. Joskus asiakas sanoo, ettei muista kenellä on viimeksi käynyt. En toki jää lukemaan tekstejä huvikseni. Minun on myös kirjattava potilastietoihin, esimerkiksi kenelle lääkärille asiakas sitten varasi ajan ja se on mahdotonta ilman potilastietoihin menemistä. Yleensä myös ilmoitan asiakkaalle että nyt menen potilastietoihisi. Luvatta tai ilman asiaa en niihin mene.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:32"]
Vaikka sukulaisena olisi lääkäri, paikkakunnasta riippumatta, niin ko. lääkäri ei saa katsoa ihmisten potilastietoja ilman hoitosuhdetta.
[/quote]
Ja jos katsoo (lokitiedot saat milloin vain) niin se on rikos. Siinä sitä on suvulle vasta häpeää.