sukulaiset näkevät potilastiedoistani että olen pettänyt miestäni?
Koska kävin sp-tautivastaanotolla. Potilastiedoissa lukee päivämäärä, jolloin suojaamaton yhdyntä on tapahtunut.
Kävin Omakanta-palvelusta kieltämässä kyseisen käynnin tietojen luovuttamisen, mutta mitä se tarkoittaa?
Onko niin, että vain ko. terveydenhuollon yksikössä toimivat ammattihenkilöt näkevät käynnit, mutta esim. toisen paikkakunnan sairaalassa merkintä ei näy. Näkyykö merkintä muissa saman sairaanhoitopiirin yksiköissä? Vai eikö kukaan näe sitä?
Asia on nimittäin niin, että minulla on läheisiä sukulaisia lääkäreinä/hoitajina toisissa sairaanhoitopiireissä, myös keikkailevat minun kotikunnassani ja pohdin, että pystyvätkö he näkemään tuon hoitokäynnin? Yksi ainakin on niin haikäilemätön ja utelias, että saattaa tilaisuuden tullen käydä nuuskimassa, miten retuperällä terveyteni on.
Toki tiedän, että heillä ei ole asiaa potilastietoihini niin kauan kun en ole heidän potilaansa.
Ja että jos he saisivatkin tietää siitä ja kertoisivat miehelleni, he syyllistyisivät rikokseen, eli potilastietojen paljastamiseen. En joka tapauksessa halua että sukulaiseni tietää tuosta mokastani.
Kadun tekoani ja en halua siitä seuraamuksia, koska opin läksyni ja tekisin mitä vain että saisin sen peruutettua.
Mutta olisiko paikalla asiaan perehtynyttä, joka osaisi selittää miten voisin estää tiedon päätymisen vääriin käsiin.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:48"]
Asiasta on keskusteltu ihan uuvuksiin asti. Mies käyttää kaiken energiansa yritykseen ja harrasteisiin, eikä minulle jää mitään. Hän ei ole osoittanut juurikaan nöyryyttä tämän ongelmamme edessä. Vaan pikemminkin näkee, että näillä mennään mitä on ja minun on tyydyttävä siihen. Hän ei siis ole halukas etsimään asiaan ratkaisua.
Sen harvan kerran kun harrastamme seksiä, tuumaa vain ohimennen, että eipä tuotakaan ole tullut ihan äsken tehtyä. Vaikka minun sydämeni itkee jo valmiiksi verta kun tiedän että edessä on taas kuukausien odotus ja lukuisat torjutuksi tulemiset.
Eroa olen harkinnut kyllä, mutta tuntuu että onko tuo riittävä syy erota, jos suhde on muuten kunnossa. Tosin tämän asian takia minuun on kertynyt niin paljon katkeruutta, että se alkaa jo kuolettamaan tunteitani miestä kohtaan.
ap
[/quote]
Jos mies ei halua etsiä asiaan ratkaisua, sanoisin että ongelma ei ole pelkästään seksissä, vaan siinä, ettei mies edes halua yrittää etsiä vastauksia. Itseäni vaivaa joskus haluttomuusjaksot, silloin pohdimme miehen kanssa yhdessä, mitä asioita voisimme tehdä, jotta minulle tulisi parempi olo. Kukaan ei pakota ketään, mutta totta kai haluan yrittää sovittaa yhteen tämänkin suhteen osa-alueen toiveet miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"]
Offtopic, mutta mites tuo seksi oman miehen kanssa. Joissain taudeissa itämisaika on 3 kk, jonka jälkeen voidaan vasta luotettavasti testata, aiotko olla harrastamatta seksiä miehesi kanssa ollenkaan tänä aikana? Kondomikaan ei suojaa sukupuolitaudeilta 100-prosenttisesti, ja jos teillä ei muuten ole kumi ehkäisynä (kun et käyttänyt pettäessäkään) niin kannattaa varmaan miettiä, miten selität sen äkillisen tarpeen.
Minua itseäni on petetty kahdessa suhteessa, itse en koskaan ole, eli sikäli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, ettei se pettäminen ole niin vakava asia kuin jotkut sanovat, vaikka tuskallista onkin. Seksistä tehdään aivan liian iso numero yhteiskunnassamme. Jonkun taudin tartuttaminen sen sijaan voi olla jo vähän vakavampi juttu, etenkin jos ei uskalla kumppanille kertoa ja tauti aiheuttaa lisätauteja!
[/quote]
Ei tarvitse huolehtia seksistä oman miehen kanssa, kun sitä ei ole; miehen tahdosta ei ole.
Kaikki konstit on kokeiltu ja kärsivällisyyttä venytetty, mutta kun häntä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ja ennen kuin ehditte haukkua siiderivalaaksi, niin mainittakoon, että näköä ja muotoa on siunattu sikäli, että muita miehiä olisi kyllä jonoksi asti, kolmen vuoden kituuttamisen jälkeen sorruin sitten tähän yhteen.
Eli ei tuottanut ongelmia olla seksittä tuo 4 vko, missä ajassa useimmat sp-taudit itävät tai ovat verestä todettavissa. On sitä oltu pidempiäkin aikoja ilman, ja uskon että vaikka maailman tappiin voidaan olla niin kauan kuin minä en tee aloitetta.
No tässä tuli nyt pientä vihjettä niistä olosuhteista jotka johtivat pettämiseen, jota edelleenkin kadun ja peruisin jos voisin.
ap
[/quote]
Rehellisyys olisi hyväksi suhteelle, mutta miksei sitä ole? Meinaatko että salaisuudet eivät vaikuta negatiivisesti suhteeseenne?
En lukenut ketjua kuin alusta jonkin matkaa. Mitähän ne hoitavat lääkärit ja hoitajat voisivat niistä merkinnöistä saada muuta tietoa, kuin että kävit testeissä? Tuliko sinne merkintä sinun harha-askeleestasi? Voiko joku hoitaja tulkita sen niin, että varmuuden vuoksi kävit testeissä, mutta tekstistä ei käy ilmi, kumpi tehnyt väärin.
Asiasta on keskusteltu ihan uuvuksiin asti. Mies käyttää kaiken energiansa yritykseen ja harrasteisiin, eikä minulle jää mitään. Hän ei ole osoittanut juurikaan nöyryyttä tämän ongelmamme edessä. Vaan pikemminkin näkee, että näillä mennään mitä on ja minun on tyydyttävä siihen. Hän ei siis ole halukas etsimään asiaan ratkaisua.
Sen harvan kerran kun harrastamme seksiä, tuumaa vain ohimennen, että eipä tuotakaan ole tullut ihan äsken tehtyä. Vaikka minun sydämeni itkee jo valmiiksi verta kun tiedän että edessä on taas kuukausien odotus ja lukuisat torjutuksi tulemiset.
Eroa olen harkinnut kyllä, mutta tuntuu että onko tuo riittävä syy erota, jos suhde on muuten kunnossa. Tosin tämän asian takia minuun on kertynyt niin paljon katkeruutta, että se alkaa jo kuolettamaan tunteitani miestä kohtaan.
ap
[/quote]
Ja sekö ei ole riittävä syy erota, ettet pysty olemaan erossa muista miehistä?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:54"]
ap
[/quote]
Koska mies-nais-vastakkainasettelu ei saa unohtua, kysynkin, että monikohan mies olisi katsellut tällaista touhua naiseltaan edes kuukautta lähtemättä vieraisiin?! Ja kauanko ap:n tilanne oli kestänyt ennen pettämistä, 3 vuotta!
[/quote]
Mitä tekemistä joidenkin idioottimiesten touhulla on AP:n tekemisten kanssa? Jos naapuri varastaa kaupasta niin sullakin on oikeus siihen?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Pettäminen ei ole milloinkaan oikeutettua. Paljaalla vielä. Naurattaa. Tästä tuli mieleen areenassa pyörivä uusi ohjelma, Seksitautien klinikalla.
http://areena.yle.fi/tv/2415999
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi. Jos puolisot keskenään sopivat, että on ihan ok käydä vieraissa niin kyllä se pettäminen silloin ihan oikeutettua on. Onko termi avoin suhde tuttu?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Pettäminen ei ole milloinkaan oikeutettua. Paljaalla vielä. Naurattaa. Tästä tuli mieleen areenassa pyörivä uusi ohjelma, Seksitautien klinikalla.
http://areena.yle.fi/tv/2415999
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi. Jos puolisot keskenään sopivat, että on ihan ok käydä vieraissa niin kyllä se pettäminen silloin ihan oikeutettua on. Onko termi avoin suhde tuttu?
[/quote]
Ei ole pettämistä silloin, ääliö. Pettäminen tapahtuu, kun PETTÄÄ luottamuksen/lupauksen olla vain yhden kanssa. Vai pettääkö moniavioisuudessakin mies toisia vaimojaan kun on yhden kanssa aviovuoteessa?
Miksi altistit itsesi taudeille :/ Se tässä ihmetyttää melkein enemmän kuin pettäminen
Sano miehelle että jos ei halua parantaa asioita niin käyt jatkossa muualla tyydyttämässä tarpeesi. Reilumpaa kuin pettäminen selän takana (tosin jos vuosia pihtaa yrittämättä korjata asiaa ja tietää että seksi on puolisolle tärkeeä niin voiko oikeasti luulla ettei puoliso kävisi hakemassa seksiä muualta?)
Suojaamaton yhdyntä on voinut olla vaikka miehesi kanssa, ja sukupuolitauti on saatukin häneltä. Tai teillä voi olla ns. vapaa liitto eli et ole pettänyt miestäsi. Lisäksi th-henkilökunta ottaa valtavan riskin, jos urkkii tietojasi (ja vielä suuremman, jos kertoo niitä ulkopuoliselle).Eli en nyt oikein näe tässä mitään riskiä; pikemminkin kuulostaa höpö höpöltä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:58"]
Koska kävin sp-tautivastaanotolla. Potilastiedoissa lukee päivämäärä, jolloin suojaamaton yhdyntä on tapahtunut.
Kävin Omakanta-palvelusta kieltämässä kyseisen käynnin tietojen luovuttamisen, mutta mitä se tarkoittaa?
Onko niin, että vain ko. terveydenhuollon yksikössä toimivat ammattihenkilöt näkevät käynnit, mutta esim. toisen paikkakunnan sairaalassa merkintä ei näy. Näkyykö merkintä muissa saman sairaanhoitopiirin yksiköissä? Vai eikö kukaan näe sitä?
Asia on nimittäin niin, että minulla on läheisiä sukulaisia lääkäreinä/hoitajina toisissa sairaanhoitopiireissä, myös keikkailevat minun kotikunnassani ja pohdin, että pystyvätkö he näkemään tuon hoitokäynnin? Yksi ainakin on niin haikäilemätön ja utelias, että saattaa tilaisuuden tullen käydä nuuskimassa, miten retuperällä terveyteni on.
Toki tiedän, että heillä ei ole asiaa potilastietoihini niin kauan kun en ole heidän potilaansa.
Ja että jos he saisivatkin tietää siitä ja kertoisivat miehelleni, he syyllistyisivät rikokseen, eli potilastietojen paljastamiseen. En joka tapauksessa halua että sukulaiseni tietää tuosta mokastani.
Kadun tekoani ja en halua siitä seuraamuksia, koska opin läksyni ja tekisin mitä vain että saisin sen peruutettua.
Mutta olisiko paikalla asiaan perehtynyttä, joka osaisi selittää miten voisin estää tiedon päätymisen vääriin käsiin.
[/quote]
Toivottavasti jäät kiinni ja sinut nolataan koko suvun edessä
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä
En ole hoitoalalla mutta vieläkö ottaa joku hoitohenkilökuntaan kuuluva oikeesti niin suuren riskin että menee asiattomasti lueskelemaan toisten potilastietoja kun tiedetään mitä siitä seuraa jos/kun jää kiinni? Julkinen nöyryytys ja potkut.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:39"]
Voi kiesus miten vaikeaa se on pysyä aloituksen rajaamassa aiheessa!
Tässä ei ollut kyse pettämisestä moraalisena kysymyksenä vaan potilastiedoista ja potilaan oikeuksista rajata potilastietojen luovuttamista.
Mistä vetoa että vähintään 2/3 teistäkin tekopyhistä haksahtaa jossain vaiheessa elämää ja vielä härskimmin.
Toivon teille moralisteille oikein paskaa loppuvuotta.
ap
[/quote]
Olet huora.
Mistä niitä omien potilastietojen lukijoiden lokitietoja voi tilata? Jossain aiemmassa viestissä kehotetiin tilaamaan että saapi tietää kuka niitä on lukenut?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"]
Offtopic, mutta mites tuo seksi oman miehen kanssa. Joissain taudeissa itämisaika on 3 kk, jonka jälkeen voidaan vasta luotettavasti testata, aiotko olla harrastamatta seksiä miehesi kanssa ollenkaan tänä aikana? Kondomikaan ei suojaa sukupuolitaudeilta 100-prosenttisesti, ja jos teillä ei muuten ole kumi ehkäisynä (kun et käyttänyt pettäessäkään) niin kannattaa varmaan miettiä, miten selität sen äkillisen tarpeen.
Minua itseäni on petetty kahdessa suhteessa, itse en koskaan ole, eli sikäli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, ettei se pettäminen ole niin vakava asia kuin jotkut sanovat, vaikka tuskallista onkin. Seksistä tehdään aivan liian iso numero yhteiskunnassamme. Jonkun taudin tartuttaminen sen sijaan voi olla jo vähän vakavampi juttu, etenkin jos ei uskalla kumppanille kertoa ja tauti aiheuttaa lisätauteja!
[/quote]
Ei tarvitse huolehtia seksistä oman miehen kanssa, kun sitä ei ole; miehen tahdosta ei ole.
Kaikki konstit on kokeiltu ja kärsivällisyyttä venytetty, mutta kun häntä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ja ennen kuin ehditte haukkua siiderivalaaksi, niin mainittakoon, että näköä ja muotoa on siunattu sikäli, että muita miehiä olisi kyllä jonoksi asti, kolmen vuoden kituuttamisen jälkeen sorruin sitten tähän yhteen.
Eli ei tuottanut ongelmia olla seksittä tuo 4 vko, missä ajassa useimmat sp-taudit itävät tai ovat verestä todettavissa. On sitä oltu pidempiäkin aikoja ilman, ja uskon että vaikka maailman tappiin voidaan olla niin kauan kuin minä en tee aloitetta.
No tässä tuli nyt pientä vihjettä niistä olosuhteista jotka johtivat pettämiseen, jota edelleenkin kadun ja peruisin jos voisin.
ap
[/quote]
Eli olet hemaiseva amk-opiskelija seksittömässä suhteessa joten oikeastaan on miehen vika että petit ja sinä uhri. Hyi mikä lutka.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:33"] Offtopic, mutta mites tuo seksi oman miehen kanssa. Joissain taudeissa itämisaika on 3 kk, jonka jälkeen voidaan vasta luotettavasti testata, aiotko olla harrastamatta seksiä miehesi kanssa ollenkaan tänä aikana? Kondomikaan ei suojaa sukupuolitaudeilta 100-prosenttisesti, ja jos teillä ei muuten ole kumi ehkäisynä (kun et käyttänyt pettäessäkään) niin kannattaa varmaan miettiä, miten selität sen äkillisen tarpeen. Minua itseäni on petetty kahdessa suhteessa, itse en koskaan ole, eli sikäli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, ettei se pettäminen ole niin vakava asia kuin jotkut sanovat, vaikka tuskallista onkin. Seksistä tehdään aivan liian iso numero yhteiskunnassamme. Jonkun taudin tartuttaminen sen sijaan voi olla jo vähän vakavampi juttu, etenkin jos ei uskalla kumppanille kertoa ja tauti aiheuttaa lisätauteja! [/quote] Ei tarvitse huolehtia seksistä oman miehen kanssa, kun sitä ei ole; miehen tahdosta ei ole. Kaikki konstit on kokeiltu ja kärsivällisyyttä venytetty, mutta kun häntä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ja ennen kuin ehditte haukkua siiderivalaaksi, niin mainittakoon, että näköä ja muotoa on siunattu sikäli, että muita miehiä olisi kyllä jonoksi asti, kolmen vuoden kituuttamisen jälkeen sorruin sitten tähän yhteen. Eli ei tuottanut ongelmia olla seksittä tuo 4 vko, missä ajassa useimmat sp-taudit itävät tai ovat verestä todettavissa. On sitä oltu pidempiäkin aikoja ilman, ja uskon että vaikka maailman tappiin voidaan olla niin kauan kuin minä en tee aloitetta. No tässä tuli nyt pientä vihjettä niistä olosuhteista jotka johtivat pettämiseen, jota edelleenkin kadun ja peruisin jos voisin. ap [/quote] Olisi varmaan parempi jos eroaisitte?
[/quote]
Ei se seksittömyyskään paljon paina kun on elättäjästä kyse. Siksi ei voida olla rehellisiä kun aina on mahdollisuus että amk-opiskelija ap jäisi puille paljaille jos mies ei olisikaan niin ymmärtäväinen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"]
No, itse työskentelen eräässä vastaanotossa sh:na ja kun asiakas soittaa ja haluaa varata aikaa, niin joudun lukemaan potilastietoja. Meidän on esimerkiksi tiedettävä milloin ja mihin vaivaan asiakas on meillä viimeksi käynyt, jotta osaisin ohjata hänet mahdollisesti samalle lääkärille, kenen luona hän on aikaisemmin käynyt tai juuri sille lääkärille, joka siihen vaivaan on erikoistunut. Minun täytyy myös tietää, onko hänellä esim säännöllistä hoitokontakia. Joskus asiakas sanoo, ettei muista kenellä on viimeksi käynyt. En toki jää lukemaan tekstejä huvikseni. Minun on myös kirjattava potilastietoihin, esimerkiksi kenelle lääkärille asiakas sitten varasi ajan ja se on mahdotonta ilman potilastietoihin menemistä. Yleensä myös ilmoitan asiakkaalle että nyt menen potilastietoihisi. Luvatta tai ilman asiaa en niihin mene.
[/quote]
Näin juuri. Tämä on se hoidon tarpeen arvio, joka nykyään tehdään terveysasemalle soitettaessa. Ei niitä aikoja sieltä mekaanisesti anneta. Ihan samoin sitä reseptiä ei enää jollain paperilla uusita vaan avataan potilaskertomus ja sitä kautta uusitaan sähköisesti. Jos siinä ekojen tekstien joukossa pomppaa näkyviin ap:n sukupuolitautistoori, niin sitten pomppaa.
ap
[/quote]
Koska mies-nais-vastakkainasettelu ei saa unohtua, kysynkin, että monikohan mies olisi katsellut tällaista touhua naiseltaan edes kuukautta lähtemättä vieraisiin?! Ja kauanko ap:n tilanne oli kestänyt ennen pettämistä, 3 vuotta!