sukulaiset näkevät potilastiedoistani että olen pettänyt miestäni?
Koska kävin sp-tautivastaanotolla. Potilastiedoissa lukee päivämäärä, jolloin suojaamaton yhdyntä on tapahtunut.
Kävin Omakanta-palvelusta kieltämässä kyseisen käynnin tietojen luovuttamisen, mutta mitä se tarkoittaa?
Onko niin, että vain ko. terveydenhuollon yksikössä toimivat ammattihenkilöt näkevät käynnit, mutta esim. toisen paikkakunnan sairaalassa merkintä ei näy. Näkyykö merkintä muissa saman sairaanhoitopiirin yksiköissä? Vai eikö kukaan näe sitä?
Asia on nimittäin niin, että minulla on läheisiä sukulaisia lääkäreinä/hoitajina toisissa sairaanhoitopiireissä, myös keikkailevat minun kotikunnassani ja pohdin, että pystyvätkö he näkemään tuon hoitokäynnin? Yksi ainakin on niin haikäilemätön ja utelias, että saattaa tilaisuuden tullen käydä nuuskimassa, miten retuperällä terveyteni on.
Toki tiedän, että heillä ei ole asiaa potilastietoihini niin kauan kun en ole heidän potilaansa.
Ja että jos he saisivatkin tietää siitä ja kertoisivat miehelleni, he syyllistyisivät rikokseen, eli potilastietojen paljastamiseen. En joka tapauksessa halua että sukulaiseni tietää tuosta mokastani.
Kadun tekoani ja en halua siitä seuraamuksia, koska opin läksyni ja tekisin mitä vain että saisin sen peruutettua.
Mutta olisiko paikalla asiaan perehtynyttä, joka osaisi selittää miten voisin estää tiedon päätymisen vääriin käsiin.
Kommentit (89)
Voihan sun pikku salaisuutesi paljastua jotenkin muutenkin.. Ennemmin huolehtisin muista tekijöistä. Nykyään valvotaan potilastietoja paremmin kuin ennen. En minä ainakaan ole koskaan käynyt katsomassa kenenkään tietoja luvatta. Uskoisin, ettei uteliaatkaan enää nykyään käy katsomassa, koska käynneistä jää aina merkintä.
Ajanvaraus on eri asia kuin potilastiedot. Ajanvarauksessa ei saa käydä katsomassa potilastietoja. Eikä saa konsultoidessakaan kertoa potilastiedoista jos eivät asiat eivät liity toisiinsa.
Voi kiesus miten vaikeaa se on pysyä aloituksen rajaamassa aiheessa!
Tässä ei ollut kyse pettämisestä moraalisena kysymyksenä vaan potilastiedoista ja potilaan oikeuksista rajata potilastietojen luovuttamista.
Mistä vetoa että vähintään 2/3 teistäkin tekopyhistä haksahtaa jossain vaiheessa elämää ja vielä härskimmin.
Toivon teille moralisteille oikein paskaa loppuvuotta.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:32"]
Vaikka sukulaisena olisi lääkäri, paikkakunnasta riippumatta, niin ko. lääkäri ei saa katsoa ihmisten potilastietoja ilman hoitosuhdetta.
[/quote]
Mutta se hoitosuhde syntyy erittäin helposti. Ei tarvita muuta kuin se, että ap:n sukulainen on samassa terveyskeskuksessa töissä kuin hänen oma terveyskeskuslääkärinsä. Sitten kun oma lääkäri on lomalla ja työssä olevia lääkäreitä siirrellään asemalta toiselle, niin äkkiä sukulaislääkärin nenän edessä on ap:n reseptinuusintalappu tai pyyntö laittaa kollegan ennen lomaansa tekemästä lähetteestä kiirehtiminen eteenpäin. Hoitosuhde voi ap:n tietämättä syntyä näin ihan toimistotyönä, ja papereiden avaaminen on ollut luvallista, kunhan se sukulaislääkäri on vain kirjannut sinne kertomukseen sen asiallisen syyn, miksi on paperit sillä kertaa avannut.
Ja potilastiedotkaan eivät kuulu reseptien kirjoittajalle, jossei kyseinen vaiva liity määrättävään lääkkeeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Naiset on naisia... Aina löytyy syyt tilanteista, suhteesta, olosuhteista tai kuun asennosta. Yksi asia vain johti toiseen, ja koko homman konna on se oma mies, joka ei vaan tajua olla vähemmän tylsä, leveäharteisempi tai isomunaisempi.
[/quote]Mene muualle tuon naisvihasi kanssa. Luitko yhtään mikä oli tämän ketjun pointti? Sun kommenttisi meni pahasti ohi siitä?
Miksi kerroit pettämisajankohdan? Aina voi sanoa, ettei tiedä milloin on sen saanut.
Olisit käynyt yksityisellä. Itse en käy julkisella puolella hoidattamassa kuin ihan perusjuttuja, esim. angiina. Sekä ala- että yläpään vaivat hoidan yksityisellä.
Salassapitovelvollisuus koskee tietojasi kuitenkin, vaikka miehen äiti olisi sinut testannut sukupuolitaudelta, niin hän ei saisi kertoa miehellesi.
Omassa kaupungissa tk:ssa pitää allekirjoittaa erillinen tietojenluovutuslomake, kun menee keskussairaalaan erikoissairaanhoitoon ainakin.
Kuten sanoin potilastietoja ei saa katsoa, jos kirjoittaa reseptin toiseen sairauteen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Naiset on naisia... Aina löytyy syyt tilanteista, suhteesta, olosuhteista tai kuun asennosta. Yksi asia vain johti toiseen, ja koko homman konna on se oma mies, joka ei vaan tajua olla vähemmän tylsä, leveäharteisempi tai isomunaisempi.
[/quote]
Ja miesten selitykseksi riittää se, että nainen ei älynnyt toipua riittävän nopeasti alatiesynnytyksestä ja repeämistä, eikä älynnyt kiristyä entiseen tiukkuuteensa ja olla hankkimatta ällöttäviä raskausarpia ja venyneitä tissejä ja vatsanahkaa.
Tai se, että nainen ei tajunnut olla miehensä silmissä haluttava vuosi toisensa jälkeen vaikka miehen omakin olemus väljähtyi ja lössähti kaljamahavalaaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:23"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni. [/quote] Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne. Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan. ap [/quote] Naiset on naisia... Aina löytyy syyt tilanteista, suhteesta, olosuhteista tai kuun asennosta. Yksi asia vain johti toiseen, ja koko homman konna on se oma mies, joka ei vaan tajua olla vähemmän tylsä, leveäharteisempi tai isomunaisempi. [/quote]Mene muualle tuon naisvihasi kanssa. Luitko yhtään mikä oli tämän ketjun pointti? Sun kommenttisi meni pahasti ohi siitä?
[/quote]
Sinä et määrittele, mistä tässä ketjussa saa kirjoittaa.
Sivuutan nyt pettämisen kokonaan, vaikka mieli tekisi siitäkin sanoa pari valittua sanaa..
Mutta: jos joku terveydenhuollossa toimiva sukulaisesi tai tuttavasi tuosta yhtäkkiä tietää, niin silloin tämä henkilö on ensinnäkin käynyt urkkimassa tietoja, jotka eivät hänelle kuulu ja varmasti vaitiolovelvollisuuskin on rikottu kertoilemalla juttua eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:44"]
Miksi kerroit pettämisajankohdan? Aina voi sanoa, ettei tiedä milloin on sen saanut.
[/quote]
Koska se kysytään sp-tautivastaanotolla, vaikuttaa siihen voiko tutkimukset tehdä eli onko itämisaika jo kulunut.
Eri kaupungeissa on myös erilaisia käytäntöjä sen suhteen, kuka tekee päätöksen luovutettavista potilastiedoista. Joissain arkisto hoitaa koko asian, joissain taas ei. Jos ap vaikka pyytää terveyskeskuksesta niitä papereitaan tarkistaakseen, mitä niissä lukikaan tai pyytää lähettämään ne yksityiselle lääkärilleen, niin pyyntö saattaakin päätyä arkiston kautta terveysaseman toimistoon ja sieltä sen sukulaislääkärin nenän eteen, paperit joko valmiiksi printattuina tai sitten sukulaislääkäri printtaa ne itse, katsoo läpi voiko luovuttaa ja antaa sitten takaisin toimistoon/arkistoon. Varsinkin jos sukulaislääkäri on asemalla jonkinlaisessa esimiesasemassa. Jälleen sukulaislääkäri kirjaa potilaskertomukseen, mistä syystä on paperit avannut ja juttu on hänen puoleltaan täysin Ok.
Jos tiedoissasi lukee suojaamaton yhdyntä, niin miksi kyseessä ei voisi olla oma miehesi?
Voisithan sinä käydä klinikalla varmuuden vuoksi. Esim. epäillessäsi miestäsi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:54"]
LOL miten vainoharhainen ja hysteerinen lehmä tämä meidän ap. Toivottavasti tämä on vain provo.
[/quote]
No jaa, kuvittele itsesi samaan asemaan, saattaisi kuumottaa.
Mutta kirjoitustyylisi perusteella vaikutat vajaaälyiseltä. Älykkyys taas on periytyvä ominaisuus, joten suvussasi tuskin on lääkäreitä, ja lisäksi vajaaälyiset harvoin kykenenvät abstraktiin ajatteluun.
Edellä mainituista seikoista johtuen siis lienee turha odottaa, että voisit kuvitella itseäsi ap.n asemaan.
Mutta ap, voit luottaa siihen, että jos asia kantautuu miehesi korviin, rikossyyte rapsahtaa jollekin ja sinä saat siitä mielipahasta muikeat korvaukset.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]
LOL miten vainoharhainen ja hysteerinen lehmä tämä meidän ap. Toivottavasti tämä on vain provo.
[/quote]
Mutta kirjoitustyylisi perusteella vaikutat vajaaälyiseltä. Älykkyys taas on periytyvä ominaisuus, joten suvussasi tuskin on lääkäreitä, ja lisäksi vajaaälyiset harvoin kykenenvät abstraktiin ajatteluun.
Edellä mainituista seikoista johtuen siis lienee turha odottaa, että voisit kuvitella itseäsi ap.n asemaan.
Mutta ap, voit luottaa siihen, että jos asia kantautuu miehesi korviin, rikossyyte rapsahtaa jollekin ja sinä saat siitä mielipahasta muikeat korvaukset.
[/quote]
No ei kuumottaisi, kun en kuitenkaan sukulaiseni hoidettavaksi menisi. Enemmän kuumottaisi esimerkiksi se, että itse en kykene pitämään salaisuuttani tai seksikumppanini möläyttää asiasta jollekin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
No ei kuumottaisi, kun en kuitenkaan sukulaiseni hoidettavaksi menisi. Enemmän kuumottaisi esimerkiksi se, että itse en kykene pitämään salaisuuttani tai seksikumppanini möläyttää asiasta jollekin.
[/quote]
Todistat jälleen typeryytesi. Ap ei mennyt "sukulaisen hoidettavaksi". Hän on huolissaan juuri siitä, saavatko sukulaiset terveydenhuollon ammattilaisina jostain kautta selville hänen käyntinsä spt-vastaanotolla, vaikka EIVÄT ole hoitaneet häntä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[/quote]
ap
[/quote]