Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta

Vierailija
09.11.2021 |

Onko kenelläkään kokemusta työkykyisenä joutumisesta kuntouttavaan työtoimintaan? Jatkuuko kuntouttava työtoiminta koko loppuelämän, mikäli ei saa töitä? Ehkä tyhmä kysymys, mutta ahdistaa hieman.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu koko loppuelämäks mut valmistaudu tekemään kaikkee turhaa mikä ei auta työllistymisessä. 

Vierailija
2/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et joudu koko loppuelämäks mut valmistaudu tekemään kaikkee turhaa mikä ei auta työllistymisessä. 

Käsitin, että ainoastaan työssäoloehdon täytettyään pääsee pois kuntouttavasta. Olenko käsittänyt väärin?

Onko varmaa joutua kuntouttavaan, mikäli joutuu tekemään aktivointisuunnitelman? Minulla tämä on siis edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Muutama kuukausi sitä, sitten määräaikainen samaan paikkaan, puoli vuotta työttömyyttä, ja uusi  täysiaikainen määräaikainen samaan paikkaan eri osastolle, oon ollut siinä nyt melkein 2 vuotta, aikovat vakinaistaa paikan ens vuoden alusta (jos menee talousarviossa läpi). Jos ei mee läpi, niin uusi määräaikaisuus perään.

Työnantajana kunta.

Vierailija
4/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Muutama kuukausi sitä, sitten määräaikainen samaan paikkaan, puoli vuotta työttömyyttä, ja uusi  täysiaikainen määräaikainen samaan paikkaan eri osastolle, oon ollut siinä nyt melkein 2 vuotta, aikovat vakinaistaa paikan ens vuoden alusta (jos menee talousarviossa läpi). Jos ei mee läpi, niin uusi määräaikaisuus perään.

Työnantajana kunta.

Ok. Varmaan aika harvinaista palkata kuntouttavasta työtoiminnasta oikeisiin töihin. Mutta hyvä, jos sinulla on positiivinen kokemus.

Ap

Vierailija
5/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa paskaa se yleensä on. Ite olin 6kk "sihteerin avustaja" kunnalla eli käytännössä keitin kahvit poruikoille ja siinä kaikki

Vierailija
6/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyisen laittaminen kuntouttavaan on laitonta.

Vierailija
7/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa paskaa se yleensä on. Ite olin 6kk "sihteerin avustaja" kunnalla eli käytännössä keitin kahvit poruikoille ja siinä kaikki

Kuulostaa kamalalta. Siinä saavat sitten nuo kunnan työntekijät pönkittää omaa egoaan ”alempiarvoisen” kuntoutettavan avulla. Riittikö siis 6 kk sitä, eikä enää sen jälkeen tarvinnut tehdä mitään?

Vierailija
8/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin taitaa olla. Mutta ilmeisesti mikäli en joudu kuntouttavaan työtoimintaan, joudun vaihtoehtoisesti johonkin työkokeiluun. Eli joka tapauksessa orjatöihin.

Ap

Vierailija
9/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin taitaa olla. Mutta ilmeisesti mikäli en joudu kuntouttavaan työtoimintaan, joudun vaihtoehtoisesti johonkin työkokeiluun. Eli joka tapauksessa orjatöihin.

Ap

Työkokeilu kestää yleensä vain 1-3 kk eikä tarvitse suostua kuin nelituntisiin päiviin.

Vierailija
10/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työkokeilu kestää yleensä vain 1-3 kk eikä tarvitse suostua kuin nelituntisiin päiviin.

Ja työpäiviäkin voi olla vaikka vain kerta viikossa.

Vierailija
11/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan hetkeen joudu mut riippuu virkailijasta. Toisaalta duuni oli helppo ja kukaan ei lopussa edessä välittänyt oonko loppupäivän paikalla vai en

Vierailija
12/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole koskaan ollut työkokeilussa, jossa olisin tehnyt noin lyhyitä päiviä. Luulisi, että vaaditaan jo jokin terveydellinen syy tehdä noin lyhyttä päivää? Mutta hyvä jos on noin.

Entäs työkokeilun jälkeen? Aktivointisuunnitelma kai pitää aina päivittää ja pitää voimassa? Eli riittääkö tosiaan yksi työkokeilu välttämään kuntouttavan työtoiminnan pitemmäksi aikaa?

Ap

Vierailija
13/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella kuntouttavaan voi joutua? Voiko kuka tahansa joutua sinne? Voiko perusterve ja työkykyinen joutua kuntouttavaan?

Mitä olen siitä lukenut, kuulostaisi melkein karenssikin pienemmältä pahalta. 

Vierailija
14/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella kuntouttavaan voi joutua? Voiko kuka tahansa joutua sinne? Voiko perusterve ja työkykyinen joutua kuntouttavaan?

Tämä kiinnostaisi minuakin. Itsekin olen vakavasti miettinyt vain kieltäytymistä ja elämistä koko loppuelämän -40% toimeentulotuella. Toisaalta sekään ei välttämättä onnistu, koska Kela voi edellyttää jotain päivittämistä työttömyysturvatietoihin ja olla tekemättä ollenkaan toimeentulotukipäätöstä, jos on kieltäytynyt aktivointitoimista.

Vierailija
15/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin joudun tekemään aktivointisuunnitelman, kun työttömyys on jatkunut tietyn aikaa. Luulen, että suunnitelmaa kaatuessa minulle ehdotetaan kuntouttavaa työtoimintaa, koska jokaisessa artikkelissa, jonka olen aiheesta lukenut, on painotettu aktivointisuunnitelmassa nimenomaan kuntouttavaa työtoimintaa.

Sehän ei ole ensisijainen toimenpide, mutta en tiedä onko muutakaan vaihtoehtoa, kun en yksinkertaisesti ole haluttu työmarkkinoilla.

Tänä koko kolmen vuoden aikana minulle ei ole tullut kertaakaan edes vaatimusta hakea yhtäkään työpaikkaa asiointipalvelussa. Kaikille työttömille kavereilleni näitä on tullut jo muutaman kuukauden jälkeen.

Ap

Vierailija
16/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilusta ponnistaa todella helposti varsinaiseen palkkatyöhön jos osaa hommansa hyvin. Kuntouttava työtoiminta taas on loukku, josta ei olla etenemässä mihinkään ja siitä saatu taloudellinen korvaus on sekin kiinteä 9 euroa päivä täysin riippumatta siitä kuinka kovasti teet hommia. Siellä saa siis 9 euroa päivä pelkästä sohvalla löhöilystä ja tarpeen tullen reagoit kun ohjaaja kannustaa hommiin. Parhaimmillaan ehkä työtoimintapaikan ohjaajaksi etenee tuota kautta jos hyvin käy. Suosittelen harkitsemaan uuden ammatin opiskelua. Iällä ei ole merkitystä, rohkeasti vain hakupaperia amikseen jollekin vähänkään kiinnostavalle alalle. :D Sieltä sitten koulun oman ammattiohjaajan avustuksella harjoittelupaikkaan hommiin jossa viimeistelet opinnot ja toivon mukaan jatkat palkkatöissä. Muista tehdä itse itsestäsi korvaamaton tekijä firmalle niin eivät voi potkia pihalle!

Vierailija
17/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusta ponnistaa todella helposti varsinaiseen palkkatyöhön jos osaa hommansa hyvin. Kuntouttava työtoiminta taas on loukku, josta ei olla etenemässä mihinkään ja siitä saatu taloudellinen korvaus on sekin kiinteä 9 euroa päivä täysin riippumatta siitä kuinka kovasti teet hommia. Siellä saa siis 9 euroa päivä pelkästä sohvalla löhöilystä ja tarpeen tullen reagoit kun ohjaaja kannustaa hommiin. Parhaimmillaan ehkä työtoimintapaikan ohjaajaksi etenee tuota kautta jos hyvin käy. Suosittelen harkitsemaan uuden ammatin opiskelua. Iällä ei ole merkitystä, rohkeasti vain hakupaperia amikseen jollekin vähänkään kiinnostavalle alalle. :D Sieltä sitten koulun oman ammattiohjaajan avustuksella harjoittelupaikkaan hommiin jossa viimeistelet opinnot ja toivon mukaan jatkat palkkatöissä. Muista tehdä itse itsestäsi korvaamaton tekijä firmalle niin eivät voi potkia pihalle!

Onko sinulla kokemusta tuosta, että työkokeilupaikka on muuttunut oikeaksi työpaikaksi? Olen ollut monessa paikassa työkokeilussa, eikä koskaan ole tullut oikeaa työtä sitä kautta.

Vaikutat kuitenkin asiasi tuntevalta, joten kysyisin vielä. Voiko opiskelemalla siis välttää kuntouttavan työtoiminnan? Siis jo alun perin sinne joutumisen? Eli voidaanko aktivointisuunnitelmaan kirjata pelkkä opiskelu, ilman kuntouttavaa työtoimintaa?

Entäs, jos opiskelee kaksi vuotta työttömyysetuudella, eikä sen jälkeenkään saa töitä? Onko silloin väistämättä kuntouttava edessä heti? Eli pidetäänkö aktivointisuunnitelma voimassa koko ajan?

Ap

Vierailija
18/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.

https://www.te-palvelut.fi/uutisia2020/-/asset_publisher/bxAIIkOCwEhk/c…

Vierailija
19/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kokemusta tuosta, että työkokeilupaikka on muuttunut oikeaksi työpaikaksi? Olen ollut monessa paikassa työkokeilussa, eikä koskaan ole tullut oikeaa työtä sitä kautta.

Vaikutat kuitenkin asiasi tuntevalta, joten kysyisin vielä. Voiko opiskelemalla siis välttää kuntouttavan työtoiminnan? Siis jo alun perin sinne joutumisen? Eli voidaanko aktivointisuunnitelmaan kirjata pelkkä opiskelu, ilman kuntouttavaa työtoimintaa?

Entäs, jos opiskelee kaksi vuotta työttömyysetuudella, eikä sen jälkeenkään saa töitä? Onko silloin väistämättä kuntouttava edessä heti? Eli pidetäänkö aktivointisuunnitelma voimassa koko ajan?

Ap

Kuntouttavaan työtoimintaan eivät kuulu henkilöt, jotka voivat osallistua muihin te-palveluihin, esimerkiksi opiskella omaehtoisia opintoja tai vaikka työvoimakoulutuksessa. Koulutuksia on nykyisin myös täysin etänä.

Vierailija
20/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työkokeiluun hoiva- tai ravintola-alalle, näiltä pitäisi kyllä työpaikka irrota nykytilanteessa jos vaan hoidat kokeilun jotakuinkin hyvin.