Kuntouttava työtoiminta
Onko kenelläkään kokemusta työkykyisenä joutumisesta kuntouttavaan työtoimintaan? Jatkuuko kuntouttava työtoiminta koko loppuelämän, mikäli ei saa töitä? Ehkä tyhmä kysymys, mutta ahdistaa hieman.
Kommentit (98)
Kenelle ja millä ehdoin
Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukainen sosiaalipalvelu ja se on tarkoitettu pitkään työttömänä olleille henkilöille. Kuntouttavan työtoiminnan laissa määritellään tarkemmin kenelle toimintaa järjestetään. Kuntouttavaa työtoimintaa voidaan järjestää myös ennen määräaikoja, mikäli sen arvioidaan tukevan elämänhallintaa ja työllistymisedellytyksiä. Kuntouttavaa työtoimintaa ei järjestetä henkilöille, joilla on oikeus kotoutumissuunnitelmaan.
https://www.suomi.fi/palvelut/kuntouttava-tyotoiminta-tampereen-kaupunk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tämä negatiivisuuden määrään kuntouttavaan työtopimintaan liittyen. Käyn itse kuntouttavassa työtoiminnassa kolmena päivänä viikossa, ja pidän sitä hyvänä pelkkään kotona oloon verrattuna. On joku paikka, mihin mennä, saa ruuan, bussikortin ja kulukorvauksen. Itse tekeminen on ihan järkevää. Mikä siinä on, että sitä kuntouttavaa työtoimintaa pidetään jonain rangaistuksena?
Se on rangaistus jos siihen ei halua mennä, tehdään selväksi että sinähän menet tai se oli karenssi. Jos sinä itse pidät siitä niin hyvä juttu, mutta ei kaikki pidä siitä että pakotetaan juoppojen sekaan tekemään jotain askarteluhommia joista ei pidä.
Täällä missä minä olin, vaihtoehdot olivat auton rassaus hallilla, muuttohommissa tavaroiden raahaaminen paikasta a paikkaan b, hevosen paskojen putsaus tallilla tai käsityöt.No itse asun Tampereella ja täällä on vaikka mitä pajoja, mistä valita. Kuntouttavassa työtoiminnassa käy ihan tavallisen oloisia ihmisiä, ei ole mikään alkoholistikerho. Päivät on nelituntisia, eli hyvin jää aikaa muuhunkin tekemiseen. Omalla pajallani on ihmisiä, jotka haluaisivat lisää käyntipäiviä, mutta eivät saa. Onko kustannuskysymys? En tiedä.
Noita paikkoja on monenlaisia, itse asun kylässä Uudellamaalla. Tämä meidän paja on aika pieni paikka joten valinnanvaraa on myös vähemmän.
Tässä pajassa missä olin, monella oli selvästi alkoholin kanssa ongelmia, myös huumeet olivat mukana, poliisikin ilmestyi sinne yhtenä päivänä kertomaan huumeiden levitykseen liittyvistä seuraamuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkykyinen ja elämänhallinta kunnossa niin silloin ei voida laittaa kuntouttavaan. Älä mene, se leimaa sua loppuelämän etkä saa niin helposti töitä jos työnantaja saa tietää että olit kuntouttavassa
Itsekin olen miettinyt, että pahimmillaanhan tuollainen kuntouttavaan työtoimintaan joutuminen syrjäyttäisi ihmisen lopullisesti. Työnantajat olettaisivat kuitenkin, että henkilö on joko vajaakuntoinen, päihdeongelmainen, elämänhallinnan ongelmista kärsivä tai muuten ongelmallinen ihminen, joka tapauksessa sellainen, jonka työkyky mahdollisesti on alentunut. Koska nimenomaan sellaisia varten kuntouttava oikeasti on.
Ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan täällä Tampereella. Kuntouttavasta työtoiminnasta on lähdetty töihin ja opiskelemaan. Pahempi asia se vuosiksi kotiin jääminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkykyinen ja elämänhallinta kunnossa niin silloin ei voida laittaa kuntouttavaan. Älä mene, se leimaa sua loppuelämän etkä saa niin helposti töitä jos työnantaja saa tietää että olit kuntouttavassa
Itsekin olen miettinyt, että pahimmillaanhan tuollainen kuntouttavaan työtoimintaan joutuminen syrjäyttäisi ihmisen lopullisesti. Työnantajat olettaisivat kuitenkin, että henkilö on joko vajaakuntoinen, päihdeongelmainen, elämänhallinnan ongelmista kärsivä tai muuten ongelmallinen ihminen, joka tapauksessa sellainen, jonka työkyky mahdollisesti on alentunut. Koska nimenomaan sellaisia varten kuntouttava oikeasti on.
Ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan täällä Tampereella. Kuntouttavasta työtoiminnasta on lähdetty töihin ja opiskelemaan. Pahempi asia se vuosiksi kotiin jääminen on.
Riippuu vähän. Jos henkilö on jo yli 50-vuotias ja lähinnä odottaa eläkeikää, ja jos oma elämä on mielekästä, ei se kotona olo enää mitään haittaa.
Myös ollut aikoinaan kuntouttavassa työtoiminnassa. Oli aika iso työpaikka, ihan normaali siis, ei mikään työpaja tms. Olin varmasti ainoa kuntouttava siellä. Tuskin oli koskaan ollut aikaisemminkaan ketään.
Ne jotka tunsivat minut ennestään tiesivät, että olen aivan normaali tavallinen ihminen.
Osa taas luuli olen joku alkoholiongelmainen tms. Jotkut ilmiselvästi epäilivät esim, että naukkailisin käsidesiä tai voisin varastaa työpaikalta.
Onneksi pääsin pois, sillä sain hankittua vapailta markkinoilta oikean työpaikan.
Se ikävä puoli, että sain kyseenalaisen maineen niiden epäilijöiden puolelta, jotka eivät tunteneet minua.
Onneksi tuosta on jo kauan aikaa, mutta silti.
Harva kaipaa mitään pakollista päivätoimintaa itselleen ja jonne pitäisi raahautua ilman palkkaa vielä! Minäkin kuntoilen paljon, luen, kokkaan jne. saan varsin hyvin aikani kulumaan(ja jos olisi vielä rahaa muuhunkin kuin halvimpaan mahdolliseen ruokaan)
Varsinkaan intoverttinä ja muutenkin todella omatoimisena ja itsnäisenä peroonana en kaipaa mitään paapojaa perääni ja muutenkaan mitään pakotettuja sosiaalisia kontaketja! Vapaaehtoisena tuo olisi ok juttu, pakotettuna ei!
Omalla kohdallani oli ihan naurettavaa hommaa 9 € takia. Raahasin sisäkenkiäni sinne ja kotiin ja omat eväät piti olla mukana. "Työaika" 4 tuntia, autoa ei käytössä, joten bussilla kuljin. Lähtö kotoa klo 10.00 ja kotona 18.00. Askartelin kortteja, avaimenperiä, revin matonkuteita, täytin pehmoleluja....
Ensin on tarjottava työtä!
Aktivointisuunnitelmaa laadittaessa on 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetuista toimenpiteistä ensiksi selvitettävä mahdollisuus tarjota työtä tai julkisia työvoimapalveluja. Suunnitelma voi näiden toimenpiteiden ohella sisältää myös työllistymismahdollisuuksia parantavia sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja. (16.10.2020/702)
Jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä
Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kyseessä on siis toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden.
Jos olet työkykyinen niin vaadi ensisijaisesti muuta, työtä, työharjoittelua ,työkokeilua.
https://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta
Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on
-ehkäistä työttömyyden aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn
-vahvistaa asiakkaan elämän- ja arjenhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä
-ehkäistä syrjäytymistä tarjoamalla mahdollisuutta työtoimintaan ja muihin palveluihin
Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kyseessä on siis toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden.
Kuntien on järjestettävä kuntouttavaa työtoimintaa niille pitkään työttöminä olleille henkilöille, jotka saavat työmarkkinatukea tai toimeentulotukea, ja jotka eivät työ- ja toimintakykynsä takia kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin.
Eräs työvoimapalvelu oli kohdallani kurssi jossa tehtiin cv, kerrottiin mm. terveellisestä ruokaympyrästä, liikunnan tärkeydestä, tupakan ja päihteiden epäterveellisyydestä, taukojumppaa tauoilla, kierreltiin kävelemässä kotikaupunkini nähtävyyksiä ( asunut täällä siis koko ikäni ) Hohhoijakkaa...
Vierailija kirjoitti:
Eräs työvoimapalvelu oli kohdallani kurssi jossa tehtiin cv, kerrottiin mm. terveellisestä ruokaympyrästä, liikunnan tärkeydestä, tupakan ja päihteiden epäterveellisyydestä, taukojumppaa tauoilla, kierreltiin kävelemässä kotikaupunkini nähtävyyksiä ( asunut täällä siis koko ikäni ) Hohhoijakkaa...
Klassikko puuttuu!:)
Se kun aamuvirkulle saarnataan ettei oo hyvä nukkua puoleenpäivään.
No ei varmaan, mutta miksi katsot puhuessani minuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko puuttuu!:)
Se kun aamuvirkulle saarnataan ettei oo hyvä nukkua puoleenpäivään.
No ei varmaan, mutta miksi katsot puhuessani minuun?
Ja toisaalta miksi ei saisi nukkua puoleenpäivään? Itse olen ihan työtä tekevä ihminen, mutta koska saan itse valita työaikani, nukun yleensä pitkään, yhteentoista-kahteentoista eli oikeastaan puoleenpäivään :D Tykkään valvoa ja elää eri rytmissä kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nähtävyyksien kiertely... olisiko saanut hoitaa asian kulkemalla n. 5 metriä ryhmän jäljessä? En ainakaan itse haluaisi, että minut nähtäisiin julkisesti jonkin kuntouttavassa olevan porukan seurassa. Samoin toki varmaan ajattelivat heistä monet muutkin...
Olen ollut tilanteessa, jossa itse hakeuduin kuntouttavaan työtoimintaan. Olin ollut pitkään sairaana ja minulla oli työkykyä aluksi vain muutamaksi tunniksi päivässä, parina päivänä viikossa. Halusin kuitenkin palata työelämän kaltaiseen arkeen ja omalla kohdallani se oli ihan oikea ratkaisu.
Kuvauksen perusteella ajattelin kuntouttavan työtoiminnan olevan juuri kaltaiseni henkilön tarpeita varten: päästä hyvin vajaakuntoisena tekemään jotain mielekästä voimien mukaan ja kokeilemaan, kuinka paljon jaksaa). Sitä se ei sitä käytännössä ollut, KOSKA kuntouttavaa työtoimintaa käytetään käytännössä kuntien sakkomaksujen kiertämiseen ja kuntouttavaan lykätään enimmäkseen ihmisiä, jotka eivät sinne kuulu. Tämän seurauksena mikään ei toiminut sillä tavalla kuin kuntoutumiseni kannalta olisi ollut järkevää: lääkäriaikojen takia ei olisi tahtonut saada työvuoroja siirrettyä, kuntoutumistani tukeva vapaaehtoistyö ei olisi saanut vaikuttaa kuntouttavan työn aikoihin jne.
Onneksi sain sen verran valistuneen sosiaalityöntekijän ja toisaalta erinomaisen ohjaajan siellä työpaikalla, että he sumplivat nämä asiat kannaltani järkevästi.
Lisäksi jotkut ihmiset suhtautuivat minuun täysin ala-arvoisesti, kun kuulivat, että olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Olin siis ns. tavallisella työpaikalla töissä ja joku ylisihteeri tms. oli lähettänyt koko henkilökunnalle sähköpostin että "Maija Meikäläinen aloittaa kuntouttavassa työtoiminnassa maanantaina, olkaa kilttejä sille kun se on joku kuntoutuja."
Omalla kohdallani kävi lopulta niin, että kuntouttava työtoiminta tyssäsi kuin seinään koronasulun myötä eikä ketään enää kiinnostanut, mitä mun kuntoutumiselle kuuluu kun oli tärkeämpää ajateltavaa. Taas kohtasin sen, että ihan turha odottaa kuntouttavan työtoiminnan olevan kuntoutumisen apuväline: kun yritin soitella sossulle että onnistuisiko minun tehdä jotain työtä etänä, hän käski olemaan soittelematta tai lähettäisi minut jollekin pyöränkorjauspajalle. Olin siis siinä vaiheessa päässyt aloittamaan projektia, joka liittyi jotenkin omaan koulutustaustaani ja olisin mielelläni jatkanut sitä voimien mukaan, mutta kuntouttavan työtoiminnan jatkaminen etänä ei onnistunut.
En koskaan palannut työtoimintaan enkä myöskään tuolle kuntouttavan työtoimintapaikalleni. En saanut sieltä edes mitään todistusta pyynnöistäni huolimatta. Onneksi kuntoni on parantunut sen verran, että voin tehdä jo ns. oikeaa, palkallista osa-aikatyötä. Mutta kyllä minua sapettaa tämä tilanne aina, kun ajattelen sitä.
Törkeää tuollainen, että koko työyhteisölle kerrotaan, että joku on kuntouttavassa! Todella leimaavaa ja yksityisyydensuojaa loukkaavaa.
Ei kiristetty, vaan suostuit itse, vaikka ei olisi tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella kuntouttavaan voi joutua? Voiko kuka tahansa joutua sinne? Voiko perusterve ja työkykyinen joutua kuntouttavaan?
Mitä olen siitä lukenut, kuulostaisi melkein karenssikin pienemmältä pahalta.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Itsekin olen vakavasti miettinyt vain kieltäytymistä ja elämistä koko loppuelämän -40% toimeentulotuella. Toisaalta sekään ei välttämättä onnistu, koska Kela voi edellyttää jotain päivittämistä työttömyysturvatietoihin ja olla tekemättä ollenkaan toimeentulotukipäätöstä, jos on kieltäytynyt aktivointitoimista.
Ei Kela uskalla alentaa edes toimeentulotukea, varsinkin jos on elätettäviä. Pitää pitää työkkärissä vaan työnhaku voimassa ja jos se on katkaistu ilman lupaa, sen saa itse netin kautta aloitettua uudelleen TE-palvelujen omien nettisivujen kautta. Turhanpäiväiseen pompotukseen ei kannata lähteä mutta palkkatyöhön kyllä, jos siihen saisi palkkatukea. Sitäkin tarjotaan vain harvoille ja valituille, ja kuntakin on oikeutettu palkkatukeen työllistämään työttömiä. Joitakin pidetään palkkatöissä, jotta pääsevät ansiosidonnaiselle aina sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.
https://www.te-palvelut.fi/uutisia2020/-/asset_publisher/bxAIIkOCwEhk/c…
Kiitokset linkistä. Tämä hieman auttoi huojentamaan mieltäni.
ApEi kannata liikaa huojentua, minä olen sanonut aktivointisuunnitelmassa että olen valmis vastaanottamaan töitä ja olen työkykyinen. Kuntouttavaan kiristivät.
Ei "kiristetty", vaan suostuit itse, vaikka ei olisi tarvinnut. Laki on sun puolella tossa, pitää vaan osata sanoa ei.