Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta

Vierailija
09.11.2021 |

Onko kenelläkään kokemusta työkykyisenä joutumisesta kuntouttavaan työtoimintaan? Jatkuuko kuntouttava työtoiminta koko loppuelämän, mikäli ei saa töitä? Ehkä tyhmä kysymys, mutta ahdistaa hieman.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaan voidaan jatkaa loputtomiin. Minut kiristettiin sellaiseen ja aina tietyn välein tehtiin uusi sopimus. Sanoivat että johonkin minun on suostuttava tai joudun karenssiin. Olin yli 2 vuotta kuntouttavassa. Sitten välissä olin kierrätyskeskuksessa palkkatuella hommissa, kun se päättyi kesällä olen ollut työttömänä kotona. Nyt tässä kuussa on aktivointisuunnitelma ja tiedän jo valmiiksi että kuntouttava on edessä.

Ei tuosta kierteestä pois pääse kun siihen kerran pistetään.

Kuulostaa inhottavalta. Entä, jos olisi vastannut, että "suostun oikein mieluusti kokoaikatyöhön, osa-aikatyöhön, työkokeiluun, ja myös opiskelu kiinnostaa". Ei kai voi olla niin, että jos ei TE-toimistolla ole tarjota hakijalle näitä mainitsemiani, niin sitten laitetaan johonkin kuntouttavan kierteeseen, vaikka henkilöllä olisi kykyä ja kapasiteettia tehdä jotain järkevämpäänkin?

Olen jokaisessa aktivointisuunnitelmassa sanonut kysyttäessä että olen työkykyinen ja valmis töihin, kuntouttavaan kiristävät. Olisin halunnut mennä muualle kuin askartelemaan pajalle mutta sanottiin että paikkoja ei ole, ne ovat jo täynnä.

Opiskelusta ei olla puhuttu mitään koska en tiedä mitä opiskelisin.

Voiko oikeasti olla laillista, että työkykyinen laitetaan askartelemaan kuntouttavaan?! Ihan kamalaa.

Kyllä, täysin laillista on. Ne virkailijat tekevät mitä huvittavat. Ne tietävät että karenssilla uhkaamalla työttömän on pakko suostua siihen mitä he haluavat.

Vierailija
42/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.

https://www.te-palvelut.fi/uutisia2020/-/asset_publisher/bxAIIkOCwEhk/c…

Kiitokset linkistä. Tämä hieman auttoi huojentamaan mieltäni.

Ap

Ei kannata liikaa huojentua, minä olen sanonut aktivointisuunnitelmassa että olen valmis vastaanottamaan töitä ja olen työkykyinen. Kuntouttavaan kiristivät.

Onko sinulle tarjottu koskaan mitään muuta kuin kuntouttavaa työtoimintaa?

En valitettavasti tiedä näistä käytännöistä tarkemmin, mutta minulle on kunnan työntekijä sanonut puhelimessa, että keskustellaan aktivointisuunnitelmassa omaehtoisista opinnoista ja muista vaihtoehdoista. Jotenkin käsitin, että kuntouttavaan ehkä joutuisin, vaikka lähtisin heti siltä istumalta hakemaan opiskelupaikkaa.

Eli meneekö se niin, että ensin allekirjoitan sopimuksen kuntouttavasta, ja vasta sen jälkeen katsotaan niitä opintojuttuja?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin aikanaan eroon kuntouttavasta niin, että kuntouttavan vetäjä käski painumaan helvettiin eikä suostunut enää ottamaan takaisin. Typpi sanoi ohjaajalle että "kyllä sun täytyy ottaa, rikot lakia", mutta ei silti ottanut. Siirsivät sitten tulottomaksi toimeentulotuelle. Kävin viisi kertaa kuntouttavassa vuosina 1992-2008. Katson että se riittää, älkää enää ehdottako, räjähdän nauruun.

Vierailija
45/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.

https://www.te-palvelut.fi/uutisia2020/-/asset_publisher/bxAIIkOCwEhk/c…

Kiitokset linkistä. Tämä hieman auttoi huojentamaan mieltäni.

Ap

Ei kannata liikaa huojentua, minä olen sanonut aktivointisuunnitelmassa että olen valmis vastaanottamaan töitä ja olen työkykyinen. Kuntouttavaan kiristivät.

Onko sinulle tarjottu koskaan mitään muuta kuin kuntouttavaa työtoimintaa?

En valitettavasti tiedä näistä käytännöistä tarkemmin, mutta minulle on kunnan työntekijä sanonut puhelimessa, että keskustellaan aktivointisuunnitelmassa omaehtoisista opinnoista ja muista vaihtoehdoista. Jotenkin käsitin, että kuntouttavaan ehkä joutuisin, vaikka lähtisin heti siltä istumalta hakemaan opiskelupaikkaa.

Eli meneekö se niin, että ensin allekirjoitan sopimuksen kuntouttavasta, ja vasta sen jälkeen katsotaan niitä opintojuttuja?

Ap

Minulle tarjottiin palkkatukea kierrätyskeskukseen mihin meninkin.

Koulutuksesta ei olla muuten puhuttu kuin kysymällä olenko suunnitellut sellaista, kun vastasin että en tiedä mitä lähtisin opiskelemaan se jäi siihen. Opiskeluista en osaa muuta sanoa.

Kun kerran kiristettynä suostuin kuntouttavaan, ei olla muuta edes mietitty, aina vain jatkettu kuntouttavaa, siis ennen tuota kierrätyskeskuspaikkaa.

Vierailija
46/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/11/10/kuntouttav…

Ap lue tämä, kirjoittaja on lakimies ja sosionomi.

Vierailija
47/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Muutama kuukausi sitä, sitten määräaikainen samaan paikkaan, puoli vuotta työttömyyttä, ja uusi  täysiaikainen määräaikainen samaan paikkaan eri osastolle, oon ollut siinä nyt melkein 2 vuotta, aikovat vakinaistaa paikan ens vuoden alusta (jos menee talousarviossa läpi). Jos ei mee läpi, niin uusi määräaikaisuus perään.

Työnantajana kunta.

Tuo ei ole kuntouttavaa työtoimintaa.  Tuollaisa töitä ei teetä kuntouttavassa työtoiminassa eikä siinä myöskään makseta kunnollista palkkaa, vaan pieni korvaus kulusta työpäiviltä,

Vaikuttaa palkkatuki työltä.

Vierailija
48/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/11/10/kuntouttav…

Ap lue tämä, kirjoittaja on lakimies ja sosionomi.

Kiitos linkistä. Olen lukenut tuon, mutta ei oikein avaudu siltikään, voidaanko jotain muuta enää ehdottaa kuin tuota kuntouttavaa työtoimintaa. Siis tässä tilanteessa, kun on edetty jo aktivointisuunnitelmaan asti.

Eli siis on ollut puhetta opinnoista, mutta onko nyt tarkoituksena on kuitenkin vain saada se allekirjoitus sopimukseen kuntouttavasta työtoiminnasta? Eli se opinnoista puheko on pelkkää silmänlumetta?

Jos minulta ei saa allekirjoitusta, saan siis todennäköisesti karenssin jo heti aktivointisuunnitelman jälkeen.

Vierailija
49/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tämä negatiivisuuden määrään kuntouttavaan työtopimintaan liittyen. Käyn itse kuntouttavassa työtoiminnassa kolmena päivänä viikossa, ja pidän sitä hyvänä pelkkään kotona oloon verrattuna. On joku paikka, mihin mennä, saa ruuan, bussikortin ja kulukorvauksen. Itse tekeminen on ihan järkevää. Mikä siinä on, että sitä kuntouttavaa työtoimintaa pidetään jonain rangaistuksena?

Vierailija
50/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta uuninpankkopojan kirjoituksesta. En jotenkin jaksa uskoa, että kunnan työntekijät tekisivät noin paljon virheitä noissa suunnitelmissa.

Varmaan niillä on joku lain mukainen paperi valmiina. Jostain muistaakseni luin myös, että pitkittynyt työttömyyskin voidaan virallisesti jo katsoa alentuneeksi työkyvyksi. Eli en nyt tiedä, kannattaako minun olla allekirjoittamatta sopimusta, vaikka se olisi vaillinainen.

Ja jos karenssi tulee heti tuon suunnitelmakåynnin jälkeen, on käytännössä pakko allekirjoittaa se paperi, oli se kuinka surkea tahansa.

Ap

Vierailija
51/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tämä negatiivisuuden määrään kuntouttavaan työtopimintaan liittyen. Käyn itse kuntouttavassa työtoiminnassa kolmena päivänä viikossa, ja pidän sitä hyvänä pelkkään kotona oloon verrattuna. On joku paikka, mihin mennä, saa ruuan, bussikortin ja kulukorvauksen. Itse tekeminen on ihan järkevää. Mikä siinä on, että sitä kuntouttavaa työtoimintaa pidetään jonain rangaistuksena?

No itsellä ainakin se, että minulla on riittävästi mielekästä tekemistä muutenkin. Voin esimerkiksi kirjoittaa kaunokirjallisia tekstejä, valokuvata, harrastaa liikuntaa, käydä museoissa ja näyttelyissä, tavata ystäviä, lukea kirjoja (sekä kaunokirjallisuutta että tietokirjallisuutta) ja hakea töitä. Itse en siis tarvitse "paikkaa, mihin mennä". Ja oma, itse järjestetty elämäni on varsin mielekästä ja aktiivista muutenkin. Uskon myös, että kuntouttava olisi itselleni lähinnä tylsää ja puuduttavaa, koska harvemmin niissä sellaisia aktiviteettaja on, minki itse kokisin tuovan sisältöä, virikkeitä tai haasteita. Ja sitten se olennaisin asia: en itse ole minkäänlaisen kuntoutuksen tarpeessa. Olen täysin työkykyinen, olen henkisesti ja fyysisesti terve ja tasapainoinen, elämänhallinnassani ei ole ongelmia. Joten miksi minua pitäisi kuntouttaa jonkin puuhastelun kautta?

Vierailija
52/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on rangaistus jos siihen ei halua mennä, tehdään selväksi että sinähän menet tai se oli karenssi. Jos sinä itse pidät siitä niin hyvä juttu, mutta ei kaikki pidä siitä että pakotetaan juoppojen sekaan tekemään jotain askarteluhommia joista ei pidä.

Täällä missä minä olin, vaihtoehdot olivat auton rassaus hallilla, muuttohommissa tavaroiden raahaaminen paikasta a paikkaan b, hevosen paskojen putsaus tallilla tai käsityöt.

Vierailija
53/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu paljon paikastakin. Esimerkiksi lääkeriippuvaisten edunvalvottavien vajaamielisten kanssa ei normityypillä välttämättä kauaa pää kestä. Semmoisiinkiin paikkoihin saattaa työtön joutua.

54/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä ainakin yksi joka on kuntouttavasta työtoiminnasta ponnistanut ihan palkkatyöhön! Olin vuosia lasten kanssa kotona, en edes virallisesti työtön vaan tämmöinen kadotettu kansalainen joka ei saanut mitään tukia (pl. lapsilisät) ja kun siitä sitten sain viimeisen kouluikään ja halusin palata työelämään niin aika pian ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa. Minulla oli koulutus yhdelle alalle mutta sain itse miettiä ja esittää toiveita siitä mistä sitä paikkaa etsittäisiin ja päädyin päiväkotiin. Jäin sille tielle, olen nyt opiskellut lastenohjaajaksi ja toimin avustajana päiväkodissa. Olin työtoiminnassa pari vuotta ja aloin sitten tekemään sijaisuuksia kaupungin päiväkodeissa esimiehen suosittelemana. Tämä ei tietenkään ole sopiva polku kaikille mutta jos yhtään on mielessä joku ala joka kiinnostaisi niin kannattaa toivoa sitä työtoimintaa sinne, välttyy ainakin askartelukerholta. 

Jos kuntouttava työtoiminta joka tapauksessa on edessä niin omalla aktiivisuudella siitä voi saada paljon miellyttävämmän kokemuksen kuin mitä se typerimmillään voi olla. Aloitin itse yhdellä päivällä viikossa, tuntuu ihan uskomattomalta että joitakin vuosia sitten sekin tuntui ponnistukselta! Päivien määrää lisättiin ja vähennettiin minun fiiliksen ja jaksamisen mukaan, maksimi oli 4 pv viikossa ja päivien pituus 6 tuntia. Korvaus saisi olla hieman parempi tai ainakin sitä pitäisi olla mahdollisuus nostaa toiminnan aikana

Vierailija
55/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on rangaistus jos siihen ei halua mennä, tehdään selväksi että sinähän menet tai se oli karenssi. Jos sinä itse pidät siitä niin hyvä juttu, mutta ei kaikki pidä siitä että pakotetaan juoppojen sekaan tekemään jotain askarteluhommia joista ei pidä.

Täällä missä minä olin, vaihtoehdot olivat auton rassaus hallilla, muuttohommissa tavaroiden raahaaminen paikasta a paikkaan b, hevosen paskojen putsaus tallilla tai käsityöt.

No itse asun Tampereella ja täällä on vaikka mitä pajoja, mistä valita. Kuntouttavassa työtoiminnassa käy ihan tavallisen oloisia ihmisiä, ei ole mikään alkoholistikerho. Päivät on nelituntisia, eli hyvin jää aikaa muuhunkin tekemiseen. Omalla pajallani on ihmisiä, jotka haluaisivat lisää käyntipäiviä, mutta eivät saa. Onko kustannuskysymys? En tiedä.

Vierailija
56/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4321 kirjoitti:

On meitä ainakin yksi joka on kuntouttavasta työtoiminnasta ponnistanut ihan palkkatyöhön! Olin vuosia lasten kanssa kotona, en edes virallisesti työtön vaan tämmöinen kadotettu kansalainen joka ei saanut mitään tukia (pl. lapsilisät) ja kun siitä sitten sain viimeisen kouluikään ja halusin palata työelämään niin aika pian ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa. Minulla oli koulutus yhdelle alalle mutta sain itse miettiä ja esittää toiveita siitä mistä sitä paikkaa etsittäisiin ja päädyin päiväkotiin. Jäin sille tielle, olen nyt opiskellut lastenohjaajaksi ja toimin avustajana päiväkodissa. Olin työtoiminnassa pari vuotta ja aloin sitten tekemään sijaisuuksia kaupungin päiväkodeissa esimiehen suosittelemana. Tämä ei tietenkään ole sopiva polku kaikille mutta jos yhtään on mielessä joku ala joka kiinnostaisi niin kannattaa toivoa sitä työtoimintaa sinne, välttyy ainakin askartelukerholta. 

Jos kuntouttava työtoiminta joka tapauksessa on edessä niin omalla aktiivisuudella siitä voi saada paljon miellyttävämmän kokemuksen kuin mitä se typerimmillään voi olla. Aloitin itse yhdellä päivällä viikossa, tuntuu ihan uskomattomalta että joitakin vuosia sitten sekin tuntui ponnistukselta! Päivien määrää lisättiin ja vähennettiin minun fiiliksen ja jaksamisen mukaan, maksimi oli 4 pv viikossa ja päivien pituus 6 tuntia. Korvaus saisi olla hieman parempi tai ainakin sitä pitäisi olla mahdollisuus nostaa toiminnan aikana

Sinulle ei siis ehdotettu ensin mitään muuta, siis vaikka opintoja tai työkokeilua kiinnostavalle alalle, vaan ainoastaan heti kuntouttavaa työtoimintaa?

Vierailija
57/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusta ponnistaa todella helposti varsinaiseen palkkatyöhön jos osaa hommansa hyvin.

Tein työkokeiluissa hommat kiitettävästi, enkä siitä huolimatta edennyt mihinkään. Syynä on varmaan se, että olin reilusti hiljaisempi ja pidättyväisempi kuin muut.

Kokemukseni mukaan hyvin harva niistä eteni eikä mitään syytä ja vikaa tarvitse olla. 

Vierailija
58/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu paljon paikastakin. Esimerkiksi lääkeriippuvaisten edunvalvottavien vajaamielisten kanssa ei normityypillä välttämättä kauaa pää kestä. Semmoisiinkiin paikkoihin saattaa työtön joutua.

Itse varmaan masentuisin, jos joutuisin tuollaiseen paikkaan.

Vierailija
59/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työkykyinen ja elämänhallinta kunnossa niin silloin ei voida laittaa kuntouttavaan. Älä mene, se leimaa sua loppuelämän etkä saa niin helposti töitä jos työnantaja saa tietää että olit kuntouttavassa

Vierailija
60/98 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan työkykyistä ei saa laittaa kuntouttavaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi