Kuntouttava työtoiminta
Onko kenelläkään kokemusta työkykyisenä joutumisesta kuntouttavaan työtoimintaan? Jatkuuko kuntouttava työtoiminta koko loppuelämän, mikäli ei saa töitä? Ehkä tyhmä kysymys, mutta ahdistaa hieman.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.
https://www.te-palvelut.fi/uutisia2020/-/asset_publisher/bxAIIkOCwEhk/c…
Kiitokset linkistä. Tämä hieman auttoi huojentamaan mieltäni.
ApEi kannata liikaa huojentua, minä olen sanonut aktivointisuunnitelmassa että olen valmis vastaanottamaan töitä ja olen työkykyinen. Kuntouttavaan kiristivät.
Ei "kiristetty", vaan suostuit itse, vaikka ei olisi tarvinnut. Laki on sun puolella tossa, pitää vaan osata sanoa ei.
Selvästi täällä moni ei ole oikeasti joutunut tuohon oravanpyörään. Todellakin on pakko suostua, koska ne ovat työvoimapoliittisia toimenpiteitä, jos ei ole työtä tarjolla.
Näihin toimenpiteisiin mennään siksi aikaa, että sitä työtä sitten löytyisi. Ja laki on niin kuin se luetaan. Mielivaltaisia päätöksiä tulee ja ken osaa ja jaksaa hakea niihin muutosta esim. hallinto-oikeudesta, joutuu odottamaan päätöstä jopa pari vuotta.
Nimimerkki Kokemusta on
Mäkin vajaa 2 vuotta ollu kuntouttavassa keittiössä jossa kaikki on kuntoitujia ja yksi emäntä joka on kai palkkatuella. Veetuilua saa kuulla ja halveksintaa osaamattomuudesta joka päivä ilkeältä emännältä. Emme osaa mitään tehdä oikein. Ahdistaa, pelottaa ja olen mennyt huonompaan suuntaan. Hyi, onneksi pääsen toiseen paikkaan kohta.
Vierailija kirjoitti:
Työkykyisen laittaminen kuntouttavaan on laitonta.
Sen verran täytyy korjata, että myös työkyvyttömän pitäminen kuntouttavassa työtoiminnassa on laitonta. Olin kuntouttavassa työtoiminnassa pari viikkoa sen jälkeen kun olin saanut lääkärinlausunnon työkyvyttömyydestä. Sitten kun Kela sai vihdoin asian käsiteltyä, päätös oli että olen ollut laittomasti työkyvyttömänä kuntouttavassa työtoiminnassa ja työmarkkinatuki sekä ylläpitokorvaukset meni takaisinperintään. Nyt olen siis sairauspäivärahalla.
Toivon että ap kuntoutuu. Eteenpäin. Tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosten tarkoitus on varmistaa, että kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden, mikä ei muutu uudistuksessa.
ApEi kannata liikaa huojentua, minä olen sanonut aktivointisuunnitelmassa että olen valmis vastaanottamaan töitä ja olen työkykyinen. Kuntouttavaan kiristivät.
Ei "kiristetty", vaan suostuit itse, vaikka ei olisi tarvinnut. Laki on sun puolella tossa, pitää vaan osata sanoa ei.
Et selvästi tiedä asiasta mitään. Jos kieltäytyy, saa karenssin. Karenssista voi tietenkin valittaa, mutta käsittelyyn saattaa mennä todella pitkiä aikoja. Tämä tarkoittaa että tuon ajan joutuu elämään -40% toimeentulotuella. Kenellä on varaa sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap kuntoutuu. Eteenpäin. Tavalla tai toisella.
Mistä ap:n pitikään kuntoutua?
Tiedän ns. kuntoutujan. Toinen silmä sokea, muita ilmeisiä työllisyyttä estäviä tekijöitä, ikä yms. Vapailta markkinoilta ei töitä. Kuntouttavaa työtoimintaa muualta, mutta ei sieltä missä lahjakkuuksia. Rip.
Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa reilun vuoden. Se oli niin turhaa. Alussa olin kyseisen paikan kesäkahvilassa, mutta sitten tuli talvi. Välillä istuin vaan odottamassa tekemistä. Lopulta antoivat minulle kirjan käännettäväksi, koska olin ollut yliopistossa kolme vuotta lukemassa englantilaista filologiaa. Se oli aika naurettavaa, koska ei kukaan lukisi sitä eikä se olisi virallinen. Onneksi pääsin sieltä pois. Suomi saisi uudistaa koko "kuntouttavan" työtoiminnan.
Kyllä, kuntouttava työtoiminta on aika lailla viimeinen vaihtoehto. Jos pystyt, voit mennä työkokeiluun, palkkatukityöhön, työvoimakoulutukseen tai opiskelemaan. Mikä noista sitten on pahin vaihtoehto kenellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella kuntouttavaan voi joutua? Voiko kuka tahansa joutua sinne? Voiko perusterve ja työkykyinen joutua kuntouttavaan?
Mitä olen siitä lukenut, kuulostaisi melkein karenssikin pienemmältä pahalta.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Itsekin olen vakavasti miettinyt vain kieltäytymistä ja elämistä koko loppuelämän -40% toimeentulotuella. Toisaalta sekään ei välttämättä onnistu, koska Kela voi edellyttää jotain päivittämistä työttömyysturvatietoihin ja olla tekemättä ollenkaan toimeentulotukipäätöstä, jos on kieltäytynyt aktivointitoimista.
Ei Kela uskalla alentaa edes toimeentulotukea, varsinkin jos on elätettäviä. Pitää pitää työkkärissä vaan työnhaku voimassa ja jos se on katkaistu ilman lupaa, sen saa itse netin kautta aloitettua uudelleen TE-palvelujen omien nettisivujen kautta. Turhanpäiväiseen pompotukseen ei kannata lähteä mutta palkkatyöhön kyllä, jos siihen saisi palkkatukea. Sitäkin tarjotaan vain harvoille ja valituille, ja kuntakin on oikeutettu palkkatukeen työllistämään työttömiä. Joitakin pidetään palkkatöissä, jotta pääsevät ansiosidonnaiselle aina sopivasti.
Onko sinulla kokemusta tällaisesta? Nyt, kun lähes kaikki työttömät ovat kuntakokeilun alla, niin kunta voi katkaista työnhaun. En ainakaan luota itse siihen, että sen saisi itse uudelleen aloitettua tekemättä ensin joitakin selvityksiä.
Minulla on kokemusta karenssin aikana toimeentulotuen hakemisesta. Ei alennettu heti, mutta mikäli tilanne olisi jatkunut, varmasti olisi jossain vaiheessa alennettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuntouttava työtoiminta on aika lailla viimeinen vaihtoehto. Jos pystyt, voit mennä työkokeiluun, palkkatukityöhön, työvoimakoulutukseen tai opiskelemaan. Mikä noista sitten on pahin vaihtoehto kenellekin.
Ok. Eli ymmärsinkö nyt oikein: siis omaehtoinen opiskelu/haku voidaan sisällyttää ainoana aktivointitoimenpiteenä aktivointisuunnitelmaan? Vai onko ensin suostuttava myös kuntouttavaan työtoimintaan, mutta siitä pääsee sitten eroon, kunhan opiskelupaikka varmistuu?
Ap
Eikö nuissa pitäis olla joku syy mistä kuntoutetaan ,seuranta myös miten edistyy...
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuissa pitäis olla joku syy mistä kuntoutetaan ,seuranta myös miten edistyy...
Syyksi kai riittää vain ”elämänhallinnan parantaminen” ja kun on saanut ”tekemistä päivään” niin se on se riittävä tulos.
Pääsenkö eläkkeelle jos vedän kirveellä jalan katki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole ilmeisesti olleet ajantasalla laista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eli ymmärsinkö nyt oikein: siis omaehtoinen opiskelu/haku voidaan sisällyttää ainoana aktivointitoimenpiteenä aktivointisuunnitelmaan? Vai onko ensin suostuttava myös kuntouttavaan työtoimintaan, mutta siitä pääsee sitten eroon, kunhan opiskelupaikka varmistuu?
Ap
Jos mä mun oman asiakkaan kohdalla yhdessä hänen kanssaan toteaisin, että opiskelu on realistinen vaihtoehto, niin kyllä se mulle riittäisi. Ja voisi ottaa siihen rinnalle vaikka jotain ammatinvalinnanohjauskäyntiä. Mulla ei ole kovaa hinkua tunkea asiakkaita kuntouttavaan työtoimintaan, jos pystyvät muuhunkin. Mutta jos joku haluaa osallistua tuohon samalla kun hakee opiskelupaikkaa, niin sekin käy. Mutta meidän kunnassa tuo on aika mielivaltaista, aika vapaat kädet on toimia asiakkaiden kanssa.
t. kuntakokeilun työntekijä
Virkataanko patalappuja ja rakennetaanko linnunpönttöjä 9€ tunti?
Miksi työtön ei voi hakea tavallisia töitä, joista maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa?