Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin 3 päivää sitten Suomeen ja ....

Vierailija
22.01.2015 |

..olin täysin unohtanut, miten töykeitä suomalaiset ovat. Menin lapsien kanssa leikkipuistoon kävelemään ja istuin penkille naisen viereen, jonka lapsen kanssa omani leikkivät. Juttelimme säästä ja lapsista puoli tuntia... Lopuksi sitten tokaisin, että käyt täällä varmaan silloin tällöin, että eiköhän vielä tavata täällä ja että oli hauska jutella.

Nainen ei sanonut yhtään mitään, ei edes hei, tuijotti vain minua kohti ja laski katseensa pois. Hän ei varmasti ymmärtänyt, että siihen kuuluu vastata että kyllä vain ja moikataan kun tavataan, tai muuta sellaista? Vai pelkäävätkö ihmiset toisiaan?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:34"]

Missä päin ap nykyään asuu?

[/quote]

Olen naimisissa yhdysvaltalaisen miehen kanssa. ap

Vierailija
22/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun tulee ulkomailta Suomeen huomaa miten vakava tunnelma täällä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihmeellistä että naapuria ei voi tervehtiä? Miksi suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa halutaan tahallaan aiheuttaa toisille mielipahaa?

On ihan selvää, että kerta toisensa jälkeen tervehtijän torjunut pariskunta on tajunnut, mitä tekee. Samoin kuin ap:n juttelukumppani on tajunnut, että vastaamatta jättämisestä tulee toiselle epämääräisen epämukava olo ja herää kysymys, että onkohan minussa jotain vikaa, eikö vain?

Sitten kun menemme työpaikalle niin kaikki tervehtivät toisiaan, muuten se olisi työpaikkakiusaamista. Työpaikan ulkopuolella se on normaalia suomalaista tapakulttuuria. Muka!

Vierailija
24/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

Vierailija
25/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ihmettelen, miten nuorille ei tunnuta kotona opettavan käytöstapoja. Tavatessani vapaa-ajalla oppilaita esimerkiksi kaupassa tervehdin heitä aina, mutta hämmästyttävän usein käy niin, että nuori joko teeskentelee, ettei huomannut tervehdystäni tai katsoo ilmeettömänä takaisin vastaamatta tervehdykseen, jotkut jopa kääntävät katseensa pois. Missään tapauksessa tämä ei koske suurinta osaa nuorista, mutta on uskomatonta, että tällainen käytös hyväksytään Suomessa.

Vierailija
26/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:16"]

Täällä ihmiset eivät vastaa turhanpäiväisyyksiin. Olisiko tämän naisen pitänyt valehdella? Joo hei tosi kiva oli tavata, nähdään! Vaikka ei kiinnostaisi paskan vertaa? Suomalaiset eivät valehtele kuten esim. jenkit.

[/quote]

Niinpä, juuri tällainen piittaamaton asenne monilla suomalaisilla on: mitä sitä tuntemattomien kanssa vaihtamaan mitään kohteliaisuuksia. Ei ollenkaan huomata, että samalla aiheutetaan pieni mielipaha toisessa.

Btw. Ja tuo myytti suomalaisten rehellisyydestä ei kyllä pidä paikkaansa. Siihen on siis turha vedota. Suomalainen ei ole sen rehellisempi kuin muutkaan. Itse asiassa on vaarallistakin tuudittautua tähän hartaudella vaalittuun harhaluuloon. Suomalaiseen ei kannata luottaa yhtään enempää kuin muunmaalaiseenkaan.

[/quote]

Minulle on tullut Suomen vierailuilla sellainenkin mieleen, että suomalaisessa kulttuurissa pienen mielipahan aiheuttaminen on jonkinlainen hyve.

[/quote]

Naulankantaan!

Vierailija
27/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se ei halua enää sun kanssa rupatella niitä näitä. Epäkohteliasta ois ollut sanoa "kuule ei nähdä, ei kiinnosta juttus". Joten ihan ok :)

Vierailija
28/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:49"]

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

[/quote]

Tämä oli pk-seudulla. Joka paikassa juoruillaan mutta kyse on enemmän käytöstavoista kuin puheen määrästä. Hiljaisuuskin on sallittua, tietenkin, mutta keskustelu pitäisi osata päättää jonkinlaiseen hyvästelyyn.. ap

Vierailija
29/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksi nainen puistossa = kaikki suomalaiset.
Itse oon huono ns. small talkissa mutta yritän parhaani aina ja olen ystävällinen. Kiitän kaupankassoja hymyillen aina. :)

Vierailija
30/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:43"]

Aina kun tulee ulkomailta Suomeen huomaa miten vakava tunnelma täällä on. 

[/quote]

Eppu Normaali aikoinaan lauloi murheellisten laulujen maasta. On totta, Suomi on iloton paikka.

Vierailija
31/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:51"]

No jos se ei halua enää sun kanssa rupatella niitä näitä. Epäkohteliasta ois ollut sanoa "kuule ei nähdä, ei kiinnosta juttus". Joten ihan ok :)

[/quote]

Olipa hölmö vastaus!

Vierailija
32/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nainen vain meni hämilleen? En tiedä johtuuko suomalaisuudesta vai mistä, mutta tuollainen "tavataan taas joskus!"-homma saattaa tuntua jotenkin kiusalliselta, kun ei tiedä haluaako sanoja tosissaan tutustua ja vaihtaa yhteystietoja vai yrittääkö vain olla kohtelias.

Talvella ei varsinkaan kannata odottaa kaikilta hymyä ja kohteliasta rupattelua kun on jatkuvasti pimeää ja perse jäässä.

Vierailija
33/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:55"]

Koska yksi nainen puistossa = kaikki suomalaiset. Itse oon huono ns. small talkissa mutta yritän parhaani aina ja olen ystävällinen. Kiitän kaupankassoja hymyillen aina. :)

[/quote]

Luuletko, että tämä nainen puistossa on juuriltaan suomalaisen ap:n ainoa kosketus suomalaisiin ihmisiin?

Vierailija
34/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen ulkosuomalainen, joka aina Suomen reissuilla kiinnittää erityistä huomiota suomalaisten käytökseen. Tuntee itsensä välillä ihan turistiksi. Suomi tuntuu hassulta maalta, vaikka siellä olen syntynyt ja aikuiseksi kasvanut. Viimeiset 15 vuotta kuitenkin Espanjassa asunut. Vanhempani käyvät täällä usein. Yksi kerta olin isäni kanssa paikallisessa kahvilassa ja isäni päivitteli sitä metelin määrää. Itse en huomannut mitään erikoista=D. Vastaavasti itse Suomessa kiinnitän huomiota asioihin ja tapoihin, jotka siellä asuville, ovat ihan normaaleja.

Kerran Stockan hissistä lähtiessäni sanoin vahingossa "hei,hei". Kukaan ei tietenkään vastannut mitään. Itseltänikin tuo tuli ihan vahingossa. Täällä Espanjassa kun on tapana tervehtiä hissiin tulijoita ja menijöitä=)

Mua ei mitenkään haittaa se, että Suomessa ollaan töykeitä, kun en siellä joudu asumaan. Kuukausi kesällä ja pari viikkoa talvella, se riittää oikein hyvin.

Vierailija
35/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:57"]

Jospa nainen vain meni hämilleen? En tiedä johtuuko suomalaisuudesta vai mistä, mutta tuollainen "tavataan taas joskus!"-homma saattaa tuntua jotenkin kiusalliselta, kun ei tiedä haluaako sanoja tosissaan tutustua ja vaihtaa yhteystietoja vai yrittääkö vain olla kohtelias.

Talvella ei varsinkaan kannata odottaa kaikilta hymyä ja kohteliasta rupattelua kun on jatkuvasti pimeää ja perse jäässä.

[/quote]

Ei kai nyt oikeasti tavataan taas joskus -lausahdus voi olla kenellekään niin hämmentävä, että menee ihan lukkoon siitä?! ap

Vierailija
37/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:00"]

Täällä toinen ulkosuomalainen, joka aina Suomen reissuilla kiinnittää erityistä huomiota suomalaisten käytökseen. Tuntee itsensä välillä ihan turistiksi. Suomi tuntuu hassulta maalta, vaikka siellä olen syntynyt ja aikuiseksi kasvanut. Viimeiset 15 vuotta kuitenkin Espanjassa asunut. Vanhempani käyvät täällä usein. Yksi kerta olin isäni kanssa paikallisessa kahvilassa ja isäni päivitteli sitä metelin määrää. Itse en huomannut mitään erikoista=D. Vastaavasti itse Suomessa kiinnitän huomiota asioihin ja tapoihin, jotka siellä asuville, ovat ihan normaaleja.

Kerran Stockan hissistä lähtiessäni sanoin vahingossa "hei,hei". Kukaan ei tietenkään vastannut mitään. Itseltänikin tuo tuli ihan vahingossa. Täällä Espanjassa kun on tapana tervehtiä hissiin tulijoita ja menijöitä=)

Mua ei mitenkään haittaa se, että Suomessa ollaan töykeitä, kun en siellä joudu asumaan. Kuukausi kesällä ja pari viikkoa talvella, se riittää oikein hyvin.

[/quote]

Tuntuu todella hassulta, yhtä hassulta kuin joku Japani jossa mennään heti tekemään harakiri kun joku menee mönkään.

Vierailija
38/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkomaalaisen kanssa naimisissa ja huomaan välillä sanovani jotain vastaavaa, mutta usein itselle tulee olo, että valehtelinko nyt, kun ei ole aikomustakaan toteuttaa "lupausta" näkemisestä tms.

Vierailija
39/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Tässä viestistä löytyy monta suomalaisen ilkeilyn kulmakiveä:

-ns. potkitaan maassa makaavaa (ei se halunnut jutella kun oot vaan niin paska)

-kerrotaan varmana faktatietona, että juttusi eivät vain kiinnostaneet.

-kerrotaan kysyjälle, että tällainen käytös on sopivaa kun kysyjä kerran on vain paska

-lopuksi vielä hymiö sellaisen sanan tai lauseen perään, jossa se aiheuttaa negatiivisen assosiaation kuten nälänhätä :)

Kiitos tästä lyhyestä viestistä. Sen kirjoittajan on pakko olla täysin läpeensä kusipää ihminen.