Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin 3 päivää sitten Suomeen ja ....

Vierailija
22.01.2015 |

..olin täysin unohtanut, miten töykeitä suomalaiset ovat. Menin lapsien kanssa leikkipuistoon kävelemään ja istuin penkille naisen viereen, jonka lapsen kanssa omani leikkivät. Juttelimme säästä ja lapsista puoli tuntia... Lopuksi sitten tokaisin, että käyt täällä varmaan silloin tällöin, että eiköhän vielä tavata täällä ja että oli hauska jutella.

Nainen ei sanonut yhtään mitään, ei edes hei, tuijotti vain minua kohti ja laski katseensa pois. Hän ei varmasti ymmärtänyt, että siihen kuuluu vastata että kyllä vain ja moikataan kun tavataan, tai muuta sellaista? Vai pelkäävätkö ihmiset toisiaan?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:16"]

Täällä ihmiset eivät vastaa turhanpäiväisyyksiin. Olisiko tämän naisen pitänyt valehdella? Joo hei tosi kiva oli tavata, nähdään! Vaikka ei kiinnostaisi paskan vertaa? Suomalaiset eivät valehtele kuten esim. jenkit.

[/quote]

Niinpä, juuri tällainen piittaamaton asenne monilla suomalaisilla on: mitä sitä tuntemattomien kanssa vaihtamaan mitään kohteliaisuuksia. Ei ollenkaan huomata, että samalla aiheutetaan pieni mielipaha toisessa.

Btw. Ja tuo myytti suomalaisten rehellisyydestä ei kyllä pidä paikkaansa. Siihen on siis turha vedota. Suomalainen ei ole sen rehellisempi kuin muutkaan. Itse asiassa on vaarallistakin tuudittautua tähän hartaudella vaalittuun harhaluuloon. Suomalaiseen ei kannata luottaa yhtään enempää kuin muunmaalaiseenkaan.

[/quote]

No jaa, se lompakkotutkimus kyllä aika selkeästi osoitti että suomalaiset on euroopan rehellisempiä kansoja. 12 lompakosta 11 palautettiin. Muualla palautettiin selvästi vähemmän. Tottakai täälläkin on epärehellistä porukkaa, mutta keskimäärin suomalaiset on rehellistä sakkia. Sitä ei muuksi muuta sun mielipide.

Vierailija
42/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty juttu tai se nainen kuuli väärin mitä sanoit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juttelen mielelläni vieraiden ihmisten kanssa, mutta tuo loppukommentti "nähdään taas" alkaisi ahdistaa minua etenkin siinä yhteydessä, että yhdistävä tekijä on äitiys ja joku leikkipuisto. Junassa kerran juttelin mukavan naisen kanssa ja ajattelin, mutta sekin alkoi tuputtaa jotain liikuntaryhmää, mitä veti lapsille. Tuli sellainen plääh-olo, että eikö voi vaan jutella ilman että pitäisi kahville kutsua.

Myönnän, että olen idiootti juntti. Minä vaan en halua äitikavereita. Tai ylipäänsä lisää kavereita. Mulle riittää ne kaksi kaveria, mitä mulla on + siskot ja työkaverit.

Vierailija
44/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:33"]

Ulkosuomalainen minäkin ja suomalaiset eivät mielestäni ole avoimia vaan sulkeutuneita. Rehellisiä kyllä. Omista ongelmista ja epätäydellisyyksistä vaietaan visusti.

[/quote]

Suomalaiset ei muusta tykkääkään puhua kuin sairauksistaan ja rahaongelmistaan. Töissä kun erehdyt kysymään asiakkaalta että "mitä kuuluu, miten menee", niin saat epikriisin sekä tarkan selonteon Kelan temppuiluista ja laskujen määrästä.

Vierailija
45/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possea katsoessa tuli kyllä usein ajateltua, että ei me suomalaiset nyt niin sisäänpäinkääntyneitä jurrikoita olla kuin väitetään. Siinähän porukka päästi duudsonit sisälle ja suihkuun, moni tuppautui vielä itse mukaan. Ja omasta kokemuksesta olen huomannut, että kyllä täällä juttuseuraa saa, monet kerrat olen tarinoinut bussipysäkillä, kaupassa, puistossa jne. Enkä itsekään ole mikään kauhea suupaltti, aika ujo itseasiassa. Silti sitä juttuseuraa saa. Älkää aina liioitelko ja suorastaan mustamaalatko suomalaisia. 

Vierailija
46/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:07"]

Olen ulkomaalaisen kanssa naimisissa ja huomaan välillä sanovani jotain vastaavaa, mutta usein itselle tulee olo, että valehtelinko nyt, kun ei ole aikomustakaan toteuttaa "lupausta" näkemisestä tms.

[/quote]

Maassa maan tavalla. Jenkeissä tuo yleensä tuo tarkoittaa, että tapaaminen voi seuraavan 3 vuoden sisään realisoitua tai sitten ei koskaan. Siitäkään ei pidä loukkaantua, jos tapaamista ei koskaan tule. Ihmiset ovat todella kiireisiä töiden ja perhe-elämän kanssa...

Minusta on kuitenkin aina hauskaa kun on uusia tuttuja, joiden kanssa voi vaihtaa pari lausetta tai jutella vähän aikaa.  Tuollainen "juodaan drinkit joskus" -ehdottelu tavallaan tuo ihmisiä lähemmäs vaikka se ei edes toteutuisi koskaan.

ap

Vierailija
47/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:17"]

Minä juttelen mielelläni vieraiden ihmisten kanssa, mutta tuo loppukommentti "nähdään taas" alkaisi ahdistaa minua etenkin siinä yhteydessä, että yhdistävä tekijä on äitiys ja joku leikkipuisto. Junassa kerran juttelin mukavan naisen kanssa ja ajattelin, mutta sekin alkoi tuputtaa jotain liikuntaryhmää, mitä veti lapsille. Tuli sellainen plääh-olo, että eikö voi vaan jutella ilman että pitäisi kahville kutsua.

Myönnän, että olen idiootti juntti. Minä vaan en halua äitikavereita. Tai ylipäänsä lisää kavereita. Mulle riittää ne kaksi kaveria, mitä mulla on + siskot ja työkaverit.

[/quote]

*po. "ja ajattelin, että siinäpä hauska tyyppi,"* 

Vierailija
49/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä olen ystävällinen ja tervehdin ihmisiä mutta joskus jään"sanattomaksi" tuollaisessa tilanteessa tai sanoin jotain hassua. Olen vielä ihmisläheisessä työssä. Jotenkin häkellyn jos joku sanoo jotain ystävällistä minulle, muuta kun se normaalin kiitoksen. Tiedostan nykyisin ongelman ja olen opetellut sanomaan "kiitos samoin oli mukava jutella".

Vierailija
50/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jos sul oli ap vaan niin pösilöt jutut, ettei sitä kiinnostanu vastata?

Vierailija
51/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvin kuvaava ero Suomen ja USAn valilla on maahantulo. Kun tulen takaisin USAaan ulkomailta saan aina levean hymyn ja "Welcome Home!". Kun viela matkustin Suomen passilla ei Helsinki-Vantaalla sanottu edes hei puhumattakaan mistaan toivotuksista. Kun huomasivat etta kotiosoite oli USAssa niin aina jotain piilov*****lua piti keksia. Saivat siita pahanolon tuottamisesta kai jotain eksta pisteita.

Vierailija
52/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:47"]

on ihmeellistä että naapuria ei voi tervehtiä? Miksi suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa halutaan tahallaan aiheuttaa toisille mielipahaa?

[/quote]

Jollekin toiselle voi aiheuttaa mielipahaa se, että sinä vaadit häntä tervehtimään. Välitätkö itse hänen mielipahastaan yhtään?

Vierailija
53/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:25"]On aika kiinnostavaa osata täydellisesti sellaisen maan kieli, jonka kansan käyttäytymistä ei oikein enää tavoita.

ap

[/quote]

Av:n sääntöjen mukaan kaikki, jotka ovat asuneet ulkomailla, unohtavat osan suomen kielestä, eivätkä puhu sitä enää täydellisesti. Tämä tiedoksesi, jos aiot palstailla enemmänkin ja kehuskella taidoillasi.

Vierailija
54/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:57"]

"tavataan taas joskus!"-homma saattaa tuntua jotenkin kiusalliselta, kun ei tiedä haluaako sanoja tosissaan tutustua ja vaihtaa yhteystietoja vai yrittääkö vain olla kohtelias.

[/quote]

Aivan. AP:han sanoi kommentissa 7: en oikeastaan tarkoittanut sanomallani mitään.

Vierailija
55/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:16"]

Täällä ihmiset eivät vastaa turhanpäiväisyyksiin. Olisiko tämän naisen pitänyt valehdella? Joo hei tosi kiva oli tavata, nähdään! Vaikka ei kiinnostaisi paskan vertaa? Suomalaiset eivät valehtele kuten esim. jenkit.

[/quote]

Niinpä, juuri tällainen piittaamaton asenne monilla suomalaisilla on: mitä sitä tuntemattomien kanssa vaihtamaan mitään kohteliaisuuksia. Ei ollenkaan huomata, että samalla aiheutetaan pieni mielipaha toisessa.

Btw. Ja tuo myytti suomalaisten rehellisyydestä ei kyllä pidä paikkaansa. Siihen on siis turha vedota. Suomalainen ei ole sen rehellisempi kuin muutkaan. Itse asiassa on vaarallistakin tuudittautua tähän hartaudella vaalittuun harhaluuloon. Suomalaiseen ei kannata luottaa yhtään enempää kuin muunmaalaiseenkaan.

[/quote]

Minulle on tullut Suomen vierailuilla sellainenkin mieleen, että suomalaisessa kulttuurissa pienen mielipahan aiheuttaminen on jonkinlainen hyve.

[/quote]

Eikös se ole tämänkin palstan perimmäinen tarkoitus, mielipahan aiheuttaminen ;)

Vierailija
56/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:49"]

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

[/quote]

Tämä oli pk-seudulla. Joka paikassa juoruillaan mutta kyse on enemmän käytöstavoista kuin puheen määrästä. Hiljaisuuskin on sallittua, tietenkin, mutta keskustelu pitäisi osata päättää jonkinlaiseen hyvästelyyn.. ap

[/quote]

Mulla jäi osa kommentista pois, joten pääasia ei nyt välittynyt. Ihmettelen itse juuri tuota samaa asiaa aika usein. Ja ihan hyvin voi sanoa jopa, että see you later. Ei tuo mitään valehtelemista ole, jos vaan ei sitten satukaan just samalla aikaa taas paikalle. Joku sanoi toodella nappiin tuon "pienen mielipahan aiheuttaminen on jonkinlainen hyve"! Ja kun ei tarvita kun se "moi vaan".

Vierailija
57/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:52"]

on ihmeellistä että naapuria ei voi tervehtiä? Miksi suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa halutaan tahallaan aiheuttaa toisille mielipahaa?

[/quote]

Jollekin toiselle voi aiheuttaa mielipahaa se, että sinä vaadit häntä tervehtimään. Välitätkö itse hänen mielipahastaan yhtään?

[/quote]  Minusta tuo on geenivirhe joka on kehittynyt vuosisatojen kuluessa kun Suomi on ollut vieraan vallan alla. Tavallinen talonpoika on oppinut katsomaan virsujen karkia ja pitamaan suunsa kiinni.

Vierailija
58/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:49"]

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

[/quote]

Jep, täällä Turussa on juuri tuollaista. Ja mullakin naapurissa pariskunta, pienen vauvan vanhemmat, jotka eivät koskaan moikkaa takaisin vaan katsovat ohi. Jos pidän ovea auki, kun tulevat kärryjen kanssa sisään tai ulos niin ei katsekontaktia tai kiitosta. Aika pelleilyä aikuisilta ihmisistä.

Vierailija
59/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juttelis edes puistossa vieraat äidit! Edes vastaisi! Kun ei kuulu siihen sisäpiiriin niin saa olla itsekseen vaikka yrittää jutella.

Vierailija
60/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:52"]

[/quote]

[/quote]  Minusta tuo on geenivirhe joka on kehittynyt vuosisatojen kuluessa kun Suomi on ollut vieraan vallan alla. Tavallinen talonpoika on oppinut katsomaan virsujen karkia ja pitamaan suunsa kiinni.

[/quote]

Mitä jos se geenivirhe onkin vaikkapa usalaisilla. Ne kun lätisee tuota ap:n mainostamaa täysin turhaa lätinää joka paikassa vaikka eivät tarkoita edes murto-osaa siitä mitä höpöttävät? Miksi suomalaisten pitäis olla tasan samanlaisia kuin muut? Ja kenen kaltaisia meidän pitäis sitten olla? Onko usalaiset parhaita? Englantilaiset, ranskalaiset, saksalaiset? Kaikkihan ne on omanlaisiaan. Mikä on se tavoitelluin ja paras kansa?