Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulin 3 päivää sitten Suomeen ja ....

Vierailija
22.01.2015 |

..olin täysin unohtanut, miten töykeitä suomalaiset ovat. Menin lapsien kanssa leikkipuistoon kävelemään ja istuin penkille naisen viereen, jonka lapsen kanssa omani leikkivät. Juttelimme säästä ja lapsista puoli tuntia... Lopuksi sitten tokaisin, että käyt täällä varmaan silloin tällöin, että eiköhän vielä tavata täällä ja että oli hauska jutella.

Nainen ei sanonut yhtään mitään, ei edes hei, tuijotti vain minua kohti ja laski katseensa pois. Hän ei varmasti ymmärtänyt, että siihen kuuluu vastata että kyllä vain ja moikataan kun tavataan, tai muuta sellaista? Vai pelkäävätkö ihmiset toisiaan?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:49"]

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

[/quote]

Jep, täällä Turussa on juuri tuollaista. Ja mullakin naapurissa pariskunta, pienen vauvan vanhemmat, jotka eivät koskaan moikkaa takaisin vaan katsovat ohi. Jos pidän ovea auki, kun tulevat kärryjen kanssa sisään tai ulos niin ei katsekontaktia tai kiitosta. Aika pelleilyä aikuisilta ihmisistä.

[/quote]

Onko tämä totta? Täällä noita pidettäisiin jälkeenjääneinä.

terveisiä Saksasta

Vierailija
62/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:08"]

Veikkaan, että Turussa tämä ollut?

Kyllä toki yleensä arkielämässä puhutaan ja paljonkin, mutta se tapahtuukin selän takana :/ Ja aina löytyy se yksi ja ainoa, joka "Ihan sulle tiedoksi vaan, kun enhän mä mistään mitään tiedä" tulee kertomaan nää juorut ja pahat sanat. Samalla katsoo reaktiot ja menee sitten takaisin sinne pahuuden alkulähteille kertomaan, että "Olitte aika ilkeitä, se näytti pahoittavan mielensä"...

[/quote]

Jep, täällä Turussa on juuri tuollaista. Ja mullakin naapurissa pariskunta, pienen vauvan vanhemmat, jotka eivät koskaan moikkaa takaisin vaan katsovat ohi. Jos pidän ovea auki, kun tulevat kärryjen kanssa sisään tai ulos niin ei katsekontaktia tai kiitosta. Aika pelleilyä aikuisilta ihmisistä.

[/quote]voi tilanne mennä toisinki päin. Useasti kun joku pitää mulle ovea auki ja sanon "kiitos" niin ei viitsitä sanoa ole hyvä. Ei mua haittaa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:47"]

on ihmeellistä että naapuria ei voi tervehtiä? Miksi suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa halutaan tahallaan aiheuttaa toisille mielipahaa?

[/quote]

Jollekin toiselle voi aiheuttaa mielipahaa se, että sinä vaadit häntä tervehtimään. Välitätkö itse hänen mielipahastaan yhtään?

[/quote]  Minusta tuo on geenivirhe joka on kehittynyt vuosisatojen kuluessa kun Suomi on ollut vieraan vallan alla. Tavallinen talonpoika on oppinut katsomaan virsujen karkia ja pitamaan suunsa kiinni.

[/quote]

Mitä jos se geenivirhe onkin vaikkapa usalaisilla. Ne kun lätisee tuota ap:n mainostamaa täysin turhaa lätinää joka paikassa vaikka eivät tarkoita edes murto-osaa siitä mitä höpöttävät? Miksi suomalaisten pitäis olla tasan samanlaisia kuin muut? Ja kenen kaltaisia meidän pitäis sitten olla? Onko usalaiset parhaita? Englantilaiset, ranskalaiset, saksalaiset? Kaikkihan ne on omanlaisiaan. Mikä on se tavoitelluin ja paras kansa?

[/quote] Ei voi olla USAlaisilla samasta syysta kun heitettiin vieras valta ulos eika jaaty kenenkaan alamaisiksi.

Vierailija
64/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa asua Suomessa kun ei tarvitse lässyttää mitääntarkoittamatonta paskaa.

Vierailija
65/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:57"]

Jospa nainen vain meni hämilleen? En tiedä johtuuko suomalaisuudesta vai mistä, mutta tuollainen "tavataan taas joskus!"-homma saattaa tuntua jotenkin kiusalliselta, kun ei tiedä haluaako sanoja tosissaan tutustua ja vaihtaa yhteystietoja vai yrittääkö vain olla kohtelias.

Talvella ei varsinkaan kannata odottaa kaikilta hymyä ja kohteliasta rupattelua kun on jatkuvasti pimeää ja perse jäässä.

[/quote]

Näin juuri. Mielestäni nainen oli oikeastaan ihan hyvä small talkissa, jos on puolisen tuntia rupatellut vieraan kanssa niitä näitä. Itsekin vähän lukaisin ihmeissäni ap:n kirjoituksen, että hän itse "tokaisi" lopuksi että käyt täällä varmaan usein, joten nähdään täällä. Ei istu suomalaiseen puheenparteen vaan tuollainen loppukaneetti, joka on jotenkin kuin sanakirjalla käännetty enkusta. Huomaan usein saman ilmiön, että kauan pois Suomesta olleet kaverini ikäänkuin kääntävät fraaseja suomeksi puhuessaan jo harvinaiseksi käynyttä äidinkieltään ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Veikkaan, että ap:lla on käynyt juuri näin. Jos ap olisi sanonut suomalaisittain tyypillisen fraasin, tuskin olisi ollut hämmentynyt hiljaisuus vastassa. Vaikkapa "No oli kiva jutella, ehkä törmäillään täällä joku kerta, moikka". Ap:n "käännösfraasi" kuulosti minustakin erikoiselta kysymykseltä/tivaamiselta ja aika yllättävältä leikkitreffiehdotukselta. Itse olisin varmaan vastannut jotain oikeasti hieman epäkohteliasta, kuten "joo katotaan", kun en haluaisi lupailla ventovieraalle mitään uusia puistosessioita. Suomen kielessä ei ole olemassa noita epämääräisiä tulkaa ihmeessä käymään -fraaseja samalla tavalla kuin vaikka brittienkussa tai amerikanenkussa. Jos Suomessa sanot että tulkaa käymään, niin sitten kaivetaan suunnilleen kalenterit esiin. Ei se ole junttia tai epäkohteliasta, samalla lailla kuin ei ole junttia että eteläamerikkalainen ei tunne kymmentä eri termiä lumelle ja sen eri olomuodoille. Niitä sanoja ei samalla lailla ole hänelle olemassa.

Vierailija
66/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:16"]

No...hän sentään jutteli kanssasi niitänäitä puolisen tuntia. Olipa tosiaan töykeä!?

[/quote]

Ajattelin samaa, se on suomalaiselta saavutus kun jutteli edes. Mutta pois lähtiessä suomalaiset eivät tosiaan älyä/halua sanoa mitään. Se on omituista.

Vierailija
67/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ihmettelen, miten nuorille ei tunnuta kotona opettavan käytöstapoja. Tavatessani vapaa-ajalla oppilaita esimerkiksi kaupassa tervehdin heitä aina, mutta hämmästyttävän usein käy niin, että nuori joko teeskentelee, ettei huomannut tervehdystäni tai katsoo ilmeettömänä takaisin vastaamatta tervehdykseen, jotkut jopa kääntävät katseensa pois. Missään tapauksessa tämä ei koske suurinta osaa nuorista, mutta on uskomatonta, että tällainen käytös hyväksytään Suomessa.

[/quote]

Myös pikkulapset nykyään vain tuijottavat. Joku on uskaltaunut jopa sanomaan, että häntä on kielletty puhumasta vieraiden kanssa. Missähän iässä vanhemmat antavat lapsilleen luvan puhua, ja miten kuvittelevat sen sitten enää onnistuvan? Onkohan tässä selitys.

Vierailija
68/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha. itse olen melkein 20 v ulkomailla asunut, just kavaisin Suomessa ja en kylla huomannut mitaan erikoista toykeytta kanssaihmisilta. Isantavaen kerrostalonaapurit tervehtivat aina hississa/ulko-ovella ja kaupoissa sain ystavallista palvelua. Bussia odotellessa rupattelin niita naita toisen, tuntemattoman, odottelijan kanssa ja taksikuskit myos olivat ystavallisia. Nain Keski-Suomessa.

ps anteeksi kirjoitusvirheet/vaarinkaytetyt fraasit jos niita on!!

Vierailija
69/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihmeellistä että naapuria ei voi tervehtiä? Miksi suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa halutaan tahallaan aiheuttaa toisille mielipahaa?

[/quote]

Jollekin toiselle voi aiheuttaa mielipahaa se, että sinä vaadit häntä tervehtimään. Välitätkö itse hänen mielipahastaan yhtään?

[/quote]

Ulkomailla asuville tiedoksi: tällainen perussuomalainen aivan käsittämätön asioiden kääntäminen on Suomessa lisääntynyt.

Vierailija
70/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:13"]

aha. itse olen melkein 20 v ulkomailla asunut, just kavaisin Suomessa ja en kylla huomannut mitaan erikoista toykeytta kanssaihmisilta. Isantavaen kerrostalonaapurit tervehtivat aina hississa/ulko-ovella ja kaupoissa sain ystavallista palvelua. Bussia odotellessa rupattelin niita naita toisen, tuntemattoman, odottelijan kanssa ja taksikuskit myos olivat ystavallisia. Nain Keski-Suomessa.

ps anteeksi kirjoitusvirheet/vaarinkaytetyt fraasit jos niita on!!

[/quote]

Minä kirjoitin niistä fraaseista, jotka taipuvat vähän tankerosti monesti ulkosuomalaisilta enkä tarkoittanut pahasti tuota asiaa. Ei se ole mitenkään kamalaa tai noloa, vaan normaali ilmiö joka tapahtuu aika nopeastikin. Varmaan itsekin tiedostat sen, että ajatustesi kieli ei olekaan enää aina suomi, eli oikeasti teet vähän kuin käännöstyötä päässäsi puhuessasi suomea. Ja vieraan kielen fraasit tarttuu kieleen hirveän helposti. Fraaseissa ja ylipäänsä idiomeissa etenkin, kun pitääkin kääntää koko lause ihan eri lailla eikä vaan sanoja. Kyllähän vaikka käännösjutun vaikka nettilehdestä tunnistaa heti, jos ei ole ollut ammattimainen kääntäjä asialla (mitä jossain halpisnettijulkaisuissa ei koskaan suunnilleen ole) kun kieli vaan on kankeaa ja nimenomaan fraasit omituisia.

Vierailija
71/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:03"]

[/quote]

[/quote]  Minusta tuo on geenivirhe joka on kehittynyt vuosisatojen kuluessa kun Suomi on ollut vieraan vallan alla. Tavallinen talonpoika on oppinut katsomaan virsujen karkia ja pitamaan suunsa kiinni.

[/quote]

Mitä jos se geenivirhe onkin vaikkapa usalaisilla. Ne kun lätisee tuota ap:n mainostamaa täysin turhaa lätinää joka paikassa vaikka eivät tarkoita edes murto-osaa siitä mitä höpöttävät? Miksi suomalaisten pitäis olla tasan samanlaisia kuin muut? Ja kenen kaltaisia meidän pitäis sitten olla? Onko usalaiset parhaita? Englantilaiset, ranskalaiset, saksalaiset? Kaikkihan ne on omanlaisiaan. Mikä on se tavoitelluin ja paras kansa?

[/quote] Ei voi olla USAlaisilla samasta syysta kun heitettiin vieras valta ulos eika jaaty kenenkaan alamaisiksi.

[/quote]

Mutta kerro nyt että mitä hienoa on siinä, että höpöttää täysin turhaa höpötystä eikä tarkoita puoltakaan siitä mitä sanoo? Ja vielä tietää, että ei tää mitään meinaa mutta jaarittelenpa tässä nyt vaan. Miksi tuo on tavoiteltavaa? Minusta tuo jos mikä on geenivirhe. Paskanjauhantaa. Kuka sitä jaksaa tai edes tarvii? 

Vierailija
72/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuntunut yhtään yllättävältä, että ap on ollut Yhdysvalloissa. Ei kai missään muualla oletusarvoisesti ihmiset käy sellaista keskusteluaa, jossa sanomiaan asioita ei edes tarkoiteta. Oma kokemukseni keski-euroopasta ei ainakaan ole lisännyt small talkia elämääni. 

Vierailija
73/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten ihmiset täällä näyttävät tuntevan amerikkalaisen kulttuurin niin hyvin, että tietävät milloin amerikkalaiset puhuvat mitä sylki suuhun tuo pelkästä puhumisen ilosta. Olen asunut Yhdysvalloissa vuosia, eivätkä amerikkalaiset yleensä sano sellaista, mitä eivät tarkoita. Mutta täällä käytetään tiettyjä fraaseja sosiaalisessa kanssakäymisessä, joita ei pidä ottaa kirjaimellisesti. Näihin kuuluu esimerkiksi tuo "oli kiva tavata, nähdään toistekin". Se ei tarkoita välttämättä sitä, että aletaan suunnitella treffejä, vaan on eräänlainen kiitos. Siksipä siihen vastaamatta jättäminen on (täällä) epäkohteliasta.

Itse en pidä suomalaisia pääsääntöisesti epäkohteliaina tai töykeinä, eikä minua haittaa, että suomalaiset eivät puhu yhtä paljon kuin amerikkalaiset. Maassa maan tavalla.

Vierailija
74/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi parempi avaus trolli.

Vierailija
75/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap:n "käännösfraasi" kuulosti minustakin erikoiselta kysymykseltä/tivaamiselta ja aika yllättävältä leikkitreffiehdotukselta. Itse olisin varmaan vastannut jotain oikeasti hieman epäkohteliasta, kuten "joo katotaan".

Haluaisitko itseasi kohdeltavan yhta epakohteliaasti ja ylimielisesti jos tekisit samanlaisia "virheita" puhuessasi englantia tai jotain muuta kielta? Taas tata suomalaista suoruutta :( 

Vierailija
76/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tollasta kuin toi 66 noista fraaseista kirjoitti ajattelin itekkin.

Jäisin varmaan kelaamaan mielessäni, odottako toinen mun nyt ehdottavan jotain päivää, vai mitä.

Vierailija
77/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:55"]

"Ap:n "käännösfraasi" kuulosti minustakin erikoiselta kysymykseltä/tivaamiselta ja aika yllättävältä leikkitreffiehdotukselta. Itse olisin varmaan vastannut jotain oikeasti hieman epäkohteliasta, kuten "joo katotaan".

Haluaisitko itseasi kohdeltavan yhta epakohteliaasti ja ylimielisesti jos tekisit samanlaisia "virheita" puhuessasi englantia tai jotain muuta kielta? Taas tata suomalaista suoruutta :( 

[/quote]

En tietenkään, mutta yritin selittää miksi keskustelukumppani saattoi hämmentyä ja miten ehkä itsekin olisin saattanut reagoida yhtä yllättävässä tilanteessa. Ap puhui suomea suomalaiselle ja on itse suomalainen. Olivat puhuneet säästä, eivät ap:n amerikan retkistä ainakaan aloituksen mukaan. Ihan eri asia, jos jutellaan jommalle kummalle vierasta kieltä. Olen paljon tekemisissä erimaalaisten ihmisten kanssa, ja näitä kulttuurien törmäyksiä tulee mietittyä. Taatusti teen itse kömmähdyksiä ja muistan kyllä hyvin vielä vuosikymmenten takaa, kuinka joskus huomasin puhuvani poistuvalle selälle, kun joku oli huikannut how are yout ja minä selittämään sitten enemmän kuin ne kiittihyvääentäsulle-fraasit :D

Vierailija
78/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös kerran naapuri joka ei tervehtinyt vaikka kuinka sanoin kovaan ääneen moi. Ja mitä enemmän viettää aikaa ulkomailla niin huomaa miten outoa porukkaa olemme, mutta toki hyviäkin puolia löytyy. Kaikissa kansoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Vierailija
79/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:04"]

Ei kai nyt oikeasti tavataan taas joskus -lausahdus voi olla kenellekään niin hämmentävä, että menee ihan lukkoon siitä?! ap

[/quote]

Kyllä mua alkais ahdistaa, jos vieras ihminen alkais tuolla tavalla ehdottelemaan. Olen introvertti ja kaipaan omaa tilaa. Tuo "nähdään taas" kuulostaa minulle vaatimukselta. Ja otan sen kirjaimellisesti, ajattelen mielessäni että milloinkohan olen täällä puistossa taas ja tuleeko tuosta ihmisestä nyt riesa, kun haluaa minut nähdä. Että joo, menisin varmaan hämilleni ja sopertaisin jotain, mutta en ihan mykäksi heittäytyisi.

Minulle on vasta aikuisena selvinnyt, että kun ihmiset sanovat "olisi kiva nähdä joskus" he eivät oikeasti tarkoita sitä, vaan se on sellainen mitä vaan heitetään vähän niin kuin hyvän tahdon luomiseksi. Minulle tuo on ollut vaikea asia, koska en mielellään tapaile ihmisiä ja kun minulle sanotaan noin, se alkaa tuntua ahdistavalta.

Vierailija
80/82 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:48"]

Jännä, miten ihmiset täällä näyttävät tuntevan amerikkalaisen kulttuurin niin hyvin, että tietävät milloin amerikkalaiset puhuvat mitä sylki suuhun tuo pelkästä puhumisen ilosta. Olen asunut Yhdysvalloissa vuosia, eivätkä amerikkalaiset yleensä sano sellaista, mitä eivät tarkoita. Mutta täällä käytetään tiettyjä fraaseja sosiaalisessa kanssakäymisessä, joita ei pidä ottaa kirjaimellisesti. Näihin kuuluu esimerkiksi tuo "oli kiva tavata, nähdään toistekin". Se ei tarkoita välttämättä sitä, että aletaan suunnitella treffejä, vaan on eräänlainen kiitos. Siksipä siihen vastaamatta jättäminen on (täällä) epäkohteliasta.

Itse en pidä suomalaisia pääsääntöisesti epäkohteliaina tai töykeinä, eikä minua haittaa, että suomalaiset eivät puhu yhtä paljon kuin amerikkalaiset. Maassa maan tavalla.

[/quote]

Tai vaikkapa se, kun kysytään kuulumisia, mutta ei oikeasti haluta tietää vastausta. Miksi keskustelua pitäisi täyttää turhalla, sosiaalisella hötöllä? 

Munkin mielestäni ap:n esimerkkitapaus käyttäytyi oudosti, jos ei vastannut mitään. En nyt silti lähtisi tämän yhden tapauksen perusteella määrittelemään koko väestöä huonokäytöksiseksi ja joksikin poikkeuksellisen juroksi, tai siksikään, ettei täällä small talk -kulttuuria ole. Sosiaalinen kulttuuri on täällä hyvin erilainen, kuin Yhdysvalloissa, mutta niin on monessa muussakin (kaikissa?) paikassa Euroopassa. Se, että suomalainen tai eurooppalainen tapakulttuuri on erilaista kuin yhdysvaltalainen, ei tee siitä automaattisesti paskaa.