Tarviiko työhaastattelussa mainita raskaudesta?
Olen rv 20 ja ei näy ulospäin löysissä vaatteissa. Olen menossa ensi viikolla työhaastatteluun ja mietin tarvitseeko mainita raskaudesta tai saako siitä kysyä? Yritys on aika pieni noin 10 henkeä ja ajattelin, että jos saan paikan kerkeän olla töissä vain muutaman kuukauden ennen äitiyslomaa, mutta tuet paranisivat äitiysloman ajaksi.
Kommentit (175)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
Miksi? Eikös aihe vapaalla saa pyöriä muutkin kuin vain raskaana olevat, lapsia saaneet ja niistä haaveilevat?
Vapaa ja vapaus tehdä mitä haluaa, miksi se on sinulta pois?
[/quote]
En minäkään mene huutelemaan jonnekin autolehden sivuille, että autot pois ja polkupyörän käyttöön.
[/quote]
Täälläkö velat ovat huudelleet jotain lapsista luopumista ja kissojen hankintaa niiden tilalle?!
Miten se nyt edelleen on sulta pois, et täällä on veloja myös keskustelemassa?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
Miksi? Eikös aihe vapaalla saa pyöriä muutkin kuin vain raskaana olevat, lapsia saaneet ja niistä haaveilevat?
[/quote]
En minäkään mene huutelemaan jonnekin autolehden sivuille, että autot pois ja polkupyörän käyttöön.
[/quote]
Täälläkö velat ovat huudelleet jotain lapsista luopumista ja kissojen hankintaa niiden tilalle?!
[/quote]
Velat täällä jatkuvasti haukkuvat normaaleja naisia lasten hankinnasta. En minäkään mene veloja haukkumaan " Mikroateria Yhdelle " lehden keskusteluihin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]
Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
OT: Mikä saa sinut luulemaan, että velat olisivat yksinäisiä sinkkuja, jotka eivät osaa tehdä ruokaa? Itse elelen mieheni kanssa kahdestaan ja osaan kyllä kokata :)
Itse olen lasten välissä, toista odottaessa (raskaus puolivälissä) tehnyt sijaisuuden paikkaan, jossa tiesivät raskaudesta ja tarjosivatkin siitä huolimatta vakipaikkaakin taloon. En ottanut, kun oli oma työpaikka odottamassa (omaa sijaista olisi ollut tyhmä laittaa pihalle parin kk takia, kun pystyin tekemään sijaisuuksia). Eli ei se raskaus ole este työnsaannille, mutta rehellisyyttä peliin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Velat täällä jatkuvasti haukkuvat normaaleja naisia lasten hankinnasta. En minäkään mene veloja haukkumaan " Mikroateria Yhdelle " lehden keskusteluihin.
[/quote]
"Mikroateria yhdelle" - lehti? Oot kestotilaaja?
Vai onko tuo vain epätoivoinen yrityksesi yrittää mai ostaa miten velat ovat yksinäisiä ja yksineläjiä ja vieläpä epänormaaleja?!
Yrityksesi on erittäin huono ja näköjään kun tuota toistelet luulet olleesi erittäin hauskakin?
Normaalia on haluta lapsia ja aivan yhtä normaalia on olla haluamatta lapsia. Miten sinä määrittelet normaaliuden? Lasten hankinnallako?
Edelleen, sinä saat pitää mielipiteesi veloista, mutta meistä yhtäkään et täältä pois saa vingunnallasi.
Menes nyt ottamaan tuo mainostamasi lehti ja lukases uusin numero vielä kerran kannesta kanteen, ehkä opit lämmittämään ateriasi pikkuisen vielä tehokkaammin. ;)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]
Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
OT: Mikä saa sinut luulemaan, että velat olisivat yksinäisiä sinkkuja, jotka eivät osaa tehdä ruokaa? Itse elelen mieheni kanssa kahdestaan ja osaan kyllä kokata :)
[/quote]
pikakaurapuuro ja nakit+ranskalaiset ei ole kokkaamista. Ostat varmaan kaupasta valmiin perunasipuli sekoituksenkin?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
pikakaurapuuro ja nakit+ranskalaiset ei ole kokkaamista. Ostat varmaan kaupasta valmiin perunasipuli sekoituksenkin?
[/quote]
Se ettet sinä osaa kokata muuta kun noi mainitsemasi safkat, ei tarkota etteikö muut osais kokata parempia ruokia. Ja lapsettomilla kun on varaa syödäki pikkusen prameampia ruokia ku puuroa sekä nakkei ja ranskiksia.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:15"]Työpaikka saa siitä 3kk:n palkasta suuren osan takaisin Kelalta. Älytöntä miten aina liioitellaan niitä työnantajan kuluja! Todellisuudessa kuluja ei juuri tule kuin niistä lomarahoista. Sijainen saa sen palkan, joka äippälomalaiselle olisi annettu.
[/quote]
Taas äänessä joku jolla ei ole asiasta mitään tietoa. Juu, kelalta saa osan palkkakustannuksista takaisin, ei kaikkea. Palkan, lomapalkan, lomarahojen ja sivukulujen maksamisesta työnantajalle tulee yhdestä vauvasta maksettavaa 13 000 - 14 000 euroa. Tiedän kun olen itse maksanut viimeisen viiden vuoden aikana kolme vauva, joista kaksi yhdelle ja samalle henkilölle. Kävi töissä ensin vuoden, jäi äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle, minkä jälkeen kotihoidontuelle. Kun lapsi lähenteli kolmea vuotta ja soittelin töihin palaamisesta, (koko ajan tietysti sijaista määräaikaisessa työsuhteessa roikottaen) niin ilmoitti tulevansa kuukaudeksi töihin ja jäävänsä jälleen äitiyslomalle. Eli tyyppi oli töissä kuukauden ja hänelle maksettiin jälleen kaikki lomapalkat jne. Ei paljoa hymyilytä. Arvaa palkkaanko enää tietyn ikäisiä naisia?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:15"]Työpaikka saa siitä 3kk:n palkasta suuren osan takaisin Kelalta. Älytöntä miten aina liioitellaan niitä työnantajan kuluja! Todellisuudessa kuluja ei juuri tule kuin niistä lomarahoista. Sijainen saa sen palkan, joka äippälomalaiselle olisi annettu.
[/quote]
Taas äänessä joku jolla ei ole asiasta mitään tietoa. Juu, kelalta saa osan palkkakustannuksista takaisin, ei kaikkea. Palkan, lomapalkan, lomarahojen ja sivukulujen maksamisesta työnantajalle tulee yhdestä vauvasta maksettavaa 13 000 - 14 000 euroa. Tiedän kun olen itse maksanut viimeisen viiden vuoden aikana kolme vauva, joista kaksi yhdelle ja samalle henkilölle. Kävi töissä ensin vuoden, jäi äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle, minkä jälkeen kotihoidontuelle. Kun lapsi lähenteli kolmea vuotta ja soittelin töihin palaamisesta, (koko ajan tietysti sijaista määräaikaisessa työsuhteessa roikottaen) niin ilmoitti tulevansa kuukaudeksi töihin ja jäävänsä jälleen äitiyslomalle. Eli tyyppi oli töissä kuukauden ja hänelle maksettiin jälleen kaikki lomapalkat jne. Ei paljoa hymyilytä. Arvaa palkkaanko enää tietyn ikäisiä naisia?
[/quote]
Niinpä. Tässä taas kerran hyvä esimerkki siitä miten 30 vuotias, vakituisessa suhteessa elävä lapseton nainen jää työtä vaille. Vaikka lapsia en halua, enkä koskaan tule hankkimaankaan niin miten tämän voin tuoda julki työhaastattelussa uskottavasti? Kyllähän nyt jokainen osaa valehdella sujuvasti tommosen asian, enkä ite ainakaa rekrytilanteessa tommosta uskois ikinä.
Mä yritin parhaani, että lapsi olis osunu opiskeluaikaan ja olisin päässyt kunnolla työelämään lapset (se yksi jota suunniteltiin) jo tehtynä. Ei vaan mennyt niin, vaan lapsettomuushoitoihin tässä jonotetaan ja valmistun ensi kesäksi. Töihin täytyy siis pian mennä.
Haastattelussa en ehkä uskaltaisi ainakaan alussa raskaudesta mainita ettei se vaikuta liikaa haastattelijan mielipiteeseen. Aion kuitenkin olla rehellinen ja jos raskaus on yli 12 viikon kestänyt niin varmasti kerron jo ENNEN sopimuksen kirjoittamista. Pätkätöitä kun joudun kuitenkin luultavasti alkuun tekemään, niin annan työnantajalle reilun mahdollisuuden päättää haluaako palkata edes määräajaksi. Vakityöhön en ehkä edes uskaltaisi vauvahaaveideni vuoksi hakea, tuntuisi sitten niin pahalta jos vauva heti sitten tärppäisi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:39"]Onko koeaika pakollinen työsopimuksessa vai voiko siitä neuvotella? Entä jos sanoisi töissä kun huomaavat raskauden, että mies jää lasta hoitamaan kotiin ja vasta synnytyksen jälkeen muuttaisi mieltään ja jäisi kotiin? AP
[/quote][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:39"]Onko koeaika pakollinen työsopimuksessa vai voiko siitä neuvotella? Entä jos sanoisi töissä kun huomaavat raskauden, että mies jää lasta hoitamaan kotiin ja vasta synnytyksen jälkeen muuttaisi mieltään ja jäisi kotiin? AP
[/quote]vanhempainvapaasta pitaa ilmoittaa tyonantajalle vahintaan 2kk ennen sen alkua, eli et voi synnytyksen jalkeen muuttaa "yllattaen" mieltasi.
Kaikista pahinta asiassa on se että ei voi olla aidosti iloinen toisen puolesta tämän kertoessa vauvauutisia. Vaan miettii mielessään ei s***ana, miten mä saan taas rahat kasaan, onko varaa palkata sijaista vai teenkö itse ympäripyöreitä päiviä.. Tämä asia olisi Suomen masssa pitänyt hoitaa kuntoon jo ajat sitten. Olen tosi pettynyt poliittisiin päättäjiin. Nykyinen askartelu kotihoidontuen kanssa saa mut raivoihini, touhu on mielestäni älyllisesti epärehellistä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille? [/quote] Miksi? Eikös aihe vapaalla saa pyöriä muutkin kuin vain raskaana olevat, lapsia saaneet ja niistä haaveilevat? Vapaa ja vapaus tehdä mitä haluaa, miksi se on sinulta pois? [/quote] En minäkään mene huutelemaan jonnekin autolehden sivuille, että autot pois ja polkupyörän käyttöön. [/quote] Täälläkö velat ovat huudelleet jotain lapsista luopumista ja kissojen hankintaa niiden tilalle?! Miten se nyt edelleen on sulta pois, et täällä on veloja myös keskustelemassa? [/quote] Velat täällä jatkuvasti haukkuvat normaaleja naisia lasten hankinnasta. En minäkään mene veloja haukkumaan " Mikroateria Yhdelle " lehden keskusteluihin.
[/quote]
No ainakin omalla kohdallani se olisi enemmänkin "Ravintolaillallinen kahdelle" -lehti. Kun ei ole lapsia, niin on sekä aikaa, että rahaa käydä aviomiehen kanssa ulkona syömässä. Toki harrastamme myös ruuanlaittoa - aikuiseen makuun, kun pöydässä ei ole kersoja nirsoilemassa ja vaatimassa niitä makaroonilaatikoita. ;)
Täällä käy kaikenikäisiä ja kaikissa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, koska tämä on Suomen suosituin anonyymi keskustelufoorumi, ei mikään mammojen yksinoikeus.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen: ap:n käytöksessä on inhottavaa epärehellisyys. Kyllä kaikilla on oikeus hakea töitä, mutta työnantajalle pitäisi myös kertoa tilanteestaan totuudenmukaisesti, että se olisi kaikkien kannalta reilua.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:34"]Kiitos ap, kaltaistesi takia työllistymiseni on yhä vaikeampaa. T. N25, vela [/quote] Samaa mietin juurikin. N30, vela
[/quote]
Tähän mitkään veluudet kuulu. Itse olisin saanut töitä (jatkoa sopimukselle) kun olin raskaana 7vk. 3kk sijaisuus olisi päättynyt paria päivää ennen laskettua aikaa. Kerroin reilusti, sanoin kyllä että periaatteessahan jos kaikki menee hyvin pystyn olemaan loppuun asti. Työnantaja kiitti rehellisyydestä, päätti ottaa jonkun joka on varmasti koko ajan, ja otti minut töihin suoraan kun kyselin sitten töitä myöhemmin. Reilulla pelillä sain siis työpaikan kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:34"]Kiitos ap, kaltaistesi takia työllistymiseni on yhä vaikeampaa. T. N25, vela [/quote] Samaa mietin juurikin. N30, vela
[/quote]
Tähän mitkään veluudet kuulu. Itse olisin saanut töitä (jatkoa sopimukselle) kun olin raskaana 7vk. 3kk sijaisuus olisi päättynyt paria päivää ennen laskettua aikaa. Kerroin reilusti, sanoin kyllä että periaatteessahan jos kaikki menee hyvin pystyn olemaan loppuun asti. Työnantaja kiitti rehellisyydestä, päätti ottaa jonkun joka on varmasti koko ajan, ja otti minut töihin suoraan kun kyselin sitten töitä myöhemmin. Reilulla pelillä sain siis työpaikan kuitenkin.
[/quote]
Niin, rehellisyydellä kun pelaa silloin se on reilua muita hakijoita kuin työnantajaakin kohtaan! Valehtelemalla ja huijaamalla menettää muutkin nuiret naiset työllisyys mahdollisuuksia, myös velat.
Ei työnantaja uskalla herkästi palkata nuoria naisia töihin, kun joutuu pelkäämään kusetetuksi tulemista.
Reikusti kun kertoo raskaudestaan niin silloin antaa rehellisen kuvan itestään työnantajalle ja aivan varmasti saa helpommin töitä jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:32"]Eikös saman työnantajan palveluksessa pidä olla useampi kk,jotta saa paremman tuen/täyden palkan ekoilta äitiysloman kuukausilta?
[/quote]
Miksi alapeukut?AP haluaisi paikan,jotta saa paremmat tuet.Mutta hänhän jäisi jo muutaman kuukauden päästä äitiyslomalle.Ehtisikö näin lyhyt aika vaikuttaa tukiin?
[/quote]
Mun mielestä se on puoli vuotta että vaikuttaa mutta kyllähän lomat kertyy yms. Mutta ei esim tarvi maksaa äitiysloman ekoilta 3 kk ajalta palkkaa.
Aluksi mietin, että onpa itsekästä AP:lta, ja tuollaisten takia nuorten naisten on vaikea työllistyä. Sitten rupesin miettimään asiaa tarkemmin. Kenen hitto pitäisi sitten synnyttää lapset, jollei naisten? Ei ole millään tapaa reilua, että naiset vain pyörittelisivät peukaloitaan kunnes lapsiluku tulee täyteen ja miehet luovat uraa. Eikä tätä maata voi ilman jälkikasvuakaan jättää, sukupuuttoonhan me kuolisimme. Rupesi ärsyttämään suunnattomasti koko kuvio, miten äitiyslomalle jäävä nainen on itsekäs ja paha, joka jättää yrityksen pulaan. Ihan oikeasti, se äitiyslomasijaisuus puolestaan voi olla jollekin nuorelle työuraa aloittelevalle lottovoitto, ja äiti saa rauhassa hoitaa lapsensa. Mikä helvetin järki siinä on, että naisen pitäisi jumittaa kotona ja hakea töitä vasta, kun on lapset kasvatettu?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:09"]Aluksi mietin, että onpa itsekästä AP:lta, ja tuollaisten takia nuorten naisten on vaikea työllistyä. Sitten rupesin miettimään asiaa tarkemmin. Kenen hitto pitäisi sitten synnyttää lapset, jollei naisten? Ei ole millään tapaa reilua, että naiset vain pyörittelisivät peukaloitaan kunnes lapsiluku tulee täyteen ja miehet luovat uraa. Eikä tätä maata voi ilman jälkikasvuakaan jättää, sukupuuttoonhan me kuolisimme. Rupesi ärsyttämään suunnattomasti koko kuvio, miten äitiyslomalle jäävä nainen on itsekäs ja paha, joka jättää yrityksen pulaan. Ihan oikeasti, se äitiyslomasijaisuus puolestaan voi olla jollekin nuorelle työuraa aloittelevalle lottovoitto, ja äiti saa rauhassa hoitaa lapsensa. Mikä helvetin järki siinä on, että naisen pitäisi jumittaa kotona ja hakea töitä vasta, kun on lapset kasvatettu?
[/quote]
Mutta VALEHTELEMALLAKO naisen pitää se työpaikka itelleen saada? Raskaudestaan kertomattomuudella nainen sahaa omaa ja muiden naisten oskia. Rehellisesti kertomalla raskaudesta työnantajalle työhaastattelussa nainen pelaa sekä itelleen, että muille naisille paremman maineen työmarkkinoilla.
Epärehellisyys kun tuppaa kostautumaan kaikille. Ihan kuten intissä, jos yks nukkuu pommiin kaikki kärsii.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:32"]Eikös saman työnantajan palveluksessa pidä olla useampi kk,jotta saa paremman tuen/täyden palkan ekoilta äitiysloman kuukausilta?
[/quote]
Miksi alapeukut?AP haluaisi paikan,jotta saa paremmat tuet.Mutta hänhän jäisi jo muutaman kuukauden päästä äitiyslomalle.Ehtisikö näin lyhyt aika vaikuttaa tukiin?
[/quote]
Mun mielestä se on puoli vuotta että vaikuttaa mutta kyllähän lomat kertyy yms. Mutta ei esim tarvi maksaa äitiysloman ekoilta 3 kk ajalta palkkaa.
[/quote]
Riippuu TES:sta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:37"]Eikö velat voisi häipyä Vauva.fi sivuilta vaikka sinne "Mikroateria Yhdelle" tai "Minä ja Minun 7 Kissaa" lehtien sivuille?
[/quote]
[/quote]