Joku suorittanut oikiksen vuodessa
Kommentit (851)
Kuinka paljon oli kursseja suoritettu ennakkoon?
Yleensä noilla on vähintään puolet opintopisteistä luettu avoimessa jo etukäteen. Ei tietenkään vähennä suorituksen hienoutta, onhan ne muiden opintojen ohessa hankittu, mutta ei yliopistotutkintoa vaan pysty vuodessa vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset pystyy, minä en. Olisin kateellinen, jos tietäisin, että minulla olisi edes jonkinlaista viitseliäisyyttä tuollaisen saavuttamiseen. Ei ole, olen sen verran peruslaiska, että vaikka kuinka lahjakas olenkin (keh) niin silti en jaksa pingottaa.
Mutta ihan on hatunnoston arvoinen saavutus, ihan onnitteluiden paikka.
Laiskuutta ei ole olemassa. Jos olisit metsästäjä-keräilijä, mikä on ihmisen luontainen ja ihanteellinen tila, lähtisit "töihin" joka aamu innosta puhkuen. Tässä teknologisessa yhteiskunnassa jokainen joutuu luomaan itselleen samankaltaisen tilan. Useimmat eivät siinä onnistu. Epäonnistuneet tekevät palkkatöitä, eli keräävät 1 000 banaania päivässä heimopäällikölle, joka pitää niistä 950 ja joka kertoo sinulle, että tässä 50 banaania sinulle, ole hyvä.
Ei, kyllä minä olen peruslaiska, kuten iso osa ihmiskunnasta. Moni keksintö onkin saanut alkunsa siitä, kun joku on yrittänyt/halunnut päästä helpommalla.
Minä tänäänkin huokasin syvään ja raskaasti useaan kertaan. Kellon soidessa, kun piti viedä koira+kissat ulos aamulenkille, kun piti herättää lapset kouluun, kun hain puut sisälle, että saan talon lämmitettyä. Teen etätöitä, ja ehkä kerään 1050 banaania, mutta saankin pitää niistä 250. Se riittää minulle, koska niillä 800 banaanilla ruokitaan sitten eläköityneet vanhempani, miehen eläköitynyt äiti ja naapuruston vanhapiika, joka sairastui eläkkeelle jäätyään rintasyöpään, sekä lasteni opettajat. Mutta kirjautuessani tuossa kymmenen maissa koneelle tekemään töitä en huokaa syvään, vaan olen innoissani, koska teen työtä, jolla on tarkoitus. Kerään niitä banaaneja, koska olen hemmetin hyvä siinä, parempi kuin suurin osa muista, minun keräämäni banaanit säilyvät hyvin ja ovat priimalaatua ja suurimpia. Joku kerää enemmän, mutta ne ovat jo valmiiksi mätiä tai niissä asustaa myrkkyhämähäkkejä ;-)
ja kun yhteiskunnassa on noita, jotka kerääkin 10 000 banaania päivässä, niin minun ei niin tarvitse pingottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itse haen elämään sisältöä elämisestä. Toivon että lapsenikin elävät, eivätkä muutu roboteiksi yhteiskunnan rattaisiin, varsinkaan nuorella iällä kun tarkoitus on hankkia kaikki muistot joita muistella sitten vanhempana.
Anteeksi. Kommentoin tuon ennen kuin olin lukenut juttua. Luin jutun ja ymmärsin miten erilaista nyt korona-aikana on ollut olla nuori. Ja että hänen syynsä nopeaan opiskeluun oli se että oikis oli niin perseestä että halusi sieltä äkkiä pois. Ymmärrän ja suhtaudun myötätunnolla! Pahoittelen aiempaa ylimielistä kommenttiani.
Jos oli suorittanut kursseja jo aiemmin avoimessa niin hyvä olisi ollut kertoa se tuossa jutussa. Nyt sai sellaisen kuvan että toisien opiskelu pelkkää lusmuamista kun menee se 5 vuotta. Se jäi mietityttämään kun itsellä ei ole tietoa/kokemusta yliopisto-opiskelusta että eikö siellä ole mitään käytännön harjoittelua? Kova jos vielä töidenkin ohella opiskeli samaa tahtia ja vietti normaalia elämää, ystäviä, harrastuksia, perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollisuus on se, että on suorittanut kursseja avoimen yliopiston puolella etukäteen valmiiksi. Omasta vuosikursseilta ensimmäinen valmistui parissa vuodessa. Oli kirjoilla toisessa tiedekunnassa ja suoritti sivuaineopintoja meidän tiedekunnassa kunnes onnistui pääsemään sisään tutkinto-opiskelijaksi.
ami
On siis ainakin käynyt oikeustieteen perusopinnot avoimen kautta, koska muutoin tutkintoa ei vain yksinkertaisesti ehtisi suorittaa jo kurssien aikataulutuksen perusteella. Vähän huonoa reportterityötä jättää tämä puoli selvittämättä. Mielenkiintoista, että tämä ylisuorittaja jättää myös mahdolliset avoimen kurssit kokonaan mainitsematta. Vaikka on noin menestyksekäs opiskelija, silti täytyy vaikuttaa vielä menestyksekkäämmältä. Menestys ei tuonutkaan onnea tai itsevarmuutta, jota nuori ihminen kaipaa.
Helppohan se on, kun saa hyvät geenit perintönä ja lapsuus turvallisessa ja rauhallisessa ympäristössä ja kannustava ilmapiiri kotona.
Kylläpä taas katkeria mammoja harmittaa, kun joku on fiksu ja ahkera. Mitä jos tekisitte sille omalla elämällenne jotain, niin ei tarvitsisi kiukutella muiden onnistumisista?
Suorituskeskeisessä yhteiskunnassa ei kai voi muuta kuin onnitella täydellisestä suorituksesta.
Listalta puuttuu kaikki käytännön kokemus. Mitä hyötyä on suoltaa teoriaa nopeasti. Muiss opinnoissa labratyöt voi viedä jo neljä vuotta. Ja kesätyö on pakollisia alalta. Mitä lukutoukka tietää käytännön juristin töistä. Tämä ei edes tullut toimeen tiedekunnassa muiden kanssa. Miten tämä voi selvitä elämästä. Tällaisten kohtalo on usein huono jo mielenterveys asioissa. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, mutta mitä järkeä?
Mitä järkeä on poimia 2 kuukautta marjoja 13 tuntia päivässä ja tienata monen vuoden tulot, kuten thaimaalaiset poimijat tekevät? Hehän voisivat tulla useampia useampana vuotena putkeen ja saada samat rahat?
Ihminen joka käyttää yhden vuoden pelkkään opiskeluun voi käyttää ne loput viisi vuotta vaikka mihin tahansa muuhun, sillä aikaa kun muut vaan vieläkin opiskelee ja opiskelee. Työntekoon, matkusteluun, juhlimiseen jne. Vuosi elämästä on niin lyhyt aika, ettei siinä menetä mitenkään nuoruuttaan, vaikka sen vuoden ei muuta tekisi kuin opiskelisi ja tenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, miten tuo on käytännössä voitu toteuttaa. Meillä oli pilvin pimein kursseja, jotka oli pakko suorittaa peräkkäin, eikä poikkeuksia sallittu. Hyvinkin kolme vuotta meni siihen, että perustukset saatiin valmiiksi.
Missä muualla kuin oikiksessa voi tehdä kaiken kerralla? Teknillisillä aloilla?
samaa mietin. Mutta onhan toi upeaa, saa nauttia kivasta työelämästä pidempään.
Tulee tosiaan tunne, että mitä ihmettä ne muut tekevät siellä 5-6 vuotta?
Voiko joku referoida tuon tytön mietteet jutusta? Ei siis pitänyt oikkiksesta eikä muiden kanssa tullut toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku referoida tuon tytön mietteet jutusta? Ei siis pitänyt oikkiksesta eikä muiden kanssa tullut toimeen?
Ei sentään tähän, jotain rotia oikeuksien kanssa.
sori, mutta en usko. En, ellei ole jonkunlaista vilunkipeliä, saanut sovittua että saa hyvityksiä esim. puolet koko tutkinnosta, vaikka yo-tutkinnon kielet kokonaan hyväksytty. L:stähän saa hyväksytyksi kaikki kielikurssit. Ei ole mitenkään mahdollista suorittaa koko Maisterin tutkintoa vuodessa, ei sitten mitenkään. Tässä jätetään kertomatta PALJON, en ole maksava asiakas niin en voi lukea juttua. Samoin en palkkaisi nuorta tyttöä joka pänttäämällä "opiskellut", ulkomuistista paukuttanut sääntöjä, ei ole mahdollista SISÄISTÄÄ esim. koko suomen lakia oikeustapauksineen jne. HÖPÖ HÖPÖÄ, ja muut uskoo...hahahahah!
edellinen korjaa vilunkipelillä en tarkoita huijausta, vaan juuri että on saanut hyväksiluetuksi ihan laillisesti siis joitain kursseja, tai muute sopinut että suorittaa eri tavalla...kirjatentteinä ryhmätöitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään tähän, jotain rotia oikeuksien kanssa.
Ei siis copypastata tekstiä, vaan mitä tyttö itse ajattelee, mitkä syyt pikaopiskelulle.
Onneksi itse haen elämään sisältöä elämisestä. Toivon että lapsenikin elävät, eivätkä muutu roboteiksi yhteiskunnan rattaisiin, varsinkaan nuorella iällä kun tarkoitus on hankkia kaikki muistot joita muistella sitten vanhempana.