Mikä järki rakentaa iso talo pienelle tontille?
Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon??
Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-)
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:17"]
=D Kuka kuvittelee, että rivari voisi mitenkään olla hienompi kuin kivitalo? Harva edes haaveilee rivariin muutosta, niissä ollaan yleensä pakon edestä. Ei ole varaa omakotitaloon, mutta halutaan edes vähän omaakin pihaa. En mä kyllä tiedä voiko rivarin pihaa kutsua edes pihaksi. Eihän niissä yleensä edes mahdu kääntymään.
[/quote]
Kyllä mä lähinnä haaveilen rivarista esim. Lauttasaaressa, Tapiolassa tai Westendissä, mutta ei taida rahat riittää. Kaipaan kaupunkia ympärille, mutta haluan kuitenkin olla omalla pihalla edes vähän. En tarvitse mitään isoa pihaa. Aina pitää tehdä kompromisseja...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:29"]
Jos keskustassa tai 2 km siitä haluaa asua nii n eikös kerrostaloja rakenneta sen takia?? Olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin jotain??
[/quote]
Mutta entä jos ei halua asua kerrostalossa? Onhan pienikin tontti oma ja voi mennä ulos sen kahvikupposensa kanssa. Toki jos muita ihmisiä kauheasti pelkää, se on vaikeampaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:29"]
Jos keskustassa tai 2 km siitä haluaa asua nii n eikös kerrostaloja rakenneta sen takia?? Olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin jotain??
[/quote]
Mutta entä jos ei halua asua kerrostalossa? Onhan pienikin tontti oma ja voi mennä ulos sen kahvikupposensa kanssa. Toki jos muita ihmisiä kauheasti pelkää, se on vaikeampaa.
[/quote]
Sitten hyvä vaihtoehto on rivitalo, onhan siinäkin "oma tontti" johon voi mennä kahvikupposen kanssa.
Mä ymmärrän ihan hyvin ison talon pienellä tontilla. Se olisi itse asiassa mun haave. Me asumme 20 min ajomatkan päässä Helsingistä ja katson ihaillen noita hienoja isoja taloja meidän alueella. Oma rauha, ei ketään heti seinän takana, mutta naapureita kuitenkin eikä tarvitse olla eristyksissä yksinäisyydessä. Ja kuten joku jo mainitsikin, voi reissata rauhassa stressaamatta liikoja murtovarkaista.
Mulle kauhistus olisi torppa jossain pimeellä maaseudulla pitkän taipaleen takana palveluista. Sitä paitsi Suomessa isosta pihasta saa nauttia just ja just puolet vuodesta ja sekin menee pihatöihin (lumitöitä riittää toki talvellakin vaikka pihaa ei muuten voi juuri käyttää).
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:57"]
Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon?? Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-)
[/quote]
Kaavoitus määrää, mitä minnekin rakennetaan. Jos haluaa asua hyvien yhteyksien varrella tai muuten kaupunkimaisesti, on valittava kerrostalon, rivitalon, luhtitalon, paritalon, erillistalon ja omakotitalon väliltä. Jos kuitenkin haluaa kokonaan oman talon, niin se on ok-talo tai erillistalo. Neliöitä pitää silloin olla paljon. Kaupunki saattaa vaatia rakentamaan "täydet neliöt", ettei ole tyhjää rakennusmaata.
Minäkin ennen ihmettelin näitä postimerkin kokoisia tontteja, mutta en enää. Meillä on reilu 1200m2 tontti ja rakennettua alaa 187m2, mutta toisaalta eipä meillä ole palveluita, viemäröintiä, kunnan vettä eikä naapureitakaan. Eikä ulkovalaistusta. Asuisin mielelläni siitä postimerkkitonttitalossa, jossa kaikki nuo tulisivat ikäänkuin automaattisesti. Sen lisäksi voisi olla esimerkiksi bussilinja keskustaan.
Kyllähän minä täältä autolla kuljen, mutta lapsille vaikeampaa, kun kouluun menevät.
[/quote]
Meillä 1200 neliön tontti ja kaikki luettelemasi asiat löytyvät. Matkaa isohkoon kaupunkiin 15 km. Tämä varmasti mahdotonta monille että näin kaukana ison kaupungin keskustasta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:57"] Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon?? Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-) [/quote] Kaavoitus määrää, mitä minnekin rakennetaan. Jos haluaa asua hyvien yhteyksien varrella tai muuten kaupunkimaisesti, on valittava kerrostalon, rivitalon, luhtitalon, paritalon, erillistalon ja omakotitalon väliltä. Jos kuitenkin haluaa kokonaan oman talon, niin se on ok-talo tai erillistalo. Neliöitä pitää silloin olla paljon. Kaupunki saattaa vaatia rakentamaan "täydet neliöt", ettei ole tyhjää rakennusmaata. Minäkin ennen ihmettelin näitä postimerkin kokoisia tontteja, mutta en enää. Meillä on reilu 1200m2 tontti ja rakennettua alaa 187m2, mutta toisaalta eipä meillä ole palveluita, viemäröintiä, kunnan vettä eikä naapureitakaan. Eikä ulkovalaistusta. Asuisin mielelläni siitä postimerkkitonttitalossa, jossa kaikki nuo tulisivat ikäänkuin automaattisesti. Sen lisäksi voisi olla esimerkiksi bussilinja keskustaan. Kyllähän minä täältä autolla kuljen, mutta lapsille vaikeampaa, kun kouluun menevät. [/quote] Meillä 1200 neliön tontti ja kaikki luettelemasi asiat löytyvät. Matkaa isohkoon kaupunkiin 15 km. Tämä varmasti mahdotonta monille että näin kaukana ison kaupungin keskustasta.
[/quote]
Meillä ei ole rahaa ostaa sellaisesta paikasta, jossa on sekä talolla että tontilla kokoa + palvelut. Asumme Espoossa, noin 22km päässtä Helsingin ydinkeskustasta, mutta kuitenkin kehä 3 pohjoispuolella.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:42"]
Suurin osa asumismuodoista on vääriä suurimmalle osalle ihmisistä. Tästä voidaan väitellä ihan yhtä hyvin kuin maailman parhaasta hiusmallista.
[/quote]
Hyvin sanottu ja täysin totta. Ok talon yks idea on "riippumattomuus" ja yksityisyys. Pienellä tontilla se ei oikein tahdo toteutua. Jotkut sanoo että etäisyys naapurille pitää olla sen verran että voi kusta omalle tontille.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:57"]Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon??
Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-)
[/quote]
Samaa olen ihmetellyt. Eikö ole sitten sama asua rivarissa. Jos ostan joskus omakotitalon, haluan että saan tehdä siellä asioita ilman että naapuri häiriintyy. Kuten laulaa karaokea nupit kaakossa ja ottaa aurinkoa vaikka nakkeja.
Meillä on melkein 2000 neliön tontti ja kaupungin keskustaan on 8 km. Meidän terassilla voi istuskella vaikka alasti saunan jälkeen ilman että kukaan sinne näkee kesäaikaan. Ympärillä on niin paljon puita ja pensaita, että yksityisyys on taattu. Meilläkin on uusi talo vanhalla omakotitaloalueella. Yksityiseltä ostettu tontti oli lottovoitto.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:57"]Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon?? Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-) [/quote] Samaa olen ihmetellyt. Eikö ole sitten sama asua rivarissa. Jos ostan joskus omakotitalon, haluan että saan tehdä siellä asioita ilman että naapuri häiriintyy. Kuten laulaa karaokea nupit kaakossa ja ottaa aurinkoa vaikka nakkeja.
[/quote]
En tiedä muuta vastausta kun että kaikki eivät halua elää onnellista elämää. Joidenkin mielestä elämän pitää olla täyttä kärsimystä. Sinä ystäväni, osaat nauttia elämästä ja tiedät mitä haluat. Se on se pääasia.
Meillä kaverit rakensi vantaalle ison puutalon pienelle tontille. Talo ei istu ympäristöön yhtään ja "pihakin" on lähes pelkkää parkkipaikkaa, ei yhtään puutarhamaisuutta siinä, ei edes yritystä. Joka kerta kun tulen sieltä, kutisee silmät ja yskittää, en tiedä onko jo valmiiksi homeessa jostain vai mikä on? Puoli vuotta sitten kuitenkin muuttaneet jo, ettei siivouksen puutteesta luulisi olevan. Vaikkeivat kamalan siistejä ole, lehtiä pöydällä aina yms. Sisäilmä on kuitenkin kamalan huono. Totesimme, että tämä oma vanha voittaa uuden mennen tullen, vaikka ei meilläkään iso tontti ole... Tunnelmaa kuitenkin on ja mukava ja terveellinen asua.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:42"]
Suurin osa asumismuodoista on vääriä suurimmalle osalle ihmisistä. Tästä voidaan väitellä ihan yhtä hyvin kuin maailman parhaasta hiusmallista.
[/quote]
Hyvin sanottu ja täysin totta. Ok talon yks idea on "riippumattomuus" ja yksityisyys. Pienellä tontilla se ei oikein tahdo toteutua. Jotkut sanoo että etäisyys naapurille pitää olla sen verran että voi kusta omalle tontille.
[/quote]
Sitten kaikki eivät tarvitse yhtälailla sitä yksityisyyttä, vaikka omakotitalossa asuvatkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:34"]
Meillä kaverit rakensi vantaalle ison puutalon pienelle tontille. Talo ei istu ympäristöön yhtään ja "pihakin" on lähes pelkkää parkkipaikkaa, ei yhtään puutarhamaisuutta siinä, ei edes yritystä. Joka kerta kun tulen sieltä, kutisee silmät ja yskittää, en tiedä onko jo valmiiksi homeessa jostain vai mikä on? Puoli vuotta sitten kuitenkin muuttaneet jo, ettei siivouksen puutteesta luulisi olevan. Vaikkeivat kamalan siistejä ole, lehtiä pöydällä aina yms. Sisäilmä on kuitenkin kamalan huono. Totesimme, että tämä oma vanha voittaa uuden mennen tullen, vaikka ei meilläkään iso tontti ole... Tunnelmaa kuitenkin on ja mukava ja terveellinen asua.
[/quote]
Tuskin homeesta johtuu, ehkä eivät pidä ilmastointilaitetta päällä. Nimittäin koneistettu ilmastointi on pakollinen uusissa taloussa. Jotkut ihmiset ajattelevat säästävänsä, kun tukkivat kaikki ilmanvaihtoreiät ja laittavat ilmanvaihtokoneen pois päältä. Ei sitten se lämpö karkaa!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:23"]Oulussa Metsokangas on hyvä esimerkki näistä pienistä tonteista ja isoista taloista. Ankean näköinen asunalue, kun kaikki kiinni toisissaan.
[/quote]
sama Turku ja Hirvensalo.
Meillä tontti 5000 neliöö ja talo 220 neliöö. Naapuriin ei näe. Kouluun ja kauppaan 2 km ja taksi vie koululaiset. Isompaan ostoskeskukseen matkaan 15 min autolla. En vaihtais.
Jos lottovoitto tulee, niin korkeintaan talo päivittyy tontille tai vähintään saa lisätilaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:57"]
Olen aina ihmetellyt mikä järki siinä on että ostetaan tai vuokrataan isosta kaupungista 500 neliön tontti johon rakennetaan 2-kerroksinen (kivi)talo. Naapuritaloon on matkaa 3 metriä, jos sitäkään. Mikä ihmiset saa ostamaan näitä kalliita pieniä tontteja js rskentamaan siihen ison talon?? Itse asumme ison kaupunhin naapurikunnassa. Tonttimme on 1300 neliötä. Tässä on jo jotain yksityisyyttä. Ja järkeä :-)
[/quote]
Kaavoitus määrää, mitä minnekin rakennetaan. Jos haluaa asua hyvien yhteyksien varrella tai muuten kaupunkimaisesti, on valittava kerrostalon, rivitalon, luhtitalon, paritalon, erillistalon ja omakotitalon väliltä. Jos kuitenkin haluaa kokonaan oman talon, niin se on ok-talo tai erillistalo. Neliöitä pitää silloin olla paljon. Kaupunki saattaa vaatia rakentamaan "täydet neliöt", ettei ole tyhjää rakennusmaata.
Minäkin ennen ihmettelin näitä postimerkin kokoisia tontteja, mutta en enää. Meillä on reilu 1200m2 tontti ja rakennettua alaa 187m2, mutta toisaalta eipä meillä ole palveluita, viemäröintiä, kunnan vettä eikä naapureitakaan. Eikä ulkovalaistusta. Asuisin mielelläni siitä postimerkkitonttitalossa, jossa kaikki nuo tulisivat ikäänkuin automaattisesti. Sen lisäksi voisi olla esimerkiksi bussilinja keskustaan.
Kyllähän minä täältä autolla kuljen, mutta lapsille vaikeampaa, kun kouluun menevät.