Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidontuki tapettiin tänään - nyt akat barrikadeille

Vierailija
21.01.2015 |

Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.

Kommentit (366)

Vierailija
181/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:27"]

Jos katsoo historiaa vähän taaksepäin niin ymmärtää että kotihoidontuki tappoi perhepäivähoitajat. Vielä 80-luvulla oli yleistä että ne äidit jotka jäivät kotiin hoitamaan omia lapsiaan hoisivat siinä ohessa myös pari naapurinkin lasta.

Kun kotihoidontuki tuli niin äiti hoisi enää omat lapsensa, nykyään äiti hoitaa enää kuopuksen ja isommat sisarukset on päiväkodissa saamassa virikkeitä kun äiti on kuopuksen kanssa kotona viettämässä laatuaikaa.

Perhepäivähoitajien määrä on romahtanut sitten 80-luvun. Ja se on sääli.

[/quote]

Ei kun romahdus johtuu tietoisesta politiikasta. Perhepäivähoitajia eihaluta enää kunnissa pitää, kun näillä ei ole tarpeeksi hienoa koulutusta.

[/quote]

Kyllä se on romahtanut ihan siksi ettei nuoret hakeudu alalle.

[/quote]

Miksi hakeutuisivat, kun töitä ei ole? Ja kunta yrittää päästä eroon siitä viimeisestäkin pph:sta.

[/quote]

Eikä yritä. Pienillä lapsilla pph-hoito on tutkitusti laadukkaampaa kuin päiväkotihoito, vanhemmat ovat tyytyväisempiä pph-hoitoon kuin päiväkotihoitoon. PPh-hoito on myös edullisempaa kuin laitosmainen päiväkotihoito.

Sen lisäksi että pph:n ammatti ei ole mediaseksikäs, pph:n ongelma on työaikalaki, osa kunnista ei ole valmiita maksamaan pph-hoitajille ylitöistä ja keskimäärin joka kahdeksan työpäivä on ns. ylituntien tasoitusvapaa ja lapsi mahdollisesti  joutuu varahoitoon. Työntekijän oikeudet on nostettu tärkeämmäksi kuin lasten oikeudet.

Ja ainakin meidän kunta on vaatinut koulutuksia/ tutkintoja uusilta pph-hoitajilta ainakin jo 80-luvulta alkaen.

Vierailija
182/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No problem tienaan enemmän kuin mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:04"]

Meillä minä tienaan 2200e/kk ja mies 6500e/kk..mitä luulette jääkö meillä mies kotiin hoitamaan lapsia?

[/quote]

Meillä minä tienaan 2200 e/kk ja mies tienaa 1800 e/kk. Tonni kuussa menee asuntolainaan koko ajan. Hyvin ollaan pärjätty, vaikka minä olen ollut hoitovapaalla ja mies on elättänyt perheen. Itse asiassa ollaan jouduttu pärjäämään vähemmälläkin, koska mies oli muutaman kuukauden lomautettuna ja tulot olivat vielä alhaisemmat, mutta minäpä olenkin säästänyt kymppitonnin etukäteen juuri sitä varten, että voimme elää hoitovapaan ajan pelkäämättä nälkäkuolemaa.

Vierailija
184/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies työllistää yrittäjänä 3 henkeä. Jos jää kotihoidontuelle, laittaa sitten varmaan nämä kolme tyyppiä lomautukselle siksi aikaa......  ja taas yhteiskunta säästää.

Vierailija
185/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:40"]

Vittu ku te kaikki ajattelette asiaa aivan väärästä vinkkelistä: Taloudellisesta näkökulmasta.

Kun teidän pitäis ajatella tätä asiaa LASTEMME näkökulmasta. (Lapsi=sijoitus tulevaisuuteen)  Heikoimmat ja pienimmät ovat ne jotka ENITEN kaipaavat sitä äänitorvea, he eivät valitettavasti voi puhua omasta puolestaan.

Se kuinka hyvin huolehdimme avuttomimmista yhteiskunnan jäsenistämme, sillä mitataan sivistyneisyyttä ja arvojamme.

[/quote]

No sun kielenkäyttö on sellaista, että sun lapsille onkin parempi joutua päiväkotiin kuin olla sinun kanssasi kotona.

Vierailija
186/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:47"]Miksei isä jää hoitamaan lapsia? Isompi palkka ei ole selitys ja eikö menoista pidä karsia jos haluaa olla lapsen kanssa kotona?
[/quote]jos meillä isä jää kotiin niin siitä alkaa myös työttömyys. Tienaa hyvin yrityksellään, tuottaa valtavasti verotuloja mut firma kiinni ja kotiin. Sinä aikana menettää kaikki asiakkaat.

Vierailija
187/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotihoidontukea tapettu. Lapsi voi edelleen olla kotihoidossa kolmevuotiaaksi asti niin, että huoltaja hoitaa häntä menettämättä työpaikkaansa. Miksi sen pitäisi olla juuri äiti, joka hoitaa?

Meidän lapsi on kohta kaksivuotias ja kaipaa tosi paljon seuraa ikäisistään. Minua ei lainkaan huolestuta laittaa häntä päiväkotiin. Hän varmasti nauttii täysillä, kun saa leikkikavereita. Tähän asti olemme käyneet kerran viikossa srk:n kerhossa, mutta eihän se riitä mihinkään.

Vierailija
188/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä voi palkata itselleen sijaisen. Ei kukaan ole korvaamaton.

Vierailija
189/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:44"]

Meillä minä tienaan 2200e/kk ja mies 6500e/kk..mitä luulette jääkö meillä mies kotiin hoitamaan lapsia?

[/quote]

Meillä minä tienaan 2200 e/kk ja mies tienaa 1800 e/kk. Tonni kuussa menee asuntolainaan koko ajan. Hyvin ollaan pärjätty, vaikka minä olen ollut hoitovapaalla ja mies on elättänyt perheen. Itse asiassa ollaan jouduttu pärjäämään vähemmälläkin, koska mies oli muutaman kuukauden lomautettuna ja tulot olivat vielä alhaisemmat, mutta minäpä olenkin säästänyt kymppitonnin etukäteen juuri sitä varten, että voimme elää hoitovapaan ajan pelkäämättä nälkäkuolemaa.

[/quote]

Mun brutto on 1700e, miehen 3500e. Arvaas kumpi jäi kotihoidontuelle. Ja ei, se ei ollut se pienituloisempi.

Vierailija
190/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:40"]

Vittu ku te kaikki ajattelette asiaa aivan väärästä vinkkelistä: Taloudellisesta näkökulmasta.

Kun teidän pitäis ajatella tätä asiaa LASTEMME näkökulmasta. (Lapsi=sijoitus tulevaisuuteen)  Heikoimmat ja pienimmät ovat ne jotka ENITEN kaipaavat sitä äänitorvea, he eivät valitettavasti voi puhua omasta puolestaan.

Se kuinka hyvin huolehdimme avuttomimmista yhteiskunnan jäsenistämme, sillä mitataan sivistyneisyyttä ja arvojamme.

[/quote]

Minä ainakin ajattelen lastenkin kannalta. On ehdottomasti lasten etu, että he oppivat tuntemaan molemmat vanhempansa ja että vanhemmat mahdollisesti välttyvät erolta, kun työssä käyvän ja kotona olevan maailmat eivät eroa toisistaan liiaksi. Myös se on lasten etujen mukaista, että he saavat aikanaan elää tasa-arvoisemmassa maailmassa, jossa naisten ainoa paikka ei ole koti ja jossa kummallakin sukupuolella on samanlaiset mahdollisuudet työelämässä.

Vierailija
191/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:44"]

Meillä mies työllistää yrittäjänä 3 henkeä. Jos jää kotihoidontuelle, laittaa sitten varmaan nämä kolme tyyppiä lomautukselle siksi aikaa......  ja taas yhteiskunta säästää.

[/quote]

Miten ne kaikki yrittäjänaiset tämän homman hoitavat? 

Vierailija
192/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:44"]

[/quote]

[/quote]

Mun brutto on 1700e, miehen 3500e. Arvaas kumpi jäi kotihoidontuelle. Ja ei, se ei ollut se pienituloisempi.
[/quote]

Eli ette ole valmiita investoimaan 4300*6 lapsen kotihoitoon? No se on voivoi sitten :)

Vierailija
193/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä pidettäisiin hyvänä sitä, että koko päivähoito lopetettaisiin. Olishan se yhteiskunnan kannalta kannattavaa kun kaikki äidit nostaisivat 300e kuussa ja päiväkoyeja ei ollenkaan tarvittaisi! Eiku...

Vierailija
194/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
195/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotta kotona riittää oikein hyvin. Sitä en ymmärrä, miksi päivähoito-oikeutta ollaan eväämässä vain niiltä kotona olevilta vanhemmilta, jotka ovat vanhempainvapaalla? Miksi vuosikausia veronmaksajien rahoilla kotona oleva maahanmuuttaja, jolla ei ole minkäänlaista aikomustakaan koskaan tehdä päivääkään töitä, saa viedä kaikki 9 lastansa koko päiväksi päiväkotiin?

Vierailija
196/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:39"]Ole vaan lapsen kanssa kotona mutta muiden veronmaksajien tehtävä ei ole kustantaa tätä lököilylomaa sinulle. Oman lapsen hoito ei ole työtä josta maksetaan veroja joita kuitenkin käytät kun käytät mitä tahansa hyvinvointipaletin palvelua. eli olet vapaamatkustaja.

Verot alas ja jokainen itse makselemaan niitä palveluja ja hommia kuin kukin haluaa. Näin on esim Sveitsissä eikä sekään mikään kehitysmaa ole.
[/quote]

Sveitsissä lienevät myös palkat 3x ja mitenkäs työllisyys.

Vierailija
197/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:09"]1,5 vuotta kotona riittää oikein hyvin. Sitä en ymmärrä, miksi päivähoito-oikeutta ollaan eväämässä vain niiltä kotona olevilta vanhemmilta, jotka ovat vanhempainvapaalla? Miksi vuosikausia veronmaksajien rahoilla kotona oleva maahanmuuttaja, jolla ei ole minkäänlaista aikomustakaan koskaan tehdä päivääkään töitä, saa viedä kaikki 9 lastansa koko päiväksi päiväkotiin?
[/quote] niin.Ja kuinka moni somalimutsi lähtis töihin???? :)

Vierailija
198/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:10"]

mielestäni kotihoidon tuen pituus on ongelma. Se on liian pitkä. Jotain muuta on keksittävä sille, että äidit jäävät automaattisesti pois työmarkkinoilta pitkäksi ajaksi. Jos perheessä on miehellä vakituinen hyväpalkkainen työ ja äidillä työpaikka johon palata, on tietysti kiva olla monta vuotta kotona. Kuitenkaan kaikilla perheillä ei ole näin asiat. Silloin olisi hyvä, jos äitikin pystyisi menemään töihin tai kouluttautumaan jottei syjäytyisi työmarkkinoilta. En ymmärrä miksi uskikset eli kd:t ja kepulaiset vastustavat tätä periaatetta.

[/quote]

Kaivakaapas tilastot esiin niin huomaatte, että työsuhteessa olevat naiset menevät töihin keskimäärin aika lyhyiden hoitovapaajaksojen jälkeen. Ne, jotka ovat niillä pidempään, ovat yleensä työttömiä jo äitiyslomalle jäädessään.

Vierailija
199/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:05"]

Kyllä se on död, kotihoidontukijärjestelmä as we know it, toisin kuin jotkut aiemmin väittivät:

http://www.hs.fi/politiikka/a1421809497273?ref=tf_iHSvauvaboksi-aihe&utm_campaign=tf-hs&utm_source=vauva.fi&utm_medium=tf-desktop&jako=b7dceb93d7779a856101b3760457bb47

[/quote]

Lueppa linkkisi juttu uudestaan. Tuossa puhutaan eri asiasta, kuin aloituksessa. Kotihoidontuesta ei ole päästy yhteisymmärrykseen.

Vierailija
200/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:15"]

Lapsihan saa olla kotona kolmivuotiaaksi, kun on osan tästä ajasta kotona isänsä kanssa. Tämä edistää isien asemaa, parantaa parisuhteita ja lisää tasa-arvoa. Monet isät syrjäytetään perhe-elämästä kokonaan ja he ovat sitten heikoilla huoltajuusoikeudenkäynneissä, heille jätetään vain maksajan rooli.

[/quote]

Eli äiti on kotona työttömänä ja isä kotihoidontuella. Toisaalta, mukava ajatus viettää laatuaikaa yhteiskunnan tuella puolitoista vuotta.

[/quote]

Nin se meillä käytännössä tulee menemään. Miehellä on hyvät tulot ja sellainen työnkuva, että kotiin jääminen on täysin poissuljettu ajatus. Oma firma on lähtenyt nyt kunnolla pyörimään ja nyt on taottava kun rauta on todella kuumaa. Olisi taloudellinen itsemurha jättäytyä pois työelämästä 1,5 vuodeksi ja selittää ulkomaisille asiakkaille, että jää kotiin hoitamaan lasta, palaillaan asiaan myöhemmin. Jos tuo uudistus tulee menemään läpi ja suurin piirtein kaavaillussa aikataulussa, meillä on juuri tämä tilanne edessä.

Täällä päin minulla sen sijaan ei ole hyvä työtilanne, mutta muuttaa ei nyt kannata, koska miehen työ on lähtenyt pyörimään hyvin. Pärjäämme hänen tuloillaan toistaiseksi. Haen toki töitä, mutta ne ovat aina juuri pitkiä sairaslomia tai äitiyslomasijaisuuksia olleet. Nyt ei oikein tahdo olla niitäkään ja pitäisi muuttaa merkittävästi kauemmaksi, että työtilanne oleellisesti paranisi. Minun olisi siis nyt hyvä aika jäädä kotiin lapsen kanssa ja hakea samalla töitä. Jos töitä löytyisi, lapsi menisi tietysti hoitoon.

Mutta nyt ollaan sellaisen tilanteen edessä kohta (jos tämä ääliömäinen aloite menee tosiaan läpi), että mies ei voi jäädä kotiin tai tulomme ja pahimmillaan koko firman tulevaisuus romahtaa, minä olen kotona työttömänä ajan x ja lapsi hoidossa kun en saa häntä kotona valtion mielestä hoitaa. Mitä hittoa, kysynpä vaan?! Miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi