Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidontuki tapettiin tänään - nyt akat barrikadeille

Vierailija
21.01.2015 |

Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.

Kommentit (366)

Vierailija
1/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:18"]

En ymmärtänyt kommenttiani näköjään. Tämä uudistus ei pakota miehiä jäämään kotiin, vaan lapset viedään joko päivähoitoon tai sitten pienempipalkkainen vaimo on kotona ilman mitään tuloja. Miehet eivät jää kotiin, jos ja kun heillä ei ole varaa jäädä. On tietenkin väärin, että miehillä on keskimäärin suurempi palkka, mutta tämä muutos ei tuo siihen minkäänlaista muutosta. Tämä EI KANNUSTA miehiä jäämään kotiin vaan kannustaa perheen taloutta ja arkea heikentäviin ratkaisuihin. Nämäkös vasta naisten asemaa parantaa. Päästään kohti sitä kivaa kolmen vuoton amerikkalaista elämäntapaa (ks. sosiologi Arlie Hochschild), jossa nainen hoitaa työt, lapsen lyhyen "laatuajan" työpäivien jälkeen ja kotityöt ja aikaa jää nukkumiseen jos jää. Ja lapset ovat pienestä asti 12 tuntista hoidossa, vähintään.

[/quote]

Siitä olen täysin samaa mieltä, että tämä ei nyt mitenkään ollut paras mahdollinen ratkaisu tasa-arvon edistämiseksi. Kuitenkin jonkinlaista pakkoa yhteiskunnan suunnalta selkeästi tarvitaan, etteivät asiat jää paikoilleen junnaamaan  valinnanvapauden nimissä. Se valinnanvapaus kun näyttää tarkoittavan sitä, että nainen hoitaa lapset ja kodin, mies uran. Esimerkiksi 6-6-6-malli olisi mielestäni kannustanut paremmin isiä kotiin kuin tämä uudistus. 

Minua kyllä ihmetyttää myös se, että onko oikeasti kaikissa perheissä miehillä niin huomattavan paljon suurempi palkka? Kuitenkin tilastollisesti miehet tienaavat vain noin 15 prosenttia enemmän, mikä nyt ei mielestäni vielä maailmoja kaada. Ja palkkaero aiheutuu monilla nimenomaan siitä, että naiset eivät etene urallaan eivätkä saa palkankorotuksia lasten hoitamisen vuoksi ja toisaalta miehet tekevät ylitöitä nimenomaan pikkulapsiaikoina. Niinpä kuvittelisin, että ennen lapsia vanhempien tuloerot eivät vielä olisi niin suuria, etteikö voisi tehdä muunkinlaisia valintoja kuin sen, että äiti jää moneksi vuodeksi kotiin ja mies ei lainkaan. Varsinkin kun naiset ovat myös korkeammin koulutettuja keskimäärin. 

Vierailija
2/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:23"]

Rakenteellista ja kulttuurista epätasa-arvoa tulee korjata, mutta tämä muutos ei sitä tee. Ihmisiin vaikutetaan joustoilla ja mahdollisuuksien monipuolistumisella, ei vaihtoehtoja pois rajaamalla ja pakottamalla.

[/quote]

Höpsis. On pakko tehdä jotain, joka suunnataan isille. Muuten lopputulos on se, että äidit on kotona aina vaan ja pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:25"]

Te tulette hämmästymään: se että miehenne ehkä jää kotiin hoitamaan lapsia, ei tarkoita että teidän taakka vähenee. Päinvastoin saatte nähdä että täyden työpäivän jälkeen kotona odottaa täysimittainen ruoka- ja siivoussavotta, kun putkiaivo on hoidellut taaperoa "omalla tyylillään". Ja palkinnoksi uurastuksesta saatte nauttia pilttinne seurasta kaksi tuntia päivässä ennen yöpuulle menoa. Mahtavaa bondausta, eikö? Vai luulitteko että mies ottaa teidät vastaan essu päällä ja illallinen valmiina pöydässä? Muohaahhah. Kyllä teille tulee piankin menetettyjä kotiäitivuosia ikävä!

[/quote]

Miksi olet mennyt perustamaan perheen tuollaisen miehen kanssa?

Miksi oletat, että kaikki muutkin  ovat valinneet miehen samoin kriteerein?

Vierailija
4/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:51"]

Te tulette hämmästymään: se että miehenne ehkä jää kotiin hoitamaan lapsia, ei tarkoita että teidän taakka vähenee. Päinvastoin saatte nähdä että täyden työpäivän jälkeen kotona odottaa täysimittainen ruoka- ja siivoussavotta, kun putkiaivo on hoidellut taaperoa "omalla tyylillään". Ja palkinnoksi uurastuksesta saatte nauttia pilttinne seurasta kaksi tuntia päivässä ennen yöpuulle menoa. Mahtavaa bondausta, eikö? Vai luulitteko että mies ottaa teidät vastaan essu päällä ja illallinen valmiina pöydässä? Muohaahhah. Kyllä teille tulee piankin menetettyjä kotiäitivuosia ikävä!

[/quote]

[/quote]

Tuota minäkin ihmettelen! Minä ainakin halusin nimenomaan sellaisen miehen, jota kiinnostaa perhe-elämä enemmän kuin uran luominen, että minun ei tarvitsisi yksin pyörittää sitä arkea. Niinpä mies on matalammin koulutettu kuin minä, mutta osallistuu arkeen huomattavasti paremmin kuin moni niistä uraohjuksista. Tienaa myös vähemmän kuin minä, joten minun ei tarvitse yksin hoitaa lapsia senkään vuoksi.

Vierailija
5/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

Tuota minäkin ihmettelen! Minä ainakin halusin nimenomaan sellaisen miehen, jota kiinnostaa perhe-elämä enemmän kuin uran luominen, että minun ei tarvitsisi yksin pyörittää sitä arkea. Niinpä mies on matalammin koulutettu kuin minä, mutta osallistuu arkeen huomattavasti paremmin kuin moni niistä uraohjuksista. Tienaa myös vähemmän kuin minä, joten minun ei tarvitse yksin hoitaa lapsia senkään vuoksi.

[/quote]

Meillä taas on sama koulutus, molemmilla haasteelliset työt ja molemmat osallistuvat täysin tasapuolisesti myös siviilipuolen pyörittämiseen. Mielestäni erittäin toimiva systeemi.

Vierailija
6/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata hyvää työpaikkaa pelkän fiilisvitutuksen vuoksi menettää.

Vierailija
7/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin idiootti päätös.

Vierailija
8/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tää nyt liittyy?

Vierailija
9/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö talipää että Suomi ottaa koko ajan lisää velkaa?

Se tarkoittaa että meilläei ole rahaa tähän elintasoon ja että leikkauksia on tulossa paljon vielä lisääkin.

Se vaan on VOI VOI NYYH NYYH kun juuri Sinulta viedään, eiks vaan?

"Veisitte noilta muilta ennemmin!" -kuulostaako tutulta?

Vierailija
10/366 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:51"]

Hirveä itku siitä, ettei saisikaan enää rahaa kolmen vuoden makaamisesta kotona. Olisitte kiitollisia, että saatte edes jotain, se on hyvin harva maa maailmassa, joka tällaisia avokätisiä etuja ylläpitää. Ja silti muissakin länsimaissa on kymmenen miljoonia ihmisiä, jotenkin hekin vaan onnistuvat lisääntymään ilman valtion tukea joka asiaan. Suomalainen on opetettu tukien varaan ja se on katastrofi, jos pitäisikin järjestää asiansa ja huolehtia itsestään ihan itse. 

[/quote]

Mistä tulee tämä mystinen käsitys, että kotiäiti MAKAA kotona? Miten voi maata, kun kaitsee lapsia? Kotiäitiys on kyllä täyttä työtä kun peset, pyykkäät, teet ruokaa, nukutat, siivoat, ulkoilutat, luet kirjoja, juttelet, askartelet ja taas kaikki alusta kaikki päivät aamusta iltaan. Jos lasten hoitaminen on makaamista, niin makaako hoitajat päiväkodissakin? Sehän on lupsakkaa hommaa, kannattais sunkin varmaan vaihtaa sille alalle, niin ei olis niin syvä kateus makaavia hoitajia kohtaan.

Oikeasti, joka väittää, että kotiäiti makaa kotona, ei tiedä mistä puhuu, ei itse ole äiti tai ehkä on, mutta on hoitanut hommansa ala-arvoisen huonosti. 

[/quote]

Kuka on pakottanut sinut tekemään neljä lasta ilman taloudellista turvaa? Vai onko todella niin sekä sinulla että kaikilla muilla täällä valittavilla, että leipa on ollut leveä ja katto korkealla, kun olet pyöräyttänyt lapset ja sitten ykskaks PIM! Työ loppuu, taloudellinen kurjuus alkaa ja kaikki on huonosti? 

Lasten hankkiminen ja kotona heidän kanssaan oleminen on ennen muuta elämäntapavalinta. Omien lasten ja huushollin hoitaminen ei ole työtä, ellei sitä joku ulkopuolinen rahasta tee.

Vierailija
11/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Kai se pitää alkaa ruikuttaa sossusa rahaa koska vittu en mene töihin ennenkuin lapsi 3v!! Että näin.

Vierailija
12/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä ap:n tavasta ilmaista aiheellista asiaa, miksi pitää haukkua, nimitellä?

Jos ja kun valtiolla ei ole rahaa, niin nämä turhat tuet pitääkin karsia, pakolliset pitää jättää, niistäkin toki varmaan leikataan... Keneltä sinä ap ottaisit tukia vähemmälle? Sairailta, eläkeläisiltä?

Toivottavasti olet alalla, josta saat sitten helposti työtä, jos irtisanoa aiot tuon vuoksi.

Vierailija
13/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
14/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keksisin monta muutakin kohdetta joista leikata esim. kaikki ulkomaille syydetty raha. Mutta ei, aina leikataan suomalaisilta.

-kiukkuinen veronmaksaja-

Vierailija
15/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökset sai olla vielä radikaalimpia. Ei pidä maksaa kotonaolosta. Ne on kotona joilla on varaa ja halua. Muut on töissä tai työnhaussa.

Vierailija
16/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan sinä päättää, kuka lastasi hoitaa. Joudut vain maksamaan valinnastasi itse.

Vierailija
17/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:24"]

Ymmärrätkö talipää että Suomi ottaa koko ajan lisää velkaa?

Se tarkoittaa että meilläei ole rahaa tähän elintasoon ja että leikkauksia on tulossa paljon vielä lisääkin.

Se vaan on VOI VOI NYYH NYYH kun juuri Sinulta viedään, eiks vaan?

"Veisitte noilta muilta ennemmin!" -kuulostaako tutulta?

[/quote]

Eli näistä kaikista 1,5 v päivähoitoon menevistä ei tule kunnille mitään lisäkuluja?

Tai niistä tuhansista ja tuhansista, joilla ei ole työpaikka odottamassa? Saavat sitten nostaa paljon kalliimpaa tukea työttömyyteensä kuin mitä kotihoidontuki on ikinä ollut.Työmarkkinoille tulee lisäksi entistä enemmän väkeä kilpailemaan muutamasta hassusta vapaasta työpaikasta.

Vierailija
18/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön maksaa valtiolle enemmän kuin kodihoidotuki. Ja lasten päivähoito maksaa valtiolle kuukaudessa enemmän kuin esim. joku kaupankassa maksaa veroja/kk + päivähoitomaksu. 

Vierailija
19/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:21"]

Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.

[/quote]

eiköhän hoitovapaalla saa edelleen olla kunnes lapsi täyttää kolme, tukea ei vain enää saa koko ajalta

Vierailija
20/366 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoseen