Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tosiaan niin, että pienituloinen eläkeläinen ei saa tekohampaita

Vierailija
09.07.2023 |

muuten kuin menemällä yksityiselle hammasteknikolle ja maksaa itse kaiken?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä saisi? Ei saa silmälasejakaan ja ne nyt olisi sentään tarpeelliset. Jos jotain (mitä tahansa) ylimääräistä haluaa, täytyy säästää sukanvarteen pitkän aikaa. Nyt se vielä onnistuu kun on käteistä, tulevaisuudessa ei sekään onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vähän sen suuntaisia kokemuksia, että saatat olla oikeassa.

Töissä ollessani kävin korvaklinikalla vuosittain kuulokontrollissa, mutta eläköidyttyäni kuulemma riittää, kun otan yhteyttä tarvittaessa. Kuulolaitteen sain sentään pitää.

Vierailija
4/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sun hampaat muille kuuluu MAKSA IHAN ITE

Vierailija
5/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tarvitse enää koskaan hymyillä tai nauraa niin että hampaat näkyy. 

ap

Vierailija
6/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otathan ap huomioon, että hammasteknikko saa tehdä vain hampaattomaan suuhun proteesin. Jos on omia hampaita, pitää proteesi teettää hammaslääkärin toimesta. Olen töissä yksityisellä hammaslääkärin vastaanotolla ja meille on (harvakseltaan tosin) tullut potilaita maksusitoumuksen kanssa proteettiseen hoitoon.

Vierailija
7/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tarkentavaa kysymystä: Miksi ei ole omia hampaita? Miksi on niin pieni eläke?

Vierailija
8/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa jokunen vuosi sitten ja "työkaverina" oli määräaikaisena palkkatuettu henkilö, jolta lähti etuhammas. Oli surullinen ja itki.

Lohdutin, että kyllä sä hampaan saat, ja kappas vaan, kun oli pian upouudet tekarit, ja hänellä ei lantin lanttia itsellään, kunnan vuokra-asunto, jossa asui aikuisen tyttärensä kanssa. Tytär kai myös työtön.

Asuu samassa kämpässä edelleen, ei ainakaan lottovoittoa ole saanut, tuskin muutakaan rahaa. On vähän sellainen tunne, että jotkut saa, ja jotkut ei. Tämä tapaus on "ulkomaan tuontia".

Vierailija
9/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet toimeentulotukiasiakas ja lääkäri toteaa (todistus tarvitaan plus lähete julkiselle puolelle), että terveyssyistä tarvitset tekohampaat, voit saada ne Kelan kustantamana. Eläkeläisyys ei ole tekohampaiden tai muidenkaan terveystoimenpiteiden saamisen peruste, eikä myöskään pienituloisuus. Avainasia on että olet toimeentulotuen asiakas.

Vierailija
10/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Ei tarvitse mennä yksityiselle, mutta jono terkkarin kautta on todella pitkä. Ilmaista se ei ole, Jokaisesta käynnistä maksat ja proteeseista laadun mukaan. Proteesit valmistaa yksityiset teknikot. Halvinkin on kallis köyhälle ja siksi näkee hampaattomia nykyisin nii paljon.

Terveet, kauniit hampaat ja niiden ylläpito on järjettömän kallista.

Vierailija
11/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta. Olen pienituloinen, koko perheemme on. Emme saa toimeentulotukea. Itse hommasin yksityiseltä 2000 euroa maksavat tekarit, ne sai maksaa 500 euroa kuukaudessa. Minulla on sairauksia jotka ovat vieneet hampaat. Jos olisin ollut toimeentulotuella, kela olisi ne maksanut.

Vierailija
12/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

soskusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea silmälaseihin sekä tekareihin. kysyppä sieltä lisää :) 

Vierailija
13/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommasin osaproteesin ihan julkisen kautta, itse piti maksaa sekin lysti.

Vierailija
14/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa jokunen vuosi sitten ja "työkaverina" oli määräaikaisena palkkatuettu henkilö, jolta lähti etuhammas. Oli surullinen ja itki.

Lohdutin, että kyllä sä hampaan saat, ja kappas vaan, kun oli pian upouudet tekarit, ja hänellä ei lantin lanttia itsellään, kunnan vuokra-asunto, jossa asui aikuisen tyttärensä kanssa. Tytär kai myös työtön.

Asuu samassa kämpässä edelleen, ei ainakaan lottovoittoa ole saanut, tuskin muutakaan rahaa. On vähän sellainen tunne, että jotkut saa, ja jotkut ei. Tämä tapaus on "ulkomaan tuontia".

Sä puhut paskaa. Mikäli lähtee etuhammas niin se korvataan implantilla eikä millään tekareilla.

Yksi maksaa 2000-3000 euroa.

Ei taatusti yhteiskunta maksa.

Itselleni laitetaan kaksi ja ruuvit on jo paikalla. Kruunut tulee myöhemmin.

Lasku 5000 euroa.

Olen maksanut jo 2300 euroa.

Vierailija
15/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein tekijöitä hammaspuollellakaan, koronan takia jäi  yksityiselläkin  normaaleja tarkastuksia väliin, koska kunta työnsi sinne akuuttipotilaita.

Vierailija
16/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Kaksi tarkentavaa kysymystä: Miksi ei ole omia hampaita? Miksi on niin pieni eläke?

En ole se, jolta kysyt ja mulla on hy ät hampät, mutta pieni eläke.

Hampaat voivat olla monesta syystä huonot. Sitte eläkkeen pienuus esim minulla johtuu siitä että olen tehnyt töitä 15 v lähtien, mutta kertymä alkoi 23 v.

Sitten tein kolme lasta ja hoidin ilman kotihoidontukea heitä kotona yhteensä 9 v,,koska halusin lapsilleni hyvän elämän.

Sitten jäin työttömäksi 90-vuoden lamassa ja sen jälkeen vain satunnaisiatöitä.

Tässä sulle Besserwisser asioita, jotka voivat vaikuttaa monien elämään ja toivon, että et itse koe vaikeuksia vaan porskuttelet itsetyytyväisyyteesi tukehtuen elosi loppuun asti.

Vierailija
17/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs niillä hampailla, kun ei kuulemma ruokaakaan ole.

Vierailija
18/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa tälläisen loisien hampaita. Mitään vastuuta ei täällä tarvitse terveydestään ottaa.

Vierailija
19/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn. kirjoitti:

En ole se, jolta kysyt ja mulla on hy ät hampät, mutta pieni eläke.

Hampaat voivat olla monesta syystä huonot. Sitte eläkkeen pienuus esim minulla johtuu siitä että olen tehnyt töitä 15 v lähtien, mutta kertymä alkoi 23 v.

Sitten tein kolme lasta ja hoidin ilman kotihoidontukea heitä kotona yhteensä 9 v,,koska halusin lapsilleni hyvän elämän.

Sitten jäin työttömäksi 90-vuoden lamassa ja sen jälkeen vain satunnaisiatöitä.

Tässä sulle Besserwisser asioita, jotka voivat vaikuttaa monien elämään ja toivon, että et itse koe vaikeuksia vaan porskuttelet itsetyytyväisyyteesi tukehtuen elosi loppuun asti.

hyvät hampaat😅

Vierailija
20/30 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne tekarit jossain vaiheessa saa, jos päästään jotenkin ohi muistakin viivästyneistä hoidoista. Jos päästään.