Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pettymys perinnön pienuudesta ennakko-odotuksiin nähden?

Vierailija
07.11.2021 |

Nyt sohaistaan ampiaispesää ja kysytään tätä: oletko ollut pettynyt perinnön pienuuteen, siis odotitko että olisit saanut enemmän? Itse petyin aikanaan kun odottamani perintö suli täysin kuolinpesän velkoihin. Odotin tätä vesi kielellä koska olin ihan hirveässä kusessa taloudellisesti. Unelmana oli, että olisin vapautunut perinnön ansiosta, mutta vainajan löperyyden vuoksi näin ei käynyt. Myönnän ihan suoraan, että olin hirviö ajatuksiltani, mutta sitä se pienipalkkainen työ yhdistettynä velkahelvettiin teettää ja en ollut oma itseni.

Muita? Olkaapa rehellisiä.

Kommentit (198)

Vierailija
1/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en saa vanhemmiltani yhtään mitään, niin ei voi pettyä. T. Ammattivalittaja

Vierailija
2/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen perimään molemmilta vanhemmiltani noin 250.000€, mikä on aika hyvin, koska keskivertoperintö nykyisin on 107.000€. Jos molemmat vielä vuosikymmenen sinnittelevät hengissä, on minulla jo oma miljoona, joten asialla ei ole käytännön kannalta kummoista merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Tulen perimään molemmilta vanhemmiltani noin 250.000€, mikä on aika hyvin, koska keskivertoperintö nykyisin on 107.000€. Jos molemmat vielä vuosikymmenen sinnittelevät hengissä, on minulla jo oma miljoona, joten asialla ei ole käytännön kannalta kummoista merkitystä.

Tätä ei kysytty. 

Vierailija
4/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olet laskenut, vaikka vanhempasi ovat vielä hengissä. Joku voisi sanoa, että se on eettisesti aika kyseenalaista ja odotat heidän kuolemaansa, mutta kukin tavallaan.

Vierailija
5/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautukaa, syntiset.

Vierailija
6/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isä kuoli vuonna 2012, oli omaisuutensa arvo 1 200 000 e. Äiti sai tästä puolet avio-oikeuden perusteella ja testamentilla loput, meille lapsille jäi lakiosan vaatiminen. Lapsia oli 3, joten jokaisen perintöosuus olisi ollut 200 000 e, lakiosa oli tästä puolet. Äidille jäi siten 900 000 e ja hän vakuutteli, että saamme perinnön sitten hänen jälkeensä.

Äiti kuoli keväällä, omaisuutta oli jäljellä alle 90 000 e eli äiti oli onnistunut hassaamaan ei-mihinkään yli 800 000 e. Sama minulle, mihin omaisuus meni, mutta kipeästi isän testamentti kuitenkin kirpaisi, siinä kun aikanaan sanottiin, että testamentti on tehty lasten parhaaksi, äiti osaa meitä paremmin pitää huolta omaisuudesta ja kasvattaa sitä.

Vierailija
7/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty. 

Vastaus kysymykseen siis oli, että ei harmittaisi, vaikken perintöä saisikaan. En ole laskenut talouttani sen varaan.

Vierailija
8/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin olet laskenut, vaikka vanhempasi ovat vielä hengissä. Joku voisi sanoa, että se on eettisesti aika kyseenalaista ja odotat heidän kuolemaansa, mutta kukin tavallaan.

Päinvastoin. Toivottavasti pysyvät hengissä mahdollisimman pitkään, koska molemmat vaurastuvat edelleen.

Vierailija
9/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty. 

Vastaus kysymykseen siis oli, että ei harmittaisi, vaikken perintöä saisikaan. En ole laskenut talouttani sen varaan.

Taitaisi harmittaa, kun ilmoittelet täällä elossa olevien vanhempiesi omaisuutta tonnin tarkkuudella.

Vierailija
10/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen perinyt kaksi isovanhempaa ja äitini. Olen aina jännännyt miten maksaa perintöverot. Joka kerta viivan jälkeen on jäänyt jotain. Eli mä olen aina ollut aika skeptinen perinnön määrästä.

Vierailija
11/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun isä kuoli vuonna 2012, oli omaisuutensa arvo 1 200 000 e. Äiti sai tästä puolet avio-oikeuden perusteella ja testamentilla loput, meille lapsille jäi lakiosan vaatiminen. Lapsia oli 3, joten jokaisen perintöosuus olisi ollut 200 000 e, lakiosa oli tästä puolet. Äidille jäi siten 900 000 e ja hän vakuutteli, että saamme perinnön sitten hänen jälkeensä.

Äiti kuoli keväällä, omaisuutta oli jäljellä alle 90 000 e eli äiti oli onnistunut hassaamaan ei-mihinkään yli 800 000 e. Sama minulle, mihin omaisuus meni, mutta kipeästi isän testamentti kuitenkin kirpaisi, siinä kun aikanaan sanottiin, että testamentti on tehty lasten parhaaksi, äiti osaa meitä paremmin pitää huolta omaisuudesta ja kasvattaa sitä.

Huh, hyvin on äitisi pistänyt menemään! Tiedätkö yhtään mihin käytti?

Vierailija
12/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on vähän sama kokemus, tosin pienemmistä summista kyse. Lopputuloksena perittävä pääoma oli 1/10 alkuperäisestä. Mutta minkäs sille, vaikka se ei vainajan tahto ollutkaan. Onneksi ei ollut pelimerkit siinä kiinni.

Vierailija
13/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippeliin ja perintöön voi kerran pettyä

SITTEN ON LÄKSY OPITTU.

POHJANAKKA

Vierailija
14/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä herää kysymys, että miten noin valtavan summan voi käyttää ei mihinkään?

Eli mihin rahat menivät noin lyhyessä ajassa? Huijadiko joku ne?

Vierailija
15/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse perinyt mitään mutta tiedän suvusta tapauksen jossa vanhat vanhemmat olivat eläneet pihisti ja lapset odottivat että rahaa on säästössä runsaasti. Ihmetys oli suuri kun rahaa ei suurta summaa ollutkaan.

Vierailija
16/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt vain alkoholisti-isäni, ja olin itse asiassa yllättynyt, kun perin häneltä noin tuhat euroa. Kuvittelin, ettei hänellä ollut pennin pyörylää. Isoja perintöjä ei ole muutenkaan mistään tulossa. Ei odotuksia, ei pettymyksiä.

Vierailija
17/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse perinyt mitään mutta tiedän suvusta tapauksen jossa vanhat vanhemmat olivat eläneet pihisti ja lapset odottivat että rahaa on säästössä runsaasti. Ihmetys oli suuri kun rahaa ei suurta summaa ollutkaan.

Itsellä on ihan toisenlainen kokemus lähipiiristä. Perheen isoisä eli todella rähjäisesti ja vähällä koko ikänsä, oli pirun nuuka mies. Kun kuoli, kaikki oletti että sieltä tulee korkeintaan ukon likaiset kalsarit, mutta siellähän oli pankissa vanhassa rahassa pari miljoonaa. Ukko oli säästänyt ihan hirveän summan. Jotenkin surullista oli, että tämän pölhöt lapset sitten huumantuivat tästä rahasta ja mälläsivät perinnön ihan joutavaan, se oli tuhottu viidessä vuodessa. Omapa toki asiansa, mutta ukkovainaa tuskin olisi sellaista hyvällä katsonut.

Vierailija
18/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet pettynyt perinnön pienuuteen vai? Mitä ihmettä.

Vierailija
19/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että voi olla kyse siitä että mitä kukin pitää suurena. Tiedän tapauksen jossa vanhempi hoki kuinka suuri omaiisuus heillä on, omaisuus sitä ja omaisuus tätä. Kun kuoli oli joitakin kymppitonneja plus muuttotappiokunnan vanha kiinteistö perittävänä. Oli aloittanut nollasta joten piti muutamaa kymppitonnia suurena.

Vierailija
20/198 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintperillinen saa vain lakiosan jos muu on testamentattu toisille, kannattaa muistaa se.

Itse saan noin 700 000€