Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon ysiluokkalainen tietää seksuaaliterveydestä tai seksistä?

Vierailija
07.11.2021 |

Mulla ysiloukkalainen poika on ilmeisesti aloittanut "seurustella". Itseä vähän pelottaa, erityisesti jos "seurustelu" jatkuu pitkäänkin vielä ja seurustelu muuttuu syvemmäksi (vaikka siis tämä on siis hieno asia). No tämä seurustelu ilmoitus tuli niin puuntakaa ja aikaisin että en ole ehtinyt kovinkaan paljoa puhumaan esim: seksuaali terveysasioista jne. Ymmärtääkseni koulussa on kerrottu seksistä jo. Terveystietoa ainakin on ollut jo seiskaluokalta asti. Eli siis ihan kukista tai mehiläisistä ei kannata aloittaa, mutta asiat kuten ehkäisy tai sukupuolitaudit, en suoranaisesti tiedä tietääkö tuon ikäiset vielä noista.

Kysymys siis on se että kuinka paljon voi ysiluokkalaisen kanssa puhua seksistä?

Miten teillä

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi seurustelu lainausmerkeissä?

Vierailija
2/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska koen että tuon ikäisten "rakkaus" tai "seurustelu" ei oikein ole yhtä aitoa kuin vähän vanhempien

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtahan tuo on aikuinen. Milloin ajattelit, jos et nyt? Tai olisi siis jo pitänyt, mutta vielä ehtii.

Vierailija
4/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti poikasi tietää enemmän kuin itse tiesit saman ikäisenä.

Vierailija
5/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän koulussa ole opetettu ehkäisystä.

Vierailija
6/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekninen suoritus on jo varmasti tiedossa mutta miten tunteet liittyvät siihen, oppii vasta ainakin kymmenen vuoden kuluttua..

Vierailija
7/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tuon ikäisenä ymmärsin ehkäisyt ja taudit enkä tarvinnut minkäänlaista valistusta vanhemmilta, eikä ne onneksi sellaista antaneetkaan.

Vierailija
8/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Oikeasti ysiluokka ei ole ekaan seurusteluun mitenkään aikaisin.

Melko pihalla on ap ollut, jos ei ollut kohta 16-vuotiaalle lapselleen vielä mitään seksuaalikasvatusta antanut.

Huhheijaa! Nyt se nimittäin todellakin on liian myöhäistä. Ei tuon ikäinen teini enää halua vanhemmiltaan sanaakaan seksivalistusta kuulla. Se olisi pitänyt tehdä joskus 12-13 vuotiaana viimeistään, silloin olisi ollut vielä jonkinlainen mahdollisuus että äidin sanomat asiat olisi jotenkin kuunneltu.

Vierailija
9/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtahan tuo on aikuinen. Milloin ajattelit, jos et nyt? Tai olisi siis jo pitänyt, mutta vielä ehtii.

No missä vaiheessa minun olisi pitänyt alkaa kertoa? Seurustelu selvisi minulle vasta vajaa 2 viikkoa sitten

Ap

Vierailija
10/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska koen että tuon ikäisten "rakkaus" tai "seurustelu" ei oikein ole yhtä aitoa kuin vähän vanhempien

Ap

Aitoa tai ei, niin tuon ikäisillä on jo seksikokemuksia ja koen, että huolesi on jo vähän myöhässä. Osta nyt ainakin kondomeja, kun kerran seurusteleekin. Mikset voi suoraan kysyä, mistä ja kuinka asiaa on käsitelty koulussa? Älä pelkää tarttua aiheeseen. Voisiko isänsä jutella pojalle?

Vierailija
11/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään koulussa on varmaan jotain kerrottu ja ehkä ap:n poika on jo vuosia sitten toivottavasti eksynyt jollekin järkevälle nuorille suunnatulle nettisivustolle, jossa kerrotaan seurustelusta tai seksiasioista.

Mutta oikeastaan ainoastaan se on varmaa, että p*rnon kautta tuollainen 15-16-vuotias varsinkin poika on jo nähnyt enemmän kuin ap:n kaltainen äiti ikinä.

Vierailija
12/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tietää sen, että jos vahinko sattuu, niin hän menettää aika monet taloudelliset etuudet, jotka muuten ovat saatavilla.

Vierailija
13/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä vaiheessa minun olisi pitänyt alkaa kertoa? Seurustelu selvisi minulle vasta vajaa 2 viikkoa sitten

Ap

Nuo asiat kannattaisi käydä läpi jo ennen kuin on sitä ensimäistäkään seurustelukumppania.

Vierailija
14/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa tietää varmaan kaiken. Käytäntö voi olla eri juttu. Siinä on kaksi herkkää nuorta ihmistä uuden äärellä.

Vierailija
15/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Seurustelu- ja seksiasiat on hyvä puhua hyvissä ajoin ennenkuin ne on ajankohtaisia. Ei yläkouluikäinen vanhempiaan enää niissä asioissa pidä minkäänlaisena vakavastiotettavana tietolähteenä.

Alakoulun 5. luokalla käsitellään ihmisen biologiaa ja lisääntyminen myös. Se on hyvä kohta keskustella kotonakin ja ehkä vielä uudestaan kuudennella luokalla. 

Mutta jo päiväkoti-ikäiset yleensä kysyy, mistä lapsia tulee ja toivottavasti heille silloin oikeasti vastataan.

Vierailija
16/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tiesin tuon ikäisenä vaikka vanhemmat eivät koskaan valistaneet (onneksi, se olisi ollut minusta teininä noloa). Koulussa kerrottiin ehkäisystä jo ala-asteella ja yläasteella sitten vielä lisää.

Vierailija
17/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oma poikani on kuudennella luokalla ja näitä asioita käsitelleet koulussa jo liki vuoden tavalla tai toisella. Myös biologian kokeissa näistä asioista kysytty, joten käsitelty ihan avoimesti kotonakin koska meillä tapana "kuulustella" koealue ennen koepäivää. Niistä olla häpeilty puhua tai oltu kiusaantuneina keskusteltu. Mielummin opettaa avoimuutta jo lapsesta ja sen ettei ole asiaa, mistä ei "saa puhua".

Vierailija
18/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ysiluokkalainen tietää seksistä, että ensin on työntö ja sitten on veto

Vierailija
19/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on pannu jo

Vierailija
20/25 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriatasolla voi tietää hyvin paljon tai ei juurikaan, tunnepuolella ei oikein mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi