Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua
Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?
No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Jaa-a. Olen yksinäinen, myös vanhempani ovat kuolleet. En ole koskaan ymmärtänyt tätä kitinää. Mikään ei ole mahtavampaa kuin yksinäinen joulu kynttilänvalossa, muutama joulukonsertin kuunteleminen ja kirja. Hyvää ruokaa ja viiniä. Suklaata. Rauha. Hiljaisuus.
Jep. Oli lapsuuden joulut sitten mitä tahansa ja oli perhettä tai ei, siitä joulusta saa rakentaa juuri sellaisen kuin haluaa. Eivätkö kaikki tätä tiedä?
Toi "suurinosa" otsikossa on kyllä vahvaa liiottelua. Kyllä enemmistö ihan varmasti tykkää joulusta, miten sen sitten viettääkin.
Minunkin joulu menee yksin vietettynä, lapsi on, mutta pienenä oli yleensä isällään isoimman osan, ja ennen lasta asuin yksin kymmenen vuotta.
Nyt lapsi täysi-ikänen ja viihtyy ebemmän omassa huoneessaan joulun oyhät ja liesussa kaverien kanssa.
Äitin ja miehensä luona ei tule jouluaterialla käytyä, vasta tapaninpäivänä tai sitä seuraavina päivinä. Lapsen kanssa syödään jouluateria ja avataan lahjat yhdessä.
Muutoin nautin joulusta aina yksin. Tissuttelen terästettyä glögiä nojatuolissani ja katselen dvd:ltä joulujaksoja suosikkisarjoistani. Nautin kynttilän valosta ja joulutunnelmasta täysin rinnoin. En ymmärrä niitä jotka ajattelevat ettei yksin voi joulua olla, todellakin juuri niin vasta voikin, saa nauttia juuri niin kuin haluaa.
Minulla on myös känny kiinni yleensä aaton ja joulupäivän, en halua mitään häiriöitä kun rentoudun ja vajoan jouluun. 🤶🧦🎄🎆✨
Täällä entinen joulunvihaaja, nykyinen jouluhullu 🙋♀️ Koin heräämisen, kun tein päätöksen, että kaikki joulut tullaan viettämään omassa kodissa. Välipäivinä ja UV:nä voidaan sukuloida, ja se onkin usein myös todella mukavaa, joulu ikään kuin jatkuu, mutta koska olen koko lapsuuteni viettänyt joulut aina toisella paikkakunnalla isovanhempien luona – ja myöhemmin vanhempien erottua aina toisen heistä luona –, niin päätin jo vuosia sitten 26-vuotiaana lopettaa sen show’n. Jouluihin ei siis erityisesti liity mitään dramaattista tai ikävää, mutta jouluna en enää koskaan halua matkustaa, pakata, stressata kyläilyistä ja aikatauluista. Missä ollaan ja kuka jääkin tulematta, menemisistä ja tulemisista. Meille saa aina tulla jouluna kylään, ja usein oma äitini meillä joulunsa viettääkin, vastaanotto on aina lämmin. Ai että on ihanaa, kun joulu tulee!
Puolison suvussa alkaa joulusta tolkuton hössötys jo monta kuukautta aiemmin. Mikään ei riitä tässä kilpavarustelussa. Ruuat, koristeet, kukat, lahjat ym. Sitten suvun joulupäivällisillä se kovaääninen alkoholisti juo viinaa, huutaa poliittisia mielipiteitä ja ajaa kännissä autolla kotiinsa
Vierailija kirjoitti:
Perustuu höpökirjan tarinaan
Suurin osa historian tutkijoista on sitä mieltä, että Jesse, Pietari, Herodes ja kumpp. oikeasti eli maan päällä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään joulua vihaa, mutta sitä hössötystä kyllä, joka joulun ympärille on syntynyt. Jo marraskuussa joululaulut raikuvat eikä edes ruokakaupassa pysty käymään ilman että altistuu metelille, tungokselle ja stressantuneille ihmisille. Itse joulu on ihan ok.
Taidat olla niitä, joilla jouluvalmistelut hoitavat itse itsensä.
Minä olen käynyt marraskuun aikana monta kertaa marketissa ruokaostoksilla. En ole nähnyt yhtään meteliä, tungosta tai stressaantuneita ihmisiä. Ihan tavalliselta siellä on näyttänyt.
Mikään muu joulussa tai jouluvalmisteluissa ei minua ole koskaan risonut, paitsi nämä jotka korottavat itsensä ”hössötyksen” yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Joulu kestää yhden päivän ja sitä varten hössötetään monta kuukautta
Vähän sama kuin säästetään kymmenen vuotta johonkin, joka kestää sitten sen pari vuotta.
Joulu on niin ihanaa aikaa on sukulaisia on ruokaa on tähtiä taivaalla . Jeesus sovitti syntimme ja antoi meille ilon lahjaksi .
Onko teidän haudoilla käynyt joku kaapimassa nurmikon pois tai muuta. Pitää hiukan katsoa kuka siellä liikkuu. Kynttilää jouluna ikkunassa ja kauniit verhot ikkunassa luo joulua.
Taustajuhlat ovat "pakanallisia" (vaikkakin siis uskonnollisia luonteeltaan toki). Jehovantodistajien argumentti on aika urpo, sillä joulu on kuitenkin kristittyjen kehittelemä uskonnollinen juhla. Samalle ajankohdalle sattuu, koska on ollut ilmeisesti helpompi pitää jatkumoa yllä. Taatusti on sisältö ollut joulun sisältä aikanaan uskonnollinen. Nykyään toki on viettotapoja laidasta laitaan. Analogiana, jos joku kääntyisi jehikseksi, olisiko hänet torjuttava? Oli "pakana" kuitenkin ennen ja vasta nyt uskis. Noh!
Vierailija kirjoitti:
Perustuu höpökirjan tarinaan
Pohjolassa on kyllä vietetty joulua jo tuhansia vuosia, ennen mitään höpökirjaa.
Jos ette ole sattunut huomaamaan, pohjola on sysipimeä paikka tähän vuodenaikaan, miettikää miten säkkipimeää oli esim tuhat vuotta sitten. Joulu on valon juhla, siitä lähtee pöivä pitenemään.
Lähi-idän uskonnot ovat tupanneet varastaa pakanajuhlat, ei joulu ole poikkeus.
Miten esim olkipukki liittyy jeesukseen, no ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko se on panostaa jouluun jos se ei tunnu hyvältä? Kuka käskee viettää pyhät sukulaisissa ? Hitto mulla ärsyttää suunnattomasti,kun sitä ei ole pakko viettää muiden sanelemana joulua. Jos joku haluaa järjestää sirkuksen joulun ympärille niin antaa palaa vaan. Ja joku voi vaan katsoa Netflixistä leffoja ja Wolt tuo herkut ovelle jos ei kinkku tai laatikot maistu.
Ex-vaimon kanssa piti matkustaa 1996 -2003 joka jouluksi hänen vanhempiensa luokse 200 kilsan päähän. Siellä käytiin sitten joka kerta isovanhempien luona syömässä ja sitten oli se hemmetin pari tuntia kestävä hautausmaakierros, kun käytiin viemässä kynttilät kymmenien viinaan kuolleiden sukulaisten haudoille. Lumessa menevää polkua pitkin laahustettiin haudalta toiselle, appiukko käveli perässäni ja kertoi muistelmiaan ja alkoholistisukujen historiikkeja. 😆
En aivan vihaa joulua, mutta...Vaimo hankkii ison määrän ruokaa, jota ei jakseta syödä eikä voi pakastaakaan. Tammikuulle sinnitellään lanttulooran jäännösten kanssa. Itse olen eläkkeellä, enkä enää kuluta kovin paljon. Burp...ppp.. Lapsille joulu on tietenkin juhlista paras.
Joulusta ahdistujat ovat niitä joiden pitää pitää aina pitää jotain status quota yllä. Niitä joiden pitää suorittaa joulu, että se olisi "täydellinen". Aatto käytetään ravaamiseen haudoilla ja lahjoja viemässä, kotona kello kaulassa lautetaan pöytää koreeksi ja lämmitetään saunaa rättiväsyneinä. En ihmettele jos joulu on paskaa.
Ja kattovalojen kirkkaassa valossa avataan kasa paketeista uutta krääsää.
Ei osata edes luoda kotiin tunnelmaa, hämärää lämmintä kynttilänvaloa ja kuusen tuoksua.. Kuusikin on näet muovia tai niin teollisesti tuotettu ettei tuoksu miltään.
Ei käy kateeksi nämä "täydellise joulut". Minä nautin terästettyä glögiäni hämäräissä olohuoneessa tuikkeen ja tuoksujen keskellä, keittiön radiosta kantautuu joululaulut. Kuusi on oikea.
Televisioruudussa pyörii pokka pitään, sydämen asialla ja muiden suosikkisarjojeni joulujaksot.? Tarjolla on naposteltavaa ja keittiössä jouluruokia syötäväksi milloin vain hiukoo.
Perhettä voi tavata kunnolla joulun ja uv-välisenä aikana, jouluaaton ja - päivän haluan olla rauhassa 18v lapseni kanssa ja yksin.
Kyllä on kivempaa kun ei tarvitse esittää mitään ydinperheonnelaa ja kiristellä hermoja täydellisenä rouvana.
Ei joulu vaan uusivuosi inhottava..ennen tykkäsin uudestavuodestakin nyt haistajaskan juttu..
Kun opettajana kuuntelee lokakuusta asti tiernapoikien harjoituksia ja marraskuusta asti joululauluja vuodesta toiseen niin töissä kuin joka helv… marketissa, niin jotenkin itse juhla on aika lailla puutunut kinkkukarnevaali.
Parasta siinä on rauha ja loma. Joulua en varsinaisesti vietä, mutta perinteiset ruuat teen - enkä halua edes lapsia ja lapsenlapsia kylään. Tulevat sitten joskus paremmalla ajalla. Omat lapseni tietävät minun haluavan nimenomaan rauhallisen joulun, enkä todellakaan halua leikkiä pitoemäntää - ja ilmeisesti toisessa mummolassa ollaan tästä enemmän kuin onnellisia. Eipä tarvitse kenenkään potea huonoa omaatuntoa. Näin ne tarpeet ja toiveet kohtaa.
Joulu on ihanaa silloin, kun sen ympäriltä riisutaan turha hössötys pois. Kun olen oppinut ajattelemaan, että hankin lahjoja jos tulee spontaanisti idea ja vain lähimmille ihmisille, eikä jokaiselle ryökaverin kissan kainallekin niin joulu rauhoittunut ja tuntuu hyvältä. Myös sen hyväksyminen, ettei tarvitse olla ylenpalttisesti ruokaa tai pakko katsoa jouluohjelmaa joka ei kiinnosta tai pakosta tehdä mitään muutakaan niin joulusta on tullut ihana juhla.
Joulu on ihanaa aikaa. Valitettavasti ei ole rahaa laittaa jouluruokiin saati edes lahjapakettia ostaa lapsille. Syövät ja viettävät joulunsa muualla kuin äitinsä luona. Pienet tulot vaikka töissä käynkin joka päivä mutta ruoka,sähkö yms vuokraasuminen vie tuloni