Joku mummo tuli raivoamaan minulle bussipysäkillä, että hänen on
päästävä istumaan. Tilanne: Istuin odottamassa bussia bussipysäkin penkillä. Istuin niin, että viereenkin mahtuu istumaan. Paikalle kävelee mummo ja joka laskee ostoskassinsa ja käsilaukkunsa siihen tyhjälle istuin tilalle. Jonka jälkeen alkaa huutamaan minulle, että minun on noustava ylös sillä hän haluaa istumaan. Sanoin, että siirtää ostoksensa maahan ja istuu siihen viereeni. Jonka jälkeen sain kuulla olevani epäkypsä, ylipainoinen? nuori, jonka tehtävä on antaa tilaa vanhuksille jos he pyytävät. Totesin vain, että luulen kyllä, että minä tarvitsen tätä istuin paikkaa viimeisillään raskaana enemmän kuin hänen ostos kassinsa. Mummo hiljeni ja tuhahti jotakin ja käänsi minulle selän. Mitä ihmettä muka tein väärin? Ensinnäkin jos minulle aletaan huutamaan aivan ensimmäiseksi, niin en kyllä todellakaan nouse mihinkään vaikka en olisi edes raskaana. Toiseksi kenenkään ei mielestäni tarvitse nousta ylös, koska joku haluaa myös ostoksensa penkille. Olen kyllä nyt niin hämilläni.
Kommentit (23)
Mahtoiko olla tällainen nykyajan "seniorikansalainen" eli suuria ikäluokkia? Luulevat olevansa jotenkin kaikkia muita ihmeellisempää väkeä ja vanhuksiksihan heitä ei saa sanoa, mitä nyt elämän ruskaan ovat eksyneet.
Sellaisilla oikeilla vanhuksilla (yli 80 vee) on vielä tavat kohdallaan. Pahimpia ovat nuo suht vastikään eläköityneet.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:24"]
Kyllä nuo mummot nyt sinua kovasti ahdistaan. Ensin bussissa ja nyt pysäkillä. Huonoa tuuria sinulla sillä ei kahta ilman kolmatta.
[/quote]
Se oli jo se naapurin mummo ja kauppareissu.
Olisin nakellut ostokset ojaan ja virkannut, että siinäpä sulle vähän liikuntaa kun et enää itsekään missään missin mitoissa ole :)
Jotkut vanhat ihmiset on kyllä tosi itsekkäitä ja ilkeitä, pakkohan tuo on myöntää. Toivottavasti itsestäni ei ikinä sellaista tule. Väliin sitä saa kauppajonossakin "kyynärpäätä tai kärryn kulmaa" kun mennä viuhdotaan niin ettei eteen katsota. Toinen on sitten tää, että jäädään kärryineen käytävän tukkeeksi.
Oon itse yli 50v ja ainakin toistaiseksi mieluummin seison bussissa kuin laitan jonkun koululaisen seisoksimaan, kyllä koululainenkin voi olla ihan väsynyt pitkän koulupäivän jälkeen, ei se aina ikää katso. Mielestäni nuoret on kyllä yleensä ihan mukavia ja kohteliaita, eivät varaa ylimääräisiä paikkoja yms.
Mut joo, meitä on moneen bussiin ja osa jää pysäkille...vai miten se oli? :D
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:26"]
Asun paikkakunnalla, jossa asuu enimmäkseen eläkeikäisiä ja olen alkanut tuntea sellaista vastenmielisyyttä heitä kohtaan ettei mitään rajaa. Vain koska he ovat niin vanhoja, kaikki kuuluu heille, heidän täytyy saada aina etuilla ja he saavat käyttäytyä suunnilleen miten vain. Minua kohtaan ei yksikään nuori ole käyttäytynyt niin huonosti kuin yli 7-kympiset! Hirveetä :(
[/quote]
Tuollaisia ne suurten ikäluokkien ihmiset ovat. Aina saanet kaiken ja maksattaneet muilla seuraukset. Viimeinen ikäluokka joka on suunnilleen elänyt koko elämänsä niin, että elintaso on noussut kokoajan. Suuret asunnot, jotka maksettu inflaation myötä helposti pois. Töitä löytynyt ja eläkkeet tulevat tilille. Toista tulee olemaan heidän jälkeläisillään. Paska palkat ja epäsäännöllinen työ,, pienet asunnot tai vielä 70 vuotiaana velkaa. Saasteet ja kauhea verotus.
Kun kaiken on aina saanut, niin kehtaa vaatia vielä enemmän.
Veemäinen mummo. Olisin itse varmaan nakannut mummon ojan pohjalle istumaan.
Vanhalle koiralle ei voi/kannata yrittää opettaa uusia temppuja, edes keppiä käyttämällä, vaikka se usein tuntuukin houkuttelevalta ajatukselta. 41v m
Jotkut vanhukset ovat tuollaisia. En tiedä onko vanhuus tehnyt jotain heille vai kuvittelevatko vain, että kaikkien pitää palvella ja hyppiä heidän tahdon mukaan, koska ovat vanhoja.
Mä en ikinä unohda sitä, kun kerran menin auttamaan yhtä mummoa, joka oli kaatunut todella pahasti. Mummon kaverikin tuli jossain vaiheesa siihen ja kaatunut mummo alkoi sättimiään mua kaverilleen ja meinasi, että mä varastin hänelta tavaraa. Mietinkin, että kivasti osa palkitsee auttamisen.
Kusipää on kusipää mummonakin. Yleensä pahenee vaan.
Mulle kerran alkoi mummo karjua ratikassa että istun ilmeisesti vanhusten paikalla. Tyhjiä penkkejä kuin paljon mutta ilmeisesti hänen paikkansa just vein. Olisin noussut heti mutta kun en edes huomannut koko mummoa ennen kuin alkoi karjunta ja valitus. (Istahdin hetkeksi alas, normisti seison matkan pari pysäkin väliä.)Mummon ystävä yritti hyssytellä (istuivat penkeillä) huusi vielä kun nousin pois ratikasta. Joku turkkimummoa kiristi.
Kyllä nuo mummot nyt sinua kovasti ahdistaan. Ensin bussissa ja nyt pysäkillä. Huonoa tuuria sinulla sillä ei kahta ilman kolmatta.
Alkava dementia tekee joskus aggressiiviseksi. Juoppous taas pahentaa dementiaa. Toiset on toki luonnostaan kusipäitä.
Mua joku pappa otti kassajonossa kärrystä kiinni ja tyrkkäs ja hirveellä raivolla haistatteli vittua. Ja ihan siis normaalisti jonotin niinkuin muutkin.
Huh. Olen pahoillani ap. Olenkin joskus miettinyt, miten joistain ihmisistä tulee vanhoina entistäkin herttaisempia ja joistain todella hankalia ja ilkeitä...
Asun paikkakunnalla, jossa asuu enimmäkseen eläkeikäisiä ja olen alkanut tuntea sellaista vastenmielisyyttä heitä kohtaan ettei mitään rajaa. Vain koska he ovat niin vanhoja, kaikki kuuluu heille, heidän täytyy saada aina etuilla ja he saavat käyttäytyä suunnilleen miten vain. Minua kohtaan ei yksikään nuori ole käyttäytynyt niin huonosti kuin yli 7-kympiset! Hirveetä :(
Hah, luulis mummoa vähän nolottaneen :D Mäkin oon viimeisilläni raskaana, ja ois mukava päästä näpäyttämään jotain epäkohteliasta mummoa tuolla tavalla. Oon ehkä vähän ilkeä, mutta joillekin se vaan tekisi hyvää. Ja olen tosiaan sitä mieltä, että vanhuksille kuuluu nuorten antaa paikka esim bussissa. Mutta ei vanhuksen kauppakasseille.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:23"]
Kusipää on kusipää mummonakin. Yleensä pahenee vaan. Mulle kerran alkoi mummo karjua ratikassa että istun ilmeisesti vanhusten paikalla. Tyhjiä penkkejä kuin paljon mutta ilmeisesti hänen paikkansa just vein. Olisin noussut heti mutta kun en edes huomannut koko mummoa ennen kuin alkoi karjunta ja valitus. (Istahdin hetkeksi alas, normisti seison matkan pari pysäkin väliä.)Mummon ystävä yritti hyssytellä (istuivat penkeillä) huusi vielä kun nousin pois ratikasta. Joku turkkimummoa kiristi.
[/quote]
Saman olen nähnyt itsekin. Nuori mies istui jossain vanhusten/invalidien paikalla, huomaamattaan. Siihen tuli joku mummo mesomaan, että pois tästä istumasta jne.jne.jne. jäkätijäkäti. Nuori mies pyysi anteeksi tosi hämillään ja nousi ylös. No pääsipä mummo siihen edelleen itsekseen jäkätijäkätiä jatkaen ja miehelle jäi 20 vapaata paikkaa valittavakseen.
Tyypillinen mummo, töykeitä etuilijoita ja aina vaatimassa enemmän kuin edes tarvitsevat. Tuntuu, että normaalisti käyttäytyvät mummot alkavat olla katoava luonnonvara.