Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikävä 80-lukua.

Vierailija
20.01.2015 |

Katselin youtubesta Kikkaa: 

Tuli hyviä muistoja lapsuudesta mieleen. Elämä oli silloin niin turvattua ja helppoa. Tuntuu että elämästä on tullut koko ajan monimutkaisempaa, pitää koko ajan päteä, nuorillakin on lukemattomia eri alakulttuureja ja on kovat paineet olla 'jotakin'. Musiikki oli parempaa, en kestä nykymusiikkia. Nousukausi. Lapsetkin viettivät paljon aikaa ulkona. Nykyään on yhteiskunnassa valloillaan paniikki milloin mistäkin. 

Onko tämä aika todella huonompaa?

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:49"]

Ilmeisesti asuin sellaisella alueella, että kaikki pääsivät ja nopeasti julkisen puolen hammashoitoon. Nykyään aikoja saa kuukausien päähän.

[/quote]

Juu, teidän kunnassa oli asiat hoidettu noin. Meillä ei 18 täytettyä ollut asiaa julkiselle kuin akuuteissa tapauksissa. Siis onnettomuudet tms. Normaali särky meni sinne yksityisen puolen vakkarilekuriosastolle

Vierailija
122/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:07"]

Mulle tulee 80-luvusta mieleen "vanha maailma"  Nyt kun katsoo niitä sen aikaisia sarjoja, musiikivideoita ym ne on aidompia ja ihanasti juntteja :)

Kehitys menee kovaa kyytiä eteenpäin mutta ovatko ihmiset onnellisempia? Mulle lääkäri kertoi että itsemurhat vähenivät kun kännykät lisääntyivät.

WHO:n tilastoissa suomalaiset 16-24-vuotiaat tytöt ovat itsemurhatilastossa toisella sijalla (koko maailmassa) Syömishäiriöt, ulkonäköpaineet, koulustressi...

Voi, voi lapsiparat mutta minkäs teet nykyihanteelle jossa pelkkä pinta ratkaisee? :(((((

[/quote]

Mutta ne itsemurhat, edes nuorten naisten, eivät ole lisääntyneet Suomessa, enemmänkin päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
124/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

K

Vierailija
125/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
126/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
127/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa ei ollutvalinnanvaraa. Mikä oli sinänsä positiivista. Joko syötiin ransjanleipää, setsuuria tai ruisleipää :)

Vierailija
128/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ikävöin jossain määrin 80-lukua. Mun vanhemmat, syntyneet 40-luvulla, pitää edelleen 80-lukua parhaimpana kautena elämänlaadun kannalta. Elintaso oli matalampi kuin nykyään, mutta tosi hyvä kuitenkin. Ja se nousi koko ajan. Inflaatio söi lainat, joka vuosi oli enemmän kaikkea kuin edellisenä, työttömyyttä ei juuri ollut, ihmiset oli jotenkin joviaalimpia kuin nykyään. Surkeimpana aikakautena pitävät 50-lukua, kun oli vielä niin köyhää. Eli ei tuo, että lapsuuden aikaa pitäisi parhaana, ole välttämättä totta.

Vierailija
129/159 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:27"]

80-luvulla pelättiin 3. maailmansotaa ja ydinpommeja.

[/quote]

Ja paskat pelätty. En minä ainakaan. 60-luvun alussa ehkä oikeasti pelättiinkin, silloin kun sen uhka oli todellinen. Kun Gorbatsov nousi valtaan 80-luvulla ja sen myötä tuli perestroika ja glasnost, niin ei silloin enää mitään pelätty. Minä en kyllä ole koskaan pelännyt ydinsotaa, vaikka syntymäni aikaan se oli lähempänä kuin koskaan.

[/quote]Ärrimurrilla huono päivä?

Vierailija
130/159 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun terveydenhuollolla oli kyllä se etu, ettei normaalit ihmiset shoppailleet lääkkeitä ja kyseenalaistaneet diagnooseja. Tai ainakin sellainen kutina itselläni on. Nykyisin mennään lääkärille hakemaan reseptiä, joka on itse päätetty selailemalla nettiä ja keskustelupalstoja.

131/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:14"]

Nykyään on paljon paremmin kaikki. Musiikki, leffat , muoti ja etenkin teknologia. En todellakaan kaipaa entiseen. Olen ollut teini 80-luvulla ja samat ongelmat nuorilla oli silloinkin. Oli hippiä, juppia ja punkkaria. Huumeita liikkui jo pikku pakkakunnillakin. Suvaitsemattomuus kukoisti paljon pahemmin kuin nykyään.

[/quote]Onko tää huumoria? Laitas esimerkkiä paremmasta musiikista (jenkki) ja elokuvista

Vierailija
132/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 16:13"]

Jokaisessa suomalaisessa tv-ohjelmassa ei silloin ollut välttämätöntä olla vähintään yhtä homoa tai neekeriä. Aivan, silloin afrikkalaisista vielä käytettiin tuota ilmaisua kenenkään sitä paheksumatta.

[/quote]

70-luvulla syntyneenä muistan 80-luvun vähän toisenlaisena. Eri alojen mustat amerikkalaiset supertähdet (Michael Jackson, Stevie Wonder, Eddie Murphy, Carl Lewis jne.) näkyivät paljon Suomenkin mediassa. Bill Cosby Show oli täälläkin hyvin suosittu ohjelma. Toki suomalaisissa ohjelmissa ei paljon mustia nähty, ja miten olisi voinutkaan, kun Suomessa oli siihen aikaan niin vähän pakolaisia ja siirtolaisia.

Homojen osalta 80-luvun alku oli käsittääkseni suhteellisen suvaitsevaista aikaa, ja suomalaisissakin julkkiksissa oli, jos ei nyt julkihomoja, niin ainakin avoimesti epäilyksiä herättäviä hahmoja. Mutta myöhemmin asenteet kiristyivät aidsin myötä. (Sitähän pidettiin pitkään "homojen sairautena".)

Vierailija
133/159 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
134/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:02"]

Mä oon ikävöiny kasaria siitä asti kun loppui. 80-luvun lopussa olin teini-ikäinen ja ne kesät oli ihan parhautta. Musiikki oli hyvää ja kuuntelen sitä monesti vieläkin. Vaatemuoti oli ihanaa, hiusmuoti ei niinkään :D

Kyllä mä sanoisin, että silloin oli maailma paremmalla mallilla. Ihmiset on muuttuneet huonompaan suuntaan teknologian edistyessä. Kiireisimpiä, kiukkuisempia ja ahdistuneempia.

[/quote]

Miksi vaikuttaa siltä että yhä useammat ihmiset voivat pahoin? Tekikö maaseutu ja eristyneisyys ihmiset onnellisemmiksi? Ei ollut mahdottomia silikoni-takapuoli Kardashianeja esikuvina nuorilla. Itse voin huonosti jo 90-luvun ulkonäköihanteiden takia, mutta tuntuu että nykyään ihanteet on jostain ulkoavaruudesta. Tavalliset nuoretkin laittaa botoksia, ja missit käy leikkaan sekä naamaa että tissii. Kauneuskirurgia kuuluu tulevaisuuden terveydenhoitoon?

ap

[/quote]

Itse asiassa se on ihan tutkimusin todistettu, että kaupunkiympäristö vaikuttaa ihmiseen psyykeen negatiivisesti. Kaupungeissa syntyneillä ja asuvilla on enemmän skitsofreniaa kuin maaseudulla.

Vierailija
135/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 17-vuotias ja muistan 2000-luvun alkupuoliskon varmaan yhtä ihanana kuin te muistatte 80-luvun. Silloin oli hyvää musiikkia ja tykkään vieläkin kuunnella noita vanhoja 10-15 vuotta vanhoja hittejä, tulee hyviä muistoja. :)

Vierailija
136/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:10"]

Mä oon ikävöiny kasaria siitä asti kun loppui. 80-luvun lopussa olin teini-ikäinen ja ne kesät oli ihan parhautta. Musiikki oli hyvää ja kuuntelen sitä monesti vieläkin. Vaatemuoti oli ihanaa, hiusmuoti ei niinkään :D

Kyllä mä sanoisin, että silloin oli maailma paremmalla mallilla. Ihmiset on muuttuneet huonompaan suuntaan teknologian edistyessä. Kiireisimpiä, kiukkuisempia ja ahdistuneempia.

[/quote]

Miksi vaikuttaa siltä että yhä useammat ihmiset voivat pahoin? Tekikö maaseutu ja eristyneisyys ihmiset onnellisemmiksi? Ei ollut mahdottomia silikoni-takapuoli Kardashianeja esikuvina nuorilla. Itse voin huonosti jo 90-luvun ulkonäköihanteiden takia, mutta tuntuu että nykyään ihanteet on jostain ulkoavaruudesta. Tavalliset nuoretkin laittaa botoksia, ja missit käy leikkaan sekä naamaa että tissii. Kauneuskirurgia kuuluu tulevaisuuden terveydenhoitoon?

ap

[/quote]

Itse asiassa se on ihan tutkimusin todistettu, että kaupunkiympäristö vaikuttaa ihmiseen psyykeen negatiivisesti. Kaupungeissa syntyneillä ja asuvilla on enemmän skitsofreniaa kuin maaseudulla.

[/quote]

Tai sitten kaupungissa asuvat tajuaa mennä hoitoon, kun maalaiset kylähulluilee tahoillaan?

Vierailija
137/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla absoluuttisesti huonompaa oli vain terveydenhoito eli ei ollut niin hyviä lääkkeitä ja hoitoja kuin nykyisin. Muuten kaikki oli paremmin. Tärkein asia oli, että omaan kohtaloonsa pystyi vaikuttamaan ahkeruudella ja yrittämisellä. Nykyisin jo ihan perus eli työpaikan saaminen on huoraamista ja lottoamista.

Vierailija
138/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:48"]

Voi kauheaa, en tiennytkään että Kikka on kuollut :-( Mihin hän kuoli noin nuorena?

[/quote]Kuoli sydäninfarktiin. 

Vierailija
139/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Tai sitten kaupungissa asuvat tajuaa mennä hoitoon, kun maalaiset kylähulluilee tahoillaan?

[/quote]

Ko. tutkimuksessa oli otettu huomioon mahdolliset muut selittävät tekijät, mutta ero pysyi silti. Ei sitä oikein voi selittää muuten kuin stressillä; ihmisen aivoja ei ole luotu käsittelemään valtavasti ärsykkeitä ja tuhansien lajitovereiden kohtaamista joka ikinen päivä.

Vierailija
140/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niih, teidän vanhemmat luultavasti inhosivat 80-luvun musiikkia, tässä 90-luvulla syntyneet tykkäävät tästä musasta mutta inhoavat musiikkia jota soitetaan 2030-40-luvulla, niin se menee XD