Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävä 80-lukua.

Vierailija
20.01.2015 |

Katselin youtubesta Kikkaa: 

Tuli hyviä muistoja lapsuudesta mieleen. Elämä oli silloin niin turvattua ja helppoa. Tuntuu että elämästä on tullut koko ajan monimutkaisempaa, pitää koko ajan päteä, nuorillakin on lukemattomia eri alakulttuureja ja on kovat paineet olla 'jotakin'. Musiikki oli parempaa, en kestä nykymusiikkia. Nousukausi. Lapsetkin viettivät paljon aikaa ulkona. Nykyään on yhteiskunnassa valloillaan paniikki milloin mistäkin. 

Onko tämä aika todella huonompaa?

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kuunnellut 80-luvun musiikkia täältä http://nettiradio.blogspot.fi/search/label/1980-luku

voi niitä muistoja <3

Vierailija
82/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheaa, en tiennytkään että Kikka on kuollut :-( Mihin hän kuoli noin nuorena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:48"]Voi kauheaa, en tiennytkään että Kikka on kuollut :-( Mihin hän kuoli noin nuorena?
[/quote]

Ei oo tietoa.

Vierailija
84/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi vielä 90-luvullakin, mutta siitä ajasta minulla ei ole niin ruusuiset muistot. Lama-aika, vanhempi työttömänä, mielenterveysongelmia, jotenkin synkkää. Radiossa puhuttiin lamasta koko ajan. 80-luvulla oli elämä vielä mallillaan. 

ap

Vierailija
85/159 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki haluaisin olla vielä siittiö. Oli elämä helppoa.

Vierailija
86/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:52"]

Olen 70-luvulla syntynyt ja maalaistaajamassa asunut. Parhaan kaverini kotona ei ollut sisävessaa, mitä hän häpesi ja salaili kovasti. Minä tiesin, muut meidän luokkalaiset ei.

[/quote]

Minä olen syntynyt 60-luvun puolessavälissä iltatähdeksi 20-luvulla syntyneelle, sodankäyneelle pariskunnalle. Isän rakentama rintamamiestalo valmistui vuonna 1955. Ensimmäiset 12 vuottani meille tuli sisään vain kylmä vesi (keittiöön), kuumaa vettä sai, kun lämmitti sitä joko puuhellalla tai sähköhellalla. Pesulla käytiin kerran viikossa saunassa pihan toisella puolella, samassa rakennuksessa oli autotalli, puuhuone, varasto - ja ulkovessa. Lämmityksenä meillä oli keittiössä puuhella ja olohuoneessa öljykamiina. Alkuperäiset kakluunit oli poistettu, koska ne oli alunperin huonosti muurattu (ei isäni toimesta) eikä niistä tullut tarpeeksi lämpöä talvella.

Alakerta remontoitin vuonna 1977, jolloin tuli sähkölämmitys ja rakennettiin wc ja suihku isoon eteiseen, ja muutenkin vedettiin alas väliseiniä ja poistettiin ovia. Muistan ikuisesti sen, kun ensimmäisen kerran kävin kotonani suihkussa... Huimaa. :) Yläkerta oli rakentamaton vuoteen 1978 asti, jolloin sinne tehtiin kaksi huonetta ja ullakkotilat, ja minäkin sain vihdoin kauan kaivatun ikioman huoneen.

Että tällaista elämää se minä olen viettänyt elämäni alkutaipaleella, enkä sitä silloin kovin kummallisena pitänyt. Monessa muussakin samalla alueella sijainneessa rintamamiestalossa oli sama juttu, ja monelle kaverilleni sisävessa ja suihku tulivat todeksi, kun sähkölämmitys yleistyi ja elämästä tuli paljon helpompaa.

Emmekä me niin kovin maalla asuneet, nelisen kilometriä Rauman kaupungin keskustasta. Kylä vain oli rakennettu enimmäkseen sodan jälkeen heti 40-luvun lopulla ja 50-luvulla rintamamiestaloiksi, ja samat ongelmat koskivat monta perhettä. Vasta 60-luvulta eteenpäin rakennetuissa taloissa oli öljylämmityksellä toimivat patterit ja veden sisään- ja ulostulot oli mietitty aivan eri tavalla kuin rintamamiestaloissa. Niissä oli jopa saunatkin samassa rakennuksessa, mitä minä pidin outona ja erikoisena.

Mutta 70-luvulla tuossa ympäristössä oli kivaa kasvaa, minulla on pelkästään mukavia ja aurinkoisia muistoja ajasta, ja siihen maisemaan kaipaan usein takaisin. Eikä ollut postimerkkejä tontteina - meilläkin oli 2500 neilötä ja mahdollisti kaikenlaiset leikit niin kesällä kuin talvella eikä tarvinnut kotipihalta mihinkään lähteä - jos ei sitten kaverille, jolla oli yhtä iso piha.

Vierailija
87/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:01"]

Ennemmin massapaine tukan kähertämiseen kuin alakarvoituksen vainoon. Ei meidän luokalla kähäräpäitä ollut puolellakaan. Aika moni oli hyvinkin suihkunraikas, jos edes oli, kun tuolloin joka päivä suihkuun meni vain urheilijat ja mielisairaat.

[/quote]

1980-luvulla suihkuttomia ja sisävessattomia kotejakin oli vielä melko paljon. Nykyään käytännössä jokaiselta löytyy suihku ja sisävessa.

[/quote] Ah niitä aikoja! Meillä ei vielä 80-luvun alussa ollut suihkua eikä sisävessaa, ei myöskään yhdellä kaverillani. Saunaan pääsi kahdesti viikossa, väliaika oltiin likaisella tukalla. Ei ollut kaupoissa edes kuivashampoota. Jauhoilla kokeilin joskus puhdistaa tukkaa, kun sellaisen vinkin luin, mutta arvatkaa oliko helppo harjata se pois hiuksista!

[/quote] Enkä kokenut olevani äärimmäinen harvinaisuus, kuten täällä väitetään, enkä erityisesti hävennyt mukavuuksien puutetta vaan likaista tukkaa. Vanhemmissa maalaistaloissa ei läheskään kaikissa ollut mukavuuksia, niitä ei pidetty itsestäänselvyytenä. Ehkä tämä 80-luvun kuluessa kyllä muuttui. 69.

Vierailija
88/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:41"]

Ennemmin massapaine tukan kähertämiseen kuin alakarvoituksen vainoon. Ei meidän luokalla kähäräpäitä ollut puolellakaan. Aika moni oli hyvinkin suihkunraikas, jos edes oli, kun tuolloin joka päivä suihkuun meni vain urheilijat ja mielisairaat.

[/quote]

1980-luvulla suihkuttomia ja sisävessattomia kotejakin oli vielä melko paljon. Nykyään käytännössä jokaiselta löytyy suihku ja sisävessa.

[/quote]

Vittu mitä mutupaskaa tänne suolletaan. Tuskin olet edes syntynyt 80-luvulla. Kaupunkikodeissa oli sisävessat jo 60-luvulla lähes joka kämpässä. 70-luvulla oli sisävessat jo sitten maalaisillakin liki joka torpassa. 80 luvulla sisävessaton kämppä oli jo äärimmäinen harvinaisuus.

[/quote]

Olen 70-luvulla syntynyt ja maalaistaajamassa asunut. Parhaan kaverini kotona ei ollut sisävessaa, mitä hän häpesi ja salaili kovasti. Minä tiesin, muut meidän luokkalaiset ei.

Ja ennen kuin syytät mutupaskaksi, katso tilastokeskuksen tilastoja. On niitä ollut muitakin vessattomia ja suihkuttomia koteja silloin. Samoin neliöitä / asukas ja huoneita / asukas oli paljon vähemmän silloin.

[/quote]

Googlaamalla ei tietoa löytynyt, eikä myöskään tilastokeskuksen sivuilta mitään tietoa. Kun kerran tilastoihin vetosit, niin silloin on tapana laittaa linkki lähdeaineistoon, muutenhan kyseessä ei ole pelkästään mutuilu, vaan puhdas valehtelu. Joten linkkiä moiseen tilastoon kiitos.

Minä olen syntynyt 60-luvun alussa ja ainut sisävessaton asunto jonka tiesin, oli mummoni pieni mökki maalla ja sinnekin sisävessa saatii 80-luvulla.

Sinä siis väitit (tai joku muu), että 1980-luvulla suihkuttomia ja sisävessattomia kotejakin oli vielä melko paljon ja nyt sitten yrität perustella yhden ainoan kaverisi maalaistalon sisävessattomuudella, että tuo väite johon tartuin, ei ollut mutuilua. Eikö se kertonut sinulle mitään kyseisen sisävessattoman asunnon harvinaisuudesta, että kaverisi häpesi ja salaili sitä kovasti? Minähän en väittänyt, että sellaisia koteja ei enää 80-luvulla löytynyt, jossa ei ollut sisävessaa, vaan että sellainen koti oli 80-luvulla jo äärimäinen harvinaisuus.

[/quote]
niin totta! muistan itse kun 80-luvun alussa meillä oli viellä ulkohuusi, ja se oli todellinen harvinaisuus. minä teini ja voi taivas miten minä sitä häpesin. tuntui todella, ettei koko maailmassa ole muita jotka juoksevat pihanperällä kuin saman kujan kahden muun talon väki. saunavesikin kannettiin kaivosta. arvaatkaas muuten missä asuttiin? no joo, asuttiin Turun Hirvensalon Moikoisissa mitä nyt ökyalueeksi jotkut kutsuu. mutta eipä jäänyt traumoja, vaihtaisin tämänpäivän 80-lukuun koska tahansa.

Vierailija
89/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:41"]

[/quote]

[/quote]

Vittu mitä mutupaskaa tänne suolletaan. Tuskin olet edes syntynyt 80-luvulla. Kaupunkikodeissa oli sisävessat jo 60-luvulla lähes joka kämpässä. 70-luvulla oli sisävessat jo sitten maalaisillakin liki joka torpassa. 80 luvulla sisävessaton kämppä oli jo äärimmäinen harvinaisuus.

[/quote]

Heh, voin sanoa kirjaimellisesti perstuntumalla, että 80-luvun alkupuoliskolla jouduimme ala-asteella käymään ulkovessoissa. Ja parilla tutulla ei tosiaan ollut sisävessoja. Eteläisen Suomen pikkupaikkakunnasta kyse, eli ei mistään Kainuun peräkorvesta...

Vierailija
90/159 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliselle rockille 80-luku oli paras vuosikymmen, noin niinkun objektiivisestikin ajatellen.

Vierailija
91/159 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:29"]

Onko täällä ketään, joka olisi käynyt Discostreetillä Turussa 80-luvun puolivälissä. Teinien limudisko.

[/quote]Minä olin joka viikonloppu :)

Vierailija
92/159 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

What?

1980-luku oli todella ulkonäkö- ja merkkikeskeinen vuosikymmen, etenkin n. 1984 eteenpäin. Onneksi 1990-luvulla asiat muuttuivat maanläheisempään suuntaan. Nykyäänhän saa olla vaikka minkälainen mörrimöykky eikä kukaan välitä.

Vierailija
93/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikalle tykkäys!

Vierailija
94/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tuli paras musiikki ja elokuvat, mutta eihän se muuten niin hyvää aikaa ollut. Toki uskoa tulevaan oli enemmän kuin nyt kun oli hyvinvointivaltioprojekti, vaikka silloin pelättiin ydinsotaa ja aidsia

Vierailija
95/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:27"]

80-luvulla pelättiin 3. maailmansotaa ja ydinpommeja.

[/quote]

Ja paskat pelätty. En minä ainakaan. 60-luvun alussa ehkä oikeasti pelättiinkin, silloin kun sen uhka oli todellinen. Kun Gorbatsov nousi valtaan 80-luvulla ja sen myötä tuli perestroika ja glasnost, niin ei silloin enää mitään pelätty. Minä en kyllä ole koskaan pelännyt ydinsotaa, vaikka syntymäni aikaan se oli lähempänä kuin koskaan.

Vierailija
96/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin silloin sai töitä ihan eri tavalla. Kuulemani mukaan.

Vierailija
97/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:29"]

Onko täällä ketään, joka olisi käynyt Discostreetillä Turussa 80-luvun puolivälissä. Teinien limudisko.

[/quote]Minä olin joka viikonloppu :)

[/quote]Muistaakseni "striitil" käytiin -87 - -88

Itse olen -74 joten olin 13-14 silloin ja siellä oli 14 ikärajana :D

Nikke T oli ihan paras DJ. Lambada kilpailuissa ei tullut mitalia ;)

Oi, ja ne hitaat sen ihanan kundin kanssa...

Vierailija
98/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:05"]

Ainakin silloin sai töitä ihan eri tavalla. Kuulemani mukaan.

[/quote]

Ei sitä noin voi määritellä. 80-luvun alussa oli todella vaikea saada töitä ja se onkin ainoa hetki elämässäni kun olin intin jälkeen puolivuotta työttömänä. 80-luvun lopulla taas oli täystyöllisyys ja työpaikoista sai valita parhaat päältä. Tosin sitäkään ei kestänyt kuin hetken, kunnes syöksyttiin historian pahimpaan lamaan 90-luvun alussa ja hetkessä oli satojatuhansia työttömiä. 

Vierailija
100/159 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi