Millä oikeudella ihmiset huomauttelevat ylipainostani?
Olen huomattavan ylipainoinen, 146/162 . Olen yrttänyt muuttaa ruokatottumuksiani, aloittanut liikuntaharrastuksia, jotka ovat kuitenkin kiireiden takia jääneet, ja kokeillut erilaisia laihiksia kymmeniä kertoja. Yrityksistä huolimatta paino ei lähde tuntuvaan laskuun. Toki aktiivisen liikunnan ja laihdutusjuomien avulla olen saanut painon laskemaan muutaman kilon, parhaimmillaan kymmenen, mutta kunnon pudotusta, saati pysyvää, en ole saanut aikaiseksi.
Ylipaino haittaa normaalia arkitoimintaani, sopivia vaatteita on hankala löytää ja vaikuttaahan tämä ulkonäköönkin negatiivisesti. Kaikkein ikävintä ovat kuitenkin ihmiset, työkaverit, tuttavat, ystävät, jotka jaksavat huomautella, kuinka minun pitäisi ottaa itseäni niskasta ja aloittaa kuntokuuri. Pahimmalta tosin tuntuvat kadulla tuikottavat ihmiset ja lapset, jotka ovat joskus tuumanneet jotain sen suuntaista, että tuo täti on läski.
Mikä ihmeen tarve teillä muilla on huomautella painostani? Eikö tämä ole oma ongelmani? Mikä teitä ylipainossani haitaa?
Kommentit (54)
No eipä tuo kuittailu pitkäaikainen ongelma ole, enää tuossa vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:12"]
On tyhmyyden merkki jos huomauttelee toiselle ihmiselle hänen ulkonäöstä. Niin laihalle kuin lihavalle. Ja myös huonon kotikasvatuksen merkki.
[/quote]
Komppaan!
Huomioithan ap, että ne työkaverit mahdollisesti kantavat huolta sun terveydestäsi ja ottavat asian esille siksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:31"]
Lapset ja kadulla huutelijat voi jättää omaan arvoonsa.
Mutta miten etenee keskustelu ystävien ja työkavereiden kanssa? Ryntäävätkö he huoneeseesi ja alkavat esitelmöidä? Vai kerrotko itse laihdutuskuuristasi yms. minkä seurauksena he alkavat tarjota neuvoja? Mitä muuta voi sanoa ilmeisen ylipainoiselle ihmiselle joka valittelee painoaan, muuta kuin kannustaa muuttamaan asiaa joka ihmistä tuntuu vaivaavan? Itse tuntemani ylipainoiset ainakin puhuvat painonhallinnasta koko ajan enkä tiedä mitä vastata.
[/quote]
Itsearvostus on nollassa, enkä mielelläni keskustele painostani. Lähinnä se on työkavereiden ja tuttavien taho, joka asian nostaa esille. Työpaikkaruokalaankin on niin vaikia mennä, kun annoskokoani vaivihkaa slmäillään. Sitten otetaan sivuhuomautuksena puheeksi, että mitenkäs se sun sauvakävely, jatkoitko vai jäikö. Pahalta tuntuu. ap
[/quote]
Itse olet kuitenkin ottanut puheeksi sen sauvakävelyn? Minusta on aivan luonnollista että ihmiset kannustavat kyselemällä ja osoittamalla kiinnostusta, kun joku yrittää muuttaa elämäntapoja terveellisemmiksi. Varsinkin joku joka selvästi olisi sen tarpeessa.
Olisiko sitten parempi että huoneeseen laskeutuisi hiljaisuus kun kerrot sauvakävelystäsi? Tai joku vaihtaisi kiireesti aihetta. Minusta tuntuu töissä, että ylipainoiset kyttäävät jatkuvasti reaktioitani heidän painoonsa. En tiedä minne katsoa ruokapöydässä, etteivät silmäni eksy puhekumppanin lautaselle. Ja sieltä pöydän toiselta puolelta se vihamielinen, haastava tuijotus.
Samalla jolla laihoille. Mun työkaveri tulee välillä tökkimään mua ja vertailemaan käsivarsia ja toteaa, että mun pitäis lihoa vähän ja syödä vaikka välillä munkki. Tekee mieli alkaa tökkiä sen mahaa ja sanoa, että sen ei. Mun laihuus johtuu rajuista syöpähoidoista. Syöpä parani, mutta mun elimistö on yhä ihan sekaisin niistä hoidoista ja en vaan liho vaikka kovasti yritän päästä taas normaalipainoon.
Tiedän miltä se tuntuu kun jatkuvasti haukutaan ja huomautellaan. Itsellä tosin päinvastainen tilanne ja olen alipainoinen, tosin täysin terve. Ulkopuoliset kokevat asiakseen jatkuvasti huomautella ja haukkua. Ja se ei todellakaan ole helppoa myöskään laihoille sillä kommentit ovat loukkaavia siinä missä lihavillekkin painosta vittuilu. Ei sitä kukaan muu voi tietää onko syy joku muu kuin syömätyömyys tai sinun tapauksessasi joku muu kuin mässäily. Laihuus eikä lihavuus ole aina itse aiheutettu. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat asiasi kuntoon :) Tiedän että tuntuu turhalta sanoa mutta yritä olla välittämättä idioottien kommenteista.
Ravintoterapeutti tai joku voisi varmaan laatia ohjelman, jolla laihtuu tasaisesti ja turvallisesti.
Ei kannata jättää kaikkea omalle vastuulle.
-Mies 29v-
Mulla samat mitat, eikä kukaan huomauttele. En ainakaan koe niin. Ja ymmärrän ihan hyvin, että jotkut eivät voi ymmärtää tätä lihavuutta. Toisaalta, enpä minäkään ymärrä aina kaikkea. Ajattelen niin, että lihavuus on mun ongelma, mikä minun tulisi selvittää ja selättää, ja sitten toisilla ihmisillä on toiset ongelmat.
Ja epäasiallinen käytön on epäasiallista käytöstä, johtuipa se mistä tahansa. Kerran olen sanonut, että "puhu vain omasta puolestasi" kun joku epäasiallisesti huomautti ulkonäöstäni. Meni hiljaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:10"]
Olipa tullut kommentteja. Itse läskini kannan ja käytän yksityisiä lääkäripalveluja vaivoihini, joten ei luulisi olevan muiden ongelma. Työni pystyn normaalisti hoitamaan, kevyt istumatyö, enkä ole tarvinnut arkiaskareihini ulkopuolista apua, Siivooja käy satunnaisesti, koska en pysty nilkkojeni vuoksi kumartelemaan esim. sohvan alle, mutta omasta kukkarostani siivoojan maksan ja näin autan työllistämistä.
Kysymys olikin, mikä ihme läskeissäni haittaa teitä normaalipainoisia? Pönkitättekö egoanne huomauttelemalla minulle? ap
[/quote]
Mistä me voimme tietää kuka teistä läskeistä maksaa itse lääkärinsä ja siivoojansa, ja kuka maksattaa veronmaksajilla? Samalla tavalla saa huomauttaa röökinpolttajille ja viinanjuojille, että perseestä koko sakki.
[/quote] Tuo huomauttelu ja pain naamaa laukominen on kai sitten sita SYVALLISTA suomalaista keskustelua, ei mitaan tyhjanpaivaista amerikkalaistyylista small talkia. Ja kaikilla on paha olo koko ajan, ei ihme etta ei hymyilyta.
Minulle sanottiin lapsena muun muassa, että näytin afrikkalaiselta nälkäänäkevältä. Itsetuntoni oli aivan alamaissa monta vuotta. En ikinä kehtaisi kommentoida kenenkään painoa.
On kyllä loputon suo jos sitä lähdetään miettimään mikä kaikki on itse aiheutettua ja mitä yhteiskunnan tulee rahoittaa. Paino on kuitenkin, kaikesta huolimatta, henkilökohtainen asia kuten muutkin henkilökohtaiset asiat. Kuulostaa natsivaltiolta jos ihmisiä arvotetaan painon, iän, sukupuolen, uskonnon tai minkä tahansa tuollaisen perusteella.
Itse olen ainakin näin jälkeenpäin iloinen, kun minulle huomauteltiin ylipainostani. Muuten en olisi koskaan tajunnut laihduttaa. Kyllä sinäkin vielä siinä onnistut! Usko pois! Laihdutus vaatii vain todella paljon kärsivällisyyttä ja tahdonvoimaa, koska lopputulos ei tapahdu yhdessä yössä! Eikä edes parissa kuukaudessa. Tsemppiä!
Olet yksi miljoonasta. Onneksi olkoon. Ja ihmiset lopettavat tupakoinnin, kun heille huomauttaa asiasta, samoin kaljanjuonnin, sohvalla makaamisen ja hankkivat uuden, liikunnallisen elämän?? Salli mun nauraa...
Muutos pitää tapahtua omasta halusta päin, ei siitä että kun toiset huomauttelevat! Ihmisen pitää itse olla valmis muutokseen, ja motivoitunut, mikään kauniisti tai rumasti sanominen ei kuule paljon auta, ellei ihminen itse halua muutosta!
Painosta huomauttelu on mielestäni hyvin tökeröä. En tiedä miten sellaiset ihmiset on kasvatettu. Yksi tosi ylipainoinen kaveri laihdutti itsensä hyvin hoikaksi. Laihduttaessaan hän ihmetteli monesti miksei kukaan koskaan sanonut miten lihava hän on. Ikävä kyllä, laihdutus teki hänestä ylimielisen ja muiden elämäntavat tuomitseva. Välimme ovat tästä jonkin verran kärsineet. Joskus ajattelen mielessäni että mitähän hän tykkäisi, kun sanoisi että turha syyttää muita lihavuudestaan. Aikuisen kolmekymppisen tulisi itse tiedostaa lihavuutensa, varsinkin kun se on ihan merkittävää.
Tarkoitukseni ei ollut nyt syyllistää ketään ylipainoisia. Olen sitä mieltä että jokaisen oma asia alkaako laihduttaa vai ei. Tuli tästä vaan mieleen tuo kaverini laihduttaminen ja ihmettely siitä miksei kukaan aiemmin huomauttanut. Että tällaisiakin odotuksia joillain on.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:34"]
Mulla samat mitat, eikä kukaan huomauttele. En ainakaan koe niin. Ja ymmärrän ihan hyvin, että jotkut eivät voi ymmärtää tätä lihavuutta. Toisaalta, enpä minäkään ymärrä aina kaikkea. Ajattelen niin, että lihavuus on mun ongelma, mikä minun tulisi selvittää ja selättää, ja sitten toisilla ihmisillä on toiset ongelmat.
Ja epäasiallinen käytön on epäasiallista käytöstä, johtuipa se mistä tahansa. Kerran olen sanonut, että "puhu vain omasta puolestasi" kun joku epäasiallisesti huomautti ulkonäöstäni. Meni hiljaiseksi.
[/quote]
Kiitos tästä kohtalotoveri. ap
Minä en huomauttele kenenkään ulkonäöstä. Tosin jos joku läski alkaa vittuilla minulle, vetäisen takuulla läskikortin esille.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:23"]
Minulle sanottiin lapsena muun muassa, että näytin afrikkalaiselta nälkäänäkevältä. Itsetuntoni oli aivan alamaissa monta vuotta. En ikinä kehtaisi kommentoida kenenkään painoa.
[/quote]
Just tää! Mulla sama juttu lapsena ja nuorena. Synnytysten jälkeenkin aikuisena olin alle kuukaudessa normipainoinen/alipainoinen ja sitten siitäkin sai kuulla. ..... oot ihan liian laiha, syötkö sä tarpeeks? Ei vaan tunnuta tajuuvan, että se vartalon malli nyt vaan on toisilla semmonen rimpula.
On tyhmyyden merkki jos huomauttelee toiselle ihmiselle hänen ulkonäöstä. Niin laihalle kuin lihavalle. Ja myös huonon kotikasvatuksen merkki.