Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat ovat pahassa palkkakuopassa

Vierailija
07.11.2021 |

Voisiko sairaanhoitajien palkkoihin jo vihdoin tehdä jonkinlaisen kuoppakorotuksen, esim. 500-1000 euroa. Eihän palkalla tule mitenkään toimeen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html

Kommentit (253)

Vierailija
41/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluttautuu sairaanhoitajaksi jos ei tajua jo opiskeluvaiheessa miten raskasta hommaa on ja palkka melko pieni?

Ei vielä nuorena ja naiivina ymmärrä, miten iso merkitys rahalla on elämässä ja miten kallista elämä on varsinkin pääkaupunkiseudulla. Monen sh:n palkka on verojen jälkeen tasan 2000e paikkeilla ja sillä on vaikea saada asuntolainaa inhimilliseen asuntoon pk-seudulla. Jos käteen jäisi 400e enemmän, tilanne olisi jo ihan toinen.

Sitä tässä sopii ihmetellä miten perus ja hoiva ja laitos huoltajat pärjää verojen jälkeen jää 1400-1600€ kuussa tuloilla !!!!!! Onkohan kyse nyt ahneudesta ja itsekkyydestä ??? Nehän on meidän yhteisiä rahoja ja hoitotyön tehtävä on auttaa toisia terveyteen . Sairaudet hoidetaan terveyttä ylläpidetään.

Vierailija
42/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ja opet usein kertovat haluavansa vaihtaa alaa. Mutta mistä muusta töistä he kuvittelevat saavansa saman yli kolmen tonnin palkan? Ainakaan ilman kokonaan uutta monen vuoden opiskelua.

Miksi pitäisi saada yli kolme tonnia? En saa nytkään. Voisin vaihtaa pienemmpin palkattuun hommaan, kun usein silloin vastuun määrä putoaa roimasti. On ihan eri asia olla sh ja vastuussa potilaasta. Kuin olla vaikkapa laitoshuoltaja ja vastuussa siivouksesta. Ja tuota jälkimmäistäkin oon tehnyt, se on monissa paikoissa ihan jopa mukava homma. Ei tartte juurikaan olla muiden kanssa tekemisissä, hoitaa oman työnsä ja siinä se. Palkkaa toki soisin heillekin enemmän, se nyt on yleinen ongelma naisvaltaisilla aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista insinööriksi kouluttautuneista ei ole myöskään insinööreiksi. Silläkin alalla on kovat vaatimukset ja kiire. Osa palaa sielläkin loppuun.

Vierailija
44/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jo pitkään, että sairaanhoitajien, erityisesti jos ovat sairaanhoitopiirin leivissä, on hyvä palkka. Siksi ärsyttää se jatkuva marmatus kun suurin osa meistä elää sata kertaa huonommalla palkalla vaikka työ ois yhtä vastuullinen.

Ja asia on jo korjaantumassa jos vanhat ei jaksa jäädä alalle...tiedän varmasti, että kouluihin on hakeutunut ennätysmäärät nyt porukkaa. 3-4 vuoden päästä meillä riittää jälleen osaajia.

Paljon suurempi ongelma on lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien palkkakuoppa. Jo nyt ei rahaa tunnu riittävän että palkkaisivat riittävästi hoitajia. Ja nyt ne palkat on ihan ala-arvoiset. Tästä olisin huolissani, siellä kasvaa ja kehittyy meidän pikkuiset...

Vierailija
45/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 185 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa)

Jos keskiarvot on tuota tasoa niin en puhuisi palkkakuopasta. Tuohan on samaa tasoa mitä itse sain 10 vuoden aikana paperialalla

Vierailija
46/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 3800 bruttona on kyllä hyvä palkka, amk-tutkinto, sairaanhoitaja.

Googlekin kertoo keskipalkaksi 3400e.

Vierailija
47/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän nettihesarissa oli tosiaan sairaanhoitajan palkka 3800 ja maatalouslomittajankin 3100  euroa kuukaudessa. Ei ne minusta niin pieniä ole, mutta ainahan sitä pitää lisää toivoa. En tosin tunne tämänhetkistä palkkatasoa, koska olen ollut itse jo työeläkkeellä lähes 20 vuotta. Eläkettä saan nyt saman verran kuin aikanaan palkkaa työstäni.

Vierailija
48/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinimarjoja ei enää saa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan maah...muutta..jia. Saan palkan 5 tunnilta päivässä, mutta joka päivä teen lisäksi omalla ajalla töitä 3 tuntia, joskus enemmänkin. Psyykkinen rasitus on niin valtavaa, että hyvä, kun pysyn kasassa. 5 tuntia on täyttä menoa eli noin 18 ihmistä tarvitsee koko ajan apua yms. Yö ei tahdo riittää palatumiseen.

Tilanne on toki hoitajilla myös raskas. Olen käynyt palvelutalossa, jossa vanhukset tarvitsevat kaikessa apua ja ovat vähän niin kuin lapsia. Muisti pätkii ja juttelevat samat asiat uudelleen vähän väliä.

Vanhuksilla ei pätki vaan hoitajia on miljoonia on kesäsijaiset on sairasloma tuuraajat on joka vuorossa eri ihmiset !!:. Sitten on vielä muut työntekijät siivoojat ja lääkärit jumpparit ja muu. Vanhukset kärsii myös paikasta mikä on outo laitosmainen . Ei olekaan enää omaa asuntoa. Lääkkeistä on sivuoireita ja ruumiin toiminnot hidastuu. Vessaan ei aina pääse kun tarve olisi jos ei kukaan auta. Joku päivä koette itse samoin . Jopa rakkaat muisto ja lahja esineet on voitu varastaa tai viedä pois. Edes valokuvia ei saa enää katsella. Julmaa .

En moiti mitenkään vanhuksia. Toki heidän elämä on julmaa, mutta mistä apu, kun eivät enää itse pärjää. Kyllä muisti vanhemmiten pätkii ja kyllä hoitajan täytyy olla kärsivällinen, kun hoitaa vanhuksia. Toki tämä on vanhuksellakin raskasta. Tiedostan myös itse vanhevani.

Vierailija
49/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei löydy sellaista palkkaa, joka sairaanhoitajille riittäisi.

Aina vaatimassa lisää palkkaa.

Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
50/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei kyllä pääse sairaanhoitaja kolmosella alkaviin palkkoihin vaikka tekisi kaikki viikonloput ja yöt. Nyt on tullut mieshoitajalta pikku kalavale, ei ehkä äijänä kehdannut kertoa minipalkastaan?

Olen urani huipulla ja nettopalkkani on 2450€/kk. Haittalisillä saa n. 300€ lisää.

Sh itsekin

Tai mahdollista on myös että mies sh tienaa enemmän kuin nainen. Ihan tyypillistä monella alalla, ns munalisä.

Neuvottelu taidot eivät ole munalisä, älä syytä miehiä jos et itse osaa neuvotella parempaa palkkaa. Itse en ole koskaa suostunut töihin tarjotulla palkalla vaan olen aina vaatinut päälle lisää

Vierailija
51/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluttautuu sairaanhoitajaksi jos ei tajua jo opiskeluvaiheessa miten raskasta hommaa on ja palkka melko pieni?

Ei vielä nuorena ja naiivina ymmärrä, miten iso merkitys rahalla on elämässä ja miten kallista elämä on varsinkin pääkaupunkiseudulla. Monen sh:n palkka on verojen jälkeen tasan 2000e paikkeilla ja sillä on vaikea saada asuntolainaa inhimilliseen asuntoon pk-seudulla. Jos käteen jäisi 400e enemmän, tilanne olisi jo ihan toinen.

Pienipalkkaisia ovat kyllä lähi ja laitos hoitajat huoltajat keittiö apulaiset ja siivoojat silti he ostaa omia asuntoja myös maksaa kovaa vuokraa lähi hoitajan peruspalkka on 2200 € kk miinus verot plus lisät miinus verot. 1600-1800€ kk jää asumiseen . Sairaanhoitaja saa enemmän käteen kyllä ehkä 2500-3000 asumiseen. Heillä on ne lisät myös. Että ahneudesta ei nyt keskustella kun on kyse meidän koko kansan terveydestä ja rahoista . Vanhukset kuolee vitamiinin puutteeseen ja myrkkyihin ( kemikaalit). Monella on hormoni sairaus ei saa estrogeenia ei pullovettä. Ei liikuntaa. Moni masentunut tappaa itsensä kun koira kissa varastetaan mikä on ollut hänen harrastus tai viherkasvit niiden hoitaminen. Monet kokee ilkeyttä liikaa täällä ruumassa maailmassa. Älkää olko ahneita. Yhteisistä rahoista pitää jakaa kaikille tasaisesti .

Vierailija
52/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneille ei riitä mikään

Vierailija
53/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän nettihesarissa oli tosiaan sairaanhoitajan palkka 3800 ja maatalouslomittajankin 3100  euroa kuukaudessa. Ei ne minusta niin pieniä ole, mutta ainahan sitä pitää lisää toivoa. En tosin tunne tämänhetkistä palkkatasoa, koska olen ollut itse jo työeläkkeellä lähes 20 vuotta. Eläkettä saan nyt saman verran kuin aikanaan palkkaa työstäni.

Maatalouslomittajan työ on myös fyysisesti raskasta ja siinä on suuri vastuu. Olet vastuussa toisen ihmisen eläimistä, jotka ovat kalliita. Olet kiinni koko päivän työssä ja vielä yölläkin on vastuu. On aamu- ja Iltalypsyt.

Vierailija
54/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin alat joilla ei oo mahdollisra tehdä keikkaa ja saada hulppeita lisiä on niitä pienipalkkaisia

Vierailija
55/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat valittavat palkoista, koska ovat niin kateellisia lääkäreille. Haluaisivat itsekin ajaa uudella Audilla, asua tilavasti Töölössä, Lauttasaaressa tai Tapiolassa ja omistaa rantamökin. Mutta se ei tule ikinä olemaan mahdollista sairaanhoitajan palkalla, eikä pidäkään.

Vierailija
56/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 185 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa)

Jos keskiarvot on tuota tasoa niin en puhuisi palkkakuopasta. Tuohan on samaa tasoa mitä itse sain 10 vuoden aikana paperialalla

Kunnalla ja valtiolla työskentelevät toistavat aina, että julkisella on paljon pienemmät palkat kuin yksityisellä. Näin ei enää ole ja silti lomat on aivan eri tasoa. Siitä vaan sh:t muiden alojen firmoihin töihin, putoaa palkka ja lomat. Kiire, stressi, lisänä vielä taloudelliset tulostavoitteet, säilyvät.

Vierailija
57/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein halvemmaksi tulisi siirtää kaikki sairaanhoitajien työpaikat kehä 3 ulkopuolelle niin se liksa riittäisi. Tämä palkkaongelma näkyy monella muullakin  alalla pk-seudulla eikä muutenkaan älyttömän huonon työmoraalin aluelle kannattaisi tuoda varsinkaan tuotannollisia työpaikkoja. Ei jaksa, ei viitsi, ei kiinnosta, enkä varsinkaan osaa tuntuu olevan motto tällä alueella.

Vierailija
58/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan maah...muutta..jia. Saan palkan 5 tunnilta päivässä, mutta joka päivä teen lisäksi omalla ajalla töitä 3 tuntia, joskus enemmänkin. Psyykkinen rasitus on niin valtavaa, että hyvä, kun pysyn kasassa. 5 tuntia on täyttä menoa eli noin 18 ihmistä tarvitsee koko ajan apua yms. Yö ei tahdo riittää palatumiseen. .

Toivottavasti saat kuitenkin 100 prosenttisena palkan. Itse lopetin tämän työn, koska palkat pudotettiin 80 prosenttiin. Olen kuullut, että monilla firmoilla sama. Kannattaa antaa vastuuta opiskelijoille, opettaja vain kertoo, miten ja mitä voi opiskella, mutta opiskelijoiden täytyy itse opiskelu hoitaa.

Sairaanhoitajalla potilaat eivät varmaan aina pysty itse tekemään.

Vierailija
59/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei löydy sellaista palkkaa, joka sairaanhoitajille riittäisi.

Aina vaatimassa lisää palkkaa.

Ammatinvalintakysymys.

Helsingissä on hoitajien palkat paremmat kuin muualla Suomessa. Täällä peräkylässä ei kyllä kukaan sh tienaa yli 3000€

Vierailija
60/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja. Peruspalkkani on 2400. Ei työ ollut raskasta 12 vuotta sitten, kun valmistuin. Nyt on. Kaikkea on supistettu ja muiden töitä yhdistelty. Ei riitä aika, on kiire ja työasiat pyörii mielessä.

Muutos on työssä tapahtunut. Siksi hoitajat karkaavat. Omassa työssä muun muassa osittain labran töitä on siirretty meille eli otetaan verinäytteitä ja käydään avustamassa toisessa työpisteessä. Silti on ne omat työt, jotka pitää ehtiä hoitaa.