Sairaanhoitajat ovat pahassa palkkakuopassa
Voisiko sairaanhoitajien palkkoihin jo vihdoin tehdä jonkinlaisen kuoppakorotuksen, esim. 500-1000 euroa. Eihän palkalla tule mitenkään toimeen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html
Kommentit (253)
En saa 100 prosenttista palkkaa. Jatkan, kun en halua työttömänä olla. Mun opiskelijat ovat kaikki erityistapauksia eli he tarvitsevat kaikki erityistukea. En verrannut sairaanhoitajan työtä omaani, vaan kerroin mitä olen nähnyt. Melkein kaikki alat ovat vaativia ja raskaita tänä päivänä, jos ne tekee hyvin tai edes keskinkertaisesti.[/quote]
Kyllä, samaa työtä olen tehnyt, joten tiedän myös, että 18 on liian suuri ryhmäkoko tuossa tapauksessa.
Mielestäni kenenkään ei pitäisi suostua tekemään työtä alle tes-palkkojen. Myös itse väsyin työhön, jossa pitäisi olla ihmeiden tekijä. Tuli liikaa stressiä, koska ei juurikaan voinut vaikuttaa. Suosittelen hakemaan muita töitä, koska tiedän että tilanne ei muutu, vaikka itsensä polttaisi loppuun.
Vertasin töitä vain sen takia, että opettajan työ ei ole pitää kurssia potilaille, vaan jokaisen opiskelijan pitäisi olla sen verran terve, että kykenee opiskeluun.
Tämän päivän IS:n jutussa sairaanhoitajan bruttopalkka 3800e! Jotta voi kerätä tuollaisen palkkapotin sairaanhoitajana täytyy tehdä jatkuvasti tuplavuoroja (henkilöstöpulan takia hälytysraha Helsingissä korkeampi kuin muualla Suomessa), viikonloppuja, yövuoroja jne. Tietysti vielä ikälisät. Onkohan tuohon bruttopalkkaan laskettu mukaan lomarahat?
Nettopalkka tuolla IS:n sairaanhoitajalla on sama kuin Helsingissä päivätyötä tekevän sh:n bruttopalkka. Tai sairaanhoitajan, jolle ei anneta mahdollisuutta tehdä viikonloppu- tai pyhävuoroja.
Toisaalta tämän IS:n jutun jälkeen sairaanhoitajien on enää turha vaatia parempaa palkkaa tai ymmärrystä raskaalle työlleen.
Joo ihan varmasti palkka sairaanhoitajalla 3800e.
Itsellä palkka 2440e, nettona jää n. 1800e. Mitään lisiä ei ole mahdollista saada.
Jotkut muut toki saavatkin, mutta eivät ne lisät todellakaan ole isoja, ehkä 200e lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
En saa 100 prosenttista palkkaa. Jatkan, kun en halua työttömänä olla. Mun opiskelijat ovat kaikki erityistapauksia eli he tarvitsevat kaikki erityistukea. En verrannut sairaanhoitajan työtä omaani, vaan kerroin mitä olen nähnyt. Melkein kaikki alat ovat vaativia ja raskaita tänä päivänä, jos ne tekee hyvin tai edes keskinkertaisesti.
Kyllä, samaa työtä olen tehnyt, joten tiedän myös, että 18 on liian suuri ryhmäkoko tuossa tapauksessa.
Mielestäni kenenkään ei pitäisi suostua tekemään työtä alle tes-palkkojen. Myös itse väsyin työhön, jossa pitäisi olla ihmeiden tekijä. Tuli liikaa stressiä, koska ei juurikaan voinut vaikuttaa. Suosittelen hakemaan muita töitä, koska tiedän että tilanne ei muutu, vaikka itsensä polttaisi loppuun.
Vertasin töitä vain sen takia, että opettajan työ ei ole pitää kurssia potilaille, vaan jokaisen opiskelijan pitäisi olla sen verran terve, että kykenee opiskeluun.
Ok, mutta kun jonnekin nuo ns sairaatkin pitää laittaa. Joo 10 olisi varmaan sopiva koko tälle ryhmälle. Joo ihmeitä pitäisi saada aikaan, vaikka aines on tosi heikkoa. Kyllä siirtyisin muihin töihin, kun vain löytäisin sellaisen. En kyllä usko minäkään mihinkään muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei kyllä pääse sairaanhoitaja kolmosella alkaviin palkkoihin vaikka tekisi kaikki viikonloput ja yöt. Nyt on tullut mieshoitajalta pikku kalavale, ei ehkä äijänä kehdannut kertoa minipalkastaan?
Olen urani huipulla ja nettopalkkani on 2450€/kk. Haittalisillä saa n. 300€ lisää.
Sh itsekin
Ja brutto on...3800?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa 100 prosenttista palkkaa. Jatkan, kun en halua työttömänä olla. Mun opiskelijat ovat kaikki erityistapauksia eli he tarvitsevat kaikki erityistukea. En verrannut sairaanhoitajan työtä omaani, vaan kerroin mitä olen nähnyt. Melkein kaikki alat ovat vaativia ja raskaita tänä päivänä, jos ne tekee hyvin tai edes keskinkertaisesti.
Ok, mutta kun jonnekin nuo ns sairaatkin pitää laittaa. Joo 10 olisi varmaan sopiva koko tälle ryhmälle. Joo ihmeitä pitäisi saada aikaan, vaikka aines on tosi heikkoa. Kyllä siirtyisin muihin töihin, kun vain löytäisin sellaisen. En kyllä usko minäkään mihinkään muutokseen.
Mulla meni 6 kuukautta, että löysin uuden työn, nyt saan oikeaa palkkaa. Ja sairaat eivät kuulu kotokoulutukseen, sieltä pitäisi lopulta työllistyä. Tiedän, ettei mene näin ja siksi mun mielestä ihan turha hakata päätään seinään.
Mutta oikea palkka kuuluu kaikille, sekä opettajille että hoitajille.
Kukahan kertoisi meille faktatietoa sairaanhoitajien palkoista. Bruttotulojen keskiarvo ja mediaanitulo, sekä huippu- ja alin palkka kuukaudessa täysipäiväisessä työssä kuukaudessa? Hesarissa hoitaja sanoi tienaavansa 3800 € ja täällä puhutaan reilusta 2 tonnista/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluttautuu sairaanhoitajaksi jos ei tajua jo opiskeluvaiheessa miten raskasta hommaa on ja palkka melko pieni?
Ei vielä nuorena ja naiivina ymmärrä, miten iso merkitys rahalla on elämässä ja miten kallista elämä on varsinkin pääkaupunkiseudulla. Monen sh:n palkka on verojen jälkeen tasan 2000e paikkeilla ja sillä on vaikea saada asuntolainaa inhimilliseen asuntoon pk-seudulla. Jos käteen jäisi 400e enemmän, tilanne olisi jo ihan toinen.
Sairaanhoitaja ei nyt taida ymmärtää,että kun se palkka nousee,veroprosentti nousee myös.Aika epärealistinen palkankorotustoive,että 400 e jäisi nettona enemmän käteen.
Mitä sä selität? Eihän tossa sanottu muuta kuin just se toive, että käteen jäisi 400e enemmän. Ei ollut mitään palkankorotussummaa mainittu.
Hoitajat ovat ehkä tärkein ammattikuntamme. Peruspalkan tulisi olla vähintään 4000 euroa kk. Kun julkisella sektorilla on varaa maksaa toimistoinsinöörille työstä, jonka tekemättä jättämistä kukaan ei edes huomaa, saman verran, saman voi maksaa hoitajallekin. Rahaa on kyllä, se on vain jaettu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä palkka 2440e, nettona jää n. 1800e. Mitään lisiä ei ole mahdollista saada.
Jotkut muut toki saavatkin, mutta eivät ne lisät todellakaan ole isoja, ehkä 200e lisää palkkaa.
Miksi saat niin paljon vähemmän kuin muut
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 185 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa).
Vierailija kirjoitti:
Kukahan kertoisi meille faktatietoa sairaanhoitajien palkoista. Bruttotulojen keskiarvo ja mediaanitulo, sekä huippu- ja alin palkka kuukaudessa täysipäiväisessä työssä kuukaudessa? Hesarissa hoitaja sanoi tienaavansa 3800 € ja täällä puhutaan reilusta 2 tonnista/kk?
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 185 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa).
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ihmiset sekoittavat bruton ja neton eivätkä tiedä, mikä on mediaani. Lisiä ei myöskään kuulemma lasketa mukaan palkkaan, koska ne eivät ole oikeita tuloja, vaan lisiä. Näin on vain ja etenkin hoitajien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei löydy sellaista palkkaa, joka sairaanhoitajille riittäisi.
Aina vaatimassa lisää palkkaa.
Ammatinvalintakysymys.Helsingissä on hoitajien palkat paremmat kuin muualla Suomessa. Täällä peräkylässä ei kyllä kukaan sh tienaa yli 3000€
Siellä peräkylällä ei myöskään vanha rivarikolmio kustanna 350000 euroa. Parempaa elämää siellä elää alle 3000e/kk palkalla kuin pk-seudulla pari sataa isommalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edetty siihen pisteeseen, että monikaan ei halua enää tehdä töitä pienellä tai edes keskitason palkalla. Ollaan mieluummin kotona työttöminä ja työntekijöistä on pulaa.
Somaliasta saadaan halpaa työvoimaa, siellä ei väki vähene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut muut toki saavatkin, mutta eivät ne lisät todellakaan ole isoja, ehkä 200e lisää palkkaa.Miksi saat niin paljon vähemmän kuin muut
https://www.tehy.fi/fi/kunta-alan-palkat-182020-ja-142021
Tuolta voi ihan jokainen katsoa julkisen sektorin peruspalkat, mullahan on vähän jopa parempi kuin tuo 2375e.
Miehet tienaavat jopa sairaanhoitajina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei kyllä pääse sairaanhoitaja kolmosella alkaviin palkkoihin vaikka tekisi kaikki viikonloput ja yöt. Nyt on tullut mieshoitajalta pikku kalavale, ei ehkä äijänä kehdannut kertoa minipalkastaan?
Olen urani huipulla ja nettopalkkani on 2450€/kk. Haittalisillä saa n. 300€ lisää.
Sh itsekin
Tätähän se on, ei hoitsurukka ymmärrä nettopalkan ja brttopalkan eroa. Sitte ulistaan miten huono palkaa on.... huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edetty siihen pisteeseen, että monikaan ei halua enää tehdä töitä pienellä tai edes keskitason palkalla. Ollaan mieluummin kotona työttöminä ja työntekijöistä on pulaa.
Somaliasta saadaan halpaa työvoimaa, siellä ei väki vähene.
Ja kun muuttajille Suomen kelatukien määrä selviää, ei työnteko enää kiinnosta.