Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat ovat pahassa palkkakuopassa

Vierailija
07.11.2021 |

Voisiko sairaanhoitajien palkkoihin jo vihdoin tehdä jonkinlaisen kuoppakorotuksen, esim. 500-1000 euroa. Eihän palkalla tule mitenkään toimeen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html

Kommentit (253)

Vierailija
241/253 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa mentiin metsään, kun hoitoalasta tuli korkeakoulutusta vaativaa. Ennen nämä sairaanhoitajat, labrahoitajat, röntgenhoitajat, ensihoitajat sun muut olivat opistotason koulutuksia.

Amk:n myötä on alettu olettaa tiettyä palkkatasoa, mikä toki on normaalia, sillä on jouduttu hukkaamaan jopa 4 vuotta elämästä ylimääräiseen opiskeluun, joka ennen hoitui peruskoulun jälkeen muutamassa vuodessa.

Peruskoulun jälkeen minimissään 6,5 menee, jos opiskelee sairaanhoitajaksi. Jos tekee kätilön tai terkkarin koulutuksen, joihin sisältyy myös laillistus sairaanhoitajaksi, niin kestää 7,5 vuotta. Eli ensin toisen asteen koulutus 3 vuotta ja sen jälkeen AMK 3,5-4,5 vuotta. Toki monilla sairaanhoitajilla on lisäksi muutakin koulutusta käytynä tuon minimin lisäksi. Esimerkiksi lääkkeenmääräämiskoulutus tai muu erikoistumiskoulutus kestää 1 vuoden. Joillakin on myös ylempi AMK tai terveystieteen maisteritutkinto yliopistosta. 

Opistoaikoihin ei enää ole paluuta. Niitten perään ei kannata haikailla. Moni asia on muuttunut niistä ajoista. Siihen aikaan meillä ei Suomessa esimerkiksi ollut samalla tavalla hyvää ammattikoulupohjaista lähihoitajakoulutusta, joka nyt on. Sairaanhoitaja on muualla maailmassa yleensä yliopistotutkinto. Myös ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita sairaanhoitajia on monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa. 

Näin se on. Jos vertaillaan palkkoja, niin olisi hyvä vertailla keskenään sellaisia aloja, joissa on suunnilleen yhtä pitkä ja saman tasoinen koulutus. 

Vierailija
242/253 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näyttää, että osa keskusteluun osallistujista ei tunne hoitoalaa eikä palkkoja, niin tässä perustietoja:

1. Lähihoitaja: koulutus ammattikoulu 3 vuotta peruskoulupohjalta. Peruspalkat 1850-2200 euroa ja keskiansio 2770 euroa/kk, lisineen. Työ suurimmaksi osaksi 3-vuorotyötä. Lähihoitajat ovat hoitotyön n.s. suorittava porras.

2. Sairaanhoitaja: koulutus ammattikorkeakoulu, johon tarvitaan ensin 3-vuotinen lukio ja sen jälkeen 3,5-vuotinen AMK-tutkinto. Peruspalkat 2400-2700 euroa ja keskiansio 3150 euroa/kk, lisineen. Erot kuitenkin suuria, sillä vain noin puolet sairaanhoitajista tekee 3-vuorotyötä ja päivätyöt ovat kasvava trendi. Ainakin puolet jää ilman vuorolisiä. Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija. 

3. Asiantuntijasairaanhoitaja/Osastonhoitaja: koulutus 3-vuotisen lukion jälkeen ensin sairaanhoitajatutkinto 3,5 vuotta ja sen jälkeen ylempi ammattikorkeakoulututkinto 1 vuosi tai terveystieteen maisteriopinnot yliopistossa 2 vuotta, eli ylempi korkeakoulututkinto. Peruspalkat 2600-2900 euroa ja keskiansio 3330 euroa/kk, mihin harva asiantuntijasairaanhoitaja koskaan pääsee, sillä työ on pääasiassa päivätyötä. Joissain paikoissa voi osastonhoitajana olla myös kaksi vuoroa. Asiantuntijasairaanhoitaja  on hoitotyön erityisasiantuntija.

Lisäisin tohon vertailuun mukaan lääkärit. Vaikka kuinka on erikseen lääketiede ja hoitotiede, niin kyse on terveydenhoitoalan töistä. Se toivottavasti havainnollistaa, mistä on kyse, kun sanotaan että terveydenhoitoalalla nimenomaan sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa. 

4. Lääkärit: koulutus 3-vuotisen lukion jälkeen 6 vuotta yliopistossa. Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto. Terveyskeskuslääkärin keskipalkka julkisella puolella 6700 euroa/kk. Lääkäreitten keskiansio 7400 euroa/kk. 

Kun tuohon suhteuttaa, niin sairaanhoitajien palkkojen pitäisi olla noin 4000 ja asiantuntijasairaanhoitajien palkkojen pitäisi liikkua  5000 euron tuntumassa, jotta olisivat linjassa siihen, mitä terveydenhoitoalalla maksetaan. Näin ne ovat myös muissa EU-maissa ja muissa pohjoismaissakin. 

Samaa mieltä, tuo on oikea taso. Jos sairaanhoitajien ja asiantuntijasairaanhoitajien palkat nousee noin 4000-5000 euron tasolle, voisin ainakin itse harkita paluuta sairaanhoitajan hommiin. Nykyään saan vähän yli 4000 e/kk. Ilman mitään yö- tai sunnuntaitöitä. 

Sama. Tuota luokkaa minullakin on palkka, toisen asteen opettajana koulutan lähihoitajia. Voisin tehdä sh:n töitä jos peruspalkka vähintään 4000 e/kk. Sairaanhoitajien palkkapyyntöjä on kohdeltu tässä maassa tosi huonosti, joten en usko että se minun työuran aikana toteutuu, mutta ei minun ole pakko palata sairaanhoitajaksi. 

Olen samaa mieltä, 4000-5000 välissä on kohtuullinen peruspalkan taso sairaanhoitajan työstä. Itse en ole koskaan saanut vuorolisiä, koska olen tehnyt koko työurani poliklinikalla ja akuuttivastaanotolla. Akuutissa hoidetaan kaikkia, vauvasta vaariin, ja koskaan et voi aamulla tietää, mitä päivällä tulee vastaan, joten työ vaatii laajaa osaamista. Poliklinikalla puolestaan työ keskittyy erikoisaloille ja vaatii syvää yhden alan osaamista. Kummastakaan ei makseta ekstraa, eikä erikoistumiskoulutus, erilaiset terapiamenetelmien koulutukset, monipuolinen lääkehoito-osaaminen, korvaushoito tai reseptinkirjoitus tai mikään nosta palkkaa, joka on 2540 euroa/kk. Olen nyt seitsemän vuotta tätä touhua katsonut ja nyt riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/253 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinimarjoja ei enää saa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan maah...muutta..jia. Saan palkan 5 tunnilta päivässä, mutta joka päivä teen lisäksi omalla ajalla töitä 3 tuntia, joskus enemmänkin. Psyykkinen rasitus on niin valtavaa, että hyvä, kun pysyn kasassa. 5 tuntia on täyttä menoa eli noin 18 ihmistä tarvitsee koko ajan apua yms. Yö ei tahdo riittää palatumiseen.

Tilanne on toki hoitajilla myös raskas. Olen käynyt palvelutalossa, jossa vanhukset tarvitsevat kaikessa apua ja ovat vähän niin kuin lapsia. Muisti pätkii ja juttelevat samat asiat uudelleen vähän väliä.

Vanhuksilla ei pätki vaan hoitajia on miljoonia on kesäsijaiset on sairasloma tuuraajat on joka vuorossa eri ihmiset !!:. Sitten on vielä muut työntekijät siivoojat ja lääkärit jumpparit ja muu. Vanhukset kärsii myös paikasta mikä on outo laitosmainen . Ei olekaan enää omaa asuntoa. Lääkkeistä on sivuoireita ja ruumiin toiminnot hidastuu. Vessaan ei aina pääse kun tarve olisi jos ei kukaan auta. Joku päivä koette itse samoin . Jopa rakkaat muisto ja lahja esineet on voitu varastaa tai viedä pois. Edes valokuvia ei saa enää katsella. Julmaa .

Kyllä se on se etenevä muistisairaus joka saa vanhukset pätkimään. Ihan yhtä sekaisin ne vanhukset olisivat vaikka olisivat kotona. Ei sitä enää lopulta tunnista tuttuja asioita. Eikä ole välttämättä paljoa lääkkeitä ja silti on ihan pihalla. Voi olla ihan pelkät vitamiinit eikä mitään tajua asioista. Katsos kun muistisairaus on etenevä sairaus johon ei ole parannuskeinoa vaan sitä voidaan vain hidastaa lääkkeillä.

Vierailija
244/253 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinimarjoja ei enää saa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan maah...muutta..jia. Saan palkan 5 tunnilta päivässä, mutta joka päivä teen lisäksi omalla ajalla töitä 3 tuntia, joskus enemmänkin. Psyykkinen rasitus on niin valtavaa, että hyvä, kun pysyn kasassa. 5 tuntia on täyttä menoa eli noin 18 ihmistä tarvitsee koko ajan apua yms. Yö ei tahdo riittää palatumiseen.

Tilanne on toki hoitajilla myös raskas. Olen käynyt palvelutalossa, jossa vanhukset tarvitsevat kaikessa apua ja ovat vähän niin kuin lapsia. Muisti pätkii ja juttelevat samat asiat uudelleen vähän väliä.

Vanhuksilla ei pätki vaan hoitajia on miljoonia on kesäsijaiset on sairasloma tuuraajat on joka vuorossa eri ihmiset !!:. Sitten on vielä muut työntekijät siivoojat ja lääkärit jumpparit ja muu. Vanhukset kärsii myös paikasta mikä on outo laitosmainen . Ei olekaan enää omaa asuntoa. Lääkkeistä on sivuoireita ja ruumiin toiminnot hidastuu. Vessaan ei aina pääse kun tarve olisi jos ei kukaan auta. Joku päivä koette itse samoin . Jopa rakkaat muisto ja lahja esineet on voitu varastaa tai viedä pois. Edes valokuvia ei saa enää katsella. Julmaa .

Kyllä se on se etenevä muistisairaus joka saa vanhukset pätkimään. Ihan yhtä sekaisin ne vanhukset olisivat vaikka olisivat kotona. Ei sitä enää lopulta tunnista tuttuja asioita. Eikä ole välttämättä paljoa lääkkeitä ja silti on ihan pihalla. Voi olla ihan pelkät vitamiinit eikä mitään tajua asioista. Katsos kun muistisairaus on etenevä sairaus johon ei ole parannuskeinoa vaan sitä voidaan vain hidastaa lääkkeillä.

Nimenomaan näin. Siinä vaiheessa, kun muistisairaus on edennyt niin pitkälle, että vanhus ei pärjää enää kotioloissa, ei edes kotihoidon turvin, ollaan yleensä Alzheimerin keskivaikeassa vaiheessa, ja ei se vessaan pääsy ole enää oikein sellaista että siellä tulisi tarpeitten teosta mitään. Se on pikemminkin vaan tapa. Alzheimerin keskivaikean vaiheen yksi oire on pidätyskyvyn katoaminen, ja siksi ne vaipat on tärkeät. Valokuvia voi kyllä katsella palvelutalossakin. Palvelutaloissa ei kuitenkaan yleensä kovin monta sairaanhoitajaa ole töissä, vaan henkilökunta on enimmäkseen lähihoitajia. 

Vierailija
245/253 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näyttää, että osa keskusteluun osallistujista ei tunne hoitoalaa eikä palkkoja, niin tässä perustietoja:

1. Lähihoitaja: koulutus ammattikoulu 3 vuotta peruskoulupohjalta. Peruspalkat 1850-2200 euroa ja keskiansio 2770 euroa/kk, lisineen. Työ suurimmaksi osaksi 3-vuorotyötä. Lähihoitajat ovat hoitotyön n.s. suorittava porras.

2. Sairaanhoitaja: koulutus ammattikorkeakoulu, johon tarvitaan ensin 3-vuotinen lukio ja sen jälkeen 3,5-vuotinen AMK-tutkinto. Peruspalkat 2400-2700 euroa ja keskiansio 3150 euroa/kk, lisineen. Erot kuitenkin suuria, sillä vain noin puolet sairaanhoitajista tekee 3-vuorotyötä ja päivätyöt ovat kasvava trendi. Ainakin puolet jää ilman vuorolisiä. Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija. 

3. Asiantuntijasairaanhoitaja/Osastonhoitaja: koulutus 3-vuotisen lukion jälkeen ensin sairaanhoitajatutkinto 3,5 vuotta ja sen jälkeen ylempi ammattikorkeakoulututkinto 1 vuosi tai terveystieteen maisteriopinnot yliopistossa 2 vuotta, eli ylempi korkeakoulututkinto. Peruspalkat 2600-2900 euroa ja keskiansio 3330 euroa/kk, mihin harva asiantuntijasairaanhoitaja koskaan pääsee, sillä työ on pääasiassa päivätyötä. Joissain paikoissa voi osastonhoitajana olla myös kaksi vuoroa. Asiantuntijasairaanhoitaja  on hoitotyön erityisasiantuntija.

Lisäisin tohon vertailuun mukaan lääkärit. Vaikka kuinka on erikseen lääketiede ja hoitotiede, niin kyse on terveydenhoitoalan töistä. Se toivottavasti havainnollistaa, mistä on kyse, kun sanotaan että terveydenhoitoalalla nimenomaan sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa. 

4. Lääkärit: koulutus 3-vuotisen lukion jälkeen 6 vuotta yliopistossa. Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto. Terveyskeskuslääkärin keskipalkka julkisella puolella 6700 euroa/kk. Lääkäreitten keskiansio 7400 euroa/kk. 

Kun tuohon suhteuttaa, niin sairaanhoitajien palkkojen pitäisi olla noin 4000 ja asiantuntijasairaanhoitajien palkkojen pitäisi liikkua  5000 euron tuntumassa, jotta olisivat linjassa siihen, mitä terveydenhoitoalalla maksetaan. Näin ne ovat myös muissa EU-maissa ja muissa pohjoismaissakin. 

Samaa mieltä, tuo on oikea taso. Jos sairaanhoitajien ja asiantuntijasairaanhoitajien palkat nousee noin 4000-5000 euron tasolle, voisin ainakin itse harkita paluuta sairaanhoitajan hommiin. Nykyään saan vähän yli 4000 e/kk. Ilman mitään yö- tai sunnuntaitöitä. 

Sama. Tuota luokkaa minullakin on palkka, toisen asteen opettajana koulutan lähihoitajia. Voisin tehdä sh:n töitä jos peruspalkka vähintään 4000 e/kk. Sairaanhoitajien palkkapyyntöjä on kohdeltu tässä maassa tosi huonosti, joten en usko että se minun työuran aikana toteutuu, mutta ei minun ole pakko palata sairaanhoitajaksi. 

Olen samaa mieltä, 4000-5000 välissä on kohtuullinen peruspalkan taso sairaanhoitajan työstä. Itse en ole koskaan saanut vuorolisiä, koska olen tehnyt koko työurani poliklinikalla ja akuuttivastaanotolla. Akuutissa hoidetaan kaikkia, vauvasta vaariin, ja koskaan et voi aamulla tietää, mitä päivällä tulee vastaan, joten työ vaatii laajaa osaamista. Poliklinikalla puolestaan työ keskittyy erikoisaloille ja vaatii syvää yhden alan osaamista. Kummastakaan ei makseta ekstraa, eikä erikoistumiskoulutus, erilaiset terapiamenetelmien koulutukset, monipuolinen lääkehoito-osaaminen, korvaushoito tai reseptinkirjoitus tai mikään nosta palkkaa, joka on 2540 euroa/kk. Olen nyt seitsemän vuotta tätä touhua katsonut ja nyt riittää. 

Omasta puolestani vastaan. Suunnilleen 4300 euron peruspalkka olisi sellainen, että sillä voisin palata sairaanhoitajan töitä tekemään. Yövuoroihin minusta tuskin 50+ ikäisenä enää on, joten lisät eivät minun palkassa mitään roolia saa. 

Vierailija
246/253 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä kukkua, ei centtiäkään lisää. Koko julkisen sektorin palkat tulee jäädyttää ainakin viideksi vuodeksi.

Tarkoittaa samalla, että koko terveydenhoito jäätyy. Tekijöitä voidaan saada ulkomailta jostain sellaisista maista joissa palkat vielä huonommat, mutta ei niistäkään maista sitten niitä  parhaita, sillä he menevät sinne, missä maksetaan enemmän.

Eikä ulkomaalaiset hoitajat pysy Suomessa, kun palkat ei ole kilpailukykyiset muihin EU-maihin nähden. Nyt käyvät Suomessa opiskelemassa, koska täällä saa ilmaiseksi tehdä tutkinnon, joka kelpaa muissakin EU-maissa, ja sen jälkeen lähtevät muualle töihin. 

Vierailija
247/253 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein halvemmaksi tulisi siirtää kaikki sairaanhoitajien työpaikat kehä 3 ulkopuolelle niin se liksa riittäisi. Tämä palkkaongelma näkyy monella muullakin  alalla pk-seudulla eikä muutenkaan älyttömän huonon työmoraalin aluelle kannattaisi tuoda varsinkaan tuotannollisia työpaikkoja. Ei jaksa, ei viitsi, ei kiinnosta, enkä varsinkaan osaa tuntuu olevan motto tällä alueella.

On totta, että oikein millään palkalla ei pk-seudulla elä. En ymmärrä, miksi ihmiset silti pakkautuvat etelään. Ja olen täällä itsekin, joka päivä sitä mietin, että missä järki. Työpaikka kehä 3 ulkopuolella hakusessa.

Tuota jälkimmäistä kommenttia en tosin ihan ymmärrä, sori siitä.

On niitä jonkin verran rakennettukin kehä 3 ulkopuolelle, tai no Jorvi nyt on kehä 3 liittymän vaiheilla, mutta Peijas selvästi kehän ulkopuolella. Meilahti on kyllä ihan kauhee sumppu. Ei niitä kovin kauas kehiltä voi kuitenkaan rakentaa, koska metropolialueella asuu noin 1 000 000 ihmistä. Ihmiset muuttaa sinne, missä on töitä ja toimeentuloa, ja sairaalat pitää rakentaa sinne. missä on ihmisiä. 

Vierailija
248/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sairaanhoitajilla erikoistumisjakso, jossa oli myös teoreettista opiskelua paljon.Ei siis mitään ammattikoulutasoa.

Vierailija
249/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö. Tulot on paremmat kuin monella maisterilla, ei tarvitse yhtään enää lisää.

Vierailija
250/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä palkka on.

Vierailija
251/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myöskin verrata koulutustasojen vaativuutta keskenään. Liuoslaskut onnistuu peruskoulun matematiikalla.

Vierailija
252/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedotus alkaa. Sairaanhoitajat eivät ole palkkakuopassa. Tiedotus päättyy.

ps. tärkeää työtä toki tekevät, kiitos siitä heille.

Vierailija
253/253 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä työpaikassa jaksaa olla - eikä vain jaksa, vaan haluaa! Työn hyvä suunnittelu ja johtaminen sekä työhyvinvoinnista huolehtiminen ja siihen panostaminen ovat keskeisiä haasteita työelämässä jaksamisen turvaamiseksi. Hengen hedelmää meissä ovat mm rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja ystävällisyys. Ihmiset haluavat tehdä työtä voidakseen hyvin.