Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat ovat pahassa palkkakuopassa

Vierailija
07.11.2021 |

Voisiko sairaanhoitajien palkkoihin jo vihdoin tehdä jonkinlaisen kuoppakorotuksen, esim. 500-1000 euroa. Eihän palkalla tule mitenkään toimeen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html

Kommentit (253)

Vierailija
61/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän nettihesarissa oli tosiaan sairaanhoitajan palkka 3800 ja maatalouslomittajankin 3100  euroa kuukaudessa. Ei ne minusta niin pieniä ole, mutta ainahan sitä pitää lisää toivoa. En tosin tunne tämänhetkistä palkkatasoa, koska olen ollut itse jo työeläkkeellä lähes 20 vuotta. Eläkettä saan nyt saman verran kuin aikanaan palkkaa työstäni.

Maatalouslomittajan työ on myös fyysisesti raskasta ja siinä on suuri vastuu. Olet vastuussa toisen ihmisen eläimistä, jotka ovat kalliita. Olet kiinni koko päivän työssä ja vielä yölläkin on vastuu. On aamu- ja Iltalypsyt.

Lomittaja tekee ensin aamun 6-9 sitten menee päiväksi kotiin, ja ajaa illalla takaisin 6-9. Miten tuo pienien lasten kanssa onnistuu, harrastukset yms? Ainiin työ on kutsumus joten sitä voi tehdä vaikka ilmaiseksi

Vierailija
62/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein halvemmaksi tulisi siirtää kaikki sairaanhoitajien työpaikat kehä 3 ulkopuolelle niin se liksa riittäisi. Tämä palkkaongelma näkyy monella muullakin  alalla pk-seudulla eikä muutenkaan älyttömän huonon työmoraalin aluelle kannattaisi tuoda varsinkaan tuotannollisia työpaikkoja. Ei jaksa, ei viitsi, ei kiinnosta, enkä varsinkaan osaa tuntuu olevan motto tällä alueella.

On totta, että oikein millään palkalla ei pk-seudulla elä. En ymmärrä, miksi ihmiset silti pakkautuvat etelään. Ja olen täällä itsekin, joka päivä sitä mietin, että missä järki. Työpaikka kehä 3 ulkopuolella hakusessa.

Tuota jälkimmäistä kommenttia en tosin ihan ymmärrä, sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten toi HS sairaanhoitaja yltää tuollaisen palkkaan? Ei ainakaan tekemällä säännöllistä viikkotyöaikaa eli 38h ja rapiat. Minun palkka on (kokemuslisä mukaanlukien) 2465€ bruttona. Iltalisät ei nosta palkkaa kun muutaman kympin, sunnuntailisillä palkkaa nousee parilla sadalla. Laskekaa siitä. Jos teet jatkuvasti ylitöitä ja paljon viikonloppuöitä ja olet kaikki sunnuntait töissä niin ehkä yllät tuohon kolmeen tonniin. Ihan turha maalailla utooppisia kuvia täällä ettäsairaanhoitajilla olisi hyvä liksa kun se on selkeästi alle 3000€. Palkalla ei pärjää pk-seudulla jos ei ole toista palkansaajaa taloudessa.

Vierailija
64/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo on etätyösuositusten myötä jäänyt etätöihin myös suositusten loputtua.En ole nähnyt häntä kuin 2 kertaa tänä syksynä.

On kuulemma koko ajan kova kiire. Me teemme sitten keskenämme työt ja pomo on kotona kiireinen. Häneltä ei apua ja tukea tipu. Nostaa vaan palkkaa ja valittaa, että rahat on loppu, jos jotain pyytää sähköpostitse.

Vierailija
65/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien palkat on kvtes:n mukaiset. Miehet ei saa enempää palkkaa kuin naiset, mutta miehille kyllä löytyy "helpommin" töitä. Etelä-Suomessa palkat hieman suuremmat kuin muualla, johtuu eli kustannuksista.

Pohjois-Suomessa peruspalkka kaikilla ikälisillä eli työkokemusta yli 10v., 2800e. Jos tekee vuorotyötä, lisät päälle.

Vierailija
66/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä vaan pätee se ihan sama kysynnän ja tarjonnan laki kuin kaikissa muissakin asioissa. Jos siraanhoitajista on pulaa, on silloin asiat pielessä! Jos palkka oikeasti olisi hyvä työn vaativuuteen nähden, olisi alalle tunkua. Nythän niin ei ole, joten palkoissa on selvästi korjausvaraa!

Vierailija
67/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluttautuu sairaanhoitajaksi jos ei tajua jo opiskeluvaiheessa miten raskasta hommaa on ja palkka melko pieni?

Ei vielä nuorena ja naiivina ymmärrä, miten iso merkitys rahalla on elämässä ja miten kallista elämä on varsinkin pääkaupunkiseudulla. Monen sh:n palkka on verojen jälkeen tasan 2000e paikkeilla ja sillä on vaikea saada asuntolainaa inhimilliseen asuntoon pk-seudulla. Jos käteen jäisi 400e enemmän, tilanne olisi jo ihan toinen.

Sairaanhoitaja ei nyt taida ymmärtää,että kun se palkka nousee,veroprosentti nousee myös.Aika epärealistinen palkankorotustoive,että 400 e jäisi nettona enemmän käteen.

Vierailija
68/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei kyllä pääse sairaanhoitaja kolmosella alkaviin palkkoihin vaikka tekisi kaikki viikonloput ja yöt. Nyt on tullut mieshoitajalta pikku kalavale, ei ehkä äijänä kehdannut kertoa minipalkastaan?

Olen urani huipulla ja nettopalkkani on 2450€/kk. Haittalisillä saa n. 300€ lisää.

Sh itsekin

Sinun bruttopalkkasi alkaa varmasti kolmosella, jos netto on 2450 €.

"Hannes Lindroos, 41, sairaanhoitaja, Helsinki

Bruttopalkka: 3 800 euroa

Nettopalkka: 2 600 euroa"

SH, joka luki artikkelin.

Vierailija
69/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sari Sairaanhoitaja vaatii lisää palkkaa.

Vierailija
70/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan maah...muutta..jia. Saan palkan 5 tunnilta päivässä, mutta joka päivä teen lisäksi omalla ajalla töitä 3 tuntia, joskus enemmänkin. Psyykkinen rasitus on niin valtavaa, että hyvä, kun pysyn kasassa. 5 tuntia on täyttä menoa eli noin 18 ihmistä tarvitsee koko ajan apua yms. Yö ei tahdo riittää palatumiseen. .

Toivottavasti saat kuitenkin 100 prosenttisena palkan. Itse lopetin tämän työn, koska palkat pudotettiin 80 prosenttiin. Olen kuullut, että monilla firmoilla sama. Kannattaa antaa vastuuta opiskelijoille, opettaja vain kertoo, miten ja mitä voi opiskella, mutta opiskelijoiden täytyy itse opiskelu hoitaa.

Sairaanhoitajalla potilaat eivät varmaan aina pysty itse tekemään.

En saa 100 prosenttista palkkaa. Jatkan, kun en halua työttömänä olla. Mun opiskelijat ovat kaikki erityistapauksia eli he tarvitsevat kaikki erityistukea. En verrannut sairaanhoitajan työtä omaani, vaan kerroin mitä olen nähnyt. Melkein kaikki alat ovat vaativia ja raskaita tänä päivänä, jos ne tekee hyvin tai edes keskinkertaisesti.

Vierailija
71/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan sairaanhoitajana 64ke/v. Jos lyötäis 1000e/kk lisää niin oltais jo johtajien liksoissa amk taustalla :D

Vierailija
72/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana tiedän, ettei me ikinä tulla satasen korotuksia saamaan. Sen sijaan voitais nyt keskittyä saamaan kuntoon se, että kun hankkii lisäosaamista niin sen pitäisi näkyä palkassa! Nyt jos hommaan itselleni vaikka haavanhoitajan pätevyyden, työkuormani vaan kasvaa mutta palkka ei.

Jos sijaistan esimiestäni tämän ollessa poissa, alan saamaan asiaan kuuluuvaa korvausta vasta kun sijaisuus jatkuu yli viikon.

Vierailija
73/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko naisista tienaatte yhtä hyvin kuin sairaanhoitaja? Tuskin moni.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 185 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa).

Vierailija
74/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla, kuten varmaan kaikilla muillakin kolmivuorotyötä sisältävillä aloilla, nuo palkkaerot saman ammattiryhmän sisällä voi olla hyvinkin suuret. Sen vuoksi on myös hankala puhua yleisellä tasolla siitä, onko hoitajien palkat hyvät vai ei. Itse olen röntgenhoitajana kolmivuorotyössä, ja peruspalkka on 2646 e/kk, jonka lisäksi tulee ikä- ja osaamislisiä + sädelomakorvausta yhteensä  276/kk, eli kokonaispalkka kuukaudessa ilman vuorolisiä on  2922 euroa. Vuorolisiä, ylitöitä, hälytysrahoja ja suoritepalkkioita tulee sitten vaihtelevasti, ja ne maksetaan takautuvasti siten, että joskus kuukaudessa tulee maksuun yhden listan (kolme viikkoa) lisät ja joskus taas kahden. Itsellä pienin kokonaisbruttopalkka on ollut tänä vuonna 3683 e/kk ja suurin 4685 e/kk, tai no heinäkuussa oli 6621 mutta lomarahojen vuoksi ei ole vertailukelpoinen. Nettotulot on vaihdelleet välillä 2420-3090, tosin veropros. taitaa ollaa hieman yläkantissa. 

Olen tulotasooni tyytyväinen, mutta ymmärrän, jos esimerkiksi vastavalmistunut hoitaja ilman lisiä ja mahdollisuutta vuorotöihin pitää noin 2600 euron bruttikuukausitulojaan matalana. Tarkoitus olikin osoittaa, että työpaikasta, työkokemuksesta ja työnantajasta riippuen saman koulutuksen omaavilla voi olla kuukausituloissa jopa parin tonnin ero, tosin nettopalkassa tuo ero pienenee.

Vierailija
75/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa kovin hyvää palkkaa, mutta olen kuitenkin mieluummin töissä kuin työtön.

Luultavasti käteen jää kuitenkin enemmän kuin olisin työtön. Päivät ovat kyllä jatkuvaa selviytymistä päivästä toiseen, mutta niin se on monelta muullakin alalla ja työssä. Syön päivällä mielialalääkkeitä ja yöllä unilääkkeitä. Näin selviydyn päivästä ja vuodesta toiseen.

Vierailija
76/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PASKAPUHETTA! EIVÄT OLE!!! Saavat JUST sen mikä niille kuuluukin.

Vierailija
77/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000€/kk on ihan ok 👍

Vierailija
78/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkat ovat palkkoina hyviä. Työ on kuitenkin nykyään niin hektistä ja raskasta, että moni kokee, ettei palkka ole suhteessa hyvä. Minä olen tyytyväinen palkkaan, mutta toivoisin kentälle enemmän hoitajia ja ainaisen kiireen poistumista. Vaikka tulisi 2000 euroa lisää palkkaa, niin ei se sitä hädän tunnetta ja huonoa omatuntoa kiireessä huonosti tehdystä työstä korvaa.

Vierailija
79/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha keskustella mistään Sari Sairaanhoitajan palkasta. Rahaa ei ole, palkankorotusta ei tule.

Ei haittaa, me lähdetään Norjaan töihin. Peruspalkka alkaa vitosella ja sen lisäksi työnantaja kustantaa muuton, auttaa asunnon löytämisessä ja monissa kunnissa maksetaan bonuksia niille jotka sitoutuvat pitkään samaan työpaikkaan. Sit sitä voi alkaa elämään.

Vierailija
80/253 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ala tarvitsee palkankorotuksen. Luokanopettajan peruspalkka on 2200e jos ei ole jonkun aineen peruskouluopetuksen pätevyyttä. Tosi alhainen palkka maisterille. Samaten kirjastoissa maistereilla on hävyttömän pieni palkka.