Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen....
Eli meillä useampi lapsi. Sekä minun ed suhteesta että tästä. Kaikki nämä vuodet yksi lapsista vihannut uutta puolisoani. Nyt sitten tilanne käristynyt niin, että hän on tehnyt itsestään lastensuojeluilmoituksen. Uusi mieheni käyttäytyy kuulema häntä kohtaan väkivaltaisesti. Tämä EI pidä pätkääkään paikkaansa ja hänen vanhemmat sisaruksensa ovat aivan ymmällään. Myös nämä samassa taloudessa asuvat. Pienet "½-sisarukset" itkevät kun heidän isäänsä haukutaan (tätä tyttö). Tästä on tullut jo sellainen soppa, että meidän parisuhdekin on vaarassa. Mies toki mieli maassa kun häntä syytetään.
Tänne tulossa siis lastensuojelu. Kiva. Teini itse on nyt kauhuissaan koska hän kuulema luuli, että kun hän ilmoituksen tekee niin näin päästään samointein tästä miehestäni eroon. Hommasta tulikin "paljon" hankalampi kuin teini oli ajatellut.
Onneksi välit tytön isään on erittäin hyvät ja saan häneltä tukea. Mutta miten ihmeessä tästä voi selvitä ? Teen itse työtä lasten parissa ja hieno homma jos tämä vaikuttaa työhöni. Tekisi mieli pakata kassi ja jättää tämä kaikki tähän. Omat voimavarat tuon teinin kanssa on koetuksella. Tiedän, että hän on koko ikänsä (13v) ollut tod hyvä valehtelemaan, keksimään juttuja... Täällä kotona hän kulkee kännykkä kädessä ja nauhoittaa sanan sieltä ja toisen täältä. Käyttää niitä kuulema miestäni vastaan. Selän takana naureskelee ja haukkuu siskonsa poikaystävää. Kiusaa ½-sisaruksiaan.
Avoimesti kertoi, että aikoo mennä tekemään ilmoituksen. Teki sen tosiaankin. Nauru onkin nyt muuttunut totiseksi menoksi. Enää ei edes teiniä naurata. Niin ja olihan hän satuillut miten joutuu tekemään kotitöitä.. juu, joka toinen kk saattaa tuurilla vaihtaa lakanansa. EI tee sitten yhtään mitään. Huutaa ja nauraa meille. Nyt syytän itseäni, että en ole osannut kasvattaa ja olisi pitänyt olla tiukempi.
Itse olen melko lepsu, myönnän ja mieheni taas tiukempi. Tyttö tietty yrittää saada tästä rajojen asettajan pois. Mitä ihmettä teen ? En enää saa edes nukuttua :( Anteeksi sekava teksti, mutta tosiaan valvominen ja tämä tilanne on saanut tämän aikaan.
Kommentit (385)
Miksi teinin pitäisi totella jotain äijää jonka äiti on talouteen raahannut? Itse en ikinä alentunut tuollaiseen nuorena, ukko kyllä yritti komennella mutta en ottanut sitä kuuleviin korviini eikä kenenkään muunkaan pitäisi. Ei sillä isä- tai äitipuolella ole mitään oikeutta auktoriteettiasemaan lasta kohtaan vaikka kuinka tekisi mieli käskyttää ja käyttää valtaa.
Kasvata ap itse oma lapsesi äläkä ulkoista sitä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:30"]
Kuulostaa oudolta tuo teidän asumisjärjestely. Hyi
[/quote]
Nyyh. Mullakin oli lapsena ja teininä samassa pihapiirissä melkeinpä samassa talossa ja jatkuvasti arjessa tekemississä 2 perhettä, ei vahingoittanut.
Mummo ja pappa siinä tosiaan asui kun äitini oli heidän omaishoitajansa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:27"]
Ei taida sossut hyvällä teidän "ydinperhettä", ei ihma jos teiniä ahdistaa, kommuunissa asuminen.
Tytöllä on jokin hätä,tainnut tapahtua jotain pahaa ja purkaa asian näin. Selvä avunpyyntö nuorelta.
[/quote]
Voi pyhä perse, miten on yksinkertaista sakkia.
Keksin ihan heittämällä monta todella hyvää syytä kommuuniin.
a)Sisko/veli puolisoineen/perheineen (esimerkkinä vaikka tilapäisesti asuvat koska vesivahinko tms omassa talossa)
b)Miehen tai naisen vanhemmat, omaishoitoa koska ei haluttu heitä laittaa vanhainkotiin.
c) Talossa on siipi sukulaisperheelle, omat sisäänkäynnit vessat jne.
Sossu varmaan hätistelee joo mummot ja papat vanhainkotiin koska teini angstaa. HUOH.
ohis.
[/quote]
Näinpä juuri. Ap joutuu kiertelemään koska ei tunnistamisen vuoksi voi kertoa kaikkea suoraan. Ja nämä pöljät takertuvat siihen. Itsellänikin on joitain seikkoja joiden vuoksi itse en voi kertoa kaikkea täällä suoraan, tunnistamisesta aiheutuisi oikeasti ongelmia ja kenties vaaraa, eikä vain jonkun hihkumista että "hei mä tunnistin ton av-mamman".
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:34"]
[/quote]
Nyyh. Mullakin oli lapsena ja teininä samassa pihapiirissä melkeinpä samassa talossa ja jatkuvasti arjessa tekemississä 2 perhettä, ei vahingoittanut.
Mummo ja pappa siinä tosiaan asui kun äitini oli heidän omaishoitajansa.
[/quote]
Eikä tarvi olla omaishoitajakaan, maallahan moni rakentaa siihen samaan pihapiiriin, vaikkei aina edes maanviljelijöitä ollakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:24"]
Oletteko lestadiolaisia? Niissä porukoissahan äidit eivät näe, mitä isät tekevät.
[/quote]
Ei olla. Ja erinäisistä syistä satun tietämään ettei mitään väkivaltaa ole tapahtunut. Onneksi tätä aletaan selvittämään. Olen niin lopen väsynyt tilanteeseemme. Tyttö ei siis tule toimeen muiden kuin minun kanssa. Hän ei ole väleiss siarustensa eikä heidän kumppaneiden kanssa. Ei yhtään kenenkään muun kanssa kuin minun ja tietty isänsä.
ap
[/quote]
Eli ap ei kertakaikkiaan löydä mitään hyvää puolta lapsestaan ja on sitä mieltä ettei kukaan hänen sisaruksistaankaan pidä hänestä. Väkisinkin alkaa sympatiat kääntymään 13 vuotiaan kannalle josta on tehty syntipukki kaikkeen ikävään perheessään. Toivon todella että lapsi saisi elämäänsä edes yhden aikuisen joka arvostaisi häntä ja johon hän voisi luottaa. Ap ainakin laittaa kaikki muut tämän syntipukkilapsen edelle.
No niin. Tämän päivän keskustelut pidetty. Kuten kerroin niin joka päivä kyselen ja puhutaan päivän kuulumiset. Tyttö alkoi tuossa pitkän hiljaisuuden jälkeen kysellä, että voisiko hän perua sen ilmoituksen. Olin ihmeissäni, mutta tytöllä oli käsitys jotta hän voi tehdä 3 ilmoitusta ja sitten vasta puututaan... Eli kuulemma tehdäkseen kiusaa teki näin. Kysyin onko koskaan kenenkään taholta kokenut olonsa uhkaavaksi. Ei ole. Sanoin, että jos haluaa isälleen niin kertoo siitä. Ei halua vaan haluaa, että kaikki on kuten ennenkin ja tässä haluaa asua... Sanoi vielä, että minun olisi pitänyt kertoa mitä tästä seuraa. Oli tosiaan luullut vasta kolmannen ilmoituksen olevan se ratkaiseva :/
Mutta, mutta... Nyt on sitten korkein aika sopia "pelisäännöistä". Apua tarvitsemme ja sitä haemme. Jonkun "ulkopuolisen" on tultava meidän kanssa keskustelemaan. Kiitos teille monille ASIALLISILLE palstalaisille kannustavista ja lohduttavistakin kommenteista.
Tuossa eräs keksikin hyviä syitä kommuuniimme ja osui lähes naulankantaan. Sen voin sanona, että järjestely on tosiaan tilapäinen ja päättyy parin kuukauden päästä.
ap
joo, turha täällä kenenkään puolustella ap.tä ja nimittää teiniä narsistiksi ym. ap.n selitykset kuulostaa ikävän tutulta omasta lapsuuskodistani. isä narsistinen persoona ja äiti kynnysmattona jolla ei mitään sananvaltaa. vieraille kyllä oltiin niin hyviä kuin vain ikinä voi, meidät lapset muistettiin kyllä aina haukkua ja alistaa ja kulissit pidettiin korkealla. veli 15v myöskin puhui koulunsa terveydenhoitajalle, että ei halua enää asua kotona vaan haluaa ennemmin vaikka nuorisokotiin. syynä isän käyttämä henkinen väkivalta. paikka hänelle olisi löytynytkin, mutta vanhemmatpa eivät päästäneet koska siellä kuulemma joutuu vääriin porukoihin. eipä kuitenkaan tilanne kotona muuttunut, me kolme koitimme vain jaksaa. tuloksena se, että veli kuoli 24v maksakirroosiin ja haimatulehdukseen. me kaksi tyttöä olemme nyt aikuisiällä käyneet monenlaiset terapiat läpi. ei ikinä voi tietää mitä perheen elämä on ihan oikeasti, ainakaan kun joku tekee avauksen palstalle ja yksi teini saa kaiken syyn niskoilleen. olen täysin varma, että teinin käytökseen on syy! eikä huvikseen olisi ilmoitusta tehnyt.
Tsemppiä ap! Tässä on nyt sekä tytölle että sinulle kasvamisen paikka. Lapsesi on ehkä kotona enää 5 vuotta ja sitten pitäisi kantaa vastuuta omista raha-asioista ja asumisesta. Ja tietenkin ihmissuhdetaidot pitäisi parantua nykyisestä. Jos teillä oli vaikeuksia kohdata epämukavuutta, se tulee todella kostautumaan myöhemmin.
Ja vielä sen verran, että teini voi kutsua myös normaaleja rajoja henkiseksi väkivallaksi jos vertailukohtana on liian lepsu kasvattaja.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:08"]
joo, turha täällä kenenkään puolustella ap.tä ja nimittää teiniä narsistiksi ym. ap.n selitykset kuulostaa ikävän tutulta omasta lapsuuskodistani. isä narsistinen persoona ja äiti kynnysmattona jolla ei mitään sananvaltaa. vieraille kyllä oltiin niin hyviä kuin vain ikinä voi, meidät lapset muistettiin kyllä aina haukkua ja alistaa ja kulissit pidettiin korkealla. veli 15v myöskin puhui koulunsa terveydenhoitajalle, että ei halua enää asua kotona vaan haluaa ennemmin vaikka nuorisokotiin. syynä isän käyttämä henkinen väkivalta. paikka hänelle olisi löytynytkin, mutta vanhemmatpa eivät päästäneet koska siellä kuulemma joutuu vääriin porukoihin. eipä kuitenkaan tilanne kotona muuttunut, me kolme koitimme vain jaksaa. tuloksena se, että veli kuoli 24v maksakirroosiin ja haimatulehdukseen. me kaksi tyttöä olemme nyt aikuisiällä käyneet monenlaiset terapiat läpi. ei ikinä voi tietää mitä perheen elämä on ihan oikeasti, ainakaan kun joku tekee avauksen palstalle ja yksi teini saa kaiken syyn niskoilleen. olen täysin varma, että teinin käytökseen on syy! eikä huvikseen olisi ilmoitusta tehnyt.
[/quote]
On täällä kyllä kaikennäköisiä kyökkipsykologeja kun oikein tekstien perusteella näin tietää.
Olen pahoilani traumoistasi mutta kaikilla ei ole samat kuviot.
Pari asiaa vaivaa edelleen: onko ap kertonut tästä ketjusta? Miten asiaa on käsitelty perheessä (vrt en ole manipuloinut ketään valehtelemaan)?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:42"]
Tää otsikko: "Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen"
Kuvastaa ihan täysin ap:n asenteen lasta kohtaan
[/quote]
Ennen kuin menen nukkumaan niin tahdon sanoa vielä tämän : tuo tehtaillu -sana. Tiedätkö mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa ? Se ei ole samaa kuin, että tyttö olisi sen tehnyt. Ei, ei ole. Vaan katsos. Hän meni puhumaan koulut.hoitajalle ja tämä teki ilmoituksen. Ei tyttö itse. Ja tyttö ei tiennyt mihin kaikki johtaa. Hän kuvitteli, että voi tehdä 3 ilmoitusta ennen kuin mihinkään puututaan.
Tämä on jo nyt vahvistanut perhettämme ja toivon, että saamamme lisäapu ja -tuki vahvistaa tätä kaikkea ennestään.
Puhuimme tilanteesta jo tänään paljon ja se oli koskettava hetki. Lisää seurannee koko perheen makkaranpaistoretkellä laavulle lähipäivinä. Siellä varmaan asia avautuu meille kaikille lisää.
Lapset on minulle kaikki kaikessa. Joku (se provossaattori?) oli tuolla eri mieltä. Se ei vaikuta mihinkään. Olen ollut äiti yli 20v ja siinä ajassa on tullut nähtyä paljon. En sano, että elämä on ollut 100% onnea vaan siihen mahtuu paljon myös ylämäkiä. Lapsemme ovat fiksuja ja omaavat hyvät keskustelutaidot. He ovat omia persooniaan ja sellaisina heitä on kohdeltava.
Nyt aion keskittyä tähän tilanteeseemme, mutta haluan vielä sanoa yhden asian : jokainen elämä on arvokas. Jokainen ihminen on arvokas. Kukaan ei omista lasta eikä voi elää lapsen elämää hänen puolestaan. Elämään kuuluu iloja, kuin myös suruja. Tämä asia myös pitää käydä läpi ja siinä painottuu ensisijassa lapsen etu !
Heitän vielä viimeisen kiven : onko teillä kellään ongelmatonta elämää ? Eikö ikinä seinä nouse vastaan ? Ettekö koskaan tarvitse kanssaihmisten tukea tai apua ?
ap
Molempien/kaikkien talossa asuvien vastuullisten aikuisten pitäisi sopia yhteinen kasvatuslinja. On epäreilua lapselle jos toinen lepsuilee ja toinen yrittää kasvattaa. Koska isäpuoli on ollut näinkin kauan maisemissa ja asutte yhdessä, hänenkin mielipiteensä on tärkeä. Asia erikseen jos isäpuoli vaatisi kohtuuttomia!!
Mielestäni vain vastuuton vanhempi ei vaadi kotitöitä murkkuikäisiltään. Miten lapsiparka pärjääkään yksin maailmalla kun ei tiedä miten tiskit tiskataan käsin ?( Näitäkin on nähty!!) vai käykö ap 10v kuluttua 5 lapsen luona kotityöt tekemässä ja pyykkejä hakemassa/ viemässä??
Tuohon itkupotkuraivareihin vielä että minunkin 3v tekee sitä samaa, mutta se kuuluu siihen ikään ja siitä oppii pääsemään eroon kun lapsi ei saa sillä tavalla haluamaa sa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistisen_persoonallisuushairi/
Olen todellakin kasvattamassa teinistä narsistia... Tuon kun luin niin muistui mieleeni tyttären sanat : en tee mitään mistä en hyödy. Ja kun mieheni pyytää tytärtä tekemään kotityöt niin tämäpä kysyy ekana mitä hän siitä hyötyy :( Voi hyvänen aika !
Olen todellakin ylihuolehtivainen. Minulle on tärkeintä, että lapset voivat hyvin. Nythän asia ei todellisuudessa olekaan niin... Tästä tulee vielä iso vyyhti selvitettäväksi....
ap
[/quote]
Sinä et ole uhri, eikä lapsi mielenvikainen! Narsistiksi tullaan, kun perusturvallisuus järkkyy, rakkaudettomuus.
Et voi poimia hänen tarkkanäköisyydestään sairautta!(se, kun katsoo hyötyykö!)
Haloo!Sinä olet terapian tarpeessa ja lapsi sinun kasvatuksesi ansiosta.
Taas yksi syy, miksei miehenä _koskaan_ pitäisi erehtyä alkamaan mihinkään naisen kanssa, jolla on lapsia jonkun toisen miehen kanssa.
Ap:n pitäisi mennä terapiaan ja katsoa peiliin. Luuletko tosiaan, että syy tilanteeseen on siinä, että olet ollut niin mukava ja kiltti, kaiken tytön eteen tekevä vanhempi? Valoja päälle.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:44"]
Sääliksi käy tyttöparka. Ei ole missään omaa kotia ja on vielä aivan lapsi.
[/quote]
häh ? mistäs tän repäisit ? Oma koti on tässä ja oma äiti. Kerran kuussa isänsä luona.
ap
[/quote]
Onko se tytön koti vai onko se isäpuolen koti jossa tytön sallitaan oleilla palkintona täydellisestä käytöksestä? Niillä on eroa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:36"]
Hienoa ap että huomaat itse missä vika ja miten oma toiminta vaikuttaa. Nyt varmaan ymmärrät miten tärkeää on että vanhemmilla on yhteiset säännöt. Siis sinulla ja miehelläni, ideaalitilanteessa myös lapsen isällä mutta siihen et voi välttämättä vaikuttaa. Lapsi varmaan kokee muuttuvat säännöt turvattomina ja on oppinut käyttämään hyväksi lepsuuttasi. En tarkoita että mitään natsi kuria pitäisi olla mutta tietyt säännöt pitää olla joita lapsi sitte kapinoi ettei tarvi kapinoida ihan överisti kuten nyt.
[/quote]
Miten ihmeessä te löydätte juuri sen mitä ajattelen ? MINÄ tarvitsen apua. Tukea, että USKALLAN vaatia ja asettaa rajoja. Meillä ei ole yhtenäistä linjaa ja sitä kadun ja se suututtaa nyt jälkikäteen. Mies asettaa rajat ja minä vesitän ne :/ Näin se menee. Ajattelin vain, että mikähän soppa tästä vielä tulee kun lastensuojelu mukaan tulee ja jos miestä syytetään aiheetta. Minähän sen takana olen koska en ole viheltänyt peliä aiemmin poikki.
Suoraan sanottuna en ole ennemmin hakenut apua koska kyllä, minua on hävettänyt, että en ole pystynyt siihen mihin minun olisi pitänyt. Se on se ylpeys. Itselläni on ollut se natsikuri ja päätin etten ikinä lapsilleni tee samaa : käy käsiksi TAI määräile. Antaisin heidän elää omaa elämäänsä ja kaikki olisi hyvin kun lapset saa päättää... Tässä lopputulos.
ap
[/quote]
Tästä nähdään mihin vapaa kasvatus johtaa. Jos lapset osaisivat pääsääntöisesti itse päättää, mikä heille on parasta, heitä ei kutsuttaisi lapsiksi vaan aikuisiksi. Sittenhän he voisivat muuttaa omilleen heti kohdusta päästyään. Vanhempien VELVOLLISUUDET ovat rajojen asettaminen, rakastaminen ja opettaminen. Jos et tee niitä kaikkia, et ole mikään oikea vanhempi.