Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini "tehtaillu" itsestään lastensuojeluilmoituksen....

Vierailija
20.01.2015 |

Eli meillä useampi lapsi. Sekä minun ed suhteesta että tästä. Kaikki nämä vuodet yksi lapsista vihannut uutta puolisoani. Nyt sitten tilanne käristynyt niin, että hän on tehnyt itsestään lastensuojeluilmoituksen. Uusi mieheni käyttäytyy kuulema häntä kohtaan väkivaltaisesti. Tämä EI pidä pätkääkään paikkaansa ja hänen vanhemmat sisaruksensa ovat aivan ymmällään. Myös nämä samassa taloudessa asuvat. Pienet "½-sisarukset" itkevät kun heidän isäänsä haukutaan (tätä tyttö). Tästä on tullut jo sellainen soppa, että meidän parisuhdekin on vaarassa. Mies toki mieli maassa kun häntä syytetään.

Tänne tulossa siis lastensuojelu. Kiva. Teini itse on nyt kauhuissaan koska hän kuulema luuli, että kun hän ilmoituksen tekee niin näin päästään samointein tästä miehestäni eroon. Hommasta tulikin "paljon" hankalampi kuin teini oli ajatellut.

Onneksi välit tytön isään on erittäin hyvät ja saan häneltä tukea. Mutta miten ihmeessä tästä voi selvitä ? Teen itse työtä lasten parissa ja hieno homma jos tämä vaikuttaa työhöni. Tekisi mieli pakata kassi ja jättää tämä kaikki tähän. Omat voimavarat tuon teinin kanssa on koetuksella. Tiedän, että hän on koko ikänsä (13v) ollut tod hyvä valehtelemaan, keksimään juttuja... Täällä kotona hän kulkee kännykkä kädessä ja nauhoittaa sanan sieltä ja toisen täältä. Käyttää niitä kuulema miestäni vastaan. Selän takana naureskelee ja haukkuu siskonsa poikaystävää. Kiusaa ½-sisaruksiaan.

Avoimesti kertoi, että aikoo mennä tekemään ilmoituksen. Teki sen tosiaankin. Nauru onkin nyt muuttunut totiseksi menoksi. Enää ei edes teiniä naurata. Niin ja olihan hän satuillut miten joutuu tekemään kotitöitä.. juu, joka toinen kk saattaa tuurilla vaihtaa lakanansa. EI tee sitten yhtään mitään. Huutaa ja nauraa meille. Nyt syytän itseäni, että en ole osannut kasvattaa ja olisi pitänyt olla tiukempi.

Itse olen melko lepsu, myönnän ja mieheni taas tiukempi. Tyttö tietty yrittää saada tästä rajojen asettajan pois. Mitä ihmettä teen ? En enää saa edes nukuttua :( Anteeksi sekava teksti, mutta tosiaan valvominen ja tämä tilanne on saanut tämän aikaan.

Kommentit (385)

Vierailija
221/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:44"]

Sääliksi käy tyttöparka. Ei ole missään omaa kotia ja on vielä aivan lapsi. 

[/quote]

häh ? mistäs tän repäisit ? Oma koti on tässä ja oma äiti. Kerran kuussa isänsä luona.

ap

[/quote]

Onko se tytön koti vai onko se isäpuolen koti jossa tytön sallitaan oleilla palkintona täydellisestä käytöksestä? Niillä on eroa.

[/quote]

Kyllä tuo osaa käyttäytyä eikä siihen tarvitse puuttua. Kapinoida saa ja ymmärrämme kyllä teinikiukut emmekä mene niihin mukaan.  Asenteeseen kylläkin. Asenne (ja tosiasia) on se, että hän on exän ja minun nuorimmainen, meidän prinsessa. Isänsä pitää tyttöä prinsessana. Tyttö ei halua teihdä mitään yhteisen elomme puolesta vaan odottaa saavansa kaikki valmiina. Minä olen sallinut sen ja jos mieheni vaatii noudattamaan kotityölistaa niin niistä se eripura johtuu. Ja tosiaan riittää se, että viikossa on esim. tälle tytölle listalla tämä : asianpesukone x 2, oma huone siistinä ja koiranpentu pissalle kun tulee koulusta. Ainoastaan koiran hoitaa ja pidän tätä erittäin arvossa. Koiran jätökset (yölliset) jää korjaamatta ja minä ne jäljet loppuviimein siivoan...

ap

222/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pari kuukautta nuorisokodissa tekisi hyvää. Siellä todella asetetaan nuorille rajat. Luulen että kotona olo tuntuu hyvinkin leppoisalta nuorisokotijakson jälkeen. Tottakai teini kiukuttelee kun on saanut olla kuin ellun kana tähän asti ja nyt joutuukin kohtaamaan aikuisten auktoriteetin. Nyt vaan otatte yhtenäisen linjan miehesi kanssa. Teini on selvästi hoksannut mikä on tehokas tapa käyttää valtaa ja teidän on laitettava asialle stoppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teini rakkautta? Saako tarpeeksi huomiota juuri sinulta? Enkä tarkoita materialla lahjomista. Teettekö välillä kaksin jotakin, vietättekö aikaa niin, että teini saisi jakamattoman huomiosi? Avautuuko teini sinulle asioistaan?
Kokee varmaan osittain miehen vievän huomiota häneltä, kun sisaruksiakin on noin paljon. Miestä syyttämällä saa sinulle pahan mielen ja toivoo pääsevänsä miehestä pikkuhiljaa eroon.

Vierailija
224/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta AP, nythän sulla on apu käsillä! Teini on sen itse hankkinut. Nyt tuli oiva tilaisuus kaikkien teinin asioiden selvittämiseen juurta jaksain. Miksi teini kokee olonsa hankalaksi, miksi äidin uusi mies ärsyttää häntä, toteutuuko väkivaltaisuus oikeasti, jos teini valehtelee niin miksi.

Teini on tähän itse lähtenyt, joten otapa nyt kaikki hyöty irti. Jos teini nurisee, niin toteat että itse tämän aloitit, joten nyt on jaksettava viedä tämä loppuun asti :-).

Ota tämä mahdollisuutena, teinillä on ainakin ongelmia, jos ei koko perheeellä.

Vierailija
225/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä lähti kun lapsi 1v ja uusi suhde alkoi kun lapsi 1v. Melko nopeaa toimintaa??!

Vierailija
226/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:09"]

Saako teini rakkautta? Saako tarpeeksi huomiota juuri sinulta? Enkä tarkoita materialla lahjomista. Teettekö välillä kaksin jotakin, vietättekö aikaa niin, että teini saisi jakamattoman huomiosi? Avautuuko teini sinulle asioistaan? Kokee varmaan osittain miehen vievän huomiota häneltä, kun sisaruksiakin on noin paljon. Miestä syyttämällä saa sinulle pahan mielen ja toivoo pääsevänsä miehestä pikkuhiljaa eroon.

[/quote]

Kuten tuolla jo kirjoitinkin, että kyllä. Miestä syyttää siksi kosa tämä vaatii tyttöä osallistumaan kodin askareisiin eikä elämään kuin prinsessa. Ja meillä on erittäin avoin ilmapiiri. Lapset kerovat kyllä asiansa minulle. Keskustelemme paljon ja on niitä hyviäkin hetkiä :) Yhdessä pelaaminen, mies auttaa (myös tätä tyttöä) kotiläksyissä... Tytär kertoi myös etukäteen, että on varannut ajan t.hoitajalta ja mitä aikoo mennä kertomaan.

Oli kertonut mm. että joutuu tekemään niin ja niin paljon kotitöitä... Toisistaan tietämättä th oli kysellyt siskoiltaan asioista ja nämäpä olivat vastanneet totuudenmukaisesti kotitöiden osalta : eivät siis tee mitään... tuo 9v on ainoa, joka omatoimisesti osallistuu.

ap

Vierailija
227/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis erositte, kun tyttö oli vuoden vanha ja heti perään aloit uudestaan seurustelun? Lapsesi perusturvallisuus on tuolloin järkkynyt, ja koska rajoja ei ole ollut senkoommin, hänen perusturvallisuutensa ei ole ikinä päässyt paranemaan ja tästä syystä nyt kipuilee, hyvä, jos tulee saamaan apua ongelmiinsa, ei siinä mitään perhekotia tms tarvita, vaan kuuntelijaa ja opastajaa. Kotona teidän täytyy linjata toimenne uusiksi, koko perheen osalta.

Vierailija
228/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:17"]

Isä lähti kun lapsi 1v ja uusi suhde alkoi kun lapsi 1v. Melko nopeaa toimintaa??!

[/quote]

Missä sanoin, että isä lähti kun lapsi 1v ? Eikö isä voi lähteä ennen kuin lapsi syntyy ? Ja ratkaisu ei ollut katsos minun. Isä lähti omasta halustaan ja minulle ilmoitettiin (isä), että hän muuttaa pois. Minulla ei tosin ollut mitään tarvetta "löytää" lapsille uutta isää tai itselle miestä. Asiat kun menevät miten menevät ja mieheeni olen edelleen syvästi rakastunut ja loppupeleissä onnellinen, että asiat näin menivät. Ero ei ollut riitaisa tosin molemmat sitä puimme perheneuvolan kanssa, jotta ymmärtäisimme missä mennään. Ex on hyvä ystävämme ja tukemme.

ap

Vierailija
229/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tarkennan, että tyttö oli 1v8kk kun aloimme olla yhdessä tämän nykyisen kanssa !

ap

Vierailija
230/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:15"]

Mm, lapsi oli 1v suhteen alussa ja nämä "ongelmat" alkoivat kun tyttö oli n. 6-7v eli kun alkoi tajuta asioita. Isommat sisarukset (uuden suhteen alussa 3, 5 ja 7) ovat aina olleen hyvissä väleissä tämän kanssa ja ihmettelevät ja toki tukevat minua nyt.

Ilman muuta otan avun vastaan ! Sitä en emmi yhtään. Tässä on niin paljon muutakin erikoista mm. tytön käytösessä muitakin kuin miestäni kohtaa, että apu on tarpeen. En siis osannut ennustaa näitä tulevia tapahtumia kun yhteen mentiin. Exällä ja tällä nykyisellä on myös hyvät välit. Ex viettää aikaansa meillä paljon ja osallistuu lasten synttäreille ja rippijuhliin. Ongelmia on siis vain tällä YHDELLÄ tytöllä.

ap

[/quote]

YHDESTÄ on tehty syntipukki.

Lue aamulla kirjoitettua ketjua kauheista uusperhekuvioista. Millaista on elää rakkaudettomassa kodissa, kun edes oma vanhempi ei pidä puolia

Vierailija
231/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä sattuu asioita... Meidän teini sanoo, että meillä huudetaan liikaa ja vuorovaikutus on huonoa. Kyllä meillä huudetaankin. Teinille saa sanoa monta kertaa ja usein toimii niinkuin haluaa ellen koroita ääntäni. Usein keskustellaan siitä mikä on hänen käytöksensä ja miten se mahtaa vaikuttaa siihen, että ääni nousee. Itse teini vastaa usein normaaliin kysymykseen kovalla äänellä ja usein saan sanoa, että kuulen hiljemallakin Ymmärtää kyllä mutta syyllinen on hänestä se joka ääntään nostaa. UH! Ja onhan se niinkin, kun minä korotan ääntäni olen toiminnastani täysin vastuussa, samon myös teini kun huutaa. Kyllä tämä ohi menee ja tuo keskustelu on usein hyvin antoisaa kun yhteys on saavutettu ja rauha palaa sitten taloon.

Älä ole huolissasi lasten suojelusta, keskustelu asiasta voi olla kaikille teille antoisaa. Tyttärelle on hyvä sanoa että vaikka kaikki tapahtuikin silti rakastat häntä ja kehu siitä että hakee itselleen apua jos olo on hankala. Lastensuojelu on nyky maailmassa sellainen juttu, että varmaan suurin osa perheistä saa sieltä yhteydenoton jossain vaiheessa, jos on osallinen tai sivullinen johonkin asiaan mistä joku on huolissaan. En usko, että mitään nuorisokotia tässä tarvitaan, tyttö saa opetuksen ja mahdollisuuden puhua asioista ulkopuolisen läsnä ollessa tulee kuulluksi. Enkä ole varma onko kyseessä rajattomuudestakaan, toisille teini-ikä on vaan vaikeampaa. Jos lapsen isän kanssa teillä suhteellisen toimivat välit niin hyvällä yhteistyölla asia saadaan kuntoon ja teinisi tietää että hänestä välitetään juurikin sellaisena kuin on.

Vierailija
232/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:25"]

Mm, lapsi oli 1v suhteen alussa ja nämä "ongelmat" alkoivat kun tyttö oli n. 6-7v eli kun alkoi tajuta asioita. Isommat sisarukset (uuden suhteen alussa 3, 5 ja 7) ovat aina olleen hyvissä väleissä tämän kanssa ja ihmettelevät ja toki tukevat minua nyt.

Ilman muuta otan avun vastaan ! Sitä en emmi yhtään. Tässä on niin paljon muutakin erikoista mm. tytön käytösessä muitakin kuin miestäni kohtaa, että apu on tarpeen. En siis osannut ennustaa näitä tulevia tapahtumia kun yhteen mentiin. Exällä ja tällä nykyisellä on myös hyvät välit. Ex viettää aikaansa meillä paljon ja osallistuu lasten synttäreille ja rippijuhliin. Ongelmia on siis vain tällä YHDELLÄ tytöllä.

ap

[/quote]

Lue aamulla kirjoitettua ketjua kauheista uusperhekuvioista. Millaista on elää rakkaudettomassa kodissa, kun edes oma vanhempi ei pidä puolia

[/quote]

Joopa joo :) Tervetuloa meillä käymään ! Näet miten rakkaudetonta täällä on. Se, että tyttö on kuin prinsessa ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi rakastettu ja saisi hellyyttä. Ja kun minä olen niitä tytön puolia pitänyt vähän liikaakin. Ja tässä olen ihan miettinyt, että  "syy" (mikä ärsyttävä sana mikä pitäisi korvata muulla) on minussa koska en ole asettunut mieheni puolelle. En edes silloin kuin tyttöni tätä haukkuu/nimittelee enkä silloin kun tämä tyttöä vaatii auttamaan kotitöissä. Tyttö tietää, että äiti ei vaadi. Mitä siitä "puolien pitämisestä" on seurannut ? Ei mitään hyvää

ap

Vierailija
233/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

häh ? mistäs tän repäisit ? Oma koti on tässä ja oma äiti. Kerran kuussa isänsä luona.

ap

[/quote]

Onko se tytön koti vai onko se isäpuolen koti jossa tytön sallitaan oleilla palkintona täydellisestä käytöksestä? Niillä on eroa.

[/quote]

Minusta näyttää samalta. Näyttää myös, että tytöltä on vaadittu paljonkin kotitöitä ja rajoitettu melko paljon. Hän on sopiva syntipukki perheelle. Hyvä, että on uskaltanut ilmaista huolensa

Vierailija
234/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:00"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Kyllä tuo osaa käyttäytyä eikä siihen tarvitse puuttua. Kapinoida saa ja ymmärrämme kyllä teinikiukut emmekä mene niihin mukaan.  Asenteeseen kylläkin. Asenne (ja tosiasia) on se, että hän on exän ja minun nuorimmainen, meidän prinsessa. Isänsä pitää tyttöä prinsessana. Tyttö ei halua teihdä mitään yhteisen elomme puolesta vaan odottaa saavansa kaikki valmiina. Minä olen sallinut sen ja jos mieheni vaatii noudattamaan kotityölistaa niin niistä se eripura johtuu. Ja tosiaan riittää se, että viikossa on esim. tälle tytölle listalla tämä : asianpesukone x 2, oma huone siistinä ja koiranpentu pissalle kun tulee koulusta. Ainoastaan koiran hoitaa ja pidän tätä erittäin arvossa. Koiran jätökset (yölliset) jää korjaamatta ja minä ne jäljet loppuviimein siivoan...

ap

[/quote]

Ei oo ehtiny kovin kauaa olla prinsessa, kun oli 1 v äidin uuden suhteen alkaessa

Vierailija
235/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:14"]No mutta AP, nythän sulla on apu käsillä! Teini on sen itse hankkinut. Nyt tuli oiva tilaisuus kaikkien teinin asioiden selvittämiseen juurta jaksain. Miksi teini kokee olonsa hankalaksi, miksi äidin uusi mies ärsyttää häntä, toteutuuko väkivaltaisuus oikeasti, jos teini valehtelee niin miksi.

Teini on tähän itse lähtenyt, joten otapa nyt kaikki hyöty irti. Jos teini nurisee, niin toteat että itse tämän aloitit, joten nyt on jaksettava viedä tämä loppuun asti :-).

Ota tämä mahdollisuutena, teinillä on ainakin ongelmia, jos ei koko perheeellä.
[/quote]

Tämä on totta. Tässä on hieno mahdollisuus opettaa, että teoistaan joutuu ottamaan vastuun. Jos nyt vain hyssyttelet ja lakaiset koko jutun maton alle, sama meno tulee jatkumaan. Tee teinille selväksi, ettei valehtelemalla heru teiltä huomiota tai sääliä.

Vierailija
236/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:30"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Minusta näyttää samalta. Näyttää myös, että tytöltä on vaadittu paljonkin kotitöitä ja rajoitettu melko paljon. Hän on sopiva syntipukki perheelle. Hyvä, että on uskaltanut ilmaista huolensa

[/quote]

Kiitos "asiallisesta" analyysistä ! Kerroin mitä vaadittu : VIIKOSSA 2xtiskikone, oma huone siistinä ja koiransa pissatus kun tulee koulusta. Kerro nyt ihmeessä onko tuossa liikaa vai mitä sinun oma 13v tekee / viikko ? Ei mitään ? Ja älä koskaan ikinä tule sanomaan, että tässä ollaan keksimässä syntipukkia ? Miksi sellaiseen olisi tarvetta ? Olen etsimässä apua. Apua itselleni ja etenkin tyttärelle. Että myös tytär tulisi kuulluksi ja kaikilla olisi TÄSSÄ omassa kodissa hyvä olla, myös tällä teinillä. Ja siksi kirjoitin asiasta, että saisin jostain jäsennettyä missä mennään ja mistä alkaisin.

ap

Vierailija
237/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne rajat... Häneltä on vaadittu osallistumista noihin em. tehtäviin. Ei olla rajattu valvomista, tv:n katselua, kavereita, liikkumista, harrastuksia.... EI kerrassaan mitään. Paitsi ellei tee noi hänelle asetettuja kotitöitä menee häneltä netti kiinni 2 päiväksi. Se tapahtuu n. 1-2 kertaa kuussa vaikkei sitä osallistumista olisikaan koska minä hellyn ja laitan netin päälle vaikka mies sitä rajaisi. Että missä tässä nyt on liikaa rajoitusta ? Kun ajattelen, että liian vähän on vaadittu.

ap

Vierailija
238/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:29"]

ap

[/quote]

[/quote]

Joopa joo :) Tervetuloa meillä käymään ! Näet miten rakkaudetonta täällä on. Se, että tyttö on kuin prinsessa ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi rakastettu ja saisi hellyyttä. Ja kun minä olen niitä tytön puolia pitänyt vähän liikaakin. Ja tässä olen ihan miettinyt, että  "syy" (mikä ärsyttävä sana mikä pitäisi korvata muulla) on minussa koska en ole asettunut mieheni puolelle. En edes silloin kuin tyttöni tätä haukkuu/nimittelee enkä silloin kun tämä tyttöä vaatii auttamaan kotitöissä. Tyttö tietää, että äiti ei vaadi. Mitä siitä "puolien pitämisestä" on seurannut ? Ei mitään hyvää

ap

[/quote]

Ei näissä viesteissä ole ollut mitään oikeaa myötätuntoa ja rakkautta tätä tyttöä kohtaa. Ainoastaan teitä muita. Sinun lapsesi kärsii tästä koko kuviosta nyt eniten. Hän on varmasti peloissaan ja ahdistunut, pelkää tulevansa kokonaan hylätyksi.

Vierailija
239/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:51"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä puolestani en usko tähän. Ap:n kuvailema käytös on tyypillistä hemmotellulle teinille - jos teinin versio tarinasta pitäisi paikkansa, hän luultavasti haluaisi sinne nuorisokotiin. Tuollaiset tarinat ovat tyypillisiä yläasteikäisille, niillä saa hyvin huomiota ja "koviksen" maineen kaveripiirissä. Kun yksi oikea ongelmatapaus alkaa haukkua vanhempiaan, hännystelijät seuraavat perässä ja yhtäkkiä kaikkien porukat ovatkin hulluja natseja. Erityisesti isä- ja äitipuolet saavat tässä kapinavaiheessa vihat niskaansa.

Parhaassa tapauksessa teini tulee järkiinsä ihan parissa vuodessa ja pitää jo lukioikäisenä omaa käytöstään nolona. Huonossa tapauksessa säilyy prinsessana ja vaatii muilta kaiken loppuikänsä. Ap, älä missään nimessä lainaa teinille rahaa tai ota velkaa!! Tuosta seuraava askel on nimittäin pikavippikierre, kun teini on oppinut että äiti kyllä pelastaa... :(

Vierailija
240/385 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:29"]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Ei näissä viesteissä ole ollut mitään oikeaa myötätuntoa ja rakkautta tätä tyttöä kohtaa. Ainoastaan teitä muita. Sinun lapsesi kärsii tästä koko kuviosta nyt eniten. Hän on varmasti peloissaan ja ahdistunut, pelkää tulevansa kokonaan hylätyksi.
[/quote]

^ muistaakohan tuon kommentin kirjottaja mitään esim omasta yläkouluajastaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme