Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
101/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:46"]

Ei pääse julkisilla metsään ja työttömillä ei niin usein oo autoa kun työssäkäyvillä

[/quote]

Satavuotias sukulaiseni käy joka vuosi marjassa ja pääsee sinne metsään sellaisella keksinnöllä kuin polkupyörä.

Sen siitä saa kun jaetaan vastikkeetonta rahaa niin ei tee mieli marjametsään, aina löytyy joku tekosyy. Sitten roudataan tänne thaimaalaisia tekemään hommat!

Vierailija
102/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:01"]

Mä en ymmärrä sitä, että niin moni työtön muka haluaa töitä, mutta sitten jos yrittää antaa työvinkkiä, syntyy hirveä haloo?!? Niin tämäkin ketju taas.

[/quote]

Ei ole MOLlissa, julkiset ei kulje...

Ymmärrä nyt poloista työtöntä kun kaikkensa tekee työpaikan eteen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä voi olla esimerkiksi add, joka vaikeuttaa keskittymistä. Addhen liittyy kuitenkin usein nerous ja mm. Tuomas enpuske on addi:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4375916/ketju/tuomo_enbuskella_add

Vierailija
104/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:01"]

Mä en ymmärrä sitä, että niin moni työtön muka haluaa töitä, mutta sitten jos yrittää antaa työvinkkiä, syntyy hirveä haloo?!? Niin tämäkin ketju taas.

[/quote]

Ei ole MOLlissa, julkiset ei kulje...

Ymmärrä nyt poloista työtöntä kun kaikkensa tekee työpaikan eteen :)

[/quote]

Metsämarjojen poiminta ei ole palkkatyötä ja palkkatyötä tässäkin moni on perännyt. Ihan sama, vaikka ohjeeksi annettaisiin neuloa villasukkia tai tehdä linnunpönttöjä myyjäisiin, ei siitä palkkatyötä saa tekemälläkään.

Vierailija
105/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko ap, millä tavalla tämä parantaisi nykyistä aika katastrofaalista työllisyystilannetta? Saataisiinko marjametsässä kyykkivät työttömät siivottua edes hetkeksi pois kortistosta, vai mistä ihmeestä tässä ideassa on kyse? Puolitettaisiinko päiväraha marjamyynnistä saatujen tulojen ansiosta, vai mikä ihme olisi se hyöty, jonka katsot valtion tästä saavan?

Työttömien aktivoinnilla kun pyritään työllistämään ne työttömät niihin paikkoihin, joissa suorittavat esim. työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa, tai palkkatukityötä: Onko metsä mielestäsi työnantaja?

Vierailija
106/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:52"]

No niillä marjatuloillako eletään koko vuosi vai miten ajattelit marjastamisen työttömän elämää helpottavan?

[/quote]

Eipä kukaan töissäkäyväkään kuvittele elävänsä muutaman viikon tuloilla koko vuotta.

Mutta eikö olisi oman itsetunnonkin kannalta tärkeä asia jos pystyisi edes alkusyksyn pärjäämään oman työn tuloilla, tarvitsematta ottaa yhteiskunnalta tukia vastaan?

Vierailija
107/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt niitä faktoja pöytään. Minä oman työni puolesta haluaisin aikuismaiset perustelut sille, kuinka tämä edistäisi työttömien työllistymistä, tai parantaisi heidän asemaansa työmarkkinoilla? Yleensä näiden aktivointien tarkoitus on tuoda, jos ei uusia työpaikkoja, niin edes niitä säästöjä valtiolle, työttömien etuuksien kaventamisen muodossa. Mutta jos tästä tehdään vastikkeellista työtä, on jonkun silloin otettava vastuu työntekijöiden vakuutuksista sekä kulukorvauksista, kuten normaalistikin palkattomassa harjoittelussa. Mikä siis olisi se vastuutaho? Ihan kiinnostavinta olisi tietää, mikä tässä on se työllistymistä edistävä seikka. Onko esimerkiksi työttömälle tietoliikenneinsinöörille mikään meriitti, jos cv:ssä lukee "marjanpoimija, elokuu 2015". 

t. työvoimavirkailija

Vierailija
108/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:49"]Todellakin julkisilla pääsee metsään. [/quote] Mikä spora sinne menee?

[/quote]

Bussi on keksitty. esim. pääkaupunkiseudulla voi mennä Helsingin keskustasta bussilla 742 Sipoonkorpeen, tai Espoon keskuksesta bussilla 85 Nuuksioon. Ja on muitakin, mutta tässä nyt kaksi alkuun.

Vierailija
109/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:52"]

No niillä marjatuloillako eletään koko vuosi vai miten ajattelit marjastamisen työttömän elämää helpottavan?

[/quote]

Eipä kukaan töissäkäyväkään kuvittele elävänsä muutaman viikon tuloilla koko vuotta.

Mutta eikö olisi oman itsetunnonkin kannalta tärkeä asia jos pystyisi edes alkusyksyn pärjäämään oman työn tuloilla, tarvitsematta ottaa yhteiskunnalta tukia vastaan?

[/quote]

Miksi koet, että esim. viime vuoden aikana yt-neuvotteluissa ilman omaa syytään irtisanottujen pitäisi kokea HÄPEÄÄ siitä, että ovat työttömiä ja pyrkiä hyvittämään tällä hetkellä saamaansa, aiempiin tuloihinsa verrattuna mitätöntä työttömyyskorvausta valtiolle? Todellakin sen sijaan, että ajaisin nuo (lukuisat korkeakoulutetut, perheelliset, keski-ikäiset työkykyiset ihmiset) jonnekin marjametsään, järjestäisin mitä tahansa työvoimakoulutusta, jonka tarkoitus olisi säilyttää heidän AMMATILLINEN ITSELUOTTAMUKSENSA. Kirjoittamasi kaltaiset sairaat provot toivon mukaan jäävät mahdollisimman monelta ilman omaa ansiotaan irtisanotuilta näkemättä ja lukematta.

t. työvoimavirkailija

Vierailija
110/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä puolukasta maksettiin 0.70€ / kilo. Tuo tarkoittaa vajaata 3€ 10 litran ämpärillisestä. 

Harvemmalla meistä marjat kasvavat takapihalla. Sitä varten tarvitaan auto, ajetaan 10 - 20km. Vähennät tuosta summasta vielä bensakulut.

Harrastuksena kiva niin kauan kun itselle poimii ja mehuja/hilloja tekee mutta aivan naurettava väittää että helppoa rahaa.

Vierailija
111/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:12"]

Ap, nyt niitä faktoja pöytään. Minä oman työni puolesta haluaisin aikuismaiset perustelut sille, kuinka tämä edistäisi työttömien työllistymistä, tai parantaisi heidän asemaansa työmarkkinoilla? Yleensä näiden aktivointien tarkoitus on tuoda, jos ei uusia työpaikkoja, niin edes niitä säästöjä valtiolle, työttömien etuuksien kaventamisen muodossa. Mutta jos tästä tehdään vastikkeellista työtä, on jonkun silloin otettava vastuu työntekijöiden vakuutuksista sekä kulukorvauksista, kuten normaalistikin palkattomassa harjoittelussa. Mikä siis olisi se vastuutaho? Ihan kiinnostavinta olisi tietää, mikä tässä on se työllistymistä edistävä seikka. Onko esimerkiksi työttömälle tietoliikenneinsinöörille mikään meriitti, jos cv:ssä lukee "marjanpoimija, elokuu 2015". 

t. työvoimavirkailija

[/quote]

Niitä vastauksia, kiitos. Provoilu riittää jo.

Vierailija
112/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluan töihin mutta en marjanpoimintaan. Olen helvetin ahkera ihminen mutta en halua tehdä marjanpoimintaa ja piste. En ikinä "marjasta" olisin vaikka työtön tai työllinen. Kyllä ihmisellä pitäisi olla jonkin verran valinnanvapautta siitä mitä tekee työkseen. Itse en kyllä ole edes työtön tällä hetkellä vaan opiskelen ja tulen tekemään opiskelujen jälkeen sen alan töitä mitä olen opiskellut.

Vierailija
113/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mieluummin ostan marjat kuin menen itse kykkimään. Joo, olen työtön, mutta marjanpoiminta ei vastaa koulutustani.

Vierailija
114/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kokenut marjanpoimija antaa vinkkejä aloittelijoille.

Parhaat marjamaat todellakaan eivät sijaitse pyörämatkan päässä kaupungin ydinkeskustasta. "Mene pyöräillen metsään!" -vinkit sopivatkin niille paikkakunnille, jotka sijaitsevat keskellä korpea jo valmiiksi. Runsaimmat ja tuottoisimmat mustikkametsät sijaitsevat mun pitkän kokemukseni mukaan Pohjois-Suomessa Oulun yläpuolella ja Pohjois-Karjalassa. Marjamaat täytyy tuntea, että tietää mitä kerää ja mistä kerää. Maantien vieressä kasvavat marjat ovat niin lyijymyrkyttyneitä, että niitä ei saa kerätä. Syvemmälle tuntemattomaan metsään mennessä eksymisriski on todellinen ja siksi suunnistustaito välttämätön. Itse osaan suunnistustaustan vuoksi lukea maastokarttaa ja käyttää kompassia. Kännykällä et tee korvessa mitään.

Hanki kunnon varusteet. Korkeavartiset kestävät kumisaappaat ja sadetta ja tuulta pitävät hengittävät ulkoiluvaatteet. Jos metsässä viettää kokonaisen päivän, on kerrospukeutuminen tärkeää. Samoin eväät. Hyttysmyssy on välttämätön, koska hyttysiä on nykyisin metsissä enemmän kuin aiempina vuosina ja hirvikärpäset & mäkärät pyrkivät silmiin, eli et näe niiltä käytännössä mitään, ellei ole verkkoa kasvoilla. Hyttysmyrkkyä ei kannata käyttää kasvoihin, mutta se on kämmenselissä välttämätön. Kyypakkaus on itselläni aina mukana. Viimeisen 15 vuoden aikana olen saanut vain pari kyynpuremaa, mutta kerran oli tiukka paikka, kun astuin maa-ampiaispesän päälle. Silloin olin todella kiitollinen siitä että käytin hyttysverkollista hattua, jonka olin kiristänyt tuulitakin hupun alle!

Itse liikun mieluummin kaverin kanssa kuin yksin ja tutussa maastossa. Suosittelen samaa muillekin.

Vierailija
115/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:38"]

Erittäin kokenut marjanpoimija antaa vinkkejä aloittelijoille.

Parhaat marjamaat todellakaan eivät sijaitse pyörämatkan päässä kaupungin ydinkeskustasta. "Mene pyöräillen metsään!" -vinkit sopivatkin niille paikkakunnille, jotka sijaitsevat keskellä korpea jo valmiiksi. Runsaimmat ja tuottoisimmat mustikkametsät sijaitsevat mun pitkän kokemukseni mukaan Pohjois-Suomessa Oulun yläpuolella ja Pohjois-Karjalassa. Marjamaat täytyy tuntea, että tietää mitä kerää ja mistä kerää. Maantien vieressä kasvavat marjat ovat niin lyijymyrkyttyneitä, että niitä ei saa kerätä. Syvemmälle tuntemattomaan metsään mennessä eksymisriski on todellinen ja siksi suunnistustaito välttämätön. Itse osaan suunnistustaustan vuoksi lukea maastokarttaa ja käyttää kompassia. Kännykällä et tee korvessa mitään.

Hanki kunnon varusteet. Korkeavartiset kestävät kumisaappaat ja sadetta ja tuulta pitävät hengittävät ulkoiluvaatteet. Jos metsässä viettää kokonaisen päivän, on kerrospukeutuminen tärkeää. Samoin eväät. Hyttysmyssy on välttämätön, koska hyttysiä on nykyisin metsissä enemmän kuin aiempina vuosina ja hirvikärpäset & mäkärät pyrkivät silmiin, eli et näe niiltä käytännössä mitään, ellei ole verkkoa kasvoilla. Hyttysmyrkkyä ei kannata käyttää kasvoihin, mutta se on kämmenselissä välttämätön. Kyypakkaus on itselläni aina mukana. Viimeisen 15 vuoden aikana olen saanut vain pari kyynpuremaa, mutta kerran oli tiukka paikka, kun astuin maa-ampiaispesän päälle. Silloin olin todella kiitollinen siitä että käytin hyttysverkollista hattua, jonka olin kiristänyt tuulitakin hupun alle!

Itse liikun mieluummin kaverin kanssa kuin yksin ja tutussa maastossa. Suosittelen samaa muillekin.

[/quote]

Tässä oli vihdoin asiantuntevaa tekstiä. Myös mä olen poiminut tutuissa metsissä marjaa myös tukkumyyntiin ja olen oman ammattimaisen marjanpoimintataustani vuoksi aika helvetin eri mieltä tästä ap:n väitteestä:

"Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen."

Vaikuttaa vähän siltä, että ap:lla ei ole minkäänlaista kokemusta ammattimaisesta marjanpoiminnasta, eikä toisaalta siitäkään, mitä käsite "työllisyyden edistäminen" pitää sisällään :)

Vierailija
116/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, neuvosi on hyvä. Marjastukseen ei tarvitse kuin ämpärin, joka kulkee metsään mennessä kätevästi vaikka päässä. Lisäisin myös oman huomioni, että metsä sopii myös liikuntaongelmaisille, koska metsässä ei ole jyrkkiä portaita, tai kapeita käytäviä. Metsässä voi liikkua huoletta siis myös pyörätuolilla, jolloin ämpäri kulkee kätevästi sylissä. 

Vierailija
117/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:51"]Minulla ei ole ongelmia sen suhteen, että en tulisi toimeen taloudellisesti. Tienasin aiemmassa työssäni niin hyvin, että minulla on edelleen runsaasti säästöjäkin.

Ongelma ei ole toimeentulo, vaan se, että olen korkeasti koulutettu työtön. Olisin työtön siellä marjametsässäkin, ei se tätä tilannetta poistaisi.

Olen lähettänyt viiden kuukauden työttömyyden aikana kymmeniä hakemuksia ja päässyt neljään haastatteluun. Aktiivisuuden puutteesta minua ei voi syyttää. Jokaista hakemaani työpaikkaa kohti on ollut 100-200 muuta hakijaa. 

Yhdestä paikasta on vielä valintatulos saapumatta, haastattelu meni erittäin lupaavasti. 

Työttömyys on sellainen kokemus, jota toivon jokaisen tässä ketjussa vastanneen päänaukojan kohdalle. Todellakin hartaasti toivon, että he joutuisivat ihan omissa nahoissaan kokemaan tämän tilanteen ja kaiken sen aiheuttaman henkisen paineen.
[/quote]
Miksi toivot pahaa toisille?

Vierailija
118/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:57"]

mä en ymmärrä miksi te työttömät aina niin suututte, jos otetaan puheeksi töihin meneminen? varsinkin nuoret ja terveet työnvieroksujat saisitte hävetä, koska aika moni mummo ja pappa käy ahkerasti marjametsässä.

[/quote]no se on enempi niinku harrastus niille mummoille ja papoille ku ei niillä ole muutakaan. Ja pitää tietää oikea paikka missä on marjoja hyvin, kun niitä kasva joka kohdassa niin hyvin. Ja ei täältä kaupungista pääse kunnolla mehtään jos ei oo omaa autoa

Vierailija
119/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet marjanpoimija, niin silloinhan sinulla on työtä. Et ole työtön. Työttömän tehtävänä on korvausta vastaan hakea kokopäivätoimisesti töitä, eikä samoilla marjametsässä. Itse asun kaupungissa. Ei ole kävelymatkan päässä marjametsiä. Autoon ei ole varaa. Polkupyörä varastettiin. En tunne sieniä ja vaikka opettelisin, en voisi hyödyntää niitä ravintona, koska trehaloosi-intoleranssi.

Vierailija
120/688 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rämpiä metsässä itikoiden syötävänä kun kaupan pakastealtaasta ne marjat saa niin helposti?