Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
141/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on nöyryyttävää, että joutuisi itse näkemään vaivaa ruokansa eteen, kyllä se on yhteiskunnan tehtävä. Eihän se minun vikani ole, että ammattia, johon olen kouluttautunut, ei nykyisellä asuinpaikkakunnallani ole. On myös epäreilua, että ansiosidonnaisen kesto on rajattu. Kyllä sen pitäisi jatkua koko sen ajan kuin on työttömänä."

Onko se sitten yksityisen metsänomistajan tehtävä rahoittaa niin marjanpoimijoiden kuin marjafirmojen liiketoimintaa. Tuotto otetaan, mutta kulut jää kokonaisuudessaan yksityisen metsänomistajan maksettavaksi esim. teiden ylläpito, tuhot metsässä jne.

Ehkä seuraavaksi kannustetaan työttömiä myymään polttopuita, ovathan metsäthän puita täynnä. Eikun puusavottaan vain, kun työttömyyskorvaukset voidaan lopettaa.

Vierailija
142/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tässä marjanpoiminnassahan tulee käymään niin, että jollain hämärällä logiikalla vatukat katsotaan ansiotuloiksi mistä seuraa tukien menetys :D

Ja jos tälläinen buumi yleistyisi työttömien keskuudessa, valtio tulisi säätäämään marjanpoimintaa rajoittavan vatukkaveron ja syynä tähän "koska miksi ei"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:57"]

Työttömille vinkiksi, että on paljon kivempaa etsiä avoimille työpaikoille sopiva koulutus kuin etsiä koulutukselle sopivaa avointa työpaikkaa.

Eli ennen opintoja kannattaa valita onko ko. alalla edes töitä tarjolla (tämä opetettiin jo peruskoulussa).

[/quote]

Et sinäkään voi tietää, mikä ala työllistää viiden vuoden kuluttua. Eihän sitä tiedä koulutusten suunnittelijatkaan. Vai mikäs se onkaan nyt IT-insinöörien ja kaivostyöntekijöiden tilanne?

Vierailija
144/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömille vinkiksi, että on paljon kivempaa etsiä avoimille työpaikoille sopiva koulutus kuin etsiä koulutukselle sopivaa avointa työpaikkaa.

Eli ennen opintoja kannattaa valita onko ko. alalla edes töitä tarjolla (tämä opetettiin jo peruskoulussa)."

Tuo vinkkisi ei vain ole koskaan toiminut, sillä mailman tilanne ja suhdanteet muuttuvat ja se mikä tänään olisi opiskelun arvoista, voi huomenna jo valmistuessaan suoraan työttömäksi.

Esim. 80-luvulla valmistui lääkäreitä, sairaanhoitajia jne. suoraan työttömäksi ja monet muuttivat ulkomaille, nyt heistä on pulaa ja työllistyminen hyvä.

Samoin kävi IT-alalla, vielä 2000-luvulla heistä oli valtavasti pulaa, nyt ovat työttömänä. Samoin poliisit, opettajat, hammaslääkärit jne. Ja juuri uutisissa kerrottiin, että esim. kaikki hammaslääkärin virat ovat täytetty, vaikka pari vuotta sitten moni virka oli avoinna useamman kerran, kun hakijoita ei ollut.

Nyt tarvittaisiin asianajaja, tuomareita, mutta miten kauan ja ovatko he muutaman vuoden päästä työttömänä. Ja monet ammatit ovat kadonneet, jotka aikaisempi vuosikymmeniä työllistyvät ihmisiä. Myös teknologia on syönyt monia ammatteja, eikä senkään kehitystä ole voinut kukaan ennustaa.

Yksityisen ihmisen on täysin mahdotonta kouluttautua alalla, jossa olisi täystyölllisyys tai edes todennäköinen, sillä suhdanteet muuttuvat ja maailman tilanne, johon yksityinen ihminen ei voi paljon vaikuttaa esim. suhdanteet, kriisit jne. eikä sitä voi myöskään ennustaa etukäteen.

Vierailija
145/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin, jos täällä jossain marjoja kasvaisi. Toinen olisi sienestäminen. Kalastusta voisin myös kokeilla, mutta en oikein tiedä missä täällä saa kalastaa. Eikös mato-ongella saa huitoa missä tahansa?

Vierailija
146/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todellisuudessa tässä marjanpoiminnassahan tulee käymään niin, että jollain hämärällä logiikalla vatukat katsotaan ansiotuloiksi mistä seuraa tukien menetys :D

Ja jos tälläinen buumi yleistyisi työttömien keskuudessa, valtio tulisi säätäämään marjanpoimintaa rajoittavan vatukkaveron ja syynä tähän "koska miksi ei""

Näin se pitäisi ollakin, jos kohdeltaisiin kaikkia verotuksessa oikeudenmukaisesti. Ja se olisi sitä demokratiaa.

Jostakin syystä, poimijan tuloja ei ole verotettu, vaikka marjafirmoja on tullut vuosien aikana kuin sieniä sateella ja tekevät hyvää bisnestä. Verottaja on ollut tässä jälkijunassa.

En ymmärrä, miten marjanpoimija ei voisi verrata esim. käsityöläisiin esim. mummoihin, jotka neulovat villasukkia myyjäisiin tai muita käsityön harrastajia tai pullojen kerääjiin jne. hehän maksavat veroa tuloistaan 30% ja yli 8.500 euron ylimenevästä alv. 24%.

Vierailija
147/688 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:34"]

Minä ainakin toivoisin edes jollain tasolla niitä IT-alan töitä, kun sitä olen opiskellutkin.

T: Melkein 6 vuotta tehnyt kaikkea muuta, kuin opiskelemiaan hommia.

[/quote]

Tuossa kuudessa vuodessa olisit voinut opiskella kunnollisen ammatin ja tienata jo 100 000 €.

Vierailija
148/688 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssö raatavia vaa harmittaa ku me fiksummat voimme jäädä aamulla sänkyyn.....

Vierailija
149/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:50"]

minä työtön ihminen poimin 350l tänä syksynä,ja olen tienannut n. 1500e

[/quote]

Kirjoitat siis futuurissa, nythän ei ole vielä syksy.  Asiayhteyteen ei sovi "tänään viimeisen ämpärillisen ", kun paras marja-aika on vielä edessäpäin.

Puolukat eivät ole vielä edes kypsyneet, ja hillanmyynnillä parhaan tilin tekevät ovat pohjoisessa parhaillaan jänkällä. Minäkin olen oikein mielelläni työtön tähän aikaan vuodesta. Harmi kun juuri tänään on aivan liian kuumaa marjastukseen. Taidankin pitää tämä  päivän lomaa.

Vierailija
150/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan että EN JAKSA ja minulla ei ole sellaista lähipiiriä joka ostaisi minulta marjoja... tosin on tässä lähellä laitos jonne voi myydä poimimansa marjat että maksavien asiakkaiden puute ei varsinaisesti olisi este marjojen keräämiseksi. Täällä on myös sellainen tutkimuslaitos joka ostaa KÄPYJÄ! voisin tienata käpyjä keräilemälläkin mutta EN JAKSA, olen jo niin masentunut että en välitä. Välillä leivon ja myyn tutuille leipomuksia kun ne ovat kuulemma todella herkullisia ja silloinkin leivon vain jos minua pyydetään, että en ole tyrkyttämässä niitä kellekään rahan toivossa... että tällainen työtön täällä :)

Vierailija
151/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:50"]

minä työtön ihminen poimin 350l tänä syksynä, tänään viimeisen ämpärillisen ja olen tienannut n. 1500e

[/quote]Kappas vaan oscar 14v käy av:lla LOL! joku on ihan selkeästi lukenut tänään iltalehden xD http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015081820197849_tb.shtml

Vierailija
152/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:50"]minä työtön ihminen poimin 350l tänä syksynä, tänään viimeisen ämpärillisen ja olen tienannut n. 1500e
[/quote]

Lehdestäkö juttusi revit?

Vierailija
153/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin jos poimin ja jos en niin mitä sekään kenellekään kuuluu. Persettä näytän ihmettelijälle. (I)

Vierailija
154/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:04"]Kertokaa ensin minne laitan lapseni poiminnan ajaksi hoitoon kun työtön kerran olen? [/quote] onko niillä lapsilla isää, joka voisi sen aikaa hoitaa? T. Ei työtön, joka on poiminut töitten jälkeen 6x12l. mustikoita omaan käyttöön

[/quote]

Sinä laitat lapsesi hoitoon niin kuin muutkin. Ei päivähoidossa ole mitään ehtoa, että pitää olla palkkatyössä, jotta saa hoitopaikan! Se subjektiivinen päivähoito-oikeus on edelleen voimassa.

Minä voin järjestää kyydin metsään ja pois, jos joku on matkan varrella. Nyt on ollut marjastuskavereina opiskelijoita ja eläkeläisiä, ja ihan yhtä hyvin voin ottaa mukaan itseni lisäksi muita työttömiä. Marjanpoimintamaisteri en ihan ole, mutta sen tapainen.

Vierailija
155/688 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:40"]Tekosyitä. Metsään kyllä pääsee kuka tahansa jos haluaa.
[/quote]
No en ihan jaksa kävellä 30km suuntaansa.

Vierailija
156/688 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:04"]Kertokaa ensin minne laitan lapseni poiminnan ajaksi hoitoon kun työtön kerran olen? [/quote] onko niillä lapsilla isää, joka voisi sen aikaa hoitaa? T. Ei työtön, joka on poiminut töitten jälkeen 6x12l. mustikoita omaan käyttöön

[/quote]

Sinä laitat lapsesi hoitoon niin kuin muutkin. Ei päivähoidossa ole mitään ehtoa, että pitää olla palkkatyössä, jotta saa hoitopaikan! Se subjektiivinen päivähoito-oikeus on edelleen voimassa.

Minä voin järjestää kyydin metsään ja pois, jos joku on matkan varrella. Nyt on ollut marjastuskavereina opiskelijoita ja eläkeläisiä, ja ihan yhtä hyvin voin ottaa mukaan itseni lisäksi muita työttömiä. Marjanpoimintamaisteri en ihan ole, mutta sen tapainen.
[/quote]

Aika paljon saa kerätä marjoja, että saa ensin maksettua 300 euron hoitomaksun. Kukahan hoitaisi lasta ilmaiseksi, että pääsisin marjaan ja saisin kaikki rahat itselleni mitä marjoista saan :D

Vierailija
157/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:29"]

Oma äitini on himopoimija. Marjastusaikana häntä ei saa metsästä pois millään edes nyt eläkeläisenä. Töissä käydessään kävi kaikki vapaa-aikansa marjassa. Kun lapset oli isoja, äiti saattoi painua metsään ja kun lapset oli pieniä niin isä oli iltaisin lasten kanssa marjastusaikana, eihän se kovin pitkä ole, kesäisin illat ovat pitkät ja valoisat. Hän nautti metsän rauhasta hektisen päivän jälkeen. Keräsi niin paljon marjoja ettei omiin kahteen pakkaseen mahtunut, antoi/myi naapurille/sukulaisille ja loput myi suoraan lähikauppaan.

Eli käveli sisään kauppaan, kysyi saisiko jutella kauppiaan kanssa ja myi kilo/litra hinnalla marjasta riippuen. Ei siinä mitään ilmoituksia työvoimatoimistoon odoteltu. Ei tarvinnut veroja maksaa, ihan lain mukaan.

Samaa myyntiä harrasti aikanaa oma pappani. Pohjan meren jokisuiston saaristossa kasvaa harvinaisia mesimarjoja. Hän nautti niiden perässä menemisestä eli souteli saaresta toiseen ja kolusi pienen saaren toisensa perään läpi. Sai hyvä rahat, koska hankalasti kerättävä ja harvinainen marja.

On siis paljon työttömän/työllisen viitseliäisyydestä kiinni saako tehtyä marjoilla rahaa. Itse en ole perinyt äitini tarmoa, kerään vain omaan käyttöön enkä yhtään enempää. Tosin olenkin vakityössäkäyvä pienten lasten äiti, joten luppoaikaa ei vielä ihan hirveästi ole.

[/quote]

Äidilläsi ilmeisesti kuitenkin oli ympärillään ne tutut metsät ja marjamaat, eikä hän lähtenyt sokkona tuntemattomiin metsiin. Aika moni työtön asuu urbaanisti, tuntematta taajaman ulkopuolella olevia marjamaita. Ne tosiaan pitää tuntea, että tietää mistä hakea niitä marjoja.

Myös omat eläkeikäiset vanhempani ovat vuosia käyneet samoilla tutuilla marjamailla ja oppineet tuntemaan lähimetsät kuin omat taskunsa. Erityisen mutkatonta se on heille, jotka itse myös omistavat ne metsät joista marjansa keräävät. Isäni ei paljoa välitä jokamiehenoikeuksista, vaan käy joka syksy huutaen ajamassa heidän metsissään vierailevia marjastajia sieltä pois.

Tuo mesimarjojen kerääminen saaristosta soutelemalla se vasta onkin hyvä vinkki työttömälle kuin työttömälle. Oma isäni rakentaa puuveneitä ja myös myy niitä. Ottakaa vinkkiä siitäkin, työttömät! Rakentakaa veneenne itse ja lähtekää soutelemaan saaristoon mesimarjojen perään. Kaikki on virtuaalimaailmassa mahdollista.

[/quote]

Ihan kerrostalossa isossa kaupungissa lapsuuteni vietin eikä siinä ikkunan takana metsää näkynyt. Siinähän niitä marjamaita oppii, kun menee metsään ja etsii tai kyselee paikallisilta missä olisi hyvät maastot. Itse olen muuttanut opiskelujen/työn perässä useaan kertaan ja uuteen kaupunkiin ja kummasti olen tieni löytänyt marjametsiin ihan sieltä kerrostalolähiöstä. Asiat voi tehdä vaikeaksi tai vielä vaikeammiksi...

Tuo pappani esimerkki oli lähinnä sen vuoksi, että niitä marjoja on myyty suoraan kauppaan jo iän kaiken. Joku kun väitti, että pitää huomioida sitten työttömyystuessa marjatulot ja pitäisi olla joku ilmoitus, jossa etsitään marjastajia. ;) Ei tarvitse. Sen kerää mitä sitten kerääkään ja mistä kerää, yleensä aina ostaja löytyy.

T. tuon ekan lainauksen kirjoittaja

Vierailija
158/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:46"]

Ei pääse julkisilla metsään ja työttömillä ei niin usein oo autoa kun työssäkäyvillä

[/quote]

Mä haluan nähdä sinut kävellen tai fillarilla roudaamassa semmosen määrän marjoja metsästä (mahdollisesti hyvinkin pitkän matkan), että siitä on oikeasti jotain taloudellista hyötyä kenellekään. 

T.työssäkäyvä korvessa asuva marjastaja

Tekosyy: ei sinne metsään saisi kukaan ajaa autolla. Ai niin, työtönhän ei jaksa edes kävellä tai ajaa pyörällä. Sorry, unohtui.

[/quote]

Vierailija
159/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähillä lahjoilla näitä yleistyksiä tehdään. Ahkerat, nokkelat superäidit joilta riittää energiaa laiskojen, perässävedettävien työttömien laiskureiden neuvomiseen elämisen taidossa. Pidetään hei se kotipesäkin puhtaana, voisi löytyä jotain nokittavaa lähempääkin?

Mut hienoa ap, sytyttelit marjasotaa tammikuussa. Saavutus sekin!

Vierailija
160/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomalaisten kannata sinne mennä hyttysten ja punkkien syötäväksi.Thaimaalaisille se on monen kuukauden Jopa vuoden palkka.Suomalainen saa täällä hintatasoon nähden vaan muutaman roposen.ja Leen lisäksi SELKÄ tulee niin nopeaksi ettei pääse töihin jos sitä tarjotaan! Johan nyt sananlaskujen sanoo että ook sää mies vai marjanpoimija!