••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••
Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.
Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?
Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?
Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.
Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?
Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.
Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!
Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!
Kommentit (688)
Käyn ihan mielellään marjassa, ei siinä mitään. Myyntiin asti niistä polkupyörän tarakalle viritetyistä ämpärillisistä ei kyllä ole viime vuosina ollut vaan olen ne hartaasti noukitut marjat syönyt ihan itse. Ehkä työttömille voisi organisoida päivittäisiä marjaretkiä marja-aikaan? Kaupungin keskustasta yhteisellä bussilla eri puolille männikköön ja paluumatkalla marjat myydään sovitulle ostajalle ja kuitataan kyydistä sovittu osuus? Voihan sitä jokainen itsekin järjestää, mutta olisihan tuo aktivointia tuokin, vaikka kyydit ja ostaja olisikin sovittu etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:29"]
Noin pitkä lista irtisanoneita firmoja, mutta marjametsässä ei näy juuri ketään. Kertoo jotain työttömien todellisista työhaluista. Siis todellisista - haastattelussahan sanotaan mitä sylki suuhun tuo.
[/quote]
Kun käyn marjametsässä siellä lähes aina näkyy joku tai ainakin selkeät poimimisen jäljet. Näin se vaan on, kun pyörällä lähtee 20 km:n säteellä suhteellisen isosta kaupungista.
Voisi marjojen sisäänostohinnat romahtaa kun 500000 työtöntä tulisi tukkuihin tarjoamaan saalistaan. Voin kuvitella sitä valitusta kun marjojen ansiopoimijat valittaisivat työttömien pilaavan heidän apajansa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:22"]Kyllä mä luulet että aika moni työtön poimii niitä marjoja mutta vain omaan (ja ehkä lähisuvun) käyttöön, ei myyntiin. Se että työkseen poimisi, vaatii jo aika paljon investointeja esim. sen auton tai jonkun joka tulee ne marjat hakemaan. [/quote] Niin kai...mä meen pyörällä.
[/quote]
Varmasti menetkin mutta et poimi mainittavia määriä joita sitten kuljetat polkupyöräsi kanssa. Lisäksi asunet aivan marjamaiden vieressä etkä ymmärrä todellisuudesta mitään.
Ja nyt teille työttömiä haukkuvat, miten se minun marjanpoimintani muuttaa minun TYÖTTÖMYYTTÄNI? Statukseni on edelleen työtön kun olen marjametsässä, eli, kerro minulle miten se muuttaa työttymyystilastoja joka teitä niin kovasti häiritsee?
Tosiasia on, että marjanpoiminnalla saadut lisäansiot ovat suurimmalle osalle niin kovan työn takana, että sitä ei kannata edes harkita, pulloka keräämällä saa paljon helpommalla ja suuremmat rahat. Keskierto marjavuonna, niitä marjoja ei ole kuin paikka paikoin kerättäväksi saakka, saatikaan sellaisena vuonna kuin oli mennyt 2014 kesä (Satakunnassa), mustikoita ei ollut kymmenesosaakaan siitä mitä keskivertovuonna.
Aloittajan kaltaiset ihmiset eivät ole koskaan edes poimineet marjan marjaa, tuskin erottavat mustikkaa, juolukkaa, puolukkaa, karhunmarjaa ym. toisistaan. Tähän vielä pieni kompa teille todella tyhmille, mistä eroat valokin, hillan, suomuuraimen ja lakan toisistaan?
Viimeksi mainittu ei ole edes niillä hyvillä marjamailla meidän kaikkien poimittavissa, se pohjoisen kulta on suojeltu paikallisten asukkaiden poimittavaksi ja niitä jää sen vuoksi valtavat määrät hyödyntämättä, juuri siellä missä sitä haluttua marjaa olisi ja jolla on edes jonkinlainen mahdollisuuss saada lisäansiota, niin eipäs sitä saakkaan poimia kuin kitukasvuset lappalaiset.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:36"]
ULI ULI MASENTAA. ULI ULI SITÄ ULI ULI TÄTÄ. Vittu Suomen valtion pitäisi kustantaa näille paskahousuille ilmainen syanidi-piikki niin loppuisi tämä saatanan vätystely. Sitä se kannabiksen poltto teettää.
[/quote]
Sulta jäi se syanidipiikki aamulla ottamatta, huolehdithan asian kuntoon mahdollisimman pian, niin saadaan pidettyä keskustelut asiallisina.
Ja tosi on että tuossa kerran sain 100 euron päivätienestin mustikoilla.
Löytyi ostaja joka maksoi 6 euroa litra.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:38"]
Käyn ihan mielellään marjassa, ei siinä mitään. Myyntiin asti niistä polkupyörän tarakalle viritetyistä ämpärillisistä ei kyllä ole viime vuosina ollut vaan olen ne hartaasti noukitut marjat syönyt ihan itse. Ehkä työttömille voisi organisoida päivittäisiä marjaretkiä marja-aikaan? Kaupungin keskustasta yhteisellä bussilla eri puolille männikköön ja paluumatkalla marjat myydään sovitulle ostajalle ja kuitataan kyydistä sovittu osuus? Voihan sitä jokainen itsekin järjestää, mutta olisihan tuo aktivointia tuokin, vaikka kyydit ja ostaja olisikin sovittu etukäteen.
[/quote]
Samassa kyydissähän vois lähteä paikallisia mummoja ja pappojakin... saisivat seuraa päiväänsä ja voisivat näyttää hyviä marjapaikkoja.
Marjat loppuisivat alkuunsa, jos jokainen työtön ajattelisi siyä tehdä niin paljon kuin ehtii. Työtyömistä 5 pros saisi tienistit. Muut samoilisi tyhjissä metsissä.
Oikeasti, jos kaikki menisivät, niin kukaan ei saisi juuri mitään.
Teen 10 tuntista työpäivää, ja käyn silti marjametsässä. Lähden sinne töiden jälkeen, miehen autolla ja mies jää katsomaan lapsia. Viikonloppuna voi mennä heti aamusta. Pari kertaa olen myynyt marjoja, ihan hyvin niistä saa kun tulo on verotonta eikä siitä mene mitään maksuja. Keräämisen voi ottaa kuntoiluna ja omana aikana. Metsässä on aina ihan oma fiilis. Välineet tässä urheilussa on edullisia. Itse kerään mustikat käsin, ostajat on olleet valmiita maksamana vähän enemmän kun marjat on ehjempiä.
Mukava tapa tienata vähän ekstraa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:22"]Kyllä mä luulet että aika moni työtön poimii niitä marjoja mutta vain omaan (ja ehkä lähisuvun) käyttöön, ei myyntiin. Se että työkseen poimisi, vaatii jo aika paljon investointeja esim. sen auton tai jonkun joka tulee ne marjat hakemaan. [/quote] Niin kai...mä meen pyörällä.
[/quote]
Varmasti menetkin mutta et poimi mainittavia määriä joita sitten kuljetat polkupyöräsi kanssa. Lisäksi asunet aivan marjamaiden vieressä etkä ymmärrä todellisuudesta mitään.
Ja nyt teille työttömiä haukkuvat, miten se minun marjanpoimintani muuttaa minun TYÖTTÖMYYTTÄNI? Statukseni on edelleen työtön kun olen marjametsässä, eli, kerro minulle miten se muuttaa työttymyystilastoja joka teitä niin kovasti häiritsee?
Tosiasia on, että marjanpoiminnalla saadut lisäansiot ovat suurimmalle osalle niin kovan työn takana, että sitä ei kannata edes harkita, pulloka keräämällä saa paljon helpommalla ja suuremmat rahat. Keskierto marjavuonna, niitä marjoja ei ole kuin paikka paikoin kerättäväksi saakka, saatikaan sellaisena vuonna kuin oli mennyt 2014 kesä (Satakunnassa), mustikoita ei ollut kymmenesosaakaan siitä mitä keskivertovuonna.
Aloittajan kaltaiset ihmiset eivät ole koskaan edes poimineet marjan marjaa, tuskin erottavat mustikkaa, juolukkaa, puolukkaa, karhunmarjaa ym. toisistaan. Tähän vielä pieni kompa teille todella tyhmille, mistä eroat valokin, hillan, suomuuraimen ja lakan toisistaan?
Viimeksi mainittu ei ole edes niillä hyvillä marjamailla meidän kaikkien poimittavissa, se pohjoisen kulta on suojeltu paikallisten asukkaiden poimittavaksi ja niitä jää sen vuoksi valtavat määrät hyödyntämättä, juuri siellä missä sitä haluttua marjaa olisi ja jolla on edes jonkinlainen mahdollisuuss saada lisäansiota, niin eipäs sitä saakkaan poimia kuin kitukasvuset lappalaiset.
[/quote]
No mä poimin mainittavia määriä. Yhtenä syksynä 85 litraa. Joskus oon päässy autolla metsätielle.
Huh..toiset maksaa kuntoilusta ja jostain stepistä.
Mulle tulee rahaa kun marjastan ja kuntoilua tulee sekä virkistystä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:38"]Marjat loppuisivat alkuunsa, jos jokainen työtön ajattelisi siyä tehdä niin paljon kuin ehtii. Työtyömistä 5 pros saisi tienistit. Muut samoilisi tyhjissä metsissä.
Oikeasti, jos kaikki menisivät, niin kukaan ei saisi juuri mitään.
[/quote]
Kyllä sitä metsää riittää! Eivätkä kaikki ehdi tai voi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:36"]
ULI ULI MASENTAA. ULI ULI SITÄ ULI ULI TÄTÄ. Vittu Suomen valtion pitäisi kustantaa näille paskahousuille ilmainen syanidi-piikki niin loppuisi tämä saatanan vätystely. Sitä se kannabiksen poltto teettää.
[/quote]
Sulta jäi se syanidipiikki aamulla ottamatta, huolehdithan asian kuntoon mahdollisimman pian, niin saadaan pidettyä keskustelut asiallisina.
[/quote]
Mene töihin.
Minulla ei ole ongelmia sen suhteen, että en tulisi toimeen taloudellisesti. Tienasin aiemmassa työssäni niin hyvin, että minulla on edelleen runsaasti säästöjäkin.
Ongelma ei ole toimeentulo, vaan se, että olen korkeasti koulutettu työtön. Olisin työtön siellä marjametsässäkin, ei se tätä tilannetta poistaisi.
Olen lähettänyt viiden kuukauden työttömyyden aikana kymmeniä hakemuksia ja päässyt neljään haastatteluun. Aktiivisuuden puutteesta minua ei voi syyttää. Jokaista hakemaani työpaikkaa kohti on ollut 100-200 muuta hakijaa.
Yhdestä paikasta on vielä valintatulos saapumatta, haastattelu meni erittäin lupaavasti.
Työttömyys on sellainen kokemus, jota toivon jokaisen tässä ketjussa vastanneen päänaukojan kohdalle. Todellakin hartaasti toivon, että he joutuisivat ihan omissa nahoissaan kokemaan tämän tilanteen ja kaiken sen aiheuttaman henkisen paineen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:38"]
[/quote]
Samassa kyydissähän vois lähteä paikallisia mummoja ja pappojakin... saisivat seuraa päiväänsä ja voisivat näyttää hyviä marjapaikkoja.
[/quote]
Taidan olla menossa mummokyydilläni yksin. :) Ehkä pitää lähteä etsimään mummomarjakaveria tässä ennen kesää.
Ihan vaan tiedoksi, että moni menee. Kyllä minäkin poimin, mutta ensisijaisesti itselle. Sen jälkeen sukulaisille. Ei mulla riittänyt aikaa välittäjille. Myös naapurin työtön nuorimies poimii joka kesä marjoja ja sieniä sen minkä ehtii, eikä ehdi aina kaikkia tilauksia täyttää. Miksi te tollot luulette, ettei kukaan työtön marjasta? Sitä paitsi, mitä järkeä on siinä, että poimii marjoja muille ja sitten ostaa hedelmiä niillä rahoilla? Esim. puolison siskolla menee kaikki itsellään, kun on iso perhe ja mies syö valtavat määrät marjoja, niin että pakastin on jo tähän aikaan vuodesta tyhjä, vaikka kyykkii metsässä 10 tuntia päivässä. Todella tekee niin, ei tartte edes konditionaalia käyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:00"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:50"] Siis ymmärsinkö oikein että ap kannustaa nyt työttömiä harmaaseen talouteen?
Että pitäisi pimeänä käydä poimimassa ja vaarantaa jopa katto päänsä päältä?
Ja kaikenlisäksi, mistä sitten tiedät ettei työttömät poimi kun kerta pimeenä tekisivät omankin ehdotuksesi mukaan? [/quote] Ei marjanpoiminta ole harmaata taloutta. Myös marjanmyynti on verotonta tuloa, kun myy itsepoimimiaan luonnonmarjoja! Samoin on mm. käpyjen keruu ja myynti, mutta sitä ei voi tehdä jokamiehenoikeudella missä tahansa niin kuin marjojen ja sienten poimintaa. Täällä ilmoittautuu työtön, joka menee marjametsään taas ensi kesänä, jos vaan terveys kestää. Ja jos ei, niin silloin en olekaan työtön vaan sairas. Samalla kutsun jonkun muun marjastuksesta kiinnostuneen marjakaveriksi. On nimittäin paljon viihtyisämpää olla marjassa porukassa kuin ihan yksin. Ja kyllä, metsään saa ajaa autolla. Teitä pitkin tietenkin. Saa tulla täysin suunnistustaidoton, autoton, köyhä tai muuten vaan marjastustaidoton, kunhan intoa on. Lähtisimme metsään samaan aikaan kuin ohikulkevat thaimaalaiset, ja iltahämärissä palaisimme. Tarjoan myös ilmaisen majoituksen ja ruuan keskellä parhaita marjamaita. Ilmoita itsestäsi ajoissa. Kiva kun joku aloitti tästä aiheesta jo tammikuussa, ehdimme hyvin sopia käytännön järjestelyt ennen hillasadon kypsymistä. Se on meillä päin tuottoisin marja, jos niitä sattuu tulemaan. [/quote] Hei, missä päin liikut metsällä?
[/quote]
Itse tulkitsin tuon lähinnä "seuranhakuilmoitukseksi", oletteko menossa marjaan vai "marjaan"? :-D
No mä poimin mainittavia määriä. Yhtenä syksynä 85 litraa. Joskus oon päässy autolla metsätielle.
Voi voi, 85 litraa syksyn aikana ei ole mainittava määrä muussa tapauksessa kuin kotitarpeisiin. Tuollaisen olemattoman määrän kantaa syksyn aikana vaikka taskuissaan, mutta jos puhutaan määristä joita kaupallisessa mielessä kannattaa poimia tarvitaan paljon enemmän marjoja ja niitä ei kuljeteta polkupyörällä.
Sinä poimit syksyn aikana 85 litraa, minä taas pyrin samaan päivässä joka ei ole edes mahdoton hyvällä marjapaikalla ja hyvänä marjavuotena, huomaatko mitään eroa niissä määrissä? Ilman autoa niitä ei sieltä metsästä pois tuoda ja monella työttömällä ei ole mahdollisuutta autoon ja vaikka olisi auto käytettävissä, ei ole taloudellisesti kannattavaa lähteä kymmenien kilometrien päähän olemattoman saaliin perässä.
Odottelen yhä teiltä viisailta vastausta aiemmin esittämääni kysymykseen vastausta, miten se marjanpoiminta muuttaa teitä häiritsevää työttömän nimikettäni?
70
Eihän marjanpoiminta työttömyyttä muutakaan. Itse ainakin mietin vain, että organisoidut kuljetukset ja myynti helpottaisivat lisäansioiden tekemistä kaupungissa asuville työttömille.
Ajatella, mä käyn töissä ja käyn silti sienimetsällä poimimassa sieniä myyntiin. Viime vuonna keräsin sieniä 5400 euron edestä. (Sen verran kauan olen sienestänyt, että minulla on suoritettuna opintojakin sienistä. Joten jatkomyynti on helpompaa, kun on näyttää pätevyytensä vaikka sitä ei nykyään enää vaadita.)