miksi en laihdu ?
Vuoden alussa aloitin uudet elämäntavat. Jätin karkit ja joka iltaiset herkut pois ja siirryin karkkipäivään kerran viikossa. Olen lopettanut aterioiden välillä napostelun kokonaan ja jättänyt aterioistani pastan ja perunan kokonaan pois. Ateriat koostuvat siis kanasta/lihasta ja erilaisista salaateista ja kasviksista. Olen myös alkanut kävellä useana päivänä viikossa tunnin lenkkejä.Luulisi että tähän mennessä olisi tapahtunut jo jotain muutosta alaspäin. Mitat 168/78
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:21"]
Siis mitä helkuttia, mikä ihme tää nykyinen trendi on et syömällä liian vähän ei laihdu? :D Faktahan se on, että syömällä vähemmän kun kuluttaa laihtuu. Keho tarvitsee energiaa ja mikäli ei sitä ruuasta tule, ottaa kroppa sen rasvasta/lihaksesta. Laihtuminen ei ole mikään nopea prosessi, joten ei voi olettaakaan heti kilojen mystisesti katoavan ja läskien sulavan. Fakta on kuitenkin se, että kun jaksaa tarpeeksi kärsivällisesti niin tuloksiakin syntyy. Siihen en ota kantaa, että mikä se paras tapa laihduttaa on. Onko se välttämättä se pelkän proteiinin lappaminen vai rasvan juominen suoraan pullosta ja hiilihydraattien karttaminen. Mut sen sanon, että herkut esim. nuo irttarit ei kuulu laihduttajalle..
[/quote]
No itse olin taannoin juurikin siinä tilanteessa, että en syönyt viikolla kuin 800-1000 kaloria, viikonloppuna sitten herkkupäivänä söin kaikkea hyvää ja viinit päälle. Kroppa oli aivan jumissa ja piti kiinni kaikesta rasvasta. Tähän tepsi ruokavalion siistiminen, syön 4-5 kertaa päivässä ja tietysti liikun. Syön nykyään n.2000kaloria päivässä ja läskit ovat pysyneet poissa kun kropan moottori eli aineenvaihdunta pysyy tasaisesti käynnissä
[/quote]
siis 800-1000 kaloria/pvä viikolla :)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:21"]Oletko laskenut kalorit? Jos et niin laske kaikki (siis ihan kaikki) esim. viikonajan. Näin paljastuu usein ns. "piilokaloreita" ja todellisuudessa syötkin reilusti päälle 2000 kcal/vrk.
[/quote]
Olen laskenut. Punnitsen kaiken paitsi töissä ruokalassa syödessäni 2 kertaa viikossa en voi täysin tietää mitä ruoka sisältää. Mutta syön pieniä annoksia sielläkin ja enimmäkseen salaattia. Ap
Minä en ymmärrä näitä, jotka sanoo, että syöt liian vähän. 400g kanaa päivässä ja siihen päälle ties mitä. Minä en varmaan ikinä syö noin paljon määrällisesti. Tai no silloin kuin söin, niin lihoinkin melkein 10 kg parissa vuodessa. En nyt siis sano, että söisit liikaa, muttei tuo miltään kituuttamiseltakaan minusta kuulosta. Sinuna söisin mieluummin karkkia vaikka pari kertaa viikossa 100g kuin kerralla 300g. Eihän ne karkit edes maistu enää miltään, kun niitä on vetänyt puoli pussia.
Niin ja jos haluaa vilkastuttaa aineenvaihduntaa, niin kannattaa välttää istumista mahdollisimman paljon. Tietty ei voi mitään, jos on istumatyössä, mutta kannattaa ainakin jaloitella tunnin välein edes vähäsen. Aineenvaihdunta hidastuu todella paljon, jos istuu tuntikausia putkeen.
Hei, Itse kamppailen aivan saman asian kanssa (jo kaksi kuukautta mennyt). Paino ja vyötärön ympärys siis pysynyt samassa...vain +/+ 500g heittoa. Olen myös aivan ihmeissäni mistä tämä johtuu. Olisi kiva saada kuulla miten ap:llä nykyisin menee, eli onko tämä vain jokin vaihe...
Lisään vielä että syön päivässä noin 1300-1500kcal. Karkki päivinä tulee enemmän kaloreita. Ap
No hei, tässä on mennyt vasta kaksi viikkoa?
Kuvailemallasi ruokailutyylillä ei ole ihme, ettet ole laihtunut... Luitko edes tekstiäni? Laihtuminen on hidas prosessi, ei niin että dietataan arkena ja vedetään överit viikonloppuna. Ja taisin myös todeta, että herkut ei kuulu laihikselle.
Kyllähän se pitäisi olla ihan loogista: kilot harvemmin tulee yhtäkkiä ja yhtä harvoin ne mihinkään yhtäkkiä katoaa
Niin totta. Vasta vähän aikaa kulunut. Tavoite on kesään mennessä saada 10kg pois. Kaikki vaan sanovat että alussa lähtisi jopa kilo viikossa. Ap
Saat liian vähän kaloreita. Syö ruoka normaalirasvaisena.
Ota mittanauha käyttöön myös. Itselläni lähti ensin 10cm vyötäröltä ja sitten vasta paino putosi. Muista kuitenkin, että maltti on valttia. Ei ne kilot hetkessä ole tullut vyötäröllesi eikä sieltä 2 viikossa lähde poiskaan
Voisko karkkipäivien kalorit mahdollisesti ns. nollata arkipäivien kalorivajeen? Myös liikunnan aloittaminen kerää nestettä ja nostaa painoa aluksi, jonka jälkeen se lähtee tippumaan. Tsemppiä :)
Onhan se mahdollista että karkkipäivä sitten nollaa kaiken. Se kävi itselläkin mielessä. Pitää kokeilla niin että karkkia vain kahden viikon välein tai kerran kuussa. Paras olisi päästä kokonaan eroon mutta siihen en usko tässä vaiheessa pystyväni. Ap
Juotko tarpeeksi vettä? Vähintään 2l.
Juo aamulla ensin pari lasia tyhjään vatsaan.
Aineenvaihdunta hidastunut? Auttaisiko aamuaerobinen käynnistämään?
Usein se alun rajuhko painonpudotus on nesteen poistumista.
Vettä juon kyllä liian vähän. Varmaan parhaina päivinä max 2l tulee juotua mutta usein paljon vähemmän. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:57"]
Saat liian vähän kaloreita. Syö ruoka normaalirasvaisena.
[/quote]
MIttanauhaa suosittelen minäkin. Vaikka paino ei putoaisikaan niin senttejä todennäköisesti lähtee ja se kannustaa jatkamaan. Tarkista myös ettei syö liian vähän. Tsemppiä!
Tuntuu oudolta että saisin kaloreita liian vähän. Harvemmin kuitenkaan pääsee nälkä kovin kovaksi aterioiden välillä. Olen jopa miettinyt että mitä jos saan liikaa kaloreita. Pyrin kyllä aina arvioimaan yläkanttiin. Kotona syödyt ruuat punnitsen ja tiedän kalorien tarkkuudella mutta käyn työpaikkaruokalassa kerran-kaksi kertaa viikossa ja sillloin on vaikeampi tietää tarkat kalorit. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:21"]
Siis mitä helkuttia, mikä ihme tää nykyinen trendi on et syömällä liian vähän ei laihdu? :D Faktahan se on, että syömällä vähemmän kun kuluttaa laihtuu. Keho tarvitsee energiaa ja mikäli ei sitä ruuasta tule, ottaa kroppa sen rasvasta/lihaksesta. Laihtuminen ei ole mikään nopea prosessi, joten ei voi olettaakaan heti kilojen mystisesti katoavan ja läskien sulavan. Fakta on kuitenkin se, että kun jaksaa tarpeeksi kärsivällisesti niin tuloksiakin syntyy. Siihen en ota kantaa, että mikä se paras tapa laihduttaa on. Onko se välttämättä se pelkän proteiinin lappaminen vai rasvan juominen suoraan pullosta ja hiilihydraattien karttaminen. Mut sen sanon, että herkut esim. nuo irttarit ei kuulu laihduttajalle..
[/quote]
No itse olin taannoin juurikin siinä tilanteessa, että en syönyt viikolla kuin 800-1000 kaloria, viikonloppuna sitten herkkupäivänä söin kaikkea hyvää ja viinit päälle. Kroppa oli aivan jumissa ja piti kiinni kaikesta rasvasta. Tähän tepsi ruokavalion siistiminen, syön 4-5 kertaa päivässä ja tietysti liikun. Syön nykyään n.2000kaloria päivässä ja läskit ovat pysyneet poissa kun kropan moottori eli aineenvaihdunta pysyy tasaisesti käynnissä