Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinussa ulkomaalaista verta?

Vierailija
17.01.2015 |

Minussa on! Isoisovanhempani oli norjalainen. Sain tämän tietooni jokunen aika sitten ja tuntuu aika siistiltä. Tajusin että mielestäni suomalaiselle aika epätyypilliset piirteet ulkonäössäni periytyvät tuolta norjalaiselta esivanhemmalta ja samoja piirteitä näkyy muissakin tuon haaran sukulaisissani.

Onko sinussa tietääksesi osin jotain muunmaalaista perimää kuin suomalaista? Näkyykö se sinussa tai esimerkiksi tavoissasi jotenkin?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:55"]

Eo minussa tietääkseni mutta lapsessani on, ei tule Sallan tautia, ei Kuusamon tautia, ei viitasaaren ja ItäSuomen jne. 

[/quote]

Tuleeko jotain ehkä vielä pahempaa?

Vierailija
62/114 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukuni haaroista saapui Latviasta 1600-luvulla. Että ei juurikaan ja sekin vähä Baltiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi kuubalainen, puoliksi Aito Suomi Mamma :)

Vierailija
64/114 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50% venäläinen.

Vierailija
65/114 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni ruotsalainen. Isäni oli puoliksi suomalainen ja ruotsalainen. Äitini oli venäläinen joten minusta tuli suurimmaksi osaksi (50%) venäläistä. 1/4 osa (25%)  Ruotsalaista ja samanverran (25%) suomalaista verta.

Vierailija
66/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatokan karjalasta isovanhemmat, muusta isän puolen suvusta ei tarkkaa tietoa. Muuten suomalainen.

Vierailija
67/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todellinen rotujen ja kansojen sekametelisoppa. Löytyy melkeinpä joka mantereelta jotakin. Edustettuina geeneissäni ainakin Saksa, Venäjä, Etelä-Amerikka, Kiina, Indonesia ja Amerikka. Ja ihan lähihistoriasta. Joo, olen vissiin melko erikoisen näköinen ilmestys. :D

Vierailija
68/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisara valloniverta Kauttuan ruukin vasarasepiltä 1700-luvulta

Vierailija
69/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:13"]

Äidin puolen sukuni on asunut samassa pohjalaiskylässä 1500-luvulta lähtien eikä isänkään puolella ulkomaalaisia sukujuuria ole. Kuitenkin minulle on esimerkiksi töissä (iso työpaikka) tultu puhumaan englantia kun en näytä niin suomalaiselta, vaan minulla on luonnostaan mustat hiukset ja "eksoottisemmat" piirteet muutenkin vaikka ihan 100 % suomalainen olen.

[/quote]

Eteläpohjalaisissa on mustahiuksisia. Tätä asiaa on tutkittukin, mutta en tiedä, onko saatu selville mistä tummuus johtuu.

Vierailija
70/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:13"]Minussa on! Isoisovanhempani oli norjalainen. Sain tämän tietooni jokunen aika sitten ja tuntuu aika siistiltä. Tajusin että mielestäni suomalaiselle aika epätyypilliset piirteet ulkonäössäni periytyvät tuolta norjalaiselta esivanhemmalta ja samoja piirteitä näkyy muissakin tuon haaran sukulaisissani.

Onko sinussa tietääksesi osin jotain muunmaalaista perimää kuin suomalaista? Näkyykö se sinussa tai esimerkiksi tavoissasi jotenkin?
[/quote]

Isäni on Pellosta. Joten hyvin on todennäköistä, että minussa vaikuttaa ruotsalaisten naisten kauneisgeeni. :)

Vierailija
71/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25% venäläinen. Enpä usko että näkyy. En ole pitkäjalkaista sorttia:)

Vierailija
72/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:25"] Isänäiti on britti ja isänisä on irlantilainen. Oon pisamanenä punapää. Saattaapi olla sitä perintöä se sitte... [/quote] Irlantilaiset on pääsääntöisesti tummahiuksisia ja tummapiirteisiä, iholtaan kalvakoita. Skotit on niitä pisamaisia. [/quote] Britti = skotlantilainen.

[/quote]

Ei, vaan skotlantilainen on britti. Brittejä ovat myös englantilaiset ja walesilaiset ja monet muut.

Vierailija
73/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa meissä. Ja erittäin monissa se ei ole monekaan sukupolven päässä. Tämä ei tosiaankaan ole mikään ahrvinainen ominaisuus.

Tavoissa se ei näy yhtään mitenkään, mikäli kyse on vain geeneistä. Ulkonäössä voi tietysti näkyä, jos juuret ovat kauempaa.  

Vierailija
74/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pisaraakaan.

Vierailija
75/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:28"]

Koetteko olevanne mamuja?
Suomessahan luokitellaa mamuksi jos vaikka on syntynyt Suomessa toinen vanhempi on ulkomaalainen. 

[/quote]

Ihanko totta? Että ihminen on maahanmuuttaja, jos toinen vanhempi on suomalainen, lapsi on syntynyt Suomessa ja Suomen kansalainen? Tuolla logiikalla mieheni on maahanmuuttaja. Hänen äitinsä on suomalainen, isä muualta mutta hän ei ole koskaan Suomessa asunutkaaan. Ovat nähneet viimeksi, kun mieheni oli vauva. Mies on aina asunut Suomessa, on tietenkin Suomen kansalainen ja suomi on hänen äidinkielensä. Olisi aika absurdia ajatella häntä maahanmuuttajana. 

Vierailija
76/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:09"]

Äidin puolen sukuni on asunut samassa pohjalaiskylässä 1500-luvulta lähtien eikä isänkään puolella ulkomaalaisia sukujuuria ole. Kuitenkin minulle on esimerkiksi töissä (iso työpaikka) tultu puhumaan englantia kun en näytä niin suomalaiselta, vaan minulla on luonnostaan mustat hiukset ja "eksoottisemmat" piirteet muutenkin vaikka ihan 100 % suomalainen olen.

[/quote]

Eteläpohjalaisissa on mustahiuksisia. Tätä asiaa on tutkittukin, mutta en tiedä, onko saatu selville mistä tummuus johtuu.

[/quote]

Minun suvussani on sama juttu. Olemme EP:n alueelta ja suvussani on useita mustahiuksisia ja monella on todella tummat silmät. Yhtä tummat kuin esim. intialaisilla, mutta kylmemmän sävyiset ruskeat. Eräällä miltein mustat. Tosin blondejakin löytyy ja sinisilmäisiä samoista sisarussarjoistakin. Osa myös ruskettuu todella hyvin.

Suvussamme ei ole ollut mustalaisia tai ulkomaalaisia. Ainakin 1600-luvulle asti on mahdollista jäljittää sukumme historian ja heidän joukossaan ei tietojen mukaan ole ainottakaan mustalaista/romania tai muuhun vähemmistöön kuuluvaa.

T: tummasilmäinen ja hiuksinen etelä-pohjalainen, jolta on myöskin joskus kyselty mahdollisesta ulkomaalaistaustasta värityksen vuoksi

Vierailija
77/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin isoisä on huhujen mukaan ollut venäläinen kenraali. Minä oletan, että kyseessä on ollut kiertelevä kauppias eli laukkuryssä. Kaukainen sukulainen, joten en näytä venäläiseltä.

Minua on luultu useita kertoja ulkonäköni ja käytökseni perusteella ranskalaiseksi tai italialaiseksi. Tummanvaaleat hiukset ja vihreät silmät.

Vierailija
78/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on puoliksi angolalainen ja puoliksi portugalilainen, olen siis 1/4 kumpaakin. Äiti on suomalainen, tosin tummapiirteinen.

Vierailija
79/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

Minun suvussani on sama juttu. Olemme EP:n alueelta ja suvussani on useita mustahiuksisia ja monella on todella tummat silmät. Yhtä tummat kuin esim. intialaisilla, mutta kylmemmän sävyiset ruskeat. Eräällä miltein mustat. Tosin blondejakin löytyy ja sinisilmäisiä samoista sisarussarjoistakin. Osa myös ruskettuu todella hyvin.

Suvussamme ei ole ollut mustalaisia tai ulkomaalaisia. Ainakin 1600-luvulle asti on mahdollista jäljittää sukumme historian ja heidän joukossaan ei tietojen mukaan ole ainottakaan mustalaista/romania tai muuhun vähemmistöön kuuluvaa.

T: tummasilmäinen ja hiuksinen etelä-pohjalainen, jolta on myöskin joskus kyselty mahdollisesta ulkomaalaistaustasta värityksen vuoksi

[/quote]No eihän ne biologiset isät aina ole samoja kuin ne isät, jotka on virallisesti merkitty sukukirjoihin...

Vierailija
80/114 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:49"]

Verenperintöä on noin pisaran verran ruotsista tuleelta esi-isoisältä, muuten olen juuriltani suomalainen. Iroonista koko hommassa on se, etten osaa ruotsia juuri ollenkaan, vaikka sukunimi on edelleen ruotsalaista perua.

[/quote]

Suomessa on paljon sukuja, joilla on ruotsinkielinen nimi, mutta kukaan suvun jäsen ei koskaan ole ollut ruotsinkielinen. Joskus 1800-luvulla, kun sukunimet yleistyivät rahvaankin keskuudessa, kaupunkilaiset valitsivat itselleen mahdollisimman hienon nimen. Hienoutta edusti silloin ruotsin kieli. Syntyivät limperit ja röönruusit, jotka tuskin itsekään osasivat nimeään oikein ääntää.

[/quote]

Heh, luepa joskus kirkonkirjoja vaikkapa 1700-luvulta. Silloin kaikkien suomalaisten nimi oli kirjoitettu ruotsalaisittain. Sukunimeä ei kaikilla ollut, lännessä vähemmän kuin idässä. 1800-luvun lopulla nousi suomalaisuuden aate, ruotsalaisuus poistui nimestä, ei oltu enää Matts Gustafinsoneja, vaan Matti Kustaanpoikia. Sukunimekseen saattoi saada ruotsalaisen nimen, monesti sen keksi pappi. Näitä nimiä sitten muutettiin urakalla suomalaisiksi.

[/quote]

Suomalaisilla on aina ollut sukunimiä, myös lännessä, jossa nimi oli usein tilan nimi. Mutta ruotsinkieliset papit ja virkamiehet jättivät rahvaan sukunimet useimmiten ylös merkitsemättä.

[/quote]

Ei ollut koko väestöllä. Tilattomilla ei ollut tiloja jonka mukana heitä olisi nimetty. Perehdy historiaan. Eva Lisa Eriksdotter ja sen kaltaiset oli hyvin yleisiä nimiä, siinä patronyymi näytteli sukunimeä.