Miksi häälahjaksi ei saisi toivoa rahaa?
Itse en ainakaan tahtoisi saada mitään turhaa ja oman maun vastaista krääsää.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:52"]
Koska lahjan toivominen ylipäätään on tyylitöntä. Kunlahjatoivetta kysytään, siihen voi mielestäni vastata rehellisesti, kunhan toiveet ovat kohtuullisia.
Mutta juhla on vieraalle ilmainen, lahja tuodaan, koska halutaan ilahduttaa saajaa, ei maksuksi tilaisuudesta, jonka tyyliin ei voi vaikuttaa. Älä järjestä sellaista juhlaa, jota et raaski vieraillesi kustantaa.
[/quote]
*allekirjoittaa*
hyvin totta, varsinkin jos häiden tarjonta on minimaalinen
"Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja luulevat, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja häihin voidaan vain tulla sisään ja syöttää iso pentulauma ilmaiseksi ja itse mässyttää suu rasvaisena ruokaa ja kännätä ilmaisella boolilla."
Ei, vaan ennen ja monessa muussa maassa vieraanvaraisuus itsestään selvää ja sitä arvostetaan korkealle, toisin kuin jopa itseään varakkaaksi pitävät henkilöt pitävät Suomessa nyytikestejä tai maksattavaat ruuat häävieraillaan, jota muualla pidettäisiin junttimaisena ja ala-arvoisen.
Raha antaminen toiselle on taloudellista tukea, koska hänen omat rahansa ja varallisuutensa eivät sallisi kaikkia hankintoja, mitä mieli tekisi.
Lahja on ystävyyden osoitus, eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan siihen sisältyy tunnearvo antajan ja saajan välisestä rakkaudesta ja ystävyydestä. Lahjalla ja vieraanvaraisuudella halutaan jakaa se ilo ja yhteenkuuluvuuden tunne, mitä rakastavaisten ja ystävien välillä muodostuu.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:11"]
Kutsuille kuuluu viedä lahja ja häihin se on se mitä vieraaseen on mennyt (ruoka/juoma/ohjelma) +n20 päälle, tietysti varallisuudesta riippuen. Eli vaatimattomimmissa häissä lienee n50-60e per aikuinen, keskivertohäissä lienee siinä 80e-100e luokkaa ja hienoimissa jossa sitten kunnolla satsattu voi summa olla jo melkoinen.
Mikä siinä on niin vaikeaa ilahduttaa toista? Jos ei halua viedä sellaista lahjaa josta tietää juhlijan ilostuvan niin onko sinne juhliin sitten pakko mennä? Itse ainakin nyt aikuisena olen pyrkinyt viemään juuri sellaista joka varmasti ilahduttaa (nuorena en ehkä aina ihan osannut mutta nyt mietin tarkemmin). Silloin on hyvä mieli sekä minulla rettä "juhlakalulla" kun lahja on sopiva.
[/quote]
Oletukset mielettömistä lahjarahasummista, joita antajalla ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa? 100€ / aikuinen "keskivertohäissä", niinpä niin, valitettavasti joudun toteamaan että eipä tule tapahtumaan. Jos mikään muu ei saajaa ilahduta niin outo tapaus on.
En mitenkään päin ymmärrä näitä jotka jättäytyvät pois toisten tärkeimmistä juhlista siksi ettei heiltä liikene itse määrittelemiään jättisummia lahjaksi. On siinäkin syy pahoittaa juhlien järjestäjän mieli. Toivon todella että nämä ovat muutenkin niitä "pakosta" kutsuttuja, mutta eivät vilpittömästi toivottuja, vieraita.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:52"]
Kyllä nykyään on kirjoittamaton sääntö häävieraalle, huomioiva häävieras kattaa kulunsa. Se on noin 20-50 €/hlö, kutsusta voi päätellä tarjoiluhinnan. Ihan turha väittää muuta. Häiden jälkeen hääpari tsekkaa kuitenkin miten kukakin on muistanut ja itarat erottuu, kyllä heistä juttu kulkee. Ja jos heistä ei juoruta niin hääpari on keskenään ihmetellyt. Minä jätin heti vastaavat hengailijat vähemmälle huomiolle ja eivät enää ole juhlissa tai illanvietoissa mukana.
[/quote] Juuri näin. Olikos se nyt Kaarina Suonoperä 8se etiketti nainen) kun sanoin, että nimenomaan häissä vieraan kuuluisi antaa lahjan joka kattaa vieraan osuuden häistä (tarjoilun, musiikin, muun ohjelman...) ja muutama kymppi viellä päälle lahjaksi. Monesti tämä on varmaabn siis halvimmissakin juhlissa n 50e aikuinen ja n25e lapsi. Oman tyttäreni häissä summa tosin olisi ollut jo lähemmäs 200e aikuinen, mutta eipä kukaan toki olettanut niin paljoa. Itse olen jättänyt menemättä häihin kun ei ole ollut varaa sekä kunnon lahjaan, vaatteisiin ja matkaan...lähetin sitten sen lahjan.
Täytyy myös huomioida että nykyään mennään naimisiin monesti aika vanhoina, monet eläneet pitkään avoliitossa jne. Kaapeissa on kyllä jo kaikki kipot, pussilakanat, pyyhkeet jne. Joku voi tietty toivoa kunnon pesukonetta, ast pesukonetta, pyykkitornia, mutta ne on sen verran kalliita ettei niitä viitsi lahjalistaan laittaa joten ihann järkevää on laittaa se TILINUMERO!
[/quote]
Älä järjestä häitä jos sinulla ei ole niitä varaa järjestää ilman lahjoja
[/quote] Enhän MINÄ niitä järjestänytkään enkä maksanut, nyt luit kyllä tekstini todella huonosti. Ei minulla olisi ollut varaa järjestää noita häitä jotka maksoivat n15 000e kaikkineen. Kirjoitin tyttäreni häistä enkä missään kohdassa maininnut että olisin ne kustantanut. Tosin eivät myöskään vieraat, joka tässä nyt selvennökseksi mainittakoon. Kuka ne sitten maksoi...mietippä sitä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:59"]
Ei välttämättä tule mieleinen lahja ja se on vähän ajan kuluttua kirpputorikamaa joten raha on hyvä lahja, minimi 50,00 eu
[/quote]
Naurettavan suuri "minimi".
20€/pariskunta on aivan ok jos antajat eivät ole varakkaita. Toki ymmärrän että 10€ yksintulevalta tuntuu vähän tyhmältä, joten itse antaisin varmaan silloinkin tuon 20€ jos olisin pienituloinen. Eivät ne rumat vaasitkaan tuon enempää maksa, tai joku tarjouspussilakanasetti.
[/quote]
50 eurolla saisi jo kunnon ruoat kunnon ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:27"]
Lahja EI ole mikään taloudellinen avustus sinulle. Lahjan tarkoitus ei koskaan ole ollut kattaa mitään kuluja tai avustaa ihmistä taloudellisesti.
[/quote]
Äläpäs valehtele, tottakai lahjojen on alkujaan (ja joskus nykyäänkin) ollut tarkoitus avustaa saajaa taloudellisesti. Äly hoi.
[/quote]
Ei todellakaan ole. Lahjoja tuotiin mm. valtion päämiehille, liikeasioissa sekä vastaavissa tilanteissa. Eikä ne todellakaan mitään tukia.
Lahjan idea on olla lahja eli asia joka muistuttaa ihmistä/ihmisiä siitä antajasta ja tuo heille iloa. Itseasiassa häissä ennen annettiin lahjoja vieraille eikä vieraat antaneet lahjoja hääparille.
Juhlat ovat itseasiassa lahja vieraille. Silloin hääpari kutsuu ystävänsä ja sukulaisensa juhlimaan heidän onneaan.
[/quote]
Ennen hääparille annettiin juuri niitä tarvetavaroita, joiden avulla nuoripari pystyi kotinsa perustamaan (kapioarkun ohella). Lahjan oli siis tarkoitus avustaa heitä taloudellisesti oman elämän alkuun. Monessa kulttuurissa koko yhteisö osallistui tällaiseen yhteiskeräykseen. Varmasti rikkaat, tukea tarvitsemattomat, antoivat häissään lahjoja vierailleen. He eivät toki taloudellista tukea tarvinneetkaan.
Valtionpäämiesten lahjat ovatkin asia erikseen ja voit niille perustaa oman ketjun :D
[/quote]
Ne tavarat mitä ennen annettiin oli yleensä niitä mitä nykyään näkee kirpparilla. Ihmiset antoivat ylimääräisiä kippojaan ja muita tavaroita.
Sinä siis haluat että teille tuodaan 10 vuotta vanha kahvinkeitin ja vanhat Coca-Cola juomalasit?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 18:07"]
Ihan vaan sen takia, että joistakin ihmisistä on niin kiva nähdä morsiusparin pettyneet ilmeet kun paketista paljastuu kymmenes hyödytön ja ruma vaasi.
Jos joudut valitsemaan, että annatko morsiusparille rahaa jolla he voivat itse ostaa jotain itselleen mieluista vai ostatko sillä samalla rahalla jotain mistä he eivät varmasti pidä, niin millainen kusipää ostaa lahjan? Ja tätä sitten perustellaan sillä, että rahan antaminen on tyylitöntä. Just joo. Jotkut ihmiset on kusipäitä.
Jos menisin naimisiin, niin laittaisin hääkutsuun, että lahjaksi VAIN rahaa ja jos tämä ei jollekulle sovi, niin ei tartte tulla ollenkaan ja parempi vielä jos katkaisette välit. Minä en kaipaa ihmisiä jotka jonkun vitun etiketin takia haluavat pahoittaa mieleni.
[/quote]
Ei ole mitään etikettejä. Ei häissä ole mitään hemmetin sääntöjä.
Sinun kaltaisen ihmisen kanssa ei kukaan haluakkaan olla tekemisissä
[/quote] Kyllähän ne etiketit oikeasti on. Häihinkin omansa, sekä hääparille että vieraille. On käytös, pukeutumis, istumajärjestys, kättely/onnittelu, lahja ym etiketit. En ymmärrä missä perämetsässä osa Suomalaista oikein on asunut kun minäkin ihan tavallinen ihminen (ja lisäksi melko köyhä sellainen) tunne etikettisäännöt ja myös yritän käyttäytä niiden mukaan,niin häissä, hautajaisissa kuin muissakin tilaisuuksissa. Kutsuille kuuluu viedä lahja ja häihin se on se mitä vieraaseen on mennyt (ruoka/juoma/ohjelma) +n20 päälle, tietysti varallisuudesta riippuen. Eli vaatimattomimmissa häissä lienee n50-60e per aikuinen, keskivertohäissä lienee siinä 80e-100e luokkaa ja hienoimissa jossa sitten kunnolla satsattu voi summa olla jo melkoinen.
Hautajaisissa tehdään sen mukaan mitä mahd vainaha tai suku on toivonut, eli viedään kukkia (ja mieluummin niitä joista vainaja piti, eli ei viedä tulppaaneja jos ko henkilö piti ruusuista tai toisinpäin) tai sitten esim lahjoitus vainajan lapsia varten. Synttäreille viedään myös synt sankarin toivomuksen mukaan ja tietysti sitä ikääkin pitäisi miettiä.
Mikä siinä on niin vaikeaa ilahduttaa toista? Jos ei halua viedä sellaista lahjaa josta tietää juhlijan ilostuvan niin onko sinne juhliin sitten pakko mennä? Itse ainakin nyt aikuisena olen pyrkinyt viemään juuri sellaista joka varmasti ilahduttaa (nuorena en ehkä aina ihan osannut mutta nyt mietin tarkemmin). Silloin on hyvä mieli sekä minulla rettä "juhlakalulla" kun lahja on sopiva.
[/quote]
Muuten olen samaa mieltä siitä että juhlia varten yleebsä on etiketti. Siitä voi toki poiketa tai muunnella sitä hääparin toiveiden mukaan.
Mutta siitä olen täysin eri mieltä että lahjan pitäisi etiketin mukaan olla joku tietty summa, saati että sitä pitäisi laskea ruoka tmv kulujen mukaan. Ei pidä paikkaansa. Toki joku voi halutessaan näin lahjaansa laskea, mutta minkään etiketin mukaan näin ei kuulu toimia.
Etiketin mukaan juhliin kuuluu mennä iloitsemaan ja juhlimaan hääparin onnea. Kunnioittaa heidän juhlaansa olemalla ajoissa ja pukeutumalla juhlaan kuuluvasti. Lahjan voi halutessaan viedä ja valita sen mukaan millä haluaa ilahduttaa tai mistä ajattelee hääparin ilahtuvan. Pakollista se ei ole. Eikä juhlan järjestäjän tehtävä ole maksattaa juhliaan toisilla vaan iloita heidän kanssaan.
Oliko muita kysymyksiä? ;)
Terv. Työkseen tapakouluttaja(kin)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:06"]Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun! [/quote] VÄÄRÄ ALAPEUKKU! Olen samaa mieltä että -vain sellaiset kemut joihin varaa -lahjan odottaminen moukkamaista, eihän se ole juhlien idea!! Miten harvalla on enää tapoja aidosti...
[/quote]
Mutta kyllähän uusi piano pitää rahottaa jollain
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:19"]
"Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja luulevat, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja häihin voidaan vain tulla sisään ja syöttää iso pentulauma ilmaiseksi ja itse mässyttää suu rasvaisena ruokaa ja kännätä ilmaisella boolilla."
Ei, vaan ennen ja monessa muussa maassa vieraanvaraisuus itsestään selvää ja sitä arvostetaan korkealle, toisin kuin jopa itseään varakkaaksi pitävät henkilöt pitävät Suomessa nyytikestejä tai maksattavaat ruuat häävieraillaan, jota muualla pidettäisiin junttimaisena ja ala-arvoisen.
Raha antaminen toiselle on taloudellista tukea, koska hänen omat rahansa ja varallisuutensa eivät sallisi kaikkia hankintoja, mitä mieli tekisi.
Lahja on ystävyyden osoitus, eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan siihen sisältyy tunnearvo antajan ja saajan välisestä rakkaudesta ja ystävyydestä. Lahjalla ja vieraanvaraisuudella halutaan jakaa se ilo ja yhteenkuuluvuuden tunne, mitä rakastavaisten ja ystävien välillä muodostuu.
[/quote]
Tämä teksti on todellista asiaa
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:06"]Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun! [/quote] VÄÄRÄ ALAPEUKKU! Olen samaa mieltä että -vain sellaiset kemut joihin varaa -lahjan odottaminen moukkamaista, eihän se ole juhlien idea!! Miten harvalla on enää tapoja aidosti...
[/quote]
Mutta kyllähän uusi piano pitää rahottaa jollain
[/quote]
Eli sinusta häät+piano on huonompi kuin häät tai piano? Ai niin mutta sehän on sinulta pois kun joku saa jotain jota haluaa. Unohdin ihan että elät hullujen maailmassa.
"Äläpäs valehtele, tottakai lahjojen on alkujaan (ja joskus nykyäänkin) ollut tarkoitus avustaa saajaa taloudellisesti. Äly hoi."
Lahja on AINA ystävyyden ja rakkauden osoitus, eikä sen arvoa edes mitata rahassa. Muualla maailmassa lahjat ovat itsestään selvyyksiä ystävien ja rakkaiden välillä. Ja rahaa annetaan vain suvun kesken, eikä silloinkaan lahjaksi vaan antajaa halutaan auttaa taloudellisesti.
Minä arvioin hääkutsun perusteella paljonko häätarjoilun hinta on per nuppi ehkä 20-50 € hlö ja sitten 20 € päälle, rahana tai tilille. Jos läheisempi henkilö niin enemmän siihen tarjoilujen päälle, esim. tuplana. Käytännöllinen ja kätevä tapa. Jos en niin läheisissä väleissä ole hääparin kanssa niin jätän häät väliin mutta laitan kortin, ilman rahaa.
Minusta tuossa piano häälahjaksi kirjoituksessa kaunistellaan asiaa. Yksi asia mitä en ymmärrä: jos hääpari haluaa/tarvitsee jotain (olkoon se sitten vaikka pian tai vaikka häämatka) niin miksei hääpari itse osta sitä ensin, ja järjestä sitten loppurahoilla niitä (ehkä hieman vaatimattomampia) häitä?
Minusta on outo logiikka että pidetään isot juhlat, ja sitten "kerjätään" vierailta lahjaksi jotakin. Jos vaikka järjestää 150 hlö:n häät joissa vieraiden ruokiin&juomiin menee 50€/hlö tekee tuo yht. 7500€.
Jos pitääkin vain 50 hlö:n häät, saa kivat juhlat mutta käteen jää 5000€ enemmän rahaa, jolla voi ostaa pianon/häämatkan (tai mitä ikinä haluaakin) eikä tarvitse miettiä sitä että saako tarpeeksi kahisevaa lahjaksi jotta voi em. hankkia.
Kyllä se näkyy hyvin tässäkin ketjussa, mikä rahan antamisessa hiertää. Olen antanut rahaa häälahjaksi ja myös materiaa, kun olen tiennyt sen toiveiden mukaiseksi. Rahan antamisessa ei ole mitään väärää, mutta sen pyytäminen voi tuntua joistakin vieraista epämukavalta. Miksi sinne häihin pitää kutsua kaikki kumminkaimat ja kuvitella vielä jäävänsä taloudellisesti voitolle. Tämä on se ongelma. Ihmiset syynää kuka antoi mitäkin ja kattoiko vieras omat kulunsa. Helvetin noloa. Omat sukujuuret ovat Karjalassa ja ei lopu meidän juhlista ruoka, eikä juoma kesken. Kaikki ovat tervetulleita ja niiden kaverit kanssa. Juhlat on juhlat, silloin pidetään hauskaa, eikä ropoja lasketa. Jokainen vieras huomioidaan, eikä pahalla muistella. Mielummin pitää sitten vaikka yhdet kunnon kemut elämänsä aikana, kun tuommoista perseilyä.
Tuli mieleen, kun ystäväni meni kihloihin ja kaksi viikkoa kihlajaisten jälkeen hän toi minulle pyyhkeitä, joita olivat saaneet kihlajaislahjoiksi. Miksi sitä turhaa krääsää täytyy viedä lahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:19"]
Kutsuille kuuluu viedä lahja ja häihin se on se mitä vieraaseen on mennyt (ruoka/juoma/ohjelma) +n20 päälle, tietysti varallisuudesta riippuen. Eli vaatimattomimmissa häissä lienee n50-60e per aikuinen, keskivertohäissä lienee siinä 80e-100e luokkaa ja hienoimissa jossa sitten kunnolla satsattu voi summa olla jo melkoinen.
[/quote]
Oletukset mielettömistä lahjarahasummista, joita antajalla ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa? 100€ / aikuinen "keskivertohäissä", niinpä niin, valitettavasti joudun toteamaan että eipä tule tapahtumaan. Jos mikään muu ei saajaa ilahduta niin outo tapaus on.
En mitenkään päin ymmärrä näitä jotka jättäytyvät pois toisten tärkeimmistä juhlista siksi ettei heiltä liikene itse määrittelemiään jättisummia lahjaksi. On siinäkin syy pahoittaa juhlien järjestäjän mieli. Toivon todella että nämä ovat muutenkin niitä "pakosta" kutsuttuja, mutta eivät vilpittömästi toivottuja, vieraita.
[/quote]
En todellakaan rupea maksamaan 100 euroa jostain häistä.
Täysin järjetön ajatuskin
Miksi on ok toivoa häälahjaksi leivänpaahdinta tai kahvinkeitintä, mutta ei rahaa? Eihän se mikään salaisuus ole, että vieraat yleensä haluavat tuoda jonkun lahjan hääparille ja siksi lahjalistat olivat aiemmin suosittuja. Ennen haluttiin avustaa hääparia yhteisen kodin laittamisessa kodinkoneilla, astioilla ja tekstiileillä. Miksi nykyajan häävieraat eivät enää halua avustaa hääparia, vaikka sitten taloudellisesti? Päivänsankaria ei tarvitse muistaa lahjalla, jos hän ei minun mielestäni sitä tarvitse?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
En todellakaan rupea maksamaan 100 euroa jostain häistä.
Täysin järjetön ajatuskin
[/quote]
mutta sillä rahalla on ok viedä jotain turhapäiväistä roinaa lahjaksi?
Rahan antaminen on ihan ok, rahan pyytäminen ei ole. Se on se lähtökohta. Ja vieras ei maksa juhlista. Lahja annetaan halusta antaa, ei maksuksi juhlista, joita ei sinänsä ole itse erityisesti edes halunnut.
Mä oon nyt antanut sen yhden ja saman vuohen jo seitsemän kertaa. Laitan vaan mukaan kortin tekstillä
VUOHI TEILLE
RAHAT MEILLE
PALJON ONNEA!
Ja sitten syömään ja juomaan suupielet rasvaa tursuten.