Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi häälahjaksi ei saisi toivoa rahaa?

Vierailija
17.01.2015 |

Itse en ainakaan tahtoisi saada mitään turhaa ja oman maun vastaista krääsää.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 18:27"]

-Lahjakortti esim. kylpylään/risteilylle/kauneushoitolaan/ravintolaan tmv. lahjan saajan mieltymysten mukaan.

[/quote]

Ja muistetaan sitten millaista palvelua lahjakortilla saattaa "saada" ja pitäydytään niissä sisäänpääsyn antavissa tai tuotteita - ei palveluita - tarjoavissa paikoissa:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4300394/ketju/alkaa_ostako_lahjakortteja_lahjaksi

Vierailija
42/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:52"]Kyllä nykyään on kirjoittamaton sääntö häävieraalle, huomioiva häävieras kattaa kulunsa. Se on noin 20-50 €/hlö, kutsusta voi päätellä tarjoiluhinnan. Ihan turha väittää muuta. Häiden jälkeen hääpari tsekkaa kuitenkin miten kukakin on muistanut ja itarat erottuu, kyllä heistä juttu kulkee. Ja jos heistä ei juoruta niin hääpari on keskenään ihmetellyt. Minä jätin heti vastaavat hengailijat vähemmälle huomiolle ja eivät enää ole juhlissa tai illanvietoissa mukana.
[/quote]
Vaikuttaa siltä ettei sulla ole oikeita ystäviä vaan ainoastaan maksullisia ihmissuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelit väärin 43, mulla oli muutamia ystäviä, jotka olisivat vain vastaanottamassa bileitä ja hengailemassa ilman, että tarvitsisi nähdä vaivaa edes onnittelukortin tai avun muodossa. Varmaan sinäkin 43 haluat päästä helpolla ystäviesi suhteen, kaikki on hyvin kunhan sinun ei tarvitse tehdä mitään tai antaa mitään. Aitoa ystävyyttä, oikeita ystäviä, pah. Jossain kohtaa jäät kiinni kun korulauseet on yhtä tyhjän kanssa. Tuletko sinä juhliin kahta kättä heiluttaen? Heipat sulle.

Vierailija
44/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saa toivoa lahjaksi häissä, itsekin toivoimme. Se on paljon ekologisempikin vaihtoehto kuin turhat tavarat. Mutta vieraiden ei missään tapauksessa tarvitse "kattaa kustannuksiaan". Jokainen tuo sen verran kuin oman tilanteensa huomioiden katsoo sopivaksi. Ja ne emme todellakaan katselleet tililtä että kuka toi minkäkin verran. Jokainen lahja on arvokas riippumatta suuruudesta.

Vierailija
45/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa järjestää häitä ja lähteä häämatkalle, jos se nyt edes on välttämätöntä, niin sitten jätetään kekkerit pitämättä. Olen tehnyt selkeän periaatepäätöksen: jos häistä pitää maksaa, niin en mene sinne lainkaan.

Vierailija
46/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta jos ovat asuneet muutaman vuoden avoliitossa niin tavaraa on jo liikaakin. Eli raha on ok. 

Vierailija
47/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 19:35"]

Jos ei ole rahaa järjestää häitä ja lähteä häämatkalle, jos se nyt edes on välttämätöntä, niin sitten jätetään kekkerit pitämättä. Olen tehnyt selkeän periaatepäätöksen: jos häistä pitää maksaa, niin en mene sinne lainkaan.

[/quote] häihinhän viedään lahja ja mikäli tuntee pariskunnan ja käynyt kotona ja näkee että siellä on liikaakin tavaraa niin raha on silloin ok. 

Vierailija
48/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onneksi vapaaehtoinen muistaminen rahalahjan muodossa ei ole rinnastettavissa pääsymaksuun ;)

Toisaalta, tuskin kukaan jää kaltaistasi kaipaamaankaan kun jäät kotiin.

Vierailija
49/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos haluat tahallasi antaa lahjan jota hääpari ei halua, niin on todellakin kaikkien etu, että pysyt poissa.

Vierailija
50/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:48"]

Aivan. Ihmiset eivät vain tajua, että juhlat maksavat ja on itsekästä kuvitella, että morsian tekee vuoden töitä ja säästää vuosia rahaa, että saa heille järjestettyä juhlat. Moni oikeasti kuvittelee, että voi tulla mässyttämään ja tanssimaan ilmaiseksi tuomalla jotain krääsää. Johan sen nyt pitäisi täysi järkisen tietää, että tilat ja bändit maksavat ja ruoka, se ei ole ilmaista ruokkia vieraita. 

Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja luulevat, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja häihin voidaan vain tulla sisään ja syöttää iso pentulauma ilmaiseksi ja itse mässyttää suu rasvaisena ruokaa ja kännätä ilmaisella boolilla.

[/quote]

Häät eivät ole vieraille vaan hääparille. Se lahja on ne vieraat. Kuka helvetti rupeaa maksamaan päästäkseen häihin? Ihmisen pitäisi olla henkisesti sairas niin tehdessään.

Juhlien järjestäjä maksaa AINA kaikki kulut eikä siinä ole mitään maksuja. Älä järjestä niitä jos ei ole rahaa

Vierailija
51/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:52"]

Koska lahjan toivominen ylipäätään on tyylitöntä. Kunlahjatoivetta kysytään, siihen voi mielestäni vastata rehellisesti, kunhan toiveet ovat kohtuullisia.

Mutta juhla on vieraalle ilmainen, lahja tuodaan, koska halutaan ilahduttaa saajaa, ei maksuksi tilaisuudesta, jonka tyyliin ei voi vaikuttaa. Älä järjestä sellaista juhlaa, jota et raaski vieraillesi kustantaa.

[/quote]

Juuri näin. Lahja ei ikinä ole pakollinen eikä se ole mikään maksu jostain asiasta.

Vierailija
52/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:06"]

Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun!

[/quote]

Niinpä. Ei juhlien järjestäminen pidä olla bisnestä. Aina juhlien järjestäminen on maksanut ja ne pitääkin maksaa. Aivan naurettavaa että vieraiden pitäisi maksaa juhlat

Vierailija
53/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:00"]

Mun mielestä  reilu meininki sanoa suoraan. Kutsussa voi monin eri tavoin ilmoittaa tahtonsa. Meilläkin tulossa synttärijuhlat ja on selkeästi kutsussa ilmoitettu toiveet. Joko ilman lahjaa tai sitten lahjakortti.

Juuri siki ettei kaivata turhaa roinaa ja krääsää.  Tuossa on selkeästi 2 vaihtoehtoa.  Meillä on ajatuksena juuri se, että ei kiitos muka hauskoille mukeille ja vastaaville.

Itsestäni jos menen kutsuttuna juhliin on helpotus on antaa lahja rahana tai lahjakorttina. Saa sitten juhlakalu hankkia mieleisen.

[/quote]

Minusta voitaisiin alkaa vihdoin puhua jo suorilla nimillä tästä asiasta. Ainoa, mikä ärsyttää,on se kaksinaismoralismi, että toivotaan rahaa muka lahjaksi. Pantaisiin suoraan lasku vieraille, mihin olisi hinnoiteltu ruoka, juoma ja juhlapaikan vuokra. Olisi reilumpaa kaikille ja vieras voisi etukäteen maksaa palvelut, mitä saa häissä. Siis ottaako jälkiruokaa ja alkoholia, vain halvemman alkoholittoman juoman. Jokainen maksaisi sen mukaan, mitä nauttii juhlassa.

[/quote]Mitä sinä haluaisit viedä/viet lahjaksi häihin?

Vierailija
54/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:52"]

Kyllä nykyään on kirjoittamaton sääntö häävieraalle, huomioiva häävieras kattaa kulunsa. Se on noin 20-50 €/hlö, kutsusta voi päätellä tarjoiluhinnan. Ihan turha väittää muuta. Häiden jälkeen hääpari tsekkaa kuitenkin miten kukakin on muistanut ja itarat erottuu, kyllä heistä juttu kulkee. Ja jos heistä ei juoruta niin hääpari on keskenään ihmetellyt. Minä jätin heti vastaavat hengailijat vähemmälle huomiolle ja eivät enää ole juhlissa tai illanvietoissa mukana.

[/quote]  Juuri näin. Olikos se nyt Kaarina Suonoperä 8se etiketti nainen) kun sanoin, että nimenomaan häissä vieraan kuuluisi antaa lahjan joka kattaa vieraan osuuden häistä (tarjoilun, musiikin, muun  ohjelman...) ja muutama kymppi viellä päälle lahjaksi. Monesti tämä on varmaabn siis halvimmissakin juhlissa n 50e aikuinen ja n25e lapsi. Oman tyttäreni häissä summa tosin olisi ollut jo lähemmäs 200e aikuinen, mutta eipä kukaan toki olettanut niin paljoa. Itse olen jättänyt menemättä häihin kun ei ole ollut varaa sekä kunnon lahjaan, vaatteisiin ja matkaan...lähetin sitten sen lahjan. 

Täytyy myös huomioida että nykyään mennään naimisiin monesti aika vanhoina, monet eläneet pitkään avoliitossa jne. Kaapeissa on kyllä jo kaikki kipot, pussilakanat, pyyhkeet jne. Joku voi tietty toivoa kunnon pesukonetta, ast pesukonetta, pyykkitornia, mutta ne on sen verran kalliita ettei niitä viitsi lahjalistaan laittaa joten ihann järkevää on laittaa se TILINUMERO!

Vierailija
55/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:20"]

Minusta rahan toivominen lahjaksi on OK ihan kaikilta! Ristiäisiin on turha kantaa lapselle krääsää, parempi antaa pari seteliä ja sanoa vanhemmille, että laittakaa matkakassaan. Taaperosynttäreillä on hankala keksiä lapselle lahjaa, joka sopii perheen sisustukseen ja arvoihin  -> siksi kaverit tuovat lahjaksi rahaa, jolloin 5 vierasta tuo jo yhteensä 100 e, jolla saa kivan sisustustarran pehmolelujen sijaan. Sama linja jatkuu hautajaisiin asti, jossa vieraille voi jo ilmoittaa suoraa, että maahanpanojuhla maksaa sen verran paljon, että olisi syytä laittaa muistotilaisuudessa kolehtimaljaan seteleitä, että saadaan kustannukset korvattua.

Aikoinaan lahja oli ajateltu muistoksi juhlapäivästä. Iso osa häävieraita meni ilman lahjoja juhlimaan tuoretta avioparia, koska se juhla oli itsetarkoitus, ei lahja. Ruokaa ja juotavaa riitti, ei ehkä ihan katkarapupyrettä ja sisäfilettä vaan jotain edullisempaa, koska ruokalista ei ollut tärkein asia. Nyt homma toimii toisinpäin eli juhlat järjestetään sille porukalle, jolta saadaan mahdollisimman hyvä kate eli rahaa. Häistä on tullut prinsessanäytelmiä, joihin täytyy maksaa osallistumismaksu.

Minusta rahan pyytäminen lahjaksi on köyhää. Siksi jokainen rahalahjaa toivova saa meidän perheeltä vuohen tai pari sekä kauniin kortin, jossa kerromme, miten iloiseksi joku kaukainen kylä tuli siitä, että avioituva pari ajatteli rahaa.

[/quote]

Juuri näin

Vierailija
56/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on kirjoittamaton sääntö häävieraalle, huomioiva häävieras kattaa kulunsa. Se on noin 20-50 €/hlö, kutsusta voi päätellä tarjoiluhinnan. Ihan turha väittää muuta. Häiden jälkeen hääpari tsekkaa kuitenkin miten kukakin on muistanut ja itarat erottuu, kyllä heistä juttu kulkee. Ja jos heistä ei juoruta niin hääpari on keskenään ihmetellyt. Minä jätin heti vastaavat hengailijat vähemmälle huomiolle ja eivät enää ole juhlissa tai illanvietoissa mukana.

[/quote]  Juuri näin. Olikos se nyt Kaarina Suonoperä 8se etiketti nainen) kun sanoin, että nimenomaan häissä vieraan kuuluisi antaa lahjan joka kattaa vieraan osuuden häistä (tarjoilun, musiikin, muun  ohjelman...) ja muutama kymppi viellä päälle lahjaksi. Monesti tämä on varmaabn siis halvimmissakin juhlissa n 50e aikuinen ja n25e lapsi. Oman tyttäreni häissä summa tosin olisi ollut jo lähemmäs 200e aikuinen, mutta eipä kukaan toki olettanut niin paljoa. Itse olen jättänyt menemättä häihin kun ei ole ollut varaa sekä kunnon lahjaan, vaatteisiin ja matkaan...lähetin sitten sen lahjan. 

Täytyy myös huomioida että nykyään mennään naimisiin monesti aika vanhoina, monet eläneet pitkään avoliitossa jne. Kaapeissa on kyllä jo kaikki kipot, pussilakanat, pyyhkeet jne. Joku voi tietty toivoa kunnon pesukonetta, ast pesukonetta, pyykkitornia, mutta ne on sen verran kalliita ettei niitä viitsi lahjalistaan laittaa joten ihann järkevää on laittaa se TILINUMERO!

Vierailija
57/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:40"]

Omituinen käsitys, että vastavuoroisuus olisi maksu, 28 vääristää käytöksen kultaisen kirjan omaksi hyödykseen.

[/quote]

Juhlat järjestetään koska juhlien järjestäjä HALUAA vieraat sinne. Ei siitä kuulu antaa lahjaa.

Älä järjestä juhlia jos sinulla ei siihen ole varaa

Vierailija
58/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:06"]

Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun!

[/quote]

Niinpä. Ei juhlien järjestäminen pidä olla bisnestä. Aina juhlien järjestäminen on maksanut ja ne pitääkin maksaa. Aivan naurettavaa että vieraiden pitäisi maksaa juhlat

[/quote]

Kai sinä nyt tajuat, että häiden järjestämiseen käytetty raha on poissa jostain muualta? Miksi pitää ehtoin tahdoin antaa lahja jota hääpari ei halua?

Vierailija
59/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En tiedä minkälaisia juhlia oikein järjestätä mutta ystävyydellä tuolla ei ole mitään merkitystä.

Minä kun kutsun ihmisiä juhliini niin minua ei kiinnosta onko heillä 5 euroa vai 5 miljoonaa euroa. Kutsun koska haluan olla niiden IHMISTEN kanssa en heidän tavaroidensa tai rahojensa.

Minullakin on eri tuloisia ystäviä. Joutuisin poistamaan monet heistä kuvioista sinun ajatusmaailmasi mukaan. Jos minä järjestän isot juhlat niin en todellakaan odota että kaikilla on varaa maksaa monta kymppiä siitä.

Sinulla varmaan on auttamiseenkin joku laskuri? Kävin kastelemassa kukat 20 euroa jne?

Vierailija
60/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:20"]

Minusta rahan pyytäminen lahjaksi on köyhää. Siksi jokainen rahalahjaa toivova saa meidän perheeltä vuohen tai pari sekä kauniin kortin, jossa kerromme, miten iloiseksi joku kaukainen kylä tuli siitä, että avioituva pari ajatteli rahaa.

[/quote]

Äärettömän mautonta. Toisekseen, monet ovat köyhiä, yritä elää sen kanssa!

Jos joku kehtaisi minulle sanoa laittaneensa lahjan "puolestani" johonkin itse valitsemaansa hyväntekeväisyyteen, näkyisi varmasti naamastani mitä siitä ajattelen. Muille tarkoitetut lahjat ja hyväntekeväisyys eivät missään muodossa liity toisiinsa, on vain tekopyhyyttä mainostaa lahjoituksiaan tuolla tavoin julkisesti ja yrittää teennäisesti liittää niitä johonkin aivan muuhun juttuun, kuten tässä tapauksessa toisen ihmisen merkkipäivään.

On asia erikseen järjestää varainkeruujuhlat kuin toivoa "mahdollisia muistamisia" kirjekuoreen sopivassa muodossa, jos vieraat joka tapauksessa haluavat muistaa lahjalla eikä juhlien järjestäjä ihan vilpittömästi halua sitä yhteensopimatonta ja turhaa kamaa mitä ilman erillistä toivetta tulisi. Olen itse asiassa hieman yllättynyt että vielä vuonna 2015 Suomessa voikin olla niin sivistymättömiä ihmisiä että rahalahja koetaan loukkaavana?

Onneksi en tunne yhtään kaltaistasi idioottia.

[/quote]

Itse olet idiootti. Se että aikuinen ihminen toivoo lahjoja on sairautta. Puhdasta ahneutta. Aikuisen ei kuulu saada lahjoja. Lapset saa lahjoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme