Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi häälahjaksi ei saisi toivoa rahaa?

Vierailija
17.01.2015 |

Itse en ainakaan tahtoisi saada mitään turhaa ja oman maun vastaista krääsää.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Ihmiset eivät vain tajua, että juhlat maksavat ja on itsekästä kuvitella, että morsian tekee vuoden töitä ja säästää vuosia rahaa, että saa heille järjestettyä juhlat. Moni oikeasti kuvittelee, että voi tulla mässyttämään ja tanssimaan ilmaiseksi tuomalla jotain krääsää. Johan sen nyt pitäisi täysi järkisen tietää, että tilat ja bändit maksavat ja ruoka, se ei ole ilmaista ruokkia vieraita. 

Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja luulevat, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja häihin voidaan vain tulla sisään ja syöttää iso pentulauma ilmaiseksi ja itse mässyttää suu rasvaisena ruokaa ja kännätä ilmaisella boolilla.

Vierailija
2/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni siksi koska se raha olisi lahjansaajalle oikeasti mieluista. Monet haluavat antaa arvotonta ja kamalaa krääsää lahjaksi ettei tarvitsisi panostaa ja ettei kukaan pääsisi hyötymään. Suomalaiset osaavat olla änkyrää sakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lahjan toivominen ylipäätään on tyylitöntä. Kunlahjatoivetta kysytään, siihen voi mielestäni vastata rehellisesti, kunhan toiveet ovat kohtuullisia.

Mutta juhla on vieraalle ilmainen, lahja tuodaan, koska halutaan ilahduttaa saajaa, ei maksuksi tilaisuudesta, jonka tyyliin ei voi vaikuttaa. Älä järjestä sellaista juhlaa, jota et raaski vieraillesi kustantaa.

Vierailija
4/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös ihmeissäni samasta asiasta. Mun ystävä meni naimisiin vuosi sitten ja toivoivat lahjaksi vain osallistumista häämatkakassaan. Se oli kaikkien mielestä ok ja normaalia ja jopa helpottavaa kun ei tarvinnut miettiä mitä ihmeen vaasia alkaa etsimään jostain kaupoista. 

Tällä palstalla on aika erikoinen näkemys toisinaan asiasta kuin asiasta.

Ystäväpariskunta halusi vain pitää kivat juhlat läheisille mutta kun tiesivät että vieraat kuitenkin toisivat lahjoja järjestivät näin, ja kaikki olivat tyytyväisiä- Häämatka oli onnistunut:).

Vierailija
5/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:52"]

Koska lahjan toivominen ylipäätään on tyylitöntä. Kunlahjatoivetta kysytään, siihen voi mielestäni vastata rehellisesti, kunhan toiveet ovat kohtuullisia.

Mutta juhla on vieraalle ilmainen, lahja tuodaan, koska halutaan ilahduttaa saajaa, ei maksuksi tilaisuudesta, jonka tyyliin ei voi vaikuttaa. Älä järjestä sellaista juhlaa, jota et raaski vieraillesi kustantaa.

[/quote]

Yllä lyhykäisesti. Lahjan toivominen on moukkamaista paitsi jos on alle 7-vuotias ja kirjoittaa joulupukille.

Vierailija
6/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä  reilu meininki sanoa suoraan. Kutsussa voi monin eri tavoin ilmoittaa tahtonsa. Meilläkin tulossa synttärijuhlat ja on selkeästi kutsussa ilmoitettu toiveet. Joko ilman lahjaa tai sitten lahjakortti.

Juuri siki ettei kaivata turhaa roinaa ja krääsää.  Tuossa on selkeästi 2 vaihtoehtoa.  Meillä on ajatuksena juuri se, että ei kiitos muka hauskoille mukeille ja vastaaville.

Itsestäni jos menen kutsuttuna juhliin on helpotus on antaa lahja rahana tai lahjakorttina. Saa sitten juhlakalu hankkia mieleisen.

Vierailija
7/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siihen kutsuun tilinumeron laittaa, näin täälläpäin tehdää.

Helpottaa suuresti joilla on vaikeuksia keksiä mitä lahjaksi ostaisi.

Vierailija
8/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinne on, että häihin tuodaan häälahja, se kuuluu peruskäytöstapoihin. Ei kai kukaan ole oikeasti niin moukkamainen, että menee häihin ilman lahjaa?

Ei ole mitenkään tyylitöntä ilmaista, minkä sorttista lahjaa sopii tuoda. Joskus ennen kun ihmiset menivät naimisiin, he samalla perustivat uuden kodin ja muuttivat sinne suoraan lapsuudenkodistaan ja tarvitsivat paljon kamaa. Nykyisin kun kaksi aikuista lyö hynttyyt yhteet, siinä on jo kaksin kappalein leivänpaahtimia, kahvinkeittimiä, lakanoita, pyyhkeitä, veitsisarjoja sun muita. Kolmatta kappaletta ei enää tarvita edes varalle.

Rahaa sen sijaan aina tarvitaan, ja rahalla voi lähteä vaikka matkalle. Miksi matka olisi vieraiden yhteishankintana huonompi lahja kuin voileipägrilli, joka kannetaan heti seuraavana päivänä kirppikselle?

Vierailija
9/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ne jotka ovat painokkaasti sitä mieltä, että raha lahjana on tyylitöntä tai että vieraita pitäisi paapoa ilman odotusta vastalahjaksi ja jotka tosiaan antavat lahjaksi 50 € 5-henkiseltä perheeltä ovat itsekkäitä ja pihejä. Yksinkertaisesti eivät pysty itse olemaan anteliaita ja vieraanvaraisia vaan.

Vähimmäisvaatimus tänä päivänä tyylikkäälle häävieraalle on, että hän käyttäytyy hyvin ja lahjansa on hääparin toivoma ja peittää vähintään vieraan kustannukset. Kaikki muu on moukkamaista, tervetuloa 2000-luvulle..terveisin moderni ja oikeudenmukainen morsian. Kyllä, minulla on sulhanen, perhe ja ystäviä mutta reiluja sellaisia!

Vierailija
10/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun!

Vierailija
11/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:48"]

Aivan. Ihmiset eivät vain tajua, että juhlat maksavat ja on itsekästä kuvitella, että morsian tekee vuoden töitä ja säästää vuosia rahaa, että saa heille järjestettyä juhlat. Moni oikeasti kuvittelee, että voi tulla mässyttämään ja tanssimaan ilmaiseksi tuomalla jotain krääsää. Johan sen nyt pitäisi täysi järkisen tietää, että tilat ja bändit maksavat ja ruoka, se ei ole ilmaista ruokkia vieraita. 

Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä ja luulevat, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja häihin voidaan vain tulla sisään ja syöttää iso pentulauma ilmaiseksi ja itse mässyttää suu rasvaisena ruokaa ja kännätä ilmaisella boolilla.

[/quote]

Parodia ja sarkasmi ovat tyylilajeja, joiden käyttö tällä palstalla on hieman helmiä sioille...

Vierailija
12/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei ole varaa kattaa itsestään tulevia kuluja, ei tartte tulla ollenkaan, niinkö?
Vieraiden valitsema lahja on "tarpeetonta krääsää".

Kertoo paljon siitä, kuinka paljon läheisiään arvostaa ja kuinka kiitollisuutta nykyään osoitetaan.

Vierailija
13/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:00"]

Mun mielestä  reilu meininki sanoa suoraan. Kutsussa voi monin eri tavoin ilmoittaa tahtonsa. Meilläkin tulossa synttärijuhlat ja on selkeästi kutsussa ilmoitettu toiveet. Joko ilman lahjaa tai sitten lahjakortti.

Juuri siki ettei kaivata turhaa roinaa ja krääsää.  Tuossa on selkeästi 2 vaihtoehtoa.  Meillä on ajatuksena juuri se, että ei kiitos muka hauskoille mukeille ja vastaaville.

Itsestäni jos menen kutsuttuna juhliin on helpotus on antaa lahja rahana tai lahjakorttina. Saa sitten juhlakalu hankkia mieleisen.

[/quote]

Minusta voitaisiin alkaa vihdoin puhua jo suorilla nimillä tästä asiasta. Ainoa, mikä ärsyttää,on se kaksinaismoralismi, että toivotaan rahaa muka lahjaksi. Pantaisiin suoraan lasku vieraille, mihin olisi hinnoiteltu ruoka, juoma ja juhlapaikan vuokra. Olisi reilumpaa kaikille ja vieras voisi etukäteen maksaa palvelut, mitä saa häissä. Siis ottaako jälkiruokaa ja alkoholia, vain halvemman alkoholittoman juoman. Jokainen maksaisi sen mukaan, mitä nauttii juhlassa.

Vierailija
14/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joista tilinumero tai valmis lahjalista on tyylitön, mitä viette lahjaksi silloin kun mitään toivetta ei tyylikkäästi ole esitetty?

Vierailija
15/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on kutsussa selkeästi sanoa että ei halua tavaraa (osa vieraista ei kuitenkaan halua hääparin toiveita kunnioittaa, tämä on huomattu) ja esim häämatkatili on hyvä idea ja suurimmalle osalle mieluista vaihtoehto. Vaikka tällä palstalla se tietysti alapeukutetaan.

Vierailija
16/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rahan toivominen lahjaksi on OK ihan kaikilta! Ristiäisiin on turha kantaa lapselle krääsää, parempi antaa pari seteliä ja sanoa vanhemmille, että laittakaa matkakassaan. Taaperosynttäreillä on hankala keksiä lapselle lahjaa, joka sopii perheen sisustukseen ja arvoihin  -> siksi kaverit tuovat lahjaksi rahaa, jolloin 5 vierasta tuo jo yhteensä 100 e, jolla saa kivan sisustustarran pehmolelujen sijaan. Sama linja jatkuu hautajaisiin asti, jossa vieraille voi jo ilmoittaa suoraa, että maahanpanojuhla maksaa sen verran paljon, että olisi syytä laittaa muistotilaisuudessa kolehtimaljaan seteleitä, että saadaan kustannukset korvattua.

Aikoinaan lahja oli ajateltu muistoksi juhlapäivästä. Iso osa häävieraita meni ilman lahjoja juhlimaan tuoretta avioparia, koska se juhla oli itsetarkoitus, ei lahja. Ruokaa ja juotavaa riitti, ei ehkä ihan katkarapupyrettä ja sisäfilettä vaan jotain edullisempaa, koska ruokalista ei ollut tärkein asia. Nyt homma toimii toisinpäin eli juhlat järjestetään sille porukalle, jolta saadaan mahdollisimman hyvä kate eli rahaa. Häistä on tullut prinsessanäytelmiä, joihin täytyy maksaa osallistumismaksu.

Minusta rahan pyytäminen lahjaksi on köyhää. Siksi jokainen rahalahjaa toivova saa meidän perheeltä vuohen tai pari sekä kauniin kortin, jossa kerromme, miten iloiseksi joku kaukainen kylä tuli siitä, että avioituva pari ajatteli rahaa.

Vierailija
17/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:14"]

Te joista tilinumero tai valmis lahjalista on tyylitön, mitä viette lahjaksi silloin kun mitään toivetta ei tyylikkäästi ole esitetty?

[/quote]

Vien sitä, mitä ilmoittautuessani tilaisuuteen minulle on kerrottu hääparin toivovan. Ei sen kutsussa tarvitse lukea, että antakaa rahaa.

Kätevää on viedä vaikka ilmoitus siitä, että olen antanut osallistumismaksun Lastensairaalalle.

Vierailija
18/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:09"]

Ja jos ei ole varaa kattaa itsestään tulevia kuluja, ei tartte tulla ollenkaan, niinkö? Vieraiden valitsema lahja on "tarpeetonta krääsää". Kertoo paljon siitä, kuinka paljon läheisiään arvostaa ja kuinka kiitollisuutta nykyään osoitetaan.

[/quote]

Jos lahja on luokatonta krääsää niin se kertoo vain miten paljon (tai siis vähän) lahjan antaja lahjan saajaa arvostaa.

Vierailija
19/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:14"]

[/quote]

Vien sitä, mitä ilmoittautuessani tilaisuuteen minulle on kerrottu hääparin toivovan. Ei sen kutsussa tarvitse lukea, että antakaa rahaa.

Kätevää on viedä vaikka ilmoitus siitä, että olen antanut osallistumismaksun Lastensairaalalle.
[/quote]

Täh? Siis on ok että ilmoittautuessa kerrotaan mitä hääpari toivoo, mutta kutsuun sitä ei saa painaa?

Vierailija
20/133 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:09"]

Ja jos ei ole varaa kattaa itsestään tulevia kuluja, ei tartte tulla ollenkaan, niinkö? Vieraiden valitsema lahja on "tarpeetonta krääsää". Kertoo paljon siitä, kuinka paljon läheisiään arvostaa ja kuinka kiitollisuutta nykyään osoitetaan.

[/quote]

Jos lahja on luokatonta krääsää niin se kertoo vain miten paljon (tai siis vähän) lahjan antaja lahjan saajaa arvostaa.

[/quote]

Voi katosa peiliin jos ei osaa lukea kutsua. Ja se turhan krääsän kuskaaminen on antajan moka. EI kunnioita juhlakalun toiveita. Jos on selkeä toive esim ei lahjaa lainkaan tai lahjakortti. Siitä voi itse valita. Ja jos valkkaa jälkimmäisen niin mielummin roponen, kuin se turha krääsä. Roposista kertyy äkkiä mukava summa ja voi itse hankkia mieluisensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä