Miksi häälahjaksi ei saisi toivoa rahaa?
Itse en ainakaan tahtoisi saada mitään turhaa ja oman maun vastaista krääsää.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:27"]
Lahja EI ole mikään taloudellinen avustus sinulle. Lahjan tarkoitus ei koskaan ole ollut kattaa mitään kuluja tai avustaa ihmistä taloudellisesti.
[/quote]
Äläpäs valehtele, tottakai lahjojen on alkujaan (ja joskus nykyäänkin) ollut tarkoitus avustaa saajaa taloudellisesti. Äly hoi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:45"]
En tosiaankaan hyväksy sitä että joku meinaa tehdä bisnestä häillä. Koska sitähän tuo on.
[/quote]
Sinulla taitaa viirata hieman päästä.
[/quote]
Minä en ole vaatimassa vierailtani lahjoja. Mutta sinulla taitaa olla yleensäkkin joku laskutussysteemi ystävillesi: puhelimessa puhumisesta 2 euroa minuutti, kotona vesilasi 5 euroa jne.
Miksi et kutsu häitäsi vaan yritystoiminnaksi?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:50"]
Saa toivoa toki, mutta ei saa pakottaa ainoana vaihtoehtona. On myös pienituloisia, jotka antaisivat mieluummin tavaraa, jota saa edullisemmin kuin rahaa.
[/quote]
Onko lahjassa kyse siitä, mitä antaja haluaisi mieluiten antaa, vai siitä mikä ilahduttaisi saajaa? Niinpä.
Jos rahaa toivotaan pienituloinen antaa pienen rahalahjan ja sillä selvä.
[/quote]
Tai ei anna mitään. Vielä parempi
Ei välttämättä tule mieleinen lahja ja se on vähän ajan kuluttua kirpputorikamaa joten raha on hyvä lahja, minimi 50,00 eu
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:51"]
Lahja EI ole mikään taloudellinen avustus sinulle. Lahjan tarkoitus ei koskaan ole ollut kattaa mitään kuluja tai avustaa ihmistä taloudellisesti.
[/quote]
Äläpäs valehtele, tottakai lahjojen on alkujaan (ja joskus nykyäänkin) ollut tarkoitus avustaa saajaa taloudellisesti. Äly hoi.
[/quote]
Ei todellakaan ole. Lahjoja tuotiin mm. valtion päämiehille, liikeasioissa sekä vastaavissa tilanteissa. Eikä ne todellakaan mitään tukia.
Lahjan idea on olla lahja eli asia joka muistuttaa ihmistä/ihmisiä siitä antajasta ja tuo heille iloa. Itseasiassa häissä ennen annettiin lahjoja vieraille eikä vieraat antaneet lahjoja hääparille.
Juhlat ovat itseasiassa lahja vieraille. Silloin hääpari kutsuu ystävänsä ja sukulaisensa juhlimaan heidän onneaan.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:02"]
Lahjan idea on olla lahja eli asia joka muistuttaa ihmistä/ihmisiä siitä antajasta ja tuo heille iloa. Itseasiassa häissä ennen annettiin lahjoja vieraille eikä vieraat antaneet lahjoja hääparille.
[/quote]
Muistuttaa lahjansaajaa siitä, että lahjanantaja on vittupää jolla on huono maku?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:59"]
Ei välttämättä tule mieleinen lahja ja se on vähän ajan kuluttua kirpputorikamaa joten raha on hyvä lahja, minimi 50,00 eu
[/quote]
Just joo. Miksei samantien 500 euroa?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:04"]
[/quote]
Muistuttaa lahjansaajaa siitä, että lahjanantaja on vittupää jolla on huono maku?
[/quote]
Ei. Jos sinulla ei ole mitään mitä oikeasti haluat ja tarvitset niin sitten sinulle ei tuoda mitään. Koska et mitään tarvitsekkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:59"]
[/quote]
Naurettavan suuri "minimi".
20€/pariskunta on aivan ok jos antajat eivät ole varakkaita. Toki ymmärrän että 10€ yksintulevalta tuntuu vähän tyhmältä, joten itse antaisin varmaan silloinkin tuon 20€ jos olisin pienituloinen. Eivät ne rumat vaasitkaan tuon enempää maksa, tai joku tarjouspussilakanasetti.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:50"]
Häälahjan ei tarvitse välttämättä olla materiaa. Te jotka ette halua tai joillla ei ole varaa kunnon häälahjaan niin lahjoittakaa jotain muuta. Esim n100e arvoisia
1) lasten hoitoa milloin vain 10tuntia
2) kämpän suursiivous 2 kertaa
3) kämpän muuttosiivous, eli edellistä aikaa vievempi 1 kerta
3) nurmikon leikkuu kokokesän
4) koirien/kissojen tms hoito pyydettäessä esim 3vrk
5)parin huoneen maalaus/ tapetointi tms
6) muita remppahommia jokin määrä
7) verhojen ompelu, esim 6 verhoa kaikki suorat sivut
8) muuttoauto ja apu
...kyllähän näitä on, ja moni ottaisi noita ihan kiitollisena vastaan ja olisi takuulla iloisempi noista kuin jostain halpis pussilakanoista tms. Jos ei ole rahaa tai pihiys iskee niin vähän viitseliäisyyttä peliin!
[/quote]
Tai sitten ei. Kuka hemmetti rupeaa toisen orjaksi sen takia että hän menee naimisiin? Häät eivät ole mikään hyötymisjuhla mistä pitää saada rahaa ja ilmaistatyövoimaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:54"]
Hyviä ideoita, 129! Vaikka kai noistakin joku valittaa...kun ei oo aikaa.......
[/quote]
Sama jokaisen synttärin jälkeen. Ei tarvitse enää koskaan siivota kun kymmenet ihmiset ovat "velkaa" muutaman suursiivouksen.
Onhan se helppo mennä juhlimaan kevyellä asenteella minä minä minä olen vieras ja hääparin täytyy arvostaa, että minä ylipäätään tulin tänne sulostuttamaan juhlianne pelkällä läsnäolollani koska maailma pyörii minun minun minun mielipiteeni mukaan ja hääparin toiveitahan ei tarvitse kunnioittaa koska he ovat niin häpeämättömiä, että ovat menneet naimisiin, järjestävät juhlat ja kehtaavat vielä toivoa jotain!!!!! Eiväthän he saa olla onnellisia ja jos ovatkin niin ainakin minä minä minä ilmaisen paheksuntani ja lahjoitan jotain epämieluisaa tai en mitään.
Voi helvetti miten kaksinaamaisia, itsekkäitä paskiaisia täällä pyörii. Älkää menkö kenenkään häihin pilaamaan juhlia, arvostelemaan järjestelyitä naama norsun hattuna.
Häälahjan ei tarvitse välttämättä olla materiaa. Te jotka ette halua tai joillla ei ole varaa kunnon häälahjaan niin lahjoittakaa jotain muuta. Esim n100e arvoisia
1) lasten hoitoa milloin vain 10tuntia
2) kämpän suursiivous 2 kertaa
3) kämpän muuttosiivous, eli edellistä aikaa vievempi 1 kerta
3) nurmikon leikkuu kokokesän
4) koirien/kissojen tms hoito pyydettäessä esim 3vrk
5)parin huoneen maalaus/ tapetointi tms
6) muita remppahommia jokin määrä
7) verhojen ompelu, esim 6 verhoa kaikki suorat sivut
8) muuttoauto ja apu
...kyllähän näitä on, ja moni ottaisi noita ihan kiitollisena vastaan ja olisi takuulla iloisempi noista kuin jostain halpis pussilakanoista tms. Jos ei ole rahaa tai pihiys iskee niin vähän viitseliäisyyttä peliin!
Hyviä ideoita, 129! Vaikka kai noistakin joku valittaa...kun ei oo aikaa.......
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 18:07"]
Ihan vaan sen takia, että joistakin ihmisistä on niin kiva nähdä morsiusparin pettyneet ilmeet kun paketista paljastuu kymmenes hyödytön ja ruma vaasi.
Jos joudut valitsemaan, että annatko morsiusparille rahaa jolla he voivat itse ostaa jotain itselleen mieluista vai ostatko sillä samalla rahalla jotain mistä he eivät varmasti pidä, niin millainen kusipää ostaa lahjan? Ja tätä sitten perustellaan sillä, että rahan antaminen on tyylitöntä. Just joo. Jotkut ihmiset on kusipäitä.
Jos menisin naimisiin, niin laittaisin hääkutsuun, että lahjaksi VAIN rahaa ja jos tämä ei jollekulle sovi, niin ei tartte tulla ollenkaan ja parempi vielä jos katkaisette välit. Minä en kaipaa ihmisiä jotka jonkun vitun etiketin takia haluavat pahoittaa mieleni.
[/quote]
Ei ole mitään etikettejä. Ei häissä ole mitään hemmetin sääntöjä.
Sinun kaltaisen ihmisen kanssa ei kukaan haluakkaan olla tekemisissä
[/quote] Kyllähän ne etiketit oikeasti on. Häihinkin omansa, sekä hääparille että vieraille. On käytös, pukeutumis, istumajärjestys, kättely/onnittelu, lahja ym etiketit. En ymmärrä missä perämetsässä osa Suomalaista oikein on asunut kun minäkin ihan tavallinen ihminen (ja lisäksi melko köyhä sellainen) tunne etikettisäännöt ja myös yritän käyttäytä niiden mukaan,niin häissä, hautajaisissa kuin muissakin tilaisuuksissa. Kutsuille kuuluu viedä lahja ja häihin se on se mitä vieraaseen on mennyt (ruoka/juoma/ohjelma) +n20 päälle, tietysti varallisuudesta riippuen. Eli vaatimattomimmissa häissä lienee n50-60e per aikuinen, keskivertohäissä lienee siinä 80e-100e luokkaa ja hienoimissa jossa sitten kunnolla satsattu voi summa olla jo melkoinen.
Hautajaisissa tehdään sen mukaan mitä mahd vainaha tai suku on toivonut, eli viedään kukkia (ja mieluummin niitä joista vainaja piti, eli ei viedä tulppaaneja jos ko henkilö piti ruusuista tai toisinpäin) tai sitten esim lahjoitus vainajan lapsia varten. Synttäreille viedään myös synt sankarin toivomuksen mukaan ja tietysti sitä ikääkin pitäisi miettiä.
Mikä siinä on niin vaikeaa ilahduttaa toista? Jos ei halua viedä sellaista lahjaa josta tietää juhlijan ilostuvan niin onko sinne juhliin sitten pakko mennä? Itse ainakin nyt aikuisena olen pyrkinyt viemään juuri sellaista joka varmasti ilahduttaa (nuorena en ehkä aina ihan osannut mutta nyt mietin tarkemmin). Silloin on hyvä mieli sekä minulla rettä "juhlakalulla" kun lahja on sopiva.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
Ei todellakaan ole. Lahjoja tuotiin mm. valtion päämiehille, liikeasioissa sekä vastaavissa tilanteissa. Eikä ne todellakaan mitään tukia.
Juhlat ovat itseasiassa lahja vieraille. Silloin hääpari kutsuu ystävänsä ja sukulaisensa juhlimaan heidän onneaan.
[/quote]
Ennen hääparille annettiin juuri niitä tarvetavaroita, joiden avulla nuoripari pystyi kotinsa perustamaan (kapioarkun ohella). Lahjan oli siis tarkoitus avustaa heitä taloudellisesti oman elämän alkuun. Monessa kulttuurissa koko yhteisö osallistui tällaiseen yhteiskeräykseen. Varmasti rikkaat, tukea tarvitsemattomat, antoivat häissään lahjoja vierailleen. He eivät toki taloudellista tukea tarvinneetkaan.
Valtionpäämiesten lahjat ovatkin asia erikseen ja voit niille perustaa oman ketjun :D
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:04"]
[/quote]
[/quote]
Ei. Jos sinulla ei ole mitään mitä oikeasti haluat ja tarvitset niin sitten sinulle ei tuoda mitään. Koska et mitään tarvitsekkaan.
[/quote]
Miten niin en tarvitse? Tottakai tarvitsen mutta en sitä rumaa vaasia. Jos haluat avustaa, annat rahaa jonka voin laittaa säästöön pahan päivän varalle. Jos et halua auttaa, niin ei sitten. Kerro se kuitenkin etukäteen, niin ei tarvitse kutsua sinua häihin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:06"]Itse taas en ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa toisten häämatka. Mutta toisaalta, pitääpä itse järjestää synttärijuhlat ja laittaa kutsuun, että lahjaksi saatte laittaa rahaa matkakassaani, jotta pääsen reissuun!
[/quote]
VÄÄRÄ ALAPEUKKU! Olen samaa mieltä että
-vain sellaiset kemut joihin varaa
-lahjan odottaminen moukkamaista, eihän se ole juhlien idea!!
Miten harvalla on enää tapoja aidosti...
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 20:45"]
En tosiaankaan hyväksy sitä että joku meinaa tehdä bisnestä häillä. Koska sitähän tuo on.
[/quote]
Sinulla taitaa viirata hieman päästä.