sisarukset hoidossa, äiti vauvan kanssa kotona
Kolmas lapsemme syntyy maaliskuussa ja meidän 2 ja 4 vuotiaat ovat päivähoidossa. Jäin nyt sairaslomalle äitiysloman alkuun asti ja mietin pitäisikö vähentää hoitopäiviä.... Miten muut ovat toimineet? Kokonaan emme vanhempia lapsia halua ottaa pois hoidosta vauvan syntymän jälkeenkään.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:37"]
Ja lisäyksenä vielä, että miksi ihmeessä teet vaan lisää lapsia, jos et pysty tai halua isompiakaan hoitamaan.
[/quote]
Tämä on hyvä kysymys.
Meilläkin naapureissa äidit ovat kotona vauvojen kanssa ja isommat lapset ylitäyteen ahdetuissa päiväkodeissa. Miksi ihmeessä niitä lapsia tehdään, jos se omien lasten hoitaminen ei kiinnosta yhtään?
Meille syntyy pian viides lapsi, kukaan ei ole koskaan ollut päivääkään hoidossa, sillä olen itse ollut äitiyslomilla ja hoitovapailla koko ajan. Eipä ole tullut edes mieleen hoidattaa isompia lapsia muilla, itsehän olen kotona lapsia varten!
[/quote]
Ihanaa että kaltaisiasi äitejä on vielä olemassa, voimia sinulle ja kaikkea hyvää perheellesi :)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 08:57"]
Voi ei näitä kommentteja :/ Älä ap välitä, teet teidän perheellenne parhaan ratkaisun :)
[/quote]
Ja sinäkö sitten maksat mielelläsi ap:n perusteettoman lastenhoidon veroistasi. Kovin epäreilulta tuntuu. Eikä ainakaan keskimmäisen lapsen edun mukaiselta. Alle 3-v paikka ei ole päiväkodissa kuin pakottavista syistä.
[/quote]
Kyllä. Maito on jo kaatunut. Sen sijaan korostaisin vastuuta omasta jaksamisesta ja taloudellisista resursseista tehdä lapsi ennen sitä raskautumista.
Miten ihmiset jaksavat vuodesta toiseen jauhaa tästä? Onko siellä Suomessa päiväkodit oikeasti noin kamalia ja epäyksilöllisiä laitoksia?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:37"]
Ja lisäyksenä vielä, että miksi ihmeessä teet vaan lisää lapsia, jos et pysty tai halua isompiakaan hoitamaan.
[/quote]
Tämä on hyvä kysymys.
Meilläkin naapureissa äidit ovat kotona vauvojen kanssa ja isommat lapset ylitäyteen ahdetuissa päiväkodeissa. Miksi ihmeessä niitä lapsia tehdään, jos se omien lasten hoitaminen ei kiinnosta yhtään?
Meille syntyy pian viides lapsi, kukaan ei ole koskaan ollut päivääkään hoidossa, sillä olen itse ollut äitiyslomilla ja hoitovapailla koko ajan. Eipä ole tullut edes mieleen hoidattaa isompia lapsia muilla, itsehän olen kotona lapsia varten!
[/quote]
Kannattais sunkin mennä töihin välillä eikä tehtailla niitä lapsia vaan.
En jaksa lukea ketjua. Kaikki siiderivalaat äidin kimpussa silmät loisten, helppo uhri ja hyvä aihe kiusata. Jee!
Mutta itse asiaan.
Kirjoitit olevasi sairaslomalla. Silloin pitäisin ehdottomasti lapset hoidossa jottei isän tarvitse jäädä niitä kotiin hoitamaan.
Meillä esikoinen oli 2,5 kun nuorin syntyi eikä tietenkään otettu pois koulusta. Täällä siis alkaa koulu tuossa iässä. Perspektiiviä.
Minulla tuttava, joka tekee noin aina lapsen synnyttyä kolmannesta asti. Kun alkoi odottaa kolmatta, oli kotona hoitamassa kahta lastaan. Kuukausi ennen vauvan syntymää, aloitti lapset 3 ja 2vhoidossa. Kun äitiysloma loppui, otti lapset kotiin ja neljännen lapsen synnyttyä sama juttu, 5, 4 ja 2 hoitoon ja äiti vauvan kanssa kotona, "koska ei halua olla väsynyt äiti ja nauttii omasta ajasta" Ja tietysti loukkaantui kun kysyin kerran, että jos kerran niin nauttii omasta ajasta niin miksi monta pienellä ikäerolla? Sanoi, että kaikkien vanhempien, jolla monta pientä lasta, kannattaisi laittaa isommat hoitoon kun niin ihanaa ja oli tätä muutamalle ystävälleen suositellutkin
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 08:53"]Ehkä hoitopäiviä voisi olla pari viikossa, näin itse varmaan tekisin :)
[/quote]
Niin just, ja isommalle vaan. Pienempi vois olla kotona. Eiköhän se pienempi pääse takaisin sinne hoitopaikkaan myöhemmin kun sisarus on siellä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:29"]
Miten ihmiset jaksavat vuodesta toiseen jauhaa tästä? Onko siellä Suomessa päiväkodit oikeasti noin kamalia ja epäyksilöllisiä laitoksia?
[/quote]
Päiväkodit olivat varmasti parempia paikkoja, jos niissä olisi vähemmän lapsia. Jos päiväkotipaikkaa ei annettaisi niille, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse (esim. äiti kotona vauvan kanssa), saisivat hoitopaikkaa todella tarvitsevat lapset parempaa hoitoa pienissä ryhmissä. Ei se valtion rahakirstu ihan pohjaton ole, ei meillä ole varaa tällaisiin mukavuushoitoihin!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:36"]
Minulla tuttava, joka tekee noin aina lapsen synnyttyä kolmannesta asti. Kun alkoi odottaa kolmatta, oli kotona hoitamassa kahta lastaan. Kuukausi ennen vauvan syntymää, aloitti lapset 3 ja 2vhoidossa. Kun äitiysloma loppui, otti lapset kotiin ja neljännen lapsen synnyttyä sama juttu, 5, 4 ja 2 hoitoon ja äiti vauvan kanssa kotona, "koska ei halua olla väsynyt äiti ja nauttii omasta ajasta" Ja tietysti loukkaantui kun kysyin kerran, että jos kerran niin nauttii omasta ajasta niin miksi monta pienellä ikäerolla? Sanoi, että kaikkien vanhempien, jolla monta pientä lasta, kannattaisi laittaa isommat hoitoon kun niin ihanaa ja oli tätä muutamalle ystävälleen suositellutkin
[/quote]
Suosittele ystävällesi sterilisaatiota. Tosi hyvä, että kerroit mielipiteesi ystävän ominaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:34"]
Meillä esikoinen oli 2,5 kun nuorin syntyi eikä tietenkään otettu pois koulusta. Täällä siis alkaa koulu tuossa iässä. Perspektiiviä.
[/quote]
Taidat olla niitä omasta mielestään hirveän hienoja ulkomailla asuvia suomalaisia. Alle 3-v paikka ei ole päiväkodissa eikä koulussa, ihan sama miksi ikinä sitä hoitoa isossa ryhmässä nyt sitten kutsutaankin. Jos sinusta tuntuu siltä, että 2,5-v tarvitsee KOULUA niin huomaa kyllä että et ole lapsesi kanssa juurikaan aikaa viettänyt. 2,5-v ei ole kehitystasoltaan koulumaista opetusta vaativa. Huhhuh...
Kyllä lapsen paikka on kotona äidin ja vauvan kanssa. On se jumaliste kumma, et meidän mummot ja isomummot hoiti karjatilat ja ison lapsikatraan, ei ollut äitiyslomia ja nykypäivänä äidit ei selviä taaperon ja vauvan kanssa!
Otimme 2v:n pois perhepäivähoidosta, kun toinen lapsemme syntyi. Esikoinen kävi kerran viikossa 3h kerhossa, mutta muuten oli kotona. Aika oli todella raskasta minulle, kun esikoinen oli vielä todella vilkas tapaus. Mutta nyt kun lapset ovat alakoulussa ja toistensa parhaat ystävät voin onnitella itseäni, että oman mukavuuden kustannuksella lapset saivat viettää yhdessä kotona aikaa ja rakentaa suhdetta toisiinsa. En voisi olla onnellisempi päätöksestä ja ei tarvitse katua mitään :)
"Lapset pidettäisiin hoidossa sen takia että ei menetettäisi hoitopaikkaa. Voi olla että jatkan töissä jo vuoden päästä. Tilanne olisi toinen jos lapsilla ei olisi hoitopaikkaa ollutkaan. Kaverit ja hoitajat ovat kummallekin hoidossa tärkeitä. Haluan että arki pysyy samanlaisena vauvan synnyttyä, olisi aikamoinen muutos jäädä yhtäkkiä kotiin. Meillä ei myöskään ole tukiverkkoa joten päivähoito on tärkeä. Plussia päivähoidossa jatkamiseen löytyy mutta miinuksia ei niinkään. Jokatapauksessa lapset ehdottomasti jatkavat hoidossa! :) Mietinnässä vain hoitopäivien määrä. kuukaudessa."
Tuo on nyt vain sanahelinää ja omaa puolustelua, sillä 2-vuotiaalle ei voi olla kaverit tai päiväkodin hoitajat olla tärkeämpiä kuin oma perhe tai muussa tapauksessa on asiat todella pielessä. Ihan oikeasti.
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja voit hakea sitä sitten vanhemmille lapsellesi, kun siihen on tarvetta ja siirryt työelämään. Ja hoidat nyt kotona lapsiasi ihan itse, etkä sysää niitä yhteiskunnan hoidettavaksi.
Sitä paitsi, laki muuttuu. Jos olet mammalomalla vauvan kanssa kotona, lapsesi eivät saa enää kokopäiväistä hoitopaikkaa, vaan puolipäivän, jolloin myös hoitomaksua korotetaan. Ja sen on ihan oikein, sillä jokainen veronmaksaja maksaa Sinunkin lapsesi hoidon ja pari vuotiaan kunnallinen päivähoito maksaa n. 2000-2500 euroa/kk eli poimit rusinat pullasta ja maksatat veronmaksajilla tuplana lastesi hoitokulut (ph.maksut+äitiysp.raha) joka ei voi olla moraallisesti oikein.
Väärin käytöstösten vuoksi, koko subjektiivinen päivähoito-oikeus on vaakalaudalla, kun mammat käyttävät sitä surutta väärin ja hoidattavat lapset yhteiskunnalla.
Tässä faktaa luuserivanhemmille! http://yle.fi/uutiset/hallitus_rajoittaa_paivahoito-oikeutta/7172286
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:34"]
[/quote]
Taidat olla niitä omasta mielestään hirveän hienoja ulkomailla asuvia suomalaisia. Alle 3-v paikka ei ole päiväkodissa eikä koulussa, ihan sama miksi ikinä sitä hoitoa isossa ryhmässä nyt sitten kutsutaankin. Jos sinusta tuntuu siltä, että 2,5-v tarvitsee KOULUA niin huomaa kyllä että et ole lapsesi kanssa juurikaan aikaa viettänyt. 2,5-v ei ole kehitystasoltaan koulumaista opetusta vaativa. Huhhuh...
[/quote]
On se muuten jännä, että Suomessa opetus ja koulutustaso on ihan huippuluokkaa, eikä sinne tarvitse silti mennä 2,5vuotiaana!? Suomessa mennään kouluun 7vuotiaana, mikä on paljon myöhemmin kuin monessa muussa maassa, ja silti vertailluissa olemme kärkikahinoissa jatkuvasti. Lapsi ei tarvitse koulua noin pienenä!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:37"]
[/quote]
Tämä on hyvä kysymys.