Eevi Teittisen synnytystoivekirje. WTF?
Mulla on kolme lasta. Mikä on synnytystoivekirje? En ole moisesta koskaan edes kuullut.
"Supistukset tihenivät ja Teittinen siirrettiin synnytyssaliin. Teittinen kertoo tässä kohtaa antaneensa synnytystoivekirjeensä ja päässeensä vesialtaaseen."
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c3d64b4d-9056-444b-aae3-9d49c3…
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen: millä perusteella oksitosiinia säädellään? Onko joku toinen sille herkempi kuin toinen vai kuinka?
Se on lääke, sillä on tietty annostus, kuten lääkkeillä muutenkin.
Samako määrä tuutataan kaikille kävi miten kävi? Kyllähän lääkkeen annostus yleensäkin jollain perusteella määrätään. Mistä siis tiedetään paljonko annetaan?
Mulle kätilö sanoi että onneksi en tullut minkään toivelistan kanssa vaan mentiin tilanteen mukaan.
Hyvä synnytys oli (x3)
Voin vain kuvitella miten näitä kirjeitä käydään läpi kätilöiden kahvihuoneessa ja nauretaan kippurassa. Ja osa kuormittuu toiveista niin, että vaihtaa uraa.
Omaa toivelistaani ainakin kuunneltiin. Kyseessä oli sektiosynnytys ja kaikki kokoontuivat ennen leikkausta käymään yhdessä sen listan läpi ja kysyttiin vielä onko lisättävää. Ja selvästi jokainen oli mun toivelistan lukenut läpi, koska toiveitani toteltiin myös synnytksen jälkeen. Mielestäni toivelista on hyvä, koska ei tarvitse jokaiselle erikseen selitellä ja esittää asiaansa, vaan se on siellä tiedoissa ja sen voi sieltä kaikki lukea. Ei ole kellekkään mitään epäselvää ja synnytyksen aikana ei tarvitse asioita toistaa ja miettiä vaan voi keskittyä itseen ja omaan kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen: millä perusteella oksitosiinia säädellään? Onko joku toinen sille herkempi kuin toinen vai kuinka?
Se on lääke, sillä on tietty annostus, kuten lääkkeillä muutenkin.
Samako määrä tuutataan kaikille kävi miten kävi? Kyllähän lääkkeen annostus yleensäkin jollain perusteella määrätään. Mistä siis tiedetään paljonko annetaan?
Terveydenhuoltoalan ammattilaisten koulutukseen ja ammattitaitoon sisältyy se, että he tietävät, miten niitä lääkkeitä annostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella miten näitä kirjeitä käydään läpi kätilöiden kahvihuoneessa ja nauretaan kippurassa. Ja osa kuormittuu toiveista niin, että vaihtaa uraa.
Miksi he nauraisivat niille asioille kippurassa? En nyt ihan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuo pyydetään, ainakin pääkaupunkiseudulla.
Saahan sitä toivoa, Naistenklinikalla ei kuitenkaan toteuteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kyllä kaikkille perusannostus on sama. Aluksi 15ml/h sekoitettuna puskuriliuokseen. Vaikuttavaa ainetta lisätään tarvittaessa niin kauan kunnes äidin omat supistukset ovat niin voimakkaita että ne edistävät synnytystä kokoajan ja synnytys on edennyt riittävän pitkälle, ettei tule takapakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans mietin, että ei kovin kummosia nauruja luulisi saavan aikaiseksi.
”Kelatkaa, mun potilas nelossalissa toivoo ammesynnytystä. Hah hah haa…”
”Lol. Vitossalissa taas potilas haluais epiduraalin heti kun mahdollista. Buahhahahha.”
”En kestä, mun potilas taas kärsii synnytyspelosta ja toivoo, että kätilö osais ottaa sen huomioon. Heh.”
Tosi hauskaa, kyllä mahtaa kahvitauot kulua naurun parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siitä mitään tulisi, jos kaikki lumihiutaleet siellä tosissaan otettaisiin. Esitetään toki, mutta selän takana kuollaan nauruun näille "esitellään itsesi"-tason jutuille. Ei sitä työtä muuten jaksais. Paras hoito menee toki niille, joiden toivelistalla lukee lähinnä "terve lapsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siitä mitään tulisi, jos kaikki lumihiutaleet siellä tosissaan otettaisiin. Esitetään toki, mutta selän takana kuollaan nauruun näille "esitellään itsesi"-tason jutuille. Ei sitä työtä muuten jaksais. Paras hoito menee toki niille, joiden toivelistalla lukee lähinnä "terve lapsi".
Ei niihin toivelistoihin laiteta "terve lapsi", vaan esim. kivunlievitykseen, ammeeseen tai ponnistusasentoon liittyviä juttuja. Miksi kätilöt nauraisivat näille? Selitä nyt vielä. Ja miksi ei saa olla kiinnostunut omasta synnytyksestään?
Synnytin lapseni 17 v sitten ja jo tuolloin neuvottiin kirjaamaan synnytystoiveet. En sitten kehdannut kertoa niitä toiveita, mikä harmitti myöhemmin. Esim. oltiin kirjoitettu, että toivotaan, että isä saisi katkaista napanuoran. Ei sitten sanottu tuota ääneen, joten ei saanut sitä leikata. Tuo jäi miestä harmittamaan, kun "kaikki muut" miehet ovat sen leikanneet lapsiltaan.
Mitä tällaiseen listaan laitetaan? Mistä tietää mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Minäkin tein toivelistan koska se synnytysvalmennukseen kuului silloin syksyllä 2000. En nyt muista pitikö mennä neuvolan kautta synnärille.
Ei kai sitä siellä kukaan kätilöistä ollut nähnyt., vähän sellainen fiilis itselle jäi. Yllärinä tuli esim se että en halua rutiiniepparia...
Vierailija kirjoitti:
Mitä tällaiseen listaan laitetaan? Mistä tietää mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Nykyään kai monissa sairaaloissa on tuo sähköisenä. Mä oon tehnyt omani pelkopolilla ihan paperille ja siinä oli kysymyksiä eri asioista. En nyt enää muista yksityiskohtia. Mä laitoin, että toivon, että mulle sanotaan mitä mulle tehdään ennen kuin tehdään ja että en halua epiduraalia. Muistaakseni ei ollut muita toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin naiset ilmeisesti laittavat paperille toiveita, mitä haluaisivat, että heille ei esim. tehdä tai mitä haluavat synnytyksessä kokeilla vaikka kivunlievityksen osalta. Ei ollut vielä minun synnytysteni aikana.
Jo vuonna 2004 oli näin, toiveita noudatettiin, jos oli mahdollista.
Minäpä taas luulen että nämä synnytystoivelistat on "tehty" sitä varten, että tuleva äiti
- oikeasti miettisi synnytyksen kulkua, myös niitä yhtäkkiä eteentulevia, ennakoimattomia tilanteita
- ottaisi selvää puudutuksista ja kivunlievityksistä
- ottaisi selvää synnytysasennoista, palloista, aquarakkuloista, ammeesta ynnä muista asioista, joita voi käyttää ennen ponnistusvaihetta
Tällöin se tuleva äiti ei tule hoomoilasena saliin ja jälkeenpäin kiukuttele kun PAKOTETTIIN SYNNYTTÄMÄÄN PUOLI-ISTUVASSA ASENNOSSA EIKÄ SAANUT EDES MEHUA JUOTAVAKSI.
Synnytystoivelistaan voi kirjoittaa mm. halutaan, että napanuora saa sykkiä rauhassa loppuun ja isä leikkaa sen sitten. Tai miksei äiti jos haluaa.
Kivunlievitykseen toivomme ei-lääkkeellisiä tai toivotaan että äiti voi liikkua mahdollisimman vapaasti. Ei episiotomia ellei erityisesti hätätilanne.
Halutaan olla rauhassa ja hämärässä valaistuksessa tai halutaan kuunnella omaa musiikkia.
Nää on tärkeitä, koska parhaassa tapauksessa edistää synnytystä ja huonoimassakin toteutuu itsemääräämisoikeus.
No oonko nyt sit ihan väärin ja huonosti toiminut kun en oo mitään siihen toivelistaan laittanut?
Turussa nämä toiveet saa kirjata sähköiseen palveluun, minne pitää laittaa mm. myös syntyvälle lapselle etunimi ja se, että hätäkastetaanko, jos tarve tulee. Itse ainakin laitoin sinne toiveita liittyen synnytysasentoon ja kivunlievitykseen, mutta myös sen, että kätilöt saavat ehdottaa, ja todella hyvin näitä toiveita kätilöt myös noudattivatkin. Jos joku TYKS:n kätilöistä tätä lukee, niin teette mahtavaa työtä!