Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te iäkkäämmät naiset, +40v, pidätte itsenne laihana? Onko joku onnistunut laihduttamaan reilusta ylipainosta laihaksi, tuossa iässä?

Vierailija
04.11.2021 |

Ahdistaa, kun paino alkaa ykkösellä ja ikää jo 35v.
Vinkkejä kaipaan, kiitos :)

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ikäni ollut hoikka ja tiedän perimällä olevan osuuden asiassa, mutta muutamia helppoja ja vinkkejä millä on varmasti roolinsa

-tee vähän, mutta usein: esimeriksi vessassa käydessä 40 varpaille nousua, ruuan ollessa mikrossa yläkropan venyttelyä, ennen nukkumaan menoa jumppamatolla 20 vatsalihasta ja kahden minuutin venyttely

-tapa käydä useimpina päivinä reippaalla kävelylenkillä: huomasin, että tulee useammin tehtyä kun ei ota paineita siitä että pitäisi juosta

-jos tekee mieli makeaa, saatan yksin ollessa pureskella ja maistella ruokaa suussa mutta jättää nielaisematta

40 varpaille nousua, 20 vatsalihasta ja muutama minuutti venyttelyä. Vaikka näitä toistaisi tunnin putkeen niin max. 150 kaloria kuluttaisi päivässä. Ihan kivoja juttuja muttei auta laihdutukseen.

Mietippä mitä muuta merkitystä liikunnalla.

Se ihana "endorfiinihumala" minkä saa urheilusta -- se on monille meille vain MYYTTI. Ei aito tuntemus.

Oli vapauttavaa kun kerran rehellisyydenpuuskassani jollekin "ah tuli treenaamisesta niin hyvä olo"-hehkuttajalle totesin, että eipä mulle vaan tule, teen tätä ihan vaan kosla tiedän, että tämä on hyväksi sille, että pysyisin terveenä ... pukukoppiin laskeutui kirjaimellisesti ensin hiljaisuus... ja sitten useampi muukin sanoi, että on luullut että itsessä / omassa tekemisessä on jotain vikaa, kun ei tunnista niitä endorfiineja ollenkaan.

Liikunta vapauttaa endorfiineja eri tavoin eri ihmisillä, ja syy eroon saattaa olla perimässä. Vaikka se tekee kaikille hyvää, se ei kaikista tunnu yhtä hyvältä. Keskitehoinen aerobinen liikunta vapautti endorfiineja vain osalla koehenkilöistä. Sen sijaan kovatehoinen HIIT-harjoittelu sai aikaan endorfiiniaallon kaikilla (tutkimuspäällikkö Tiina Saanijoki Turun PET-keskuksesta).

Vierailija
122/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli masennuksen myötä 8 kuukaudessa 12 kg, se oli aikamoinen muutos. Ei huvittanut liikunta, pientä lohtua toi kotona mässäily ja tissuttelu viltin alla. Muuttuva olomuoto syvensi pahaa oloa. Monta kertaa yritin aloittaa, sitten päätin aloittaa "huomenna", huominen ei onnistunut, sitten ensi maanantaina... Kaikki tämä epäonnistuminen/itsekurin puute taas vain pahensi oloa. 

Sitten päätin aloittaa kävelyt, ihan vain olotilan, terveyden ja hapen saannin sekä paremman unen vuoksi. Että lähden edes ulos, käyn edes 10 minuuttia. Se venyi nopeasti tuntiin, ilman mitään stressiä sykkeen tai matkan kanssa, kunhan ulkoilen ja poikkean vaikka kaupoilla, jos huvittaa. Se lisäsi nopeasti unenlaatua huomattavasti. Mikä sai aikaan alkoholin jättämisen, että saa mennä ajoissa nukkumaan. Säännöllinen unirytmi taas  vähensi epäterveellisen ruoan (huonot hiilarit, rasva, sokerit) syömisen tarvetta. Mikä sai aikaiseksi sen, että alkoi tehdä mieli syödä enemmän kasviksia.

Positiivinen kierre, jolla kilot ovat nyt alkaneet pudota. Enkä niihin enää kiinnitä huomiota, vaan jahtaan sitä hyvää oloa. Painon putoaminen tyydyttävä sivutuote.

Itse aloitin myös kävelyn viime talvena. 5x viikossa reipas kävely 1h. Lopputulos oli +5kg!

Eli nyt paino 101kg.

Ei liikunta toimi kaikille, lisää vaan ruokahalua.

Ohis

No ei tietenkään tismalleen samat keinot toimi ihan joka ikisellä ihmisellä. Tarkoitin vaan vastapainoksi hirvittävältä tuntuvalle kuntosalirääkille 3-5 kertaa viikossa, joka ei minulta sujuisi, että omakohtaisesti (!) liikunnan määrän ei tarvinnut olla niin merkittävä (tunti käpöttelyä ei kuluta hirveästi kaloreita), vaan se sai aikaiseksi muuten hyvää oloa ja posiviitisen kierteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laihduttanut!"virallisissa asiakirjoissa" oli vaan painoa kirjattu 20kg enemmän kuin olen koskaan painanut. Että silleen...

Vierailija
124/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen reilu nelikymppinen, olenko siis iäkkäämpi nainen? Oho, aika virkistävää. Iäkäs. Vautsi.

No, ihan normaalisti pysyn hoikkana, tekemättä mitään.

Muista ottaa pyhimyskruunu päästä kun menet vaa'alle. 

Vierailija
125/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ikäni ollut hoikka ja tiedän perimällä olevan osuuden asiassa, mutta muutamia helppoja ja vinkkejä millä on varmasti roolinsa

-tee vähän, mutta usein: esimeriksi vessassa käydessä 40 varpaille nousua, ruuan ollessa mikrossa yläkropan venyttelyä, ennen nukkumaan menoa jumppamatolla 20 vatsalihasta ja kahden minuutin venyttely

-tapa käydä useimpina päivinä reippaalla kävelylenkillä: huomasin, että tulee useammin tehtyä kun ei ota paineita siitä että pitäisi juosta

-jos tekee mieli makeaa, saatan yksin ollessa pureskella ja maistella ruokaa suussa mutta jättää nielaisematta

40 varpaille nousua, 20 vatsalihasta ja muutama minuutti venyttelyä. Vaikka näitä toistaisi tunnin putkeen niin max. 150 kaloria kuluttaisi päivässä. Ihan kivoja juttuja muttei auta laihdutukseen.

Mietippä mitä muuta merkitystä liikunnalla.

Se ihana "endorfiinihumala" minkä saa urheilusta -- se on monille meille vain MYYTTI. Ei aito tuntemus.

Oli vapauttavaa kun kerran rehellisyydenpuuskassani jollekin "ah tuli treenaamisesta niin hyvä olo"-hehkuttajalle totesin, että eipä mulle vaan tule, teen tätä ihan vaan kosla tiedän, että tämä on hyväksi sille, että pysyisin terveenä ... pukukoppiin laskeutui kirjaimellisesti ensin hiljaisuus... ja sitten useampi muukin sanoi, että on luullut että itsessä / omassa tekemisessä on jotain vikaa, kun ei tunnista niitä endorfiineja ollenkaan.

Liikunta vapauttaa endorfiineja eri tavoin eri ihmisillä, ja syy eroon saattaa olla perimässä. Vaikka se tekee kaikille hyvää, se ei kaikista tunnu yhtä hyvältä. Keskitehoinen aerobinen liikunta vapautti endorfiineja vain osalla koehenkilöistä. Sen sijaan kovatehoinen HIIT-harjoittelu sai aikaan endorfiiniaallon kaikilla (tutkimuspäällikkö Tiina Saanijoki Turun PET-keskuksesta).

Juu uskon niiden olemassaolon. Mä en vain tunnista niitä, oli liikuntamuoto mikä tahansa - ja olen ollut myös HIITissä. Sitä mun tuntemusta ei mikään tutkimus muuta miksikään.

En toki silti jätä treenaamista välistä, koska tiedän sen hyödyt itselleni, mutta kunhan kerroin, miksi urheilu/liikunta ei kaikkia, tai ainakaan minua, koukuta.

Vierailija
126/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitsen itseni joka aamu ja olen vähentänyt/muuttanut syömistä vuosien saatossa. Ihan ne samat jutut, joista asiantntijat aina puhuvat, eli paljon kasviksia, vältä sokeria ja muitakin energiatiheitä ruokia. En ole laiha, vaan normaalipainoinen.

N47, 59 kg

Vierailija
127/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Älä nyt viitsi. Voi luoja taas näitä sanavalintoja :D

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Saahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/I%C3%A4k%C3%A4s?searchMode=all

Iäkäs = korkeassa iässä oleva, vanha.

No minusta yli 40v on vanha=iäkäs.

Ei se muuksi muutu.

Ei 40v ole enää mikään upea 20v neito, vaan vanhempi nainen. Jos et kestä tätä totuutta, niin voi voi 🤷‍♀️

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keski-ik%C3%A4

” Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.

Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.”

Niin, saathan sinä keksiä sanoille omia merkityksiä tai vaikka kokonaan oman kielen, ei kai sitä mikään estä. Mutta älä sitten ihmettele, jos sinua pidetään omituisena etkä tule ymmärretyksi.

Vierailija
128/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksulenkkejä, arkiliikuntaa, lihaskuntoa, asiallinen ruokavalio .

Vierailija
129/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä vähän. En näe mitään muuta keinoa pysyä hoikkana kuin syödä juuri sen verran, minkä kuluttaa tai laihduttaessa miinuskaloreilla.

Itselläni se tarkoittaa näitä asioita:

- olen totutellut syömään pienempiä annoksia eli en juuri koskaan santsaa tai syö itseäni ähkyyn

- korvaan edellisen päivän kohtuullisen herkuttelun syömällä muutamat seuraavat päivät tosi terveellisesti

- tiedostan, mitä syön ja kuinka paljon siinä noin suunnilleen on kaloreita (en koskaan kyllä laske tarkkaan)

- syön, kun on nälkä tai alkaa tulemaan nälkä

- en syö yleensä iltapalaa, vaan päivällinen klo 19 on viimeinen ruokani

- harrastan paljon liikuntaa, en niinkään kalorien kulutuksen vuoksi, vaan liikunta auttaa ylläpitämään terveellisiä elintapoja

- teen pieniä ja hyviä valintoja päivittäin eli tsekkaan melkein aina kaikista tuotteista rasvan ja sokerin määrän jne. 

- reagoin pieneenkin turvotukseen eli lasken ruoan määrää ja jätän maitotuotteet pois

- en syö ruisleipää (turvottaa)

- olen luonut tietyt rutiinit eli esim aamupala arkisin sama

- syön käytännössä mitä haluan silloin kun haluan eli olen opetellut  syömään kohtuudella herkkuja, joita todella haluan ja muut jätän välistä

- korvaan kahvilla, teellä ja kivennäisvesillä herkuttelua 

- En käy usein ravintolassa

Vierailija
130/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte itsenne lihoa jopa kymmeniä kiloja? Ei ne yhdessä yössä tule. Olen ollut koko aikuisikäni samankokoinen 159cm. 50kg. Syön aamupalan, lounas, välipala ja illallinen. Liikun pääasiassa kävellen tai pyörällä. Vesijumppa kolme kertaa viikossa.

Koska jossain vaiheessa vaan sumeni, mitä väliä, kun kuolee kuitenkin

Ap

Turhaan sit länkytät kiloistasi palstalla kun et viitsi edes yrittää.

Tyhmä. Tuo oli vastaus siihen, miksi aikoinaan lihoin tähän painoon, tuli sellainen hällä väliä vaihe, elämä on pelkkää p askaa, onneksi saa syödä, ei väliä vaikka lihoo jne.

Nyt mun mieli on parempi. Mutta nyt on nämä ylimääräiset 40kg. Hirvittävän hankalaa saada pois. Siksi tein tän aloituksen, että miten muut vanhemmat naiset on saaneet ylimääräiset pois

Ap

Hei ap, olet vielä nuori. Mutta siinä kynnyksellä ettå kohta alkavat vaihdevuodet hidastavat aineenvaihduntaasi ja saat olla entistä tarkempi mitä syöt ettet liho.

Oma tarinani. Itse nyt 53v ja kaiketi vaihdevuodet-ohittanut.

Ensinnäkin, terveys on paljon muutakin kuin paino. Ja jos/kun haluat edetä kohti terveitä ikääntymisvuosia niin:

-liikunta ei laihduta. Saat siitä hyvää tekemistä (syömisen sijaan), toivottavasti hyvää mieltä ja "onnistumisia" jos asetat pieniä tavoitteita. Ihan vaikka "30min jotain liikuntaa joka päivä" kävelylenkkikin riittää. -- sen jälkeen otat esim yhden Profeel-rahkan ja vettä. Ei muuta ruokaa. Et ole kuluttanut montakaan ylimääräistä kaloria.

-pinon pitäminen "ennallaan" on paljon helpompaa kuin laihduttaminen. Minulle toimi tuo paljon parjattu nutrilett. Elimistö toimii parhaiten, jos syöt riittävän usein. Minulle toimi siis kombinaatio: aamupuuro - nutrilettlounas - välipalaksi omenaa - päiväruokailu salaattia/juureksia+kalaa/kanaa (kastikkeet pois, salaattiin vain oliiviöljyä ja esim jtn balsamicoa) - omenaa/porkkanoita välipalaksi - kävelyn jälkeen profeel - nutrilett illalla. Ja jos oli enemmän urheilua ohjelmassa niin ruoan kanssa esim täysjyväriisiä/ohrakasta tms. Välipaloina söin surutta noita omenoita ja tuoreita porkkanoita, kirsikkatomaatteja, joskus tuoreita marjoja jne. Näin laihdutin 15kg (n 5kk aikana). Nutrilettiem kanssa turha hifistellä: tokmannilta sitä suklaata sa 25kpl/19,90€ (myös netistä ) ja se shakeriin ja kitusiin. Ne kaikki muut on kuvottavia.

-suunnittele ruokailut ja niiden tarvikkeet / käy kaupassa vain kerran viikossa. Älä osta mitään 'siltä varalta' herkkuja. Ne piparit tulee kyllä tarpeeseen nopeasti.

- Vaaka. Raadollisesti joka ikinen aamu. Silloin näkee että SUUNtA on oikea. Pienet saavutukset kun joku aamu pääseekin just alle jonkun uuden kilon. Nyt kun 'syön ja juon normaalisti' tämä mahdollistaa satunnaisesti syöpöttelyn :)

-annoskokoa pienemmäksi (ostin uudet normaalikokoisemmat lautaset...)

- älä pukeudu leggingseihin ja tunikaan. Kun se farkun vyötärö taas kiristää huomaa, että nyt on tullut tehtyä jotain väärin.

- muista, että olet hyvä just nytkin - sun tavoite ja remontin syy on se, että haluat terveen tulevaisuuden !

Tsemppiä!

Kiitos vinkeistä. Olen käynyt nyt puntarilla kerran viikossa ja sama paino kuin 3kk sitten :(

Ahdistaa, kun joka ilta kärvistellyt nälässä ja painoon ei mitään vaikutusta :/

Vierailija
131/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Saahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:

Ei se muuksi muutu.

Ei 40v ole enää mikään upea 20v neito, vaan vanhempi nainen. Jos et kestä tätä totuutta, niin voi voi 🤷‍♀️

Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.”

Niin, saathan sinä keksiä sanoille omia merkityksiä tai vaikka kokonaan oman kielen, ei kai sitä mikään estä. Mutta älä sitten ihmettele, jos sinua pidetään omituisena etkä tule ymmärretyksi.

Tai jos sinä vaan hyväksyisit sen, että yli 40v nainen on vanha?

Vierailija
132/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

Naisten elinajanodote on yli 80 vuotta. Oletko puolet elämästäsi vanha?

Vierailija
133/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

Kyllä. Siitä seuraava on vanhus.

Vertaapa 18v naisen kasvoja 40 vuotiaan naisen kasvoihin. Kumpi on biologisesti houkuttelevampi? Niinpä.

Vierailija
134/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Personal Trainer suunnitteli ruokavalion ja liikunnan. Ilman ruokavalion muutosta en olisi onnistunut, koska en runsaasta liikkumisesta huolimatta laihtunut. Joustan nykyään syömisessä noin 1× viikossa tai 1×2 viikossa. Lisäksi riittävät yöunet ja en käytä alkoholia.

Nyt noin 1, 5 vuotta normaalipainoisena ja ikää 41 vuotta.

Vierailija
135/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

Mitäpä jos hyväksyisit sen, että 40-vuotias on sukupuoleen katsomatta AIKUINEN.

Ei nuori eikä vanha, vaan AIKUINEN.

Mikä teitä vinkujia vaivaa kun aina olette nillittämässä ja taistelemassa keski-iän määritelmästä (turha) tai nimittelette aikuisia vanhoiksi ja iäkkäiksi. Kuolen myötähäpeään kohta.

Vierailija
136/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

Kyllä. Siitä seuraava on vanhus.

Vertaapa 18v naisen kasvoja 40 vuotiaan naisen kasvoihin. Kumpi on biologisesti houkuttelevampi? Niinpä.

Veikkaan, että sun kasvosi eivät ole missään iässä olleet houkuttelevat, ja siksi olet noin katkera. Sen lisäksi myös ajatusmaailmasi on vastenmielinen. 

Takaisin aiheeseen?

Vierailija
137/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

Mitäpä jos hyväksyisit sen, että 40-vuotias on sukupuoleen katsomatta AIKUINEN.

Ei nuori eikä vanha, vaan AIKUINEN.

Mikä teitä vinkujia vaivaa kun aina olette nillittämässä ja taistelemassa keski-iän määritelmästä (turha) tai nimittelette aikuisia vanhoiksi ja iäkkäiksi. Kuolen myötähäpeään kohta.

40v nainen on iäkäs aikuinen.

25v on aikuinen.

Vierailija
138/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi piti tunkea taas tuo IÄKÄS mukaan otsikkoon? 40+ ei riittänyt?

Trolli.

Koska plus 40v on iäkäs!

20v on nuori

65v on eläkeläinen

75 vanhus

Siksi.

Ap

Trollihan sinä olitkin. Ja luultavasti mies. IÄKÄS TARKOITTAA VANHUSTA.

Jäikö peruskoulukin kesken? Ei ihme ettet sitten tajua laihduttamisestakaan mitään.

Vierailija
139/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Ei se muuksi muutu.

En ole yli 40-vuotias, mutta olen sitä mieltä, että koska kielen sanat ovat sovittuja symboleita, on ihan fiksua käyttää niitä yleisesti hyväksytyssä merkityksessä. Se, että sinä henkilökohtaisesti haluat käyttää jotain sanoja vastoin yleistä merkitystä on toki oma asiasi, mutta hankaloittaa varmasti kommunikointia.

Vierailija
140/186 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+40 v iäkäs?

Iäkäs -> +75-vuotias

Hyvää päivänjatkoa.

18v teini

20v - 24v nuori aikuinen

25v aikuinen

35 keski-ikäinen

40v-59v iäkäs

60-65v eläkeläinen

75 v ylöspäin vanhus

Et ole tainnut kouluja käydä? Sen verran tyhmiä ovat juttusi.

13-19 v teini/nuori

20-> aikuinen (20-29 v "nuori aikuinen")

30-> AIKUINEN

(keski-ikä on turhaa pakotusta ja liukuva keinotekoinen termi, joka liittyy voimakkaasti elämänvaiheeseen)

65 v -> eläkeläinen

yli 75 v IÄKÄS tai VANHUS

Ja nyt voisit mennä pois siitä typerehtimästä.