Miten te iäkkäämmät naiset, +40v, pidätte itsenne laihana? Onko joku onnistunut laihduttamaan reilusta ylipainosta laihaksi, tuossa iässä?
Ahdistaa, kun paino alkaa ykkösellä ja ikää jo 35v.
Vinkkejä kaipaan, kiitos :)
Kommentit (186)
55v enkä todellakaan haluaisi olla laiha.
Personal trainerin silmämääräisen arvion mukaan minulla ei ole ylipainoa, hämmästyi kun näki vaan lukeman. Eli vaa'an mukaan ylipainoa pitäisi olla.
Itse pudottaisin mieluusti 5 kiloa. Eli 165/60 olisi minun ruumiinrakenteelleni hyvä. Minusta ei tule siroa keijua vaikka kuinka laihduttaisin vaan luiseva kuivan kesän orava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+40 v iäkäs?
Älä nyt viitsi. Voi luoja taas näitä sanavalintoja :D
Iäkäs -> +75-vuotias
Hyvää päivänjatkoa.
18v teini
20v - 24v nuori aikuinen
25v aikuinen
35 keski-ikäinen
40v-59v iäkäs
60-65v eläkeläinen
75 v ylöspäin vanhusSaahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/I%C3%A4k%C3%A4s?searchMode=all
Iäkäs = korkeassa iässä oleva, vanha.
No minusta yli 40v on vanha=iäkäs.
Ei se muuksi muutu.
Ei 40v ole enää mikään upea 20v neito, vaan vanhempi nainen. Jos et kestä tätä totuutta, niin voi voi 🤷♀️https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keski-ik%C3%A4
” Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.”
Niin, saathan sinä keksiä sanoille omia merkityksiä tai vaikka kokonaan oman kielen, ei kai sitä mikään estä. Mutta älä sitten ihmettele, jos sinua pidetään omituisena etkä tule ymmärretyksi.
Tai jos sinä vaan hyväksyisit sen, että yli 40v nainen on vanha?
Naisten elinajanodote on yli 80 vuotta. Oletko puolet elämästäsi vanha?
Kyllä. Siitä seuraava on vanhus.
Vertaapa 18v naisen kasvoja 40 vuotiaan naisen kasvoihin. Kumpi on biologisesti houkuttelevampi? Niinpä.
Miksi noin pitäisi tehdä? Ja mitä väliä sillä on?
Koska se on tärkein asia naisessa.
Kysy naiselta itseltään, mikä on hänen elämänsä tärkein asia. Sillä on merkitystä, ei jonkun sivullisen mielipiteellä.
Minä 42v, painoindeksi 21.
Mä tarkkailen syömisiäni, siten. En laihduta, mutta valitsen _paremmin_. En syö kermakastikkeita, työpaikkaruokalasta otan usein salaatin. Syön kotiruokaa, mutta koska laitan sen itse, tiedän mitä siinä on. Karkkia ja herkkuja toki syön, mutten päivittäin. Joskus vedän kunnolla herkkuja, harvoin kuitenkin. Liikun viikottain salilla, ryhmäliikunnassa ja olen aktiivinen hyötyliikkuja. Liikkuva työ, joka on kolmivuorotyötä.
Se on itsestä kiinni!
Mä olen 40v vanhus ja mulla on 30v mies. Olen lisäksi hoikka vaikka syön mitä huvittaa.
Kohta satelee alapeukkuja.
Maha- ja suolistovaivat ja moninaiset allergiat auttavat pitämään painon alhaalla. Jos ei voi syödä, ei voi syödä.
Mittani ovat 170cm/53 kg. Syön noin 1200 kaloria päivässä, ja lasken kalorit oikein. Kalorilaskureilla tulee yleensä laskettua reilusti ala- tai yläkanttiin. Se, syökö kalorit terveellisessä ruoassa vai herkuissa, ei vaikuta. Ei hoikkana pysymiseen mitään rakettitiedettä tarvita. Toki liikunnalla pystyy kohottaa kulutusta, ja mitä vähäkalorisempaa ja terveellisempää ruokaa, niin sitä isomman määrän voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mittani ovat 170cm/53 kg. Syön noin 1200 kaloria päivässä, ja lasken kalorit oikein. Kalorilaskureilla tulee yleensä laskettua reilusti ala- tai yläkanttiin. Se, syökö kalorit terveellisessä ruoassa vai herkuissa, ei vaikuta. Ei hoikkana pysymiseen mitään rakettitiedettä tarvita. Toki liikunnalla pystyy kohottaa kulutusta, ja mitä vähäkalorisempaa ja terveellisempää ruokaa, niin sitä isomman määrän voi syödä.
Minusta laihduttaminen on maailman vaikein asia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+40 v iäkäs?
Älä nyt viitsi. Voi luoja taas näitä sanavalintoja :D
Iäkäs -> +75-vuotias
Hyvää päivänjatkoa.
18v teini
20v - 24v nuori aikuinen
25v aikuinen
35 keski-ikäinen
40v-59v iäkäs
60-65v eläkeläinen
75 v ylöspäin vanhusSaahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/I%C3%A4k%C3%A4s?searchMode=all
Iäkäs = korkeassa iässä oleva, vanha.
No minusta yli 40v on vanha=iäkäs.
Ei se muuksi muutu.
Ei 40v ole enää mikään upea 20v neito, vaan vanhempi nainen. Jos et kestä tätä totuutta, niin voi voi 🤷♀️https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keski-ik%C3%A4
” Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.”
Niin, saathan sinä keksiä sanoille omia merkityksiä tai vaikka kokonaan oman kielen, ei kai sitä mikään estä. Mutta älä sitten ihmettele, jos sinua pidetään omituisena etkä tule ymmärretyksi.
Vastaat palstan vakiotrollille joka avaa saman keskustelun joka päivä ja ulis ee sitten kun ei onnistu laihduttamaan ja on jo niin iäkäs.
Hyväntahtoiset ihmiset sitten neuvovat ja AP vaan nauraa partaansa.
Mä en ole täällä joka päivä, joten ihan sama mulle. Aihe on ihan ok, turha pahoittaa mieltään noista lapsellisista ikäjankkauksista.
Ja antaa ap:n nauraa, kovin vähissä hänellä tuntuu ilonaiheet elämässä olevan.
Olen 40v ja liikun joka päivä 2 tuntia.
Ei ole lapsellista ikäjankkausta vaan totuus. Pitää vain hyväksyä oma ikä, sitä ei voi muuttaa. 40v nainen on vanha, hyväksy asia.
Botoxia voi käyttää parantamaan ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Neljä tiukkaa salitreeniä viikossa. Ei höntsäilyä vaan painojen/toistomäärien pitää nousta progressiivisesti. 6-12 toistoa sarjassa uupumukseen tai lähes uupumukseen (failure) asti, sarjoja yhteensä 3-4. Isot lihakset töihin, erilaisia kyykkyjä, maastavetoja, penkki- ja pystypunnerruksia. Salilla lepotauot katsotaan kellosta, ei turhaa notkumista kännykällä eli treenien tulee olla tehokkaita. Ruoan suhteen ei mitään kitudiettejä, kaloreiden laskemista tms. vaan kunnolla tavallista ruokaa perinteisen tylsän lautasmallin mukaan. Herkkuja satunnaisesti ja kohtuudella.
Tiedän, että tämä saa sohvaperunoilta alapeukkuja mutta ihan sama. Lisäksi kannattaa muistaa, että jos ruokavaliota karsii liikaa tai vetää kalorit kovin alas, on jatkossa painon ylläpitäminen entistäkin vaikeampaa kun ei ole enää mitään mistä karsia.
Jotenkin oksettaa tuollainen "olen parempi kuin muut koska käyn salilla!" ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Sua on neuvottu sen sata kertaa. Ota jo annettuja vinkkejä kokeiluun.
Mistä päättelet, että ap on ennenkin kysellyt täällä neuvoja? Tällä palstalla liikku aika paljon porukkaa ja on todella harhaista luulla tietävänsä, kuka kukin on täällä.
Järkevä painonpudotus tuossa iässä on ok. Pieni ylipaino ei haittaa, varsinkin jos laihduttaa isoista kiloista. Nahka ja kasvot roikkuu ja lihaksikkaan, Hieman pyöreänä näyttää paremmalta. Lihasta hankkimaan ja kroppaan ryhtiä ja syömiset fiksuiksi. Tee laihtuminen hitaasti, parin vuoden aikana. Muuten jälki on rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvispainotteinen, vähähiilarinen ruokavalio (ei kuitenkaan keto), ei juurikaan sokeria. Joka päivä ainakin yksi kunnon kävelylenkki koiran kanssa. Alkoholia en käytä. Mitään sen kummempia keinoja ei ole.
Tämäntapainen toimi minullakin. Tärkeintä oli alkuun päästä irti sokeri- ja hiilarikoukusta, joka oli mulla ongelman ydin. Sen takia heitti sokerit ja tuli ahmittua. Täysin en ole hiilareista luopunut, mutta leipä on aina ruista ja harvoin enää tekee mieli esim pastaa (siitä tulee raskas olo). Makeaa syön kohtuudella, eli esim yksi patukka tai jätski ei maailmaa kaada. Olen nykyään tykästynyt salaatteihin: valmis salaattisekoitus, joku proteiini, hummus.
Mulla tehoaa myös kalorien laskeminen. Tähtään siihen, että arkena syön noin 1600 kcal, ja helposti siinä oppii syömään ruokia, jotka pitävät nälkää vs ravintoköyhiä herkkuja, joista jää nälkä. Viikonloppuisin ja juhlissa voin ottaa rennommin. Tästä syystä myös paino pudonnut suhteellisen hitaasti. Liikun joka toinen viikko päivittäin (kävely), toisella viikolla vähemmän (olen silloin lasten kanssa, en voi jättää heitä treenin ajaksi). Aloitin huhtikuussa, ja kilot pudonneet 69 kg -> 62 kg. Silti muutos näkyy selvästi ulkoisesti ja parempana vointina. Pari vaatekokoa pienemmät vaatteet menee päälle.
Nautin kevyemmästä olosta niin, että mietin herkkujen edessä usein, että ovatko ne kalorien arvoisia. Nothing tastes as good as skinny 😄
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee +40v mummoilla tunteisiin.
En minä ole mummo.
+40v
Pari yksinkertaista sääntöä.
1. en juo kaloreita, eli tuoremehut, limsat ja alkoholi kokonaan pois, juomaksi vettä
2. kävelen joka päivä vähintään 8000 askelta, usein yli 10000 askelta päivässä.
Lisäksi säännölliset ruoka-ajat eikä välissä mitään napostelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä nimenomaan todella on eroa, syökö kalorit roskaruoasta vai terveellisestä. 1200 kaloria on vähän, ja korkeaenergisiä ruokia voi sen puitteissa syödä niin vähän, ettei millään pidä nälkää. Jos nälkäisenä eläminen ja ravintoaineiden puute ei haittaa, niin toki sitten voi elää niin, että päivän ainoa ateria on kokonainen suklaalevy.
Minulla vatsa on aina turpoillut sokerista ja vehnästä - myös laihana. Eli tuolla ruokavaliolla olen aina omenavartaloinen missä tahansa painossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä tiukkaa salitreeniä viikossa. Ei höntsäilyä vaan painojen/toistomäärien pitää nousta progressiivisesti. 6-12 toistoa sarjassa uupumukseen tai lähes uupumukseen (failure) asti, sarjoja yhteensä 3-4. Isot lihakset töihin, erilaisia kyykkyjä, maastavetoja, penkki- ja pystypunnerruksia. Salilla lepotauot katsotaan kellosta, ei turhaa notkumista kännykällä eli treenien tulee olla tehokkaita. Ruoan suhteen ei mitään kitudiettejä, kaloreiden laskemista tms. vaan kunnolla tavallista ruokaa perinteisen tylsän lautasmallin mukaan. Herkkuja satunnaisesti ja kohtuudella.
Tiedän, että tämä saa sohvaperunoilta alapeukkuja mutta ihan sama. Lisäksi kannattaa muistaa, että jos ruokavaliota karsii liikaa tai vetää kalorit kovin alas, on jatkossa painon ylläpitäminen entistäkin vaikeampaa kun ei ole enää mitään mistä karsia.
Tuo toimii lähinnä teineille tai parikymppisille. Jos on jo kolmekymmentä yli ja ei ole liikunnallista taustaa, niin tuo ohje on todella huono.
Liikunta lisää ruokahaluja tai parhaimmillaan vetää rammaksi viikoksi pariksi särkevien lihasten muodossa.
Eipä siinä tule sitten muuta tehtyä kuin makoiltua kivistellen ja syöden.
Tämä ei pidä paikkaansa. Minä aloitin saliharjoittelun ja painonnoston 45 vuotiaana, ja olen onnistunut kasvattamaan kuntoa ja lihasmassaa niin, ettei minun enää tarvitse laihduttaa tai tarkkailla hirveän tarkasti mitä syön. Oikeasti varsinkin keski-ikäiselle naiselle on eduksi lihasmassan lisääminen: ruumiinmuoto muuttuu paremmaksi ja aineenvaihdunta paranee eikä tarvitse laihdutella jatkuvasti.
Tämä! Itse käyn salilla n. 3-4 krt viikossa ja kyllä on kroppa kuosissa. Käyn myös satunnaisesti joogassa ja nyrkkeilen. Salitreenillä saa parhaiten muokattua kroppaa, oma kroppa on timmi ja sopivan lihaksikas. En tuijota kaloreita vaan syön normaalisti ja herkuttelenkin.
N46
Ihan samalla tavalla kuin aina aikaisemminkin. Terveellinen ja kulutukseen nähden sopiva ruokavalio ja liikunta.
165/50.
Ja laiha-huutelijoille tiedoksi heti alkuun: Lihaskunto kaikilta osin juuri todettu erinomaiseksi ja laajassa verenkuvassa kaikki arvot ideaalit.
Eikä yksikään lääkäri ole koskaan alipainoiseksi haukkunut.