Miten te iäkkäämmät naiset, +40v, pidätte itsenne laihana? Onko joku onnistunut laihduttamaan reilusta ylipainosta laihaksi, tuossa iässä?
Ahdistaa, kun paino alkaa ykkösellä ja ikää jo 35v.
Vinkkejä kaipaan, kiitos :)
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Kasvispainotteinen ruokavalio, ei sokeria, ei leipää, pastaa tms. Höttöhiilareita. Maltilliset määrät ruokaa, vähintään 12 tunnin yöpaasto, eli aika, kun ei syö mitään. Ei juurikaan alkoholia.
Liikuntaa monta kertaa viikossa (kävely, hölkkä, lihaskunto).
Tällä systeemillä olen saanut painon pysymään aisoissa. Ja olen ollut ylipainoinen n. 35-vuotiaaksi, taipumus lihomiseen on jatkuvasti olemassa. Tuolloin 35-vuotiaana laihdutin jollain Jutta-dieetillä ja sen jälkeen olen jatkuvasti hakenut sopivaa ruokavaliota, mutta paino ei ole pahasti jojoillut. Nyt tämä viimeisin kombinaatio, minkä tähän kirjoitin, tuntuu helpolta ja toimivalta.
Niin ja ikää on 45
Vierailija kirjoitti:
Tämä iäkäs nainen juoksee 40-50km viikossa plus salit päälle. Kyllä pysyy hoikkana.
Onnea sulle.
Mielipiteitä on monia, mutta harvan mielestä se itsensä riuduttama kuikelo +40v "bikini-fitness beibi liian alhaisella rasvaprosentilla) on kuitenkaan mikään tavoittelemisen arvoinen tila. Pystyyn kuivahtanut raato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annatte itsenne lihoa jopa kymmeniä kiloja? Ei ne yhdessä yössä tule. Olen ollut koko aikuisikäni samankokoinen 159cm. 50kg. Syön aamupalan, lounas, välipala ja illallinen. Liikun pääasiassa kävellen tai pyörällä. Vesijumppa kolme kertaa viikossa.
Koska jossain vaiheessa vaan sumeni, mitä väliä, kun kuolee kuitenkin
ApTurhaan sit länkytät kiloistasi palstalla kun et viitsi edes yrittää.
Tyhmä. Tuo oli vastaus siihen, miksi aikoinaan lihoin tähän painoon, tuli sellainen hällä väliä vaihe, elämä on pelkkää p askaa, onneksi saa syödä, ei väliä vaikka lihoo jne.
Nyt mun mieli on parempi. Mutta nyt on nämä ylimääräiset 40kg. Hirvittävän hankalaa saada pois. Siksi tein tän aloituksen, että miten muut vanhemmat naiset on saaneet ylimääräiset pois
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, lopetin vuorotyön. -34 kg.
Vain nuori ihminen kuvittelee iän olevan loukkaus.
N42
Mieluummin olisin 22v, kuin 42v
Ok. Mä en, paljon työtä edessä. -ed.
Mitä väliä, kun näyttää upealta, eli nuorelta? Mieluummin nuori kuin 42v mummo.
Mitä väliä näyttämisellä, kun elämä on upeaa? Pääasia on viihtyä nahoissaan.
Kyllä ensin pitää näyttää hyvältä, voidakseen hyvin. Nykyään saa onneksi edullisesti rypyt sieläksi, niin enemmän parempia vuosia vanhoillakin +40 v naisilla
Niinpä. Niinkuin joka aina nuorekas Tiina Jylhä 🙄
Kyllä ikääntyminen saa ja kuuluukin näkyä!
Mikään ei ole niin naurettavan näköistä kuin harhaisesti itseänsä nuorena pitävä +50 leikelty/siloiteltu ja botoxoitu "ikinuori"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annatte itsenne lihoa jopa kymmeniä kiloja? Ei ne yhdessä yössä tule. Olen ollut koko aikuisikäni samankokoinen 159cm. 50kg. Syön aamupalan, lounas, välipala ja illallinen. Liikun pääasiassa kävellen tai pyörällä. Vesijumppa kolme kertaa viikossa.
Tyhmä. Tuo oli vastaus siihen, miksi aikoinaan lihoin tähän painoon, tuli sellainen hällä väliä vaihe, elämä on pelkkää p askaa, onneksi saa syödä, ei väliä vaikka lihoo jne.
Nyt mun mieli on parempi. Mutta nyt on nämä ylimääräiset 40kg. Hirvittävän hankalaa saada pois. Siksi tein tän aloituksen, että miten muut vanhemmat naiset on saaneet ylimääräiset pois
Ap
"iäkkäät naiset"
"vanhemmat naiset"
Anteeksi ap, mutta missä maailmassa sä oikein elät kun tuollaisia ilmaisuja nelikymppisistä käytät?
Tarjoan sinulle pätevää sanaa tilalle: aikuiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, lopetin vuorotyön. -34 kg.
Vain nuori ihminen kuvittelee iän olevan loukkaus.
N42
Mieluummin olisin 22v, kuin 42v
Ok. Mä en, paljon työtä edessä. -ed.
Mitä väliä, kun näyttää upealta, eli nuorelta? Mieluummin nuori kuin 42v mummo.
Mitä väliä näyttämisellä, kun elämä on upeaa? Pääasia on viihtyä nahoissaan.
Kyllä ensin pitää näyttää hyvältä, voidakseen hyvin. Nykyään saa onneksi edullisesti rypyt sieläksi, niin enemmän parempia vuosia vanhoillakin +40 v naisilla
Kai se voi noinkin joillain mennä. Mulla hyvinvointi on oleellisesti kytkeytynyt terveyteen, itsetuntemukseen ja onnellisuuteen, ne kaikki ovat paljon paremmassa jamassa kuin 20 v sitten. (En minäkään olisi sitä silloin uskonut.)
Tiedän keskustelevani trollin kanssa. Aiemmin pidit iäkkäänä kolmevitosta, mikäs nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti tunkea taas tuo IÄKÄS mukaan otsikkoon? 40+ ei riittänyt?
Trolli.
Koska plus 40v on iäkäs!
20v on nuori
65v on eläkeläinen
75 vanhus
Siksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
+40 v iäkäs?
Älä nyt viitsi. Voi luoja taas näitä sanavalintoja :D
Iäkäs -> +75-vuotias
Hyvää päivänjatkoa.
18v teini
20v - 24v nuori aikuinen
25v aikuinen
35 keski-ikäinen
40v-59v iäkäs
60-65v eläkeläinen
75 v ylöspäin vanhus
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut ylipainoinen vaan aina hoikka. Neljä lastakin pusannut tähän maailmaan ja aina on raskauskilot lähteny kun lapsi on syntynyt. Ennemmin ihmetyttää miten ihmiset saavat itsensä niin pulskaan kuntoon mitä moni nuorikin jo on. Heidän täytyy ahmia ruokaa tosi paljon.
Syön tavallista kotiruokaa, syön jopa leivonnaisia päivittäin ja liikun kun liikun, mutta en ole mikään aktiivibodaaja tai kilometrien kerääjä.
Ei tarvitse syödä paljon, kun syö energiatiheitä ruokia/ruokqvalmisteita
Hyvä ja rakastava mies pitää hoikkana. Jos mies ei ole hyvä, on parempaa olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"iäkkäät naiset"
"vanhemmat naiset"Anteeksi ap, mutta missä maailmassa sä oikein elät kun tuollaisia ilmaisuja nelikymppisistä käytät?
Tarjoan sinulle pätevää sanaa tilalle: aikuiset naiset.
25v on aikuinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+40 v iäkäs?
Iäkäs -> +75-vuotias
Hyvää päivänjatkoa.
18v teini
20v - 24v nuori aikuinen
25v aikuinen
35 keski-ikäinen
40v-59v iäkäs
60-65v eläkeläinen
75 v ylöspäin vanhus
Saahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/I%C3%A4k%C3%A4s?searchMode=all
Iäkäs = korkeassa iässä oleva, vanha.
Reipas, suorastaan raaka ja aktiivinen seksielämä pitää mummunkin hoikkana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+40 v iäkäs?
Iäkäs -> +75-vuotias
Hyvää päivänjatkoa.
18v teini
20v - 24v nuori aikuinen
25v aikuinen
35 keski-ikäinen
40v-59v iäkäs
60-65v eläkeläinen
75 v ylöspäin vanhusSaahan sitä keksiä omia määritelmiä vaikka ille ja vaikka millaisia. Tuossa kuitenkin kielitoimiston sanakirjan määrite,ä iäkkäälle, ettei totuus unohtuisi:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/I%C3%A4k%C3%A4s?searchMode=all
Iäkäs = korkeassa iässä oleva, vanha.
No minusta yli 40v on vanha=iäkäs.
Ei se muuksi muutu.
Ei 40v ole enää mikään upea 20v neito, vaan vanhempi nainen. Jos et kestä tätä totuutta, niin voi voi 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei ap, olet vielä nuori. Mutta siinä kynnyksellä ettå kohta alkavat vaihdevuodet hidastavat aineenvaihduntaasi ja saat olla entistä tarkempi mitä syöt ettet liho.
Oma tarinani. Itse nyt 53v ja kaiketi vaihdevuodet-ohittanut.
Ensinnäkin, terveys on paljon muutakin kuin paino. Ja jos/kun haluat edetä kohti terveitä ikääntymisvuosia niin:
-liikunta ei laihduta. Saat siitä hyvää tekemistä (syömisen sijaan), toivottavasti hyvää mieltä ja "onnistumisia" jos asetat pieniä tavoitteita. Ihan vaikka "30min jotain liikuntaa joka päivä" kävelylenkkikin riittää. -- sen jälkeen otat esim yhden Profeel-rahkan ja vettä. Ei muuta ruokaa. Et ole kuluttanut montakaan ylimääräistä kaloria.
-pinon pitäminen "ennallaan" on paljon helpompaa kuin laihduttaminen. Minulle toimi tuo paljon parjattu nutrilett. Elimistö toimii parhaiten, jos syöt riittävän usein. Minulle toimi siis kombinaatio: aamupuuro - nutrilettlounas - välipalaksi omenaa - päiväruokailu salaattia/juureksia+kalaa/kanaa (kastikkeet pois, salaattiin vain oliiviöljyä ja esim jtn balsamicoa) - omenaa/porkkanoita välipalaksi - kävelyn jälkeen profeel - nutrilett illalla. Ja jos oli enemmän urheilua ohjelmassa niin ruoan kanssa esim täysjyväriisiä/ohrakasta tms. Välipaloina söin surutta noita omenoita ja tuoreita porkkanoita, kirsikkatomaatteja, joskus tuoreita marjoja jne. Näin laihdutin 15kg (n 5kk aikana). Nutrilettiem kanssa turha hifistellä: tokmannilta sitä suklaata sa 25kpl/19,90€ (myös netistä ) ja se shakeriin ja kitusiin. Ne kaikki muut on kuvottavia.
-suunnittele ruokailut ja niiden tarvikkeet / käy kaupassa vain kerran viikossa. Älä osta mitään 'siltä varalta' herkkuja. Ne piparit tulee kyllä tarpeeseen nopeasti.
- Vaaka. Raadollisesti joka ikinen aamu. Silloin näkee että SUUNtA on oikea. Pienet saavutukset kun joku aamu pääseekin just alle jonkun uuden kilon. Nyt kun 'syön ja juon normaalisti' tämä mahdollistaa satunnaisesti syöpöttelyn :)
-annoskokoa pienemmäksi (ostin uudet normaalikokoisemmat lautaset...)
- älä pukeudu leggingseihin ja tunikaan. Kun se farkun vyötärö taas kiristää huomaa, että nyt on tullut tehtyä jotain väärin.
- muista, että olet hyvä just nytkin - sun tavoite ja remontin syy on se, että haluat terveen tulevaisuuden !
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä tiukkaa salitreeniä viikossa. Ei höntsäilyä vaan painojen/toistomäärien pitää nousta progressiivisesti. 6-12 toistoa sarjassa uupumukseen tai lähes uupumukseen (failure) asti, sarjoja yhteensä 3-4. Isot lihakset töihin, erilaisia kyykkyjä, maastavetoja, penkki- ja pystypunnerruksia. Salilla lepotauot katsotaan kellosta, ei turhaa notkumista kännykällä eli treenien tulee olla tehokkaita. Ruoan suhteen ei mitään kitudiettejä, kaloreiden laskemista tms. vaan kunnolla tavallista ruokaa perinteisen tylsän lautasmallin mukaan. Herkkuja satunnaisesti ja kohtuudella.
Tiedän, että tämä saa sohvaperunoilta alapeukkuja mutta ihan sama. Lisäksi kannattaa muistaa, että jos ruokavaliota karsii liikaa tai vetää kalorit kovin alas, on jatkossa painon ylläpitäminen entistäkin vaikeampaa kun ei ole enää mitään mistä karsia.
Tuo toimii lähinnä teineille tai parikymppisille. Jos on jo kolmekymmentä yli ja ei ole liikunnallista taustaa, niin tuo ohje on todella huono.
Liikunta lisää ruokahaluja tai parhaimmillaan vetää rammaksi viikoksi pariksi särkevien lihasten muodossa.
Eipä siinä tule sitten muuta tehtyä kuin makoiltua kivistellen ja syöden.
Tämä ei pidä paikkaansa. Minä aloitin saliharjoittelun ja painonnoston 45 vuotiaana, ja olen onnistunut kasvattamaan kuntoa ja lihasmassaa niin, ettei minun enää tarvitse laihduttaa tai tarkkailla hirveän tarkasti mitä syön. Oikeasti varsinkin keski-ikäiselle naiselle on eduksi lihasmassan lisääminen: ruumiinmuoto muuttuu paremmaksi ja aineenvaihdunta paranee eikä tarvitse laihdutella jatkuvasti.
40v ei missään nimessä ole iäkäs, vaikka 16-vuotiaista tältä tuntuisi.
Paino pysyy kurissa jatkuvalla liikunnalla, vaikka vain päivittäisillä pitkillä kävelyillä. Riittävä uni ja vähäsokerinen terveellinen ruokavalio sekä vähäinen alkoholin kulutus. Myös annoskoko vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen jo 60 ja kivasti lähti noin 20kg vuoden aikana. Säännölliset ruokailut, ei välipaloja ja pienempi annoskoko. Ruoka on tavallista kotiruokaa ja satunnaisesti myös ravintola-annoksia. Juu ja syön jälkiruoaksi herkkuja kuten suklaata tai kahvileipää lähes joka päivä mutta vain pienen annoksen. Liikun maltillisesti, 3-4 muutaman kilsan kävelylenkkiä viikossa, plus normaali kodin ja puutarhan hoidossa tuleva hyötyliikunta. Olisi mukava pudottaa vielä noin 5 kiloa, mutta laihtuminen on näillä syömisillä loppunut ja olen pysynyt nykypainossa viimeiset 3 kuukautta. Jos haluaisin lisää pudottaa, pitäisi vähentää syömisiä hiukan lisää. En tiedä viitsinkö vaivautua, olen ihan tyytyväinen näinkin.
Minulla hyvin samankaltainen tilanne. Olen 50v ja laihdutin vuoden aikana n. 16kg ja nyt 165cm, 62kg. Aloin liikkua ihan sohvaperuna tasolta ja nyt juoksen 5km lenkkejä 3 krt viikossa ja lisäksi hulailen 5krt vkossa. Kohtuullistin annoskokoja ja herkutteluja. Mistään en kieltäydy täysin, niin on helppo noudattaa! Paino pysynyt nyt tässä tavoitteessa helposti jo 9kk.
N51
Se ihana "endorfiinihumala" minkä saa urheilusta -- se on monille meille vain MYYTTI. Ei aito tuntemus.
Oli vapauttavaa kun kerran rehellisyydenpuuskassani jollekin "ah tuli treenaamisesta niin hyvä olo"-hehkuttajalle totesin, että eipä mulle vaan tule, teen tätä ihan vaan kosla tiedän, että tämä on hyväksi sille, että pysyisin terveenä ... pukukoppiin laskeutui kirjaimellisesti ensin hiljaisuus... ja sitten useampi muukin sanoi, että on luullut että itsessä / omassa tekemisessä on jotain vikaa, kun ei tunnista niitä endorfiineja ollenkaan.