Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te iäkkäämmät naiset, +40v, pidätte itsenne laihana? Onko joku onnistunut laihduttamaan reilusta ylipainosta laihaksi, tuossa iässä?

Vierailija
04.11.2021 |

Ahdistaa, kun paino alkaa ykkösellä ja ikää jo 35v.
Vinkkejä kaipaan, kiitos :)

Kommentit (186)

Vierailija
181/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte itsenne lihoa jopa kymmeniä kiloja? Ei ne yhdessä yössä tule. Olen ollut koko aikuisikäni samankokoinen 159cm. 50kg. Syön aamupalan, lounas, välipala ja illallinen. Liikun pääasiassa kävellen tai pyörällä. Vesijumppa kolme kertaa viikossa.

Kymmenistä kiloista tiedä, mutta tuo ”miksi annatte itsenne lihoa” särähti korvaan. Itse olin aina pysynyt hoikkana - normaalipainoisena ilman mitään sen kummempaa pinnistelyä, kunnes koitti vaihdevuosi-ikä. Yhtäkkiä entinen elämäntapa ei enää käynytkään ilman, että kiloja alkoi kertyä. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen nyt liki kuusikymppisenä joutunut katsomaan syömisiäni ja miettimään liikuntaa. Helposti onnistuisi lihominen, ellei sen ehkäisemiseksi tekisi hampaat irvessä töitä. Silmiä avaavaa sikäli, että nyt tajuan minkä urakan ja piinan kanssa monet ovat eläneet koko elämänsä.

20–60-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista.

https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html

Vierailija
182/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy läpi dieettisi ja poista sieltä aluksi kaikkein lihottavimmat jutut: pulla, suklaa ja karkit, limsa/energiajuomat, roskaruoka. Valkoinen leipä. Makkarat. Näillä pitäisi päästä alkuun.

Jos käytät paljon aikaa syömiseen, keksi uusi harrastus, joka antaa muuta tekemistä kuin ruoan tai herkkujen mussutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen painanut koko aikuisikäni 20-45v saman verran 55kg.

Syön kulutuksen mukaan. Jostain kumman syystä kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole saanut minua lihomaan vaikka Thyroxin ei mulla edes toimi kuten pitäisi.

Limut, karkit, pullat ym ei ole koskaan kuulunut ruokavaliooni.

Suklaasta tykkään ja syön sitä päivittäin.

Jos sulka ei edes tarvitsisi olka lääkkeitä? Ehkä kannattaa tarkastuttaa, jos ne kerran toimi.

Aapee… lopeta haaveilu laihuudesta ja ala toteuttaa hyvinvointia omassa elämässäsi. Suo itse itsellesi hyvää ja hyvä olo.

Se on ydin. Näe ja koe itsesi hyvänä. Olet just hyvä omana itsenäsi. Ei sinun tarvitse pienestä.

Voit toki miettiä terveyttäsi ja olotilaasi. Miten voit paremmin?

Ne kilot karisee itsestään, jis ne on karistakseen… kun akat toteuttaa hyvää omassa elämässäsi.

Uni lepo säännöllinen terveellinen ravinto liikuntaZ rennosti hyvään oloon. Ole utelias.

Kannattaa myös kokeilla asioita, mitä haluaa tehdä… olla utelias.

Vierailija
184/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen painanut koko aikuisikäni 20-45v saman verran 55kg.

Syön kulutuksen mukaan. Jostain kumman syystä kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole saanut minua lihomaan vaikka Thyroxin ei mulla edes toimi kuten pitäisi.

Limut, karkit, pullat ym ei ole koskaan kuulunut ruokavaliooni.

Suklaasta tykkään ja syön sitä päivittäin.

Jos sulka ei edes tarvitsisi olka lääkkeitä? Ehkä kannattaa tarkastuttaa, jos ne kerran toimi.

Aapee… lopeta haaveilu laihuudesta ja ala toteuttaa hyvinvointia omassa elämässäsi. Suo itse itsellesi hyvää ja hyvä olo.

Se on ydin. Näe ja koe itsesi hyvänä. Olet just hyvä omana itsenäsi. Ei sinun tarvitse pienestä.

Voit toki miettiä terveyttäsi ja olotilaasi. Miten voit paremmin?

Ne kilot karisee itsestään, jis ne on karistakseen… kun akat toteuttaa hyvää omassa elämässäsi.

Uni lepo säännöllinen terveellinen ravinto liikuntaZ rennosti hyvään oloon. Ole utelias.

Kannattaa myös kokeilla asioita, mitä haluaa tehdä… olla utelias.

Mitä haluan tehdä? Olla laiha.

Siltikään en siihen pääse, vaikka vuosia olen unelmaani tavoitellut. Olen epätoivoinen ja mietin kuol emaa asian vuoksi. Ap

Vierailija
185/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 42v, painoindeksi 21. 

Mä tarkkailen syömisiäni, siten. En laihduta, mutta valitsen _paremmin_. En syö kermakastikkeita, työpaikkaruokalasta otan usein salaatin. Syön kotiruokaa, mutta koska laitan sen itse, tiedän mitä siinä on. Karkkia ja herkkuja toki syön, mutten päivittäin. Joskus vedän kunnolla herkkuja, harvoin kuitenkin. Liikun viikottain salilla, ryhmäliikunnassa ja olen aktiivinen hyötyliikkuja. Liikkuva työ, joka on kolmivuorotyötä. 

Se on itsestä kiinni!

Sepä se, kun olisikin jostain toisesta kiinni, (!) kuin minusta, niin olisin ollut laiha jo vuosia sitten

AP

Vierailija
186/186 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä tiukkaa salitreeniä viikossa. Ei höntsäilyä vaan painojen/toistomäärien pitää nousta progressiivisesti. 6-12 toistoa sarjassa uupumukseen tai lähes uupumukseen (failure) asti, sarjoja yhteensä 3-4.  Isot lihakset töihin, erilaisia kyykkyjä, maastavetoja, penkki- ja pystypunnerruksia. Salilla lepotauot katsotaan kellosta, ei turhaa notkumista kännykällä eli treenien tulee olla tehokkaita. Ruoan suhteen ei mitään kitudiettejä, kaloreiden laskemista tms. vaan kunnolla tavallista ruokaa perinteisen tylsän lautasmallin mukaan. Herkkuja satunnaisesti ja kohtuudella. 

Tiedän, että tämä saa sohvaperunoilta alapeukkuja mutta ihan sama. Lisäksi kannattaa muistaa, että jos ruokavaliota karsii liikaa tai vetää kalorit kovin alas, on jatkossa painon ylläpitäminen entistäkin vaikeampaa kun ei ole enää mitään mistä karsia.

Tuo toimii lähinnä teineille tai parikymppisille. Jos on jo kolmekymmentä yli ja ei ole liikunnallista taustaa, niin tuo ohje on todella huono.

Liikunta lisää ruokahaluja tai parhaimmillaan vetää rammaksi viikoksi pariksi särkevien lihasten muodossa.

Eipä siinä tule sitten muuta tehtyä kuin makoiltua kivistellen ja syöden.

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä aloitin saliharjoittelun ja painonnoston 45 vuotiaana, ja olen onnistunut kasvattamaan kuntoa ja lihasmassaa niin, ettei minun enää tarvitse laihduttaa tai tarkkailla hirveän tarkasti mitä syön. Oikeasti varsinkin keski-ikäiselle naiselle on eduksi lihasmassan lisääminen: ruumiinmuoto muuttuu paremmaksi ja aineenvaihdunta paranee eikä tarvitse laihdutella jatkuvasti.

Tämä! Itse käyn salilla n. 3-4 krt viikossa ja kyllä on kroppa kuosissa. Käyn myös satunnaisesti joogassa ja nyrkkeilen. Salitreenillä saa parhaiten muokattua kroppaa, oma kroppa on timmi ja sopivan lihaksikas. En tuijota kaloreita vaan syön normaalisti ja herkuttelenkin.

N46

Sulle herkuttelu on varmaan pari palaa tummaa suklaata. Kun taas esim minulle se on pizzerian pitsa sekä levysuklaata/litra jäätelöä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan