Nelikymppisellä vanhallapiialla elämä ohi.
Tunnen erään nelikymppisen vanhanpiian. Hän ei ole koskaan edes seurustellut, ei koskaan kokenut avioliiton onnea eikä äitiyden ihanuutta. On niin surullista, että hänen elämänsä on ohi; kohta hän ei enää voi saada lapsia, eikä hänestä jää jäljelle ketään. Tiedän, kuinka hänen vanha äitinsäkin suree sitä asiaa; tyttärestä ei ollut jatkamaan sukua.
Hän on akateemisesti sivistynyt, hyvin toimeentuleva ja käyttää kaiken aikansa erilaisiin urheilu- ym harrastuksiin sekä matkailuun maailmalla. Nyt hän harrastaa kuntosalia, hiihtoa ja hölkkäämistä, mutta nuorempana hän oli aktiivisesti mukana joukkuelajeissa. Siksi kysyinkin häneltä kerran, onko hän lesbo. Hän nauroi ja sanoi ettei ole ja että eivät kaikki joukkuelajeja harrastavat naiset ole lesboja, vaikka moni onkin.
Ulkonäkö on ihan kohtalainen, ei hän mikään ruma ole, jos ei huippukauniskaan, talous on kunnossa ja rahaa on, on koulutus ja hyvä työ, mutta jostain syystä hän ei vain ole saanut miestä. Olen niin surullinen hänen puolestaan. Jotain on jäänyt puuttumaan. Elämä on eletty turhaan.
Kommentit (72)
Ei kaikki välttämättä halua parisuhdetta saati lapsia. Äitini veli on 60-v, elänyt koko elämänsä sinkkuna. Joskus ollu jotain pientä juttua, mutta ei kuitenkaan ikinä mitään vakavaa. Hän ahdistuu parisuhteissa, eikä oikeastaan edes halua sellaista. Rakastaa lapsia, mutta ei ole koskaan kaivannut omia. Kouluttautunut, rahaa löytyy, omakotitalo, harrastaa jne. Ja ihan charmikkaan näköinenkin. Mutta ei yksinkertaisesti vaan kaipaa ketään naista rinnalleen, viihtyy yksin.
Mua ärsyttää sellaset ihmisiset, jotka tuputtaa parisuhteita muille, ja voivottelee jos joku on yli 30-v sinkkuna. Kaikkia ei ole "luotu" parisuhteeseen, ja mielestäni se on ihan okei.
Tämä ainakin provosoi minua jos se oli tarkoitus: """kohta hän ei enää voi saada lapsia, eikä hänestä jää jäljelle ketään. Tiedän, kuinka hänen vanha äitinsäkin suree sitä asiaa; tyttärestä ei ollut jatkamaan sukua."""
Minä olen Vela, joskin äitini odotti ja varmaan odottaa minulta lapsia oman surkean työnsä jälkeen. Oikeastaan äiti, joka odottaa lapsiltaan lapsenlapsia, osoittaa että ei kykene rakastamaan ilman ehtoja. Mutta eniten halusin huomioda tuon "jäljelle ei jää ketään" jutun. Sehän on periaatteessa itselle luotu illuusio jostain ikuisesta elämästä. Tai ne jotka hankkivat lapsia kyseisestä syystä yrittävät jotenkin jälleen syntyä lapsissa, koska kokevat etteivät ole saaneet elämältään tarpeeksi. Voin näin keittiöfilosofina sanoa että ihmisellä on jo kaikki syntyessään, elämä itse on se joka ottaa. Ja me yritämme saada sen takaisin elämältä elämän aikana.
Oletko kateellinen, kun joku muu elää mukavampaa elämää kuin sinä? Onko mielestäsi mahdollista olla onnellinen vain parisuhteessa ja lapsiperheessä?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:27"]Mallillaan tuo elämä on. Lapset pilaa elämän, pilaa oman ja kaikken muidenki.
[/quote]
Jos sä pilasit vanhempiesi elämän, ei se tarkoita että kaikilla on sama tilanne. Mä oon todella onnellinen äiti.
17: jos ei oo 40-v intoa alkaa uusperheen äidiksi niin haloo. Hah!
Mä otin yksilapsisen miehen jo 27-v. Mitä sillä on mitään merkitystä? Kun rakastuu niin rakastuu!!!!
Mulla on nyt 2 lasta ja haluan vielä 2! Eikä mulla oo ees miestä nyt ja ikä pian 40. Mutta eteen se vielä tulee, nimittäin rakkaus.
Ja hei: jokaisen oma elämä! Live and let others live. Joku haluaa 5 lasta, toinen ei yhtään.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"]Joo, siis AP:n kuvailema nainen olisi unelma todella monelle 35-45 vuotiaalle sinkkumiehelle.[/quote]
Ei olisi. Epäilen suuresti, että ihminen joka on tottunut elämään keski-ikään yksin ilman suurempia parisuhdevirityksiä pystyy yhtäkkiä taipumaan niin suuriin kompromisseihin kuin toimiva suhde vaatii. Jonkinlainen löyhä hengailu / vakipanosuhde erillään asuen voisi toimia, mutta se ei ole todella monen nelikymppisen sinkkumiehen ihanne. Miehetkin haluavat tiivistä elämänkumppanuutta.
[/quote]
Eli kotipiian ja hoitajan edellisen liiton lapsilleen. En oikein mitenkään muuten osaa selittää sitä yhtälöä, miksi monilla miehillä on helvetinmoinen kiire muuttaa yhteen ja suhteen jatkaminen erillään asuen edes sen aikaa että ehditään kunnolla tutustua on ehdoton ei, mutta sit kun nainen on saatu saman katon alle, halutaan kuitenkin jatkaa esim. kaikkia aikaavieviä harrastuksia kuin poikamiehenä.
Näin etenkin yli nelikymppisten keskuudessa, oon kuullut. Sen ikäisistä naisista hyvin suuri osa taas on edellisestä liitostaan päästyään saanut tarpeekseen miehen passaamisesta eikä halua myöskään mahdollisesti sekoittaa lastensa elämää pikaisella yhteenmuutolla. Tasan ei siis käy tarpeet.
Ei elämän ainoa tarkoitus ole löytää kumppania. Ahdasmielistä alentavaa säälimistä moinen surkuttelu.
Moni ei-seurusteleva saa elämänsä aikana aikaan paljon arvokkaampia asioita kuin nätisti naimisissa olevat ylemmyydentunnetta harrastavat vakituisen seksisuhteen saavuttaneet "onnekkaat".
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 09:55"]
Mulla on kaveri, joka lähestyessään 50 ikävuotta alkoi ahdistua tuosta naimattomuudestaan ja lapsettomuudestaan. On aina haaveillut perheestä tai edes miehestä. Sopivaa ei vaan osunut kohdalle ja hän oli ajatellut, että kyllä se vielä löytyy.
Nyt on sitten varmaan jäämässä sairaseläkkeelle. Oli juuri 4 kk psykiatrisessa sairaalassa. Tuli aivan "kahjoksi". Todellisuudentaju hämärtyi. Tuli harhaiseksi. Psykoosissa ja ei ole parantunut lähes ollenkaan, vaikka on kotiutettu.
[/quote]
On se sitten hieno juttu, että ap ja moni muu tässä ketjussa ovat niitä lapsia tehneet. Eivät siis tule harhaisiksi ja joudu psykoosiin!
37 ihmettelee miksi alapeukku? Eri asia jos haluaa olla vapaaehtoisesti sinkku, mutta kaverin elämää läheltä seuranneena ei ole helppoa olla sinkku nelikymppisenä.
Kakkonen on ykkönen. (Eli sivunvaihto).
Joo, siis AP:n kuvailema nainen olisi unelma todella monelle 35-45 vuotiaalle sinkkumiehelle. Mutta tuossa vaiheessa kun kukaan ei ole kelvannut, niin luultavasti miehessä ei sallita pienintäkään "vikaa", kun itse ollaan täydellisiä. Eli yksinoloa on todennäköisesti tiedossa, mutta tarkoittaako se sitten elämän loppumista, niin se on toinen juttu.
Niin, ja tottakai miehet "haluaa tapailua ja seksiä", se homma muuttuu sitten parisuhteeksi jos on muuttuakseen. Jos nainen alkaa heti puhumaan seurustelusta, niin moni mies juoksee karkuun....
Mies mies mies. Ap.lla pitää olla mies. Kuka tahansa kelpaa että ap.n identiteetti on pönkitetty.
Voihan sillä äidillä tai vaimolla olla vaikka mitä tavoitteita vaikka sillä onki perhe!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:07"]
Avioliiton onnea? Äitiyden iloa? Vaikket ap itse elämältäsi muuta halua niin joillain voi olla kunnianhimoisemmat tavoitteet. Jotkut haluaa olla jotain itse eikä vaan puoliso tai äiti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"]
Joo, siis AP:n kuvailema nainen olisi unelma todella monelle 35-45 vuotiaalle sinkkumiehelle. Mutta tuossa vaiheessa kun kukaan ei ole kelvannut, niin luultavasti miehessä ei sallita pienintäkään "vikaa", kun itse ollaan täydellisiä. Eli yksinoloa on todennäköisesti tiedossa, mutta tarkoittaako se sitten elämän loppumista, niin se on toinen juttu. Niin, ja tottakai miehet "haluaa tapailua ja seksiä", se homma muuttuu sitten parisuhteeksi jos on muuttuakseen. Jos nainen alkaa heti puhumaan seurustelusta, niin moni mies juoksee karkuun....
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:59"]Joo, siis AP:n kuvailema nainen olisi unelma todella monelle 35-45 vuotiaalle sinkkumiehelle. Mutta tuossa vaiheessa kun kukaan ei ole kelvannut, niin luultavasti miehessä ei sallita pienintäkään "vikaa", kun itse ollaan täydellisiä.[/quote]
Onhan näitä. Esim yksi sinkkututtuni kertoi, että miehen tärkein ominaisuus on elokuvatähtimäinen ulkonäkö, muille kriteereille ei ole uhrannut ajatustakaan. En ensin tajunnut että hän oli tosissaan, mutta aloin sen jälkeen ymmärtää paremmin sitä miksi hän on pysynyt omaksi ihmeekseen sinkkuna. Omat tarpeet ensin ja muut sitten perästä.
Mutta on toisenlaisiakin polkuja tuohon tilanteeseen. Yksi toinen samanikäinen ystäväni on aina kokenut että hänessä itsessään on niin paljon vikaa ettei tule ikinä kelpaamaan kenellekään, kun pitäisi olla ehdottoman täydellinen ja virheetön mallinukkevartalo. Tämä uskomus on niin vahva että ei ole lähtenyt edes kokeilemaan löytyisikö joku, jolle hän kelpaisi omana itsenään niin kehon kuin persoonankin puolesta. Hän pistää siis oman läpeensä negatiivisen keho-arvionsa kaikkien miesten päähän, vaikka häntä pidetään yleisesti ihan loistotyyppinä. Tämä puoli vaan jää salaan. On aina halunnut yli kaiken omaa perhettä, miehen, lapsen ja pienen kodin. Ei mitään yltiöpäistä tai vaatimuslistoilla varustettua käsikirjoitusta, ihan vaan tavallisen elämän. Mutta ei (ainakaan vielä) onnistunut, jäi oman, täysin vääristyneen kehonkuvansa vangiksi.
Eniten ihmiset taitaa kuitenkin pudota siihen ongelmaan että vastakkaista sukupuolta ei vain tule nähdyksi missään järkevässä kontekstissa jos työ- tai kaveriporukka ei ole ennestään laaja, ei harrasta jotain ei-sukupuolittunutta juttua tai ei käy baareissa / käytä alkoholia tms... Nettideittaus toimii silloin varmaan parhaiten...
[/quote]
Surullisia ihmiskohtaloita.
Ulkonäkö on ihan kohtalainen.Kyllähän jo tuolla perusteella pitäisi olla naimisissa,ja vähintään kahden lapsen äiti.Nimittäin usein,jos nainen ei ole mitenkään huippukaunis yksilö(malli)niin luulisi että niitä miehiä olisi ollut.Miehethän nimenomaan menevät naimisiin kohtalaisen kauniiden naisten kanssa.Miehet siis hurvittelee niiden huippukauniiden kanssa ensin.Ja menevät sitten naimisiin sen kohtalaisen kauniin naisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:03"]
Kuka muinaisjäänne vielä puhuu "vanhoistapiioista"? Taidat itse olla varsinainen homeinen vanha pieru, ap.
Nykyisin on coolia olla lapseton, ja avioliittoon uskoo enää vain uskikset (eri kirkkokunnista). Mulla ei ole koskaan ollut halua a) mennä naimisiin, tai b) tehdä lapsia. Mutta en mä mikään "vanhapiika" ole.
P.S. Olisko naimaton ja lapseton mies "vanharenki"? Yhtä kivikautista.
[/quote]
Vanhapiika on nainen, joka ei ole saanut miestä rinnalleen. Sinkku on nainen, joka ei ole halunnut miestä. Vain pöljä ei tajua tätä eroa.
Vain tyhmä hankkii vielä lapsia tähän maailmaan
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:27"]
Mallillaan tuo elämä on. Lapset pilaa elämän, pilaa oman ja kaikken muidenki.
[/quote]
Miksi olet lastenvihaaja? Ap.