Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain englantia puhuva henkilokunta ravintolassa???

Vierailija
04.11.2021 |

Kavin eilen trendiravintolassa Helsingissa - sielta ei loytynyt yhtaan tarjoilijaa, joka olisi osannut suomea…

Ulkosuomalaisena tama jarkyttaa minua, toivottavasti joku puuttuu taman: asiakkaat, anniskeluluvan myontajat, suomen kielen puolustajat…

Missa missa maassa voisi olla sama tilanne?? Ranskassa? Espanjassa?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä esitän tollasissa tilanteissa etten osaa muuta kuin suomea.

Vierailija
2/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua häiritse ainakaan, voin ihan hyvin tilata myös englanniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni haittaa mitään. Onhan suurin osa niitä ravintoloita, joissa puhutaan suomea, menkää sellaiseen, jos häiritsee.

Vierailija
4/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miamissa on paljon ravintoloita, joissa palvelua saa vain espanjaksi. 

Vierailija
5/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempihan se on, että m a a hanmuuttajat työllistyvät mahdollisimman pian, eikä vasta sitten, kun ovat opetelleet täydellisen suomen kielen, eli ei koskaan.

Vierailija
6/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa ravintolassa ei sitten kaivata minua asiakkaaksi.

Vierailija
7/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa, must on kiva puhua englantia ja nyt kun ei oo tullu matkusteltuakaan, niin sehän tuntuu melkein ku ois ulkomailla!

Vierailija
8/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miamissa on paljon ravintoloita, joissa palvelua saa vain espanjaksi. 

Usa:ssa ei ole mitään virallista kieltä. Englanti on de facto kieli siellä, mutta ei de jure. 

Vierailija
9/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Voit ihan itse valita ja mennä sellaiseen ravintolaan joka miellyttää sinua. Olet tyypillinen mielensäpahoittaja, koita kasvaa ulos siitä niin elämä on mukavampaa :)

Vierailija
10/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palaan tähän samaan ravintolaan vuoden päästä eikä silloinkaan kukaan henkilökunnasta osaa suomea niin oletan että ravintola ei halua palvella suomalaisia.

Vierailija
11/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 1980-luvulla olen käynyt Helsingissä kahviloissa ja baareissa joissa tarjoilija ei edes osaa englantia vaan ainoastaan ranskaa tai espanjaa.

Onneksi nyt osaan tilata kahvia ja kaljaa ranskaksi, mutta mikään uusi ilmiö se ei ole.

Vierailija
12/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun aina suomea, jos satun tuollaiseen paikkaan. Joskus meno on kuin Ahvenanmaalla, eli todellisuudessa kyllä ymmärtävät tilaukseni. Muutama kerta on käynyt niin, että suomea osaamaton on hakenut jonkun kielitaitoisen tiskin takaa .

Vierailija
13/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa pk-seudun nepalilaisista ja intialaisista ravintoloista on ihan sama tilanne. Aina eivät oikein osaa sitä englantiakaan riittäväati. Sellaista se on, globalisaatio.

Vierailija
14/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palaan tähän samaan ravintolaan vuoden päästä eikä silloinkaan kukaan henkilökunnasta osaa suomea niin oletan että ravintola ei halua palvella suomalaisia.

Mikä niin harmittaa? Onko tutti kadonnut?

Vierailija
15/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva löytää Helsingistä jostain myös parturi joka ymmärtäisi Suomea. Kyllä v tutti viime kerralla, kun toiveitani ei ymmärretty ja lopputulos oli muuta kuin halusin. Sain siitä hyvästä sentään pitkän vänkäämisen jälkeen hinnasta puolet takaisin. 

Ja olisi kiva joskus päästä Suomea ymmärtävän taksikuskin kyytiin myös. Nyt on useamman kerran käynyt niin, että kuski ei ymmärrä annettua osoitetta, eikä osaa sitä naviin itse kirjoittaa. 

Vierailija
16/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa puhua englantia, mutta vähän ärsyttää, jos sama tyyppi on töissä useamman vuoden, eikä sinä aikana opettele edes sanomaan kiitos ja hei suomeksi. 

Jos palvellaan englanniksi, sitä olisi mukava osata kunnolla. Kävin viime viikolla trendikkäässä italialaisessa ravintolassa, jossa tarjoilijat olivat tyyliin sopivasti italialaisia. Kysyin yhdestä viinilistan valkoviinistä ja sain ainoaksi vastaukseksi "it is dry". Hukassa oli joko ammattitaito tai kielitaito tai molemmat. 

Vierailija
17/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun aina suomea, jos satun tuollaiseen paikkaan. Joskus meno on kuin Ahvenanmaalla, eli todellisuudessa kyllä ymmärtävät tilaukseni. Muutama kerta on käynyt niin, että suomea osaamaton on hakenut jonkun kielitaitoisen tiskin takaa .

Puhutko myös ulkomailla vain suomea?

Vierailija
18/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun erittäin hyvää englantia mutta haluan, että minua palvellaan suomeksi kun kerta Suomessa ollaan. Tämä oman kulttuurin häpeäminen on jotain aivan älytöntä.

Vierailija
19/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa pk-seudun nepalilaisista ja intialaisista ravintoloista on ihan sama tilanne. Aina eivät oikein osaa sitä englantiakaan riittäväati. Sellaista se on, globalisaatio.

En tajua.

Itku silmässä vollotetaan saamen kielen ja muiden harvinaisten kielten perään, mutta hymy naamalla hyväksytään oman kielen kuoleminen?

Vierailija
20/82 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse ainakaan, voin ihan hyvin tilata myös englanniksi.

Ei kyse olekaan siita etteiko voisi tai Osaisi tilata englanniksi vaan siita etta perusoletus on etta suomalainen asiakas Suomessa joutuu kayttamaan englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan