Vain englantia puhuva henkilokunta ravintolassa???
Kavin eilen trendiravintolassa Helsingissa - sielta ei loytynyt yhtaan tarjoilijaa, joka olisi osannut suomea…
Ulkosuomalaisena tama jarkyttaa minua, toivottavasti joku puuttuu taman: asiakkaat, anniskeluluvan myontajat, suomen kielen puolustajat…
Missa missa maassa voisi olla sama tilanne?? Ranskassa? Espanjassa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Puhun erittäin hyvää englantia mutta haluan, että minua palvellaan suomeksi kun kerta Suomessa ollaan. Tämä oman kulttuurin häpeäminen on jotain aivan älytöntä.
Kiitos olin tulossa sanomaan samaa! Vaikea kuvitella että muualla Euroopassa hyväksyttäisiin massoittain se ettei saa palvelua lainkaan omalla kielellä. Vanha kielitaidoton äitini on usein ollut pulassa Helsingissä sekä vaatekaupoissa, ravintoloissa että takseissa koska kukaan ei puhu suomea edes sen vertaa että ymmärtäisivät asiakasta hieman. Kummastuttaa myös se "kansainvälinen" meininki kun menut, kyltit ym ovat kaikki englanniksi. Ja moni kun sanoi että valitse paikka missä varmasti puhutaan suomea, niin niitä ei oikeasti enää hirveästi täältä löydy..
Vierailija kirjoitti:
No mistäs ne suomea osaavat työntekijät sitten löytyy? Tiedoksi että täällä pk-seudulla on aivan järkyttävä pula ravintolatyöntekijöistä, niin sali- kuin keittiöpuolellakin.
Jos asiakaspalveluhenkilökunnasta on pulaa ratkeaako ongelma sillä että asiakaspalveluun palkataan väkeä joka ei osaa puhua asiakkaan kieltä?
Vähän sama kuin vaikkapa matemaatikoiksi palkattaisiin laskutaidottomia koska oikeista matemaatikoista on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhun vain suomea. En siis aio ymmärtää englantia lainkaan ja tarjoilija saa sitten arvailla, mitä hänelle selitän. Osaan myös palauttaa annoksen ilmoittaen, että nimenomaan en halunnut sitä sitruunaa.
= Nyyh nyyh. Minä, minä, minä, minä! Maailman pitää pyöriä juuri niinkuin Minä haluan! Muuten rupean kiukuttelemaan! Hähhäh, siitä saatte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miamissa on paljon ravintoloita, joissa palvelua saa vain espanjaksi. [/quote
Koska siella on niin paljon espanjankielisia asiakkaita. Helsingissakin on ainakin 90% Vain suomalaisia…
Ei Suomen valtiota ja Yhdysvaltoja, joka vastaa pinta-alaltaan ja väestömäärältään koko Euroopan mannerta , voi tässä asiassa mitenkään 1:1 verrata, tai rinnastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräässä Prismassa olen nähnyt töissä ihmisiä, jotka eivät ole osanneet suomea. Kai ne jotain harjoittelijoita tai työkokeilijoita olivat. Hyllyttämässä olivat, eivät sentään kassalla olleet. Joku asiakas erehtyi kysymään jotain ja tämä levitteli vain käsiään. Lisäksi toinen ihan suomalainen työntekijä puhui tälle työntekijälle jotain tunnistamatonta kieltä.
No jos ei kerran ole asiakaspalvelussa, niin sehän onkin sitten eri juttu.
Henkilökunta palvelee asiakasta myymälässä, ei ole asiakkaan tehtävä pohtia osaako tämä myymälässä työtään tekevä suomea vai ei. Se on perusoletus, että saa palvelua, jos on jotakin kysyttävää. Jos ei kielitaito riitä, pysyköön varaston puolella.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa maalle!
No en kyllä muuta. Kaikki elämän sisältö ja läheiset ihmiset on täällä.
Kuinkahan moni tässäkin ketjussa määkivistä suomen kielen dissaajista kannattaa kuitenkin pakkoruotsin opiskelua kaikille?
Jännästi silloin pitää takahikiän virkamiehen osata ruotsia kun suomenruotsalainen sattuu luukulle.
Mutta takahikiän virkamies osatkoon englantia sushipaikassa! Tai on tyhmä! Hähhähhää!
Maassa maan tavallla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse ainakaan, voin ihan hyvin tilata myös englanniksi.
Ei kysymys nyt olekaan siitä osaako suomalainen asiakas englantia ,tai minkä verran hän sitä osaa, vaan siitä että tämä on meidän kotimaamme ja että siksi on sanomattakin itsestäänselvä oikeutemme saada täällä kaikki palvelut omalla kielellämme.
Koskeeko tämä myös suomenruotsalaisia? Oikeus omaan kieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva löytää Helsingistä jostain myös parturi joka ymmärtäisi Suomea. Kyllä v tutti viime kerralla, kun toiveitani ei ymmärretty ja lopputulos oli muuta kuin halusin. Sain siitä hyvästä sentään pitkän vänkäämisen jälkeen hinnasta puolet takaisin.
Ja olisi kiva joskus päästä Suomea ymmärtävän taksikuskin kyytiin myös. Nyt on useamman kerran käynyt niin, että kuski ei ymmärrä annettua osoitetta, eikä osaa sitä naviin itse kirjoittaa.
Sama juttu vaikka taksikuski olisi savolainen. Eivät osaa suunnistaa pk-seudun, varsinkin Espoon ruotsalaisperäisten osoitteiden perusteella.
Savolaiset ossoo kirjoittaa navgaattoriin oikean osoitteen ja muutenkin ymmärtävät muita suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tässäkin ketjussa määkivistä suomen kielen dissaajista kannattaa kuitenkin pakkoruotsin opiskelua kaikille?
Jännästi silloin pitää takahikiän virkamiehen osata ruotsia kun suomenruotsalainen sattuu luukulle.
Mutta takahikiän virkamies osatkoon englantia sushipaikassa! Tai on tyhmä! Hähhähhää!
Virkamies tai jonkun ison viraston pomoo on vähän eri juttu kuin ravintolan baarityttö.
Kyllä moni ravintolapäällikkö Suomessa osaa ruotsia kanssa, suomen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva löytää Helsingistä jostain myös parturi joka ymmärtäisi Suomea. Kyllä v tutti viime kerralla, kun toiveitani ei ymmärretty ja lopputulos oli muuta kuin halusin. Sain siitä hyvästä sentään pitkän vänkäämisen jälkeen hinnasta puolet takaisin.
Ja olisi kiva joskus päästä Suomea ymmärtävän taksikuskin kyytiin myös. Nyt on useamman kerran käynyt niin, että kuski ei ymmärrä annettua osoitetta, eikä osaa sitä naviin itse kirjoittaa.
Sama juttu vaikka taksikuski olisi savolainen. Eivät osaa suunnistaa pk-seudun, varsinkin Espoon ruotsalaisperäisten osoitteiden perusteella.
Savolaiset ossoo kirjoittaa navgaattoriin oikean osoitteen ja muutenkin ymmärtävät muita suomalaisia.
Ei osaa. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Miamissa on paljon ravintoloita, joissa palvelua saa vain espanjaksi.
Joo mutta se on toinen virallinen kieli ja paljon porukkaa Meksikosta, Kuubasta jne. Sama kun saisit ruotsiksi palvelua länsi-rannikolla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin Fafa'sia. En ainoastaan siksi, että siellä on kielitaidottomia työntekijöitä, vaan pitkälti siksi, että se kielitaidottomuus tuntuu olevan heidän brändinsä.
On ihan okei, että ravintola ottaa töihin heikkokielisen henkilön. Mutta ravintolan pitäisi kannustaa työntekijää ottamaan sanastoa haltuun. Vai onko idea se, että kun pidetään työntekijät kielitaidottomina, he eivät voi vaihtaa työpaikkaa ja ovat halpoja työntekijöitä?
Plus, jonkun on ihan turha täällä päteä helsinkiläisille, että "menkää toiseen ravintolaan sitten"... Öö, alkaa olla aika vähissä.
Älä nyt höpise, ei todellakaan ala olla vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun erittäin hyvää englantia mutta haluan, että minua palvellaan suomeksi kun kerta Suomessa ollaan. Tämä oman kulttuurin häpeäminen on jotain aivan älytöntä.
Kiitos olin tulossa sanomaan samaa! Vaikea kuvitella että muualla Euroopassa hyväksyttäisiin massoittain se ettei saa palvelua lainkaan omalla kielellä. Vanha kielitaidoton äitini on usein ollut pulassa Helsingissä sekä vaatekaupoissa, ravintoloissa että takseissa koska kukaan ei puhu suomea edes sen vertaa että ymmärtäisivät asiakasta hieman. Kummastuttaa myös se "kansainvälinen" meininki kun menut, kyltit ym ovat kaikki englanniksi. Ja moni kun sanoi että valitse paikka missä varmasti puhutaan suomea, niin niitä ei oikeasti enää hirveästi täältä löydy..
Tämä nyt on aivan täyttä soopaa, jos asuisit Helsingissä niin sen tietäisit. Ihan hyvin pärjää suomella suurimman osan ajasta.
Suomalaiset ovat niin nöyriä ja alemmuudentuntoisia. :( Ehkä on parempi, että lopetetaan saman tien oma kieli, lippu, armeija ja koko valtio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palaan tähän samaan ravintolaan vuoden päästä eikä silloinkaan kukaan henkilökunnasta osaa suomea niin oletan että ravintola ei halua palvella suomalaisia.
Mikä niin harmittaa? Onko tutti kadonnut?
Blah, blah, blah.
Kylla harmituttaa ja ihmetyttaa kun ulkosuomalaisena palaa kotimaahansa ja haluaisi puhua suomea mahdollisimman paljon niin tama on tilanne mihin on Suomi vajonnut. Suomi on viela niin harvinainen kieli etta ei sita missaan muualla voi kayttaa.
Alkaa sitten itkeko kun valtionuskonto ja virallinen kieli muuttuvat muuksi. Oma vika.
Sinne vaan ravintolaan töihin suomeksi palvelemaan. Ai niin, mutta palkka on huono ja työolot muutenkin surkeat, niin eihän suomalaiset sinne halua. Olemmeko valmiita maksamaan ravintolakäynnistä enemmän, että palkkoja voisi nostaa, ja ala alkaisi taas suomalaisiakin kiinnostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miamissa on paljon ravintoloita, joissa palvelua saa vain espanjaksi.
Usa:ssa ei ole mitään virallista kieltä. Englanti on de facto kieli siellä, mutta ei de jure.
Florida on ollut Espanjan siirtomaata, mutta ei Englannin. Espanja on siellä vähemmän tulokaskieli kuin englanti.
No jos ei kerran ole asiakaspalvelussa, niin sehän onkin sitten eri juttu.