Vinkkejä 2,5-vuotiaan kuivaksiopetteluun?
Kyseessä on tyttö, joka käy potalla päiväkodissa, silloin kun on "pottailuaika", mutta ei koskaan pyydä päästä sinne, jos on hätä. Kotona ei tykkää potasta ollenkaan. Hetkeksi innostui "soivasta" potasta ja toiseksi hetkeksi pöntön supistajasta, mutta nyt ei ole YHTÄÄN kiinnostunut käymään potalla/pöntöllä vaan haluaa itse pitää vaippaa. Jos otan potan esiin, alkaa huutaa ja vaatia, että se laitetaan kaappiin... Päiväkodissa varmaan pottailu onnistuu, koska siellä ei "kehtaa" vastustaa sitä niinkuin kotona.
Tyttö on muuten normaalisti kehittynyt, puhuu tosi hyvin jne.
Miten kannattaisi siis toimia, opettaa "pakolla" potalle ottamalla vaippa kertalaakista pois ja toivoa, että kiinnostus pottaa kohtaan heräisi, kun vahingot on tulleet housuun parin päivän ajan? Tätä on siis kokeiltu jo useampaan otteeseen, mutta oon antanut periksi muutaman tunnin jälkeen ja laittanut tytölle vaipan, kun tekee kaikki pissat/kakat vaippaan vaikka muistutan potalla käynnistä, ja muutaman vahingon jälkeen alkaa VAATIA itselleen vaippaa, kun kyllästyy vahinkoihin ja jatkuvaan housujen vaihtamiseen. Vai jäisittekö odottamaan oman kiinnostuksen heräämistä vielä?
Kommentit (25)
Ilon kautta! Ei pakolla tai painostamalla.
Kokeilkaa sellaista tarra/leima/rastisysteemiä. Tarra joka pottakerrasta ja riittävästi kun on koossa, niin lelukauppaan tms. hankkimaan joku isojen lasten juttu. Toimi ainakin meillä.
Voi luoja. Mutkun mun lapsi ei HALUA. Miksi 2,5-vuotias päättää mitä kotona tehdään? Jos päivähoidossa onnistuvat saamaan potalle, niin miksi sinä vanhempana et tähän kykene?
Käykää yhdessä ostamassa ihania alushousuja jotka saa itse valita. Ehkä ei halua sitten pissiä niihin niin että joutuvat heti pyykkiin.
Ostakaa ihania kimalle-hörsö-prinsessa tarroja ja muita koristeita ja tuunatkaa pottaa yhdessä. Jospa se houkuttelisi pitämään pottaa näkyvillä. (Tällöin ei kannata potan yhteydessä puhua pissimisestä vielä mitään.)
Kun lapsi totutetaan käymään potalla ajoissa, niin tällaisia "ongelmia" ei tule.
Kunnon palkinnot kehiin. Meillä kanssa iski epätoivo 2,5-vuotiaan kanssa. Lopulta löytyi riittävän hienot tarrat motivoimaan pissaamaan pottaan. Pöntölle siirtyminen pelotti, mutta "aikuisten" kekseillä sai kerran lahjottua. Viikon jälkeen unohti pyytää enää sitä keksiä. Vika haaste oli kakka. Kakkaa ei uskaltanut tehdä pottaan ja pidätti yövaipan saantiin asti tuntitolkulla. Iskin sit kaapin päälle karkkipussini, tosta saa äitin karkin kun tekee kakan pottaan. Pari viikkoa höpötti potalla istuessa äitin karkista, saa kun tulee kakka pottaan ja välillä itkuakin tihrusti kun lähellä oli mutta ei vaan halunnut tehdä (ei toruttu kakannpanttaamisesta, todettiin että ensi kerralla yritetään uudelleen sitä karkkia). Sitten se kerran tulikin eikä vaippaan ole tullut sen jälkeen. Nyt tulee kaikki pönttöön tai pottaan öitä lukuunottamatta. Karkkia on pienennetty ja siirrytty lasten karkkiin eli ksylitolipastilliin. Pissasta ei enää palkkaa saa eikä pyydä. Ja me oltiin pottailtu 6 kk iästä, että ei siitä kiinni. Istuminen kiinnosti, eritetoiminnot ei ja hyvän pidätyskyvyn ansiosta (vaikka 6 h pissaaamatta jos ei koe hyvää pissaushetkeä, esim kivoja vieraita) ei saatu niitä vahinkopisujakaan pottaan, ihan sama vaikka miten ruuan jälkeen vei tai tiheään.
Potta ensin omaan huoneeseen ja leikin kautta siihen totuttelu sen olemassa oloon. Kesällä kuivaksi opettelu on paljon helpompaa, vanhemmallekin, koska tulee vähemmän pyykkiä vahingon sattuessa.
Ap. Et ole ainoa, joka tällä hetkellä, aikoinaan tai tulevaisuudessa kamppailee saman asian parissa.
Muutamia vanhempia ketjuja samasta aiheesta:
http://www.vauva.fi/keskustelu/1618107/ketju/viikko_ilman_vaippaa_ja_lapsi_pissaa_edelleen_vaat
http://www.vauva.fi/keskustelu/603767/ketju/oi_te_viisaat_auttakaa_vaipatpoisasiaa
http://www.vauva.fi/keskustelu/1771781/ketju/miten_2v8kk_tyton_saa_opetettua_pois_vaipoista
http://www.vauva.fi/keskustelu/1008140/ketju/miten_toimisitte_vaipan_pois_jattaminen_lapselta
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:00"]
Kun lapsi totutetaan käymään potalla ajoissa, niin tällaisia "ongelmia" ei tule.
[/quote]
Itse koin vajaan kuukauden tuskailun (mitenhän siinä onnistuisi, miten toteutamme pottalun jne. ajattelun) ja lopulta vaipat vaan pois (lapsella ikää 2v 7kk) ja kuiaksi viikossa ja yökuivaksi kolmessa viikossa siinä samalla huomattavasti vaivattomammaksi,kuin vuosien päivittäin monta kertaa vessassa vietetyt pottatreenit. Mutta kukin tavallaan ja jos me aikuiset ollaan erilaisia, niin ovat lapsetkin niin kehityksessä, oppimisessa, tempperamentissa kuin muutenkin ;)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:48"]
Käytät säännöllisesti pojalla. Heti kun herää. Ennen aamu-ulkoilua. Ennen ruokailua ja päikkäreitä. Päikkäreiden jälkeen. Ennen iltapäivä-ulkoilua. Ennen päivällistä. Sitten vielä ennen nukkumaan menoa. Laita mielenkiintoinen leffa pyöriin telkkarin ja istuta potalla vähän aikaa. Itse istut takana ja pidät kiinni ja kertoilet kivoja juttuja. Meilläkin rimpuili mutta tein näin vaan sitkeästi. Kyllä oppi sitten itse tunnistamaan koska pitää pottailla. Ja niin, kun tuli pesu tai kakka niin sai jonkun palkinnon. Pikku karkki esimerkiksi. : )
[/quote]
Eli vaikka huutaa ei ei en halua ja rimpuilee vastaan, niin pidän 2,5-vuotiasta voimaa käyttäen väkisin potalla? Eikö tästä tule vain kammo koko hommaa kohtaan? :O
ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:55"]
Voi luoja. Mutkun mun lapsi ei HALUA. Miksi 2,5-vuotias päättää mitä kotona tehdään? Jos päivähoidossa onnistuvat saamaan potalle, niin miksi sinä vanhempana et tähän kykene?
[/quote]
Siksi kun päivähoidossa on pakko. On myös pakko syödä. Ja nyt tiedetään, että pakottamalla lapsi syömään saadaan aikaan syömishäiriöisiä lapsia. Pottakammo saadaan aikaan vastaavalla tavalla.
Mikä kiire siinä kuivaksi opettelussa on? Kun ei lapsi opi kuivaksi ennen kuin aivot ovat valmiit, ja se voi tapahtua vasta lähempänä 4 ikävuotta. Vaikka kuinka isovanhemmat ja av-mammat painostaisivat.
Kyllä tuolla pakkopottailulla oppii käskystä pissaamaan, mutta ei se siihen oma-aloitteisuuteen auta. Yhtä lasta voi vielä kotonakin käskyttää vessaan päiväkodin tavoin, mutta kahta on jo vaikeampi. Ja kun ei huomaa komentaa, ne pissat tulevat housuun.
Ap ja muut vastaavassa tilanteessa olevat: voitte myös ihan rauhassa odottaa, kunnes lapsi on kypsä. Ei sitä olla vielä 2,5 vuotiaana. Meillä vaihdettiin vähän päälle 3 vuoden ikäisenä päivässä vaipoista pöksyihin, eikä yhtään vahinkoa ole sattunut eikä lasta tarvitse komentaa vessaan. Kahdet pöksykoot ehti mennä pieneksi, mutta ainakaan lasta ei tarvinnut nöyryyttää entisvanhan tavan mukaan pöksyihin pissaamalla/kakkaamalla.
Tai vaihtoehtoisesti voitte antaa sosiaalisen paineen lyödä yli ja toimia nykysuositusten vastaisesti, kuten päiväkotikin tekee...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:48"]
Käytät säännöllisesti pojalla. Heti kun herää. Ennen aamu-ulkoilua. Ennen ruokailua ja päikkäreitä. Päikkäreiden jälkeen. Ennen iltapäivä-ulkoilua. Ennen päivällistä. Sitten vielä ennen nukkumaan menoa. Laita mielenkiintoinen leffa pyöriin telkkarin ja istuta potalla vähän aikaa. Itse istut takana ja pidät kiinni ja kertoilet kivoja juttuja. Meilläkin rimpuili mutta tein näin vaan sitkeästi. Kyllä oppi sitten itse tunnistamaan koska pitää pottailla. Ja niin, kun tuli pesu tai kakka niin sai jonkun palkinnon. Pikku karkki esimerkiksi. : )
[/quote]
Eli vaikka huutaa ei ei en halua ja rimpuilee vastaan, niin pidän 2,5-vuotiasta voimaa käyttäen väkisin potalla? Eikö tästä tule vain kammo koko hommaa kohtaan? :O
ap
[/quote]
Mä laitoin kivan lasten elokuvan pyöriin ja tuumasi että nyt istutaan vähän aikaa. Sitte kiittelen ja olen iloinen kun istui vähän aikaa paikoillaan. Paitsi jos on ihan kauheaa, nii pidä pikku tauko portaalissa. Sitten alat tekemään just ku sanoin. Tsemppiä! : )
Niin ja vaippa pois päivisin. : )
Älä rupea väkisin vääntämään varmasti siitä tulee kammo lapselle. Meillä 1-vuotias käyttäytyi ihan samalla tavalla, kun ekan kerran yritin häntä saada kokeilemaan pottaa. Nyt hän on 1,5-vuotias ja istuskelee mielellään, se kävi ihan luontevasti, koska harjoittelee istumista muutenkin jakkaralle ym. Mitään ei ole vielä tehnyt pottaan ja monesti on housutkin vielä jalassa, haluan saada istuskelun luontevaksi, ettei se potta ole joku mörkö.
Ekojen yritysten jälkeen pidin pottaa näkösällä ja se oli välillä mukana lapsen leikeissä. Kun huomasin, että lapsi on innostunut istumisen harjoittelusta eri korkuisten tavaroiden päälle, aloin tarjota pottaa. Ollaan myös istuskeltu samaan aikaan, äiti pöntöllä ja pieni potalla.
Toi potan tarroilla tuunaaminen kuulosti hyvältä idealta. Kannattaa hakea sitä jonkun positiivisen kautta, meillä ei pakottaminen toimi ainakaan ja lapset kyllä oppivat luonnostaan halukkaasti, jos tekemisestä saadaan jotenkin kivaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:33"]
Älä rupea väkisin vääntämään varmasti siitä tulee kammo lapselle. Meillä 1-vuotias käyttäytyi ihan samalla tavalla, kun ekan kerran yritin häntä saada kokeilemaan pottaa. Nyt hän on 1,5-vuotias ja istuskelee mielellään, se kävi ihan luontevasti, koska harjoittelee istumista muutenkin jakkaralle ym. Mitään ei ole vielä tehnyt pottaan ja monesti on housutkin vielä jalassa, haluan saada istuskelun luontevaksi, ettei se potta ole joku mörkö.
Ekojen yritysten jälkeen pidin pottaa näkösällä ja se oli välillä mukana lapsen leikeissä. Kun huomasin, että lapsi on innostunut istumisen harjoittelusta eri korkuisten tavaroiden päälle, aloin tarjota pottaa. Ollaan myös istuskeltu samaan aikaan, äiti pöntöllä ja pieni potalla.
Toi potan tarroilla tuunaaminen kuulosti hyvältä idealta. Kannattaa hakea sitä jonkun positiivisen kautta, meillä ei pakottaminen toimi ainakaan ja lapset kyllä oppivat luonnostaan halukkaasti, jos tekemisestä saadaan jotenkin kivaa.
[/quote]
Mä oon toiminut ihan samalla tavalla ja 1,5-2-vuotiaana istuikin potalla ihan mielellään, teki sinne pissat/kakat, jos osasin viedä oikeaan aikaan potalle. Ei silloinkaan koskaan itse sanonut milloin on hätä, joten pottaat tuli pissa/kakka vain, jos osasin itse ennakoida sen. On alkanut vasta reilusti yli 2-vuotiaana vastustaa pottaa ja nyt on tilanne kuvatun kaltainen...
Mietiskelen edelleen antaisinko asian nyt olla kuukauden tai pari ja kokeiltais sit vaan kylmästi olla päivisin ilman vaippaa vaikka tyttö vaatisikin vaippaa itselleen ja pissais housuihin vai saisko jonkun positiivisen kautta (hienot pikkarit / tarrasysteemi tms) houkuteltua siihen. Vai annanko olla ihan kokonaan ja odotan, että aloite tulee lapselta itseltään. Näistä kaikista tavoista tuntuis olevan kokemusta palstalaisilla, ja kaikkien lopputulos on ollut kuivaksi oppinut lapsi :) Toisaalta olisi tyhmää pitää lasta vaipoissa vielä puoli vuotta tai vuosi, jos kuivaksi opettaminen kävisikin vaikka parin päivän tai viikon pissojen siivoamisella...
Lisää ohjeita/kokemuksia saa mielellään kertoa!
ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:55"]Voi luoja. Mutkun mun lapsi ei HALUA. Miksi 2,5-vuotias päättää mitä kotona tehdään? Jos päivähoidossa onnistuvat saamaan potalle, niin miksi sinä vanhempana et tähän kykene?
[/quote]
Siksi kun päivähoidossa on pakko. On myös pakko syödä. Ja nyt tiedetään, että pakottamalla lapsi syömään saadaan aikaan syömishäiriöisiä lapsia. Pottakammo saadaan aikaan vastaavalla tavalla.
Mikä kiire siinä kuivaksi opettelussa on? Kun ei lapsi opi kuivaksi ennen kuin aivot ovat valmiit, ja se voi tapahtua vasta lähempänä 4 ikävuotta. Vaikka kuinka isovanhemmat ja av-mammat painostaisivat.
Kyllä tuolla pakkopottailulla oppii käskystä pissaamaan, mutta ei se siihen oma-aloitteisuuteen auta. Yhtä lasta voi vielä kotonakin käskyttää vessaan päiväkodin tavoin, mutta kahta on jo vaikeampi. Ja kun ei huomaa komentaa, ne pissat tulevat housuun.
Ap ja muut vastaavassa tilanteessa olevat: voitte myös ihan rauhassa odottaa, kunnes lapsi on kypsä. Ei sitä olla vielä 2,5 vuotiaana. Meillä vaihdettiin vähän päälle 3 vuoden ikäisenä päivässä vaipoista pöksyihin, eikä yhtään vahinkoa ole sattunut eikä lasta tarvitse komentaa vessaan. Kahdet pöksykoot ehti mennä pieneksi, mutta ainakaan lasta ei tarvinnut nöyryyttää entisvanhan tavan mukaan pöksyihin pissaamalla/kakkaamalla.
Tai vaihtoehtoisesti voitte antaa sosiaalisen paineen lyödä yli ja toimia nykysuositusten vastaisesti, kuten päiväkotikin tekee...[/quote]
Juu, isovanhempiesi aikaankin lapset pidettiin vaipoissa 3-vuotiaiksi, eikö? Kun lapsi ei ollut valmis sitä ennen kuivaksi. Herää pahvi.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:00"]
[/quote]
Meillä poika istui potalla siitä asti kun oppi istumaan ja vuoden ajan teki kaikki kakat pottaan. Sen jälkeen teki pottalakon ja lopulta oppi kuivaksi vasta melkein neljävuotiaana.
Ei sillä ole tulevaisuuden kannalta mitään merkitystä milloin ne vaipat on jätetty pois, eikä kaikessa tarvitse aina olla paras tai ensimmäinen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 15:57"]
Juu, isovanhempiesi aikaankin lapset pidettiin vaipoissa 3-vuotiaiksi, eikö? Kun lapsi ei ollut valmis sitä ennen kuivaksi. Herää pahvi.
[/quote]
Kuivaksi voi opettaa myös lasta nöyryyttämättä. Osalla suomalaisista tuo toisen nöyryyttäminen on kuitenkin tullut jo rintamaidossa, eivätkä edes aikuisina pääse muita aikuisia kohdellessaan siitä eroon.
Mikä hoppu pienellä on kasvaa isoksi? Lapsentahtisuus on monenlaista lapsen kasvun huomioonottamista, päiväkodissa se ei valitettavasti vain toteudu.