Miten 2v8kk tytön saa opetettua pois vaipoista
täällähän ei tietenkään enään kenenkään lähes 3vuotiaat ole vaipoissa, olisko hyviä vinkkejä!?
tää stressaa niin että ei mitään järkeä!
Kommentit (19)
Pidä potta lähettyvillä kokoajan. Kun pissa tulee, laita istumaan potalle vaikka housut jalassa. Aina kun pissa tulee, sano potalle. Käytä myös välillä istumassa potalla ilman housuja, vaikka ruokailun jälkeen ja kun ei ole hetkeen pissannut.
Siitä se pikkuhiljaa.
päivän aikana varmaan 3h, sinne ei tule mitään!!!!!! hetken päästä sitten tulee ilmoittamaan että kakka on vaipassa
olen sanonut että saa karkin aina jos pottaan tulee jotain, aivan sama millä lahjoo, ei tepsi
Odotan ihan rauhassa ensi kesää, jolloin voi laittaa pihalle pikkuhousuissa ilman vaippaa. Oppinee aika nopeasti.
Jotkut ovat saaneet hyviä tuloksia aikaan sillä, että illan viimeinen tunti ollaan ilman vaippaa. Vaikka harso sinne pöksyihin, niin ei valu ihan pitkin reisiä. Aikaa pidennetään, jos hoksaa että pissalle ainakin pitäisi mennä.
Itse en ota tuosta stressiä, kukaan tuskin on eskariin saakka vaipoissa kulkenut.
pois, ottaa matot pois ja muovittaa sohvat ja nojatuoli.
Meillä on myös vauva 3kk että ihan koko ajan ei ole aikaa olla istuttamassa potalle, mutta tämä tilanne ei johdu vauvasta, tämä on kestänyt jo ainakin vuoden.
pottailu alettiin 6kk ikäisenä ja hienosti tulikin pissit ja kakat pottaan pienenä
ap
En ikinä jaksaisi itse monen kuukauden "rauhallista opettelua", vaan olen opettanut kaikki lapset kuiviksi ihan vain ottamalla vaipan pois. Olen varmaan laiska :)
Parit pissat ehtii tulla housuun ja sit on oppinu. Yhdellä lapsista tosin kesti muutaman kuukauden, että oppi menemään ajoissa potalle kakalle, joten "muutamien" kakkapökäle-bokserien jälkeen laitoin hänelle vaipat takaisin kunnes oppi tunnistamaan myös kakkahädän. =) Mutta ehti kuitenkin oppia pissahädän noina vaipattomina päivinä ja pyytämään pissalle vaikka vaippa olikin.
Ja valtavat kehumiset tietysti kun pissa tulee pottaan!
pikkuhousut ja jätän vaipan vaan pois ja katson vähän käyttäytymistä, hakeutuu yleensä piiloon tekemään kakan joten sitten istutan potalle kun huomaan hakeutuvan piiloon, ei kai tuo muuten opi ikinä
ap
En ikinä jaksaisi itse monen kuukauden "rauhallista opettelua", vaan olen opettanut kaikki lapset kuiviksi ihan vain ottamalla vaipan pois. Olen varmaan laiska :)
Parit pissat ehtii tulla housuun ja sit on oppinu. Yhdellä lapsista tosin kesti muutaman kuukauden, että oppi menemään ajoissa potalle kakalle, joten "muutamien" kakkapökäle-bokserien jälkeen laitoin hänelle vaipat takaisin kunnes oppi tunnistamaan myös kakkahädän. =) Mutta ehti kuitenkin oppia pissahädän noina vaipattomina päivinä ja pyytämään pissalle vaikka vaippa olikin.
Ja valtavat kehumiset tietysti kun pissa tulee pottaan!
Ja ei niitä sohvia tarvitse muovittaa =)
Toki jos pelkät pikkarit on, niin tuleehan ne pissat lattialle saakka, mutta oikeesti lapsi oppii tosi nopeasti. Siitä kannattaa vaan rauhassa sanoa, että "oho, katos kun tuli pissa, menethän seuraavalla kerralla potalle niin ei ihanat hellokitty-pikkarit mene likaiseksi" tms.
Ja kun laittaa vaikka college-housut päälle, niin ei ne pissat lattialle saakka tule. Ja yleensä laspi huomaakin että nyt kastui housut ja kertoo sen jollain tavalla. Puhuuko tyttösi?
Älä stressaa! hyvin se menee.
ja itse hokee että "kakka ja pissi pottaan tai pönttöön" mutta ei sanallakaan sano silloin kun on hätä! Ihan kun tekisi tätä tahallaan!
ap
Joskus noin vuoden ikäisenä oli kiinnostunut potasta ja sinne tuli välillä jotain, nyt kun reilu 2v niin kiinnostaa kyllä vähän mutta ei jaksaisi istua eikä tule mitään tuotosta ikinä. Haluaisi istua hetken, sitten nousee käymään jossain, menee taas hetkeksi potalle jne. Kun laitan potan pois ja sanon että nyt ei tullut mitään pottaan, ei se mitään, laitetaas vaippa; hermostuu... Suihkun jälkeenkin juoksentelisi mielellään nakuna, joten ehkä hän olisi valmis ihan kunnon treeneihin.
Mä oon siksikin vähän harkinnut että aloitettaisiin tehokoulutus, eli jotain sinnepäin kuin mitä luin äskettäin:
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-1-3-v/Vaipatto…
Eli ajattelin laittaa matot syrjään ja lattiat tyhjäksi ja kokeilla olla vaan löysissä housuissa kotona. Katsottaisiin mitä siitä tulisi ja mitä lapsi tykkäisi. En kyllä sio stressata, jos ei näytä heti onnistuvan, mutta ainahan voi kokeilla.
Meillä meni myös niin, että se vaippa vain jätettiin pois. Sen jälkeen kun olin ostanut noin muovikassillisen pikkuhousuja. Kaikkia kivoja juttuja pikkuhousuissa:"Haluatko heloukityt vai tämmöiset sydänpikkarit?"
Tulihan sitä pyykkiä aluksi varmaan kymmenet housut päivässä ja sitä oli matolla sekä sohvalla. Mutta siitä se lähti. Aika nopeasti väheni housupyykki ja kohta tuo ei halunnut vaipoista edes kuulla.
Siitä kannattaa vaan rauhassa sanoa, että "oho, katos kun tuli pissa, menethän seuraavalla kerralla potalle niin ei ihanat hellokitty-pikkarit mene likaiseksi"
Just näin.
että jätän menemättä kerhoon, muskariin, kaverille jos ei sinä päivänä ole kakka tullut, koska sillä on tapana tehdä se sitten aina jossain muualla kun kotona! Mikään ei ole rasittavampaa kun alkaa pesemään noin ison tytön paskamäärää jossain hikisessä pienessä altaassa, kotona mennään suoraan suihkuun ja pestään siinä, kylppärissä on niin pieni allas ettei siinä enää noin isoa roikotella.
Mua hävettää mennä paikkoihin kun ihan kaikki tytön kaverit on jo ainakin päiväkuivia (kaikki muut päivähoidossa mikä vaikuttaa, ovat oppineet siellä)
Viimeviikolla oli vauvalla huonoja öitä ja väsyneenä itkin aina kun toi väänsi paskat vaippaan ja mietin jo hoitoon laittamista ihan vaan tämän asian takia!
ap
mun kokemukseni mukaan, yrittääkö opettaa vai eikö, auttaako se vai eikö... Veikkaan että lapsikohtaista. Mä yritin opettaa poikaa ottamalla vaipan pois moneen eri kertaan. Oli yhden kesän ilman vaippaa, silti vaan päästeli housuihin kaikessa rauhassa. Sitten syksyn tullen luovutin (poika oli silloin täyttänyt jo 3 v.) ja laitoin vaipan kun hoitoon menokin koitti. Sitten eräänä aamuna tuumasi että nyt on iso poika eikä tarvi enää vaippaa, eikä tarvinut sen koommin.
Nyt mulla on 2,5 v. tyttö täysin vielä vaipoissa. Kun kysyy vessahädästä tai ehdottaa pottaa, vastaa aina ei. Nyt mietinkin kokeilenko hänelle vaipattomuutta (mikä ei toiminut pojalla, jolle siis koitin sitä useaan eri kertaan ja usean viikon ajan joka kerta) vai odotanko taas sitä päivää että tuumaa itse että nyt riittää. Ihan varmasti sekin päivä kuitenkin joskus tulee mutta kiva ois jos oppisi hieman aiemmin kuin veljensä.
poika 2v 4kk kans istuu potalla muttei tee sinne vaikku juhlatkin luvattu. On pylly paljaana kotona ja osaa sanoa kun on hätä mut vaatii vaipan. Housuja ei laita jalkaan ilman vaippa, tulee hysteerinen paniikki jos pakottaa. Odottelen muutosta..
että sanottiin vaan että isi ja äiti ei osta enää vaippoja. Sitten kun pissas housuun annettiin olla pissasilla housuilla 10 min ennenkö vaihdettiin. Matot vaan pois talosta ja sohville pyyhkeitä tms. Meni 4 päivää kun hän oli täysin päivä-ja yökuiva.
täällä tyttö 1v9kk eikä pottaan tuu juuri mitään..pieniä vahinkoja lukuun ottamatta. viime keväänä ja alku kesästä oli toisin, mut sit lähdettiin veneileen ja huono äiti unohtii potan kotiin.jotenki se vaan on unohtunu.siis taito.tai en tiiä. mut tota vaipattomuutta tarttee kokeilla.
mä kans kyl jotenkin suojaisin huonekalut..ehkä sit vaan jollain peitolla, joka ois helppo pestä.
ja nyt on innostunut pytyllä istumisesta. Aivan tuskaa ollut tähän asti. Aamupissan saan joskus metsästettyä pottaan. Ei juurikaan pissi nukkuessaan ja pitkät pissavälit, joten pidätyskykyä riittää. Mutta ei vaan ole millään hoksannut potan ideaa. Hävettää muakin, kun iso poika on vaipoissa ja muut tuon ikäiset käy jo potalla.
On ostettu upea Salama McQueen -supistaja, on ostettu vauhdikas potta, on lahjottu karkilla, kekseillä ja pikkuautoilla, on ostettu upeita autopikkareita jne. Mikään ei auta. Nyt itse tykkää käydä pissalla pytyllä. Vetää aina oven lukkoon ja itse pöntön, joten en aina tiedä, tuliko mitään. Joskus on hiukan märkää housuissa tai pytyn reunalla, joten lienee onnistunut. En usko, että aina tulisi mitään. Ja kyllä on kehuttu ja kiitelty. Tosiaan menee suoraan pytylle istumaan.
Kyllä tuossa voi vauvallakin olla osuutensa - tyttö voi haluta itsekin olla vauva ja käyttää vaippaa. Meillä oli käytössä tarrataulukko, johon sai tarran, kun teki pissan pottaa/pönttöön, ja pikkarit oli säästyneet kuivina. Sitten kun tietty määrä tarroja kertynyt taulukkoon, niin saa jonkin palkinnon, esim. hoplop-käynnin. Ja me käytiin yhdessä Lindexillä valitsemassa kivoja pikkareita, se myös motivoi. :) Ja vaippa siis otettiin kertaheitolla pois (paitsi unilta). Nopeasti oppi, mutta pari kertaa oli kyllä sukatkin märät, kun vahinko kävi. Ja vahinkoa ei tosiaan jäädä päivittelemään, todetaan vaan, että "hups, tuli vahinko, mennään vaihtamaan kuivat housut". Nopeasti ainakin meillä alkoi housut pysyä kuivana. Tietty alkuun piti kysellä, että onko pissahätä, kun ei lapsi sitä leikkiessä niin huomannut. Jos ei aiemmin, niin kesällähän tuo on helppoa, kun voi muutenkin olla vähemmissä vaatteissa, niin tulee vähemmän pyykkiä. :)
palkitsemalla siitä ja vain siitä!