Lääkiksen pääsykokeisiin vuonna 2016??
Olenko aivan hullu?? ;) Ikää reilu 30, lapsiakin on (nuorin jo eskarissa) ja opiskelen juuri elämäni toista ammattia toisen asteen koulussa, valmistun lähihoitajaksi parin vuoden päästä. Ja kävin juuri lainaamassa kirjastosta lukion biologian kirjan ajatuksena yrittää lääkikseen tämän tutkinnon jälkeen!
Suunnitelmissa on siis lukea omatoimisesti opintojen lisäksi myös lukion biologian, fysiikan ja kemian kirjat ja hakea "amispohjalta" lääkikseen. Valmennuskurssejakin olen vähän miettinyt, mutta tällä pohjatiedolla sinne voi olla vielä turha mennä. Ehkä vuoden päästä?
Kysymys siis kuuluukin, olenko aivan hullu ja höperö kun edes harkitsen hakemista?? :D Jotenkin tuntuu etten edes itsekään usko mahdollisuuksiini selvitä hengissä pääsykokeista ja täten en ole kertonut asiasta kuin vain miehelleni ja äidilleni. Tsemppitarinoita olisi todella mahtava kuulla, mutta saa minua hulluksikin kutsua ;D
Lääkikseen2016?
Kommentit (27)
Sulla tuntuu olevan suunnitelma ja motivaatio. Tärkeimmät asiat jonkun saavuttamisessa on nämä, eiköhän onnistu! Osaetapit ja -tavoitteet löytyy kans. Kovan työn avulla pääset, stemppiä!
Muista, että voit hakea vain yhteen lääkikseen. Tutulle kävi siin, että haki Helsinkiin, mutta pisteet riitti kaikkialle muualle paitsi sinne. :(
Mahtava tsemppiviesti!! Kiitos siitä! Pahinta on tämä itsensä mollaaminen muka ajatellen, että näin muut ihmiset ajattelisivat jos saisivat haaveistani tietää ;) Jatkan kirjojen omatoimista lukemista ja katsotaan mihin asti pää ja rahkeet riittää, saattaa olla että homma stoppaa kun avaan fysiikan kirjat ensimmäisen kerran... :)
ap
Jos mieli vetää lääkikseen, niin ei kai se sen suurempaa hulluutta ole! Minun mielestä on hulluutta jättää jotain tekemättä koska ajattelee esim. "Olen liian vanha", "en pääse kuitenkaan", "mitähän muutkin ajattelee".. Nyt kun pääsykoevaatimuksena on lukion oppimäärä pystyy sitä hyvin lukemaan myös itsenäisesti..itse koin iltalukiosta paljon enemmän hyötyä kuin kahdesta valmennuskurssista. Pääsykokeeseen valmistautuminen vaatii ison työn...mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että se kannattaa :) Jos mietit ikääsi, niin se ei ole mikään ongelma tai "harvinaisuus", omalla kurssillani oli pari 35-vuotiasta kun aloitettiin...lääkärit pystyvät usein tekemään töitä pitkään, jos pää pysyy kunnossa, ja palkka on heti alusta alkaen hyvä. Lisäksi kaikenlaisesta elämänkokemuksesta ja aiemmista opinnoista on suuri hyöty tällä alalla.. Joten eikun yrittämään, jos siltä tuntuu!!
Tiedän uhden, jola aloitti 47-vuotiaana ja eläköityi 71-vuotiaana.
Kuopio on suunnitelmissa, asumme lähistöllä. Unohtui ensimmäisen viestiin laittaa, että on tarkoitus hakea hampaalle sillä suuhygienisti on ollut se aiempi suuri haave, mutta näköjään nälkä kasvaa syödessä ;)
ap
Hei ja onnea tavoitteeseen! Täällä toinen, jonka haaveena on lääkis ja minullakin on kevät 2016 tavoitteena. :) Fysiikkaa pitäisi alkaa lukemaan, biologia menee jo ja kemiasta ehkä puolet.
Tulee kyllä olemaan kova työ, ja ainakin minä olen erittäin itsekriittinen ja olen puhunut haaveestani aika vähättelevään sävyyn. Mutta mahtavaa olisi päästä sisään. :)
Kannattaa ap tehdä hyvä lukusuunnitelma, nyt tuntuu vielä että aikaa on runsaasti, mutta äkkiäkös vuosi on jo vierähtänyt ja lukustressi alkaa puskea.
Ap:lle vielä, jos kaipaat vertaistukea, käy Epionen Älyvuoto- nimisellä palstalla. Siellä kaikilla on sama tavoite ja sieltä saa tukea, oli sitten kyse motivaation puutteesta, henkisestä stressistä tai vaikeasta tehtävästä. :) Itse haen nyt 2015 ja olen saanut todella paljon apua tuolta palstalta.
T. nro 2
Aivan mahtavia viestejä pukkaa!! Ja minä kun oikeasti luulin, että saan vain "olet hullu" -viestejä ;) Yksi askel eteenpäin siis otettu kun uskalsin tulla kaapista ulos :D Älyvuotoa olen jonkin verran lueskellut, lähinnä googlehakujen kautta sinne eksynyt. Minulla vain on semmoinen mielikuva, että siellä on hurjasti nuoria ja tämmöinen "vanhus" ei mahtuisi mukaan.
Minulla suurin epäilys on juuri tuo ajan riittävyys sillä pitäisi kuitenkin puskea tämä yksi tutkinto tässä samalla läpi. Toisaalta olen kyllä jo sitäkin miettinyt, että jos valmistuisin vaikka kymmenen vuoden päästä (eli aika monta vuotta aikaa vielä hakeakin) niin minulla olisi silti 20 vuotta eläkeikään joten mikään pakkotavoite ei tuo vuosi 2016 ole. Mutta on kyllä hienoa kuulla, että on muitakin haaveilijoita ja samalla myös tavoittelijoita ja taidanpa joku ilta käydä tarkemmin tuota älyvuotoakin tsekkaamassa.
ap
http://alyvuoto.epione.fi/index.php?topic=14909.0
http://alyvuoto.epione.fi/index.php?topic=14976.0
Tässä näin äkkiseltään pari "vanhemmille" hakijoille tehtyä keskustelua, on siellä niitäkin eikä pelkästään nuoria! :)
Mutta tosiaan, lukusuunnitelmasta on hyvä lähteä. Monilla erityisesti tuo fysiikka on suuri kompastuskivi, jolla erotellaan jyvät akanoista, joten kannattaa siihen eritoten panostaa (kemiaa ja biologiaa kuitenkaan unohtamatta). Jämäkkä laskurutiini on oltava pärjätäkseen kokeessa, joten laske, laske ja vielä kerran laske!! Kannattaa myös katsella vähän esimerkiksi lyhyet matematiikan (tai miksei pitkänkin, jos rahkeet riittää) kursseja, sillä se tukee erityisesti fysiikan opiskelua.
Tsemppiä! Älä myöskään unohda rentoutumista ja säännöllistä liikuntaa ja ruokailua sekä riittävää unensaantia.
Mitä tuohon hulluuteen tulee, eiköhän me kaikki lääkikseen hakevat olla hiukan hulluja, ripaus hulluuttahan tähän tarvitaan, jaksaakseen näin suuren urakan ;) paljon töitä tämä vaatii, mutta niinkuin alussa sanottu, lopussa kiitos seisoo! :)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:32"]
Mahtava tsemppiviesti!! Kiitos siitä! Pahinta on tämä itsensä mollaaminen muka ajatellen, että näin muut ihmiset ajattelisivat jos saisivat haaveistani tietää ;) Jatkan kirjojen omatoimista lukemista ja katsotaan mihin asti pää ja rahkeet riittää, saattaa olla että homma stoppaa kun avaan fysiikan kirjat ensimmäisen kerran... :)
ap
[/quote] mene suorittamaan kemia, fysiikka, biologia lukion iltalinjalle, ei siitä yksin tule mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:26"]
Olenko aivan hullu?? ;) Ikää reilu 30, lapsiakin on (nuorin jo eskarissa) ja opiskelen juuri elämäni toista ammattia toisen asteen koulussa, valmistun lähihoitajaksi parin vuoden päästä. Ja kävin juuri lainaamassa kirjastosta lukion biologian kirjan ajatuksena yrittää lääkikseen tämän tutkinnon jälkeen!
Suunnitelmissa on siis lukea omatoimisesti opintojen lisäksi myös lukion biologian, fysiikan ja kemian kirjat ja hakea "amispohjalta" lääkikseen. Valmennuskurssejakin olen vähän miettinyt, mutta tällä pohjatiedolla sinne voi olla vielä turha mennä. Ehkä vuoden päästä?
Kysymys siis kuuluukin, olenko aivan hullu ja höperö kun edes harkitsen hakemista?? :D Jotenkin tuntuu etten edes itsekään usko mahdollisuuksiini selvitä hengissä pääsykokeista ja täten en ole kertonut asiasta kuin vain miehelleni ja äidilleni. Tsemppitarinoita olisi todella mahtava kuulla, mutta saa minua hulluksikin kutsua ;D
Lääkikseen2016?
[/quote] oletko yo? Ellet niin aika mahdoton tehtävä yksin opiskella
Suosittelen myös iltalukiota. Tsemppiä! T täälläkin yksi lääkt kandi
Juu ilta/aikuislukioon kannattaa mennä. Vaikka et pk-seudulla asu, niin ainakin Eiran aikuislukio järjestää kursseja etänä ja verkkokursseina. Varmasti auttaa motivoimaan kun pitää palautella tehtäviä.
Itse olen 30 v, kahden alle 3 v lapsen äiti. aiempi korkeakoulututkinto on ja käyn töissä täysipäiväisesti. Minullakin haaveena lääkis.. Jos nyt aloitan iltalukemisen (pari tuntia illassa) ja haen 2016. Olen hakenut kerran aikaisemmin v. 2005.
En mieti ikääni (46 v )kun aion lukea vuoden pääsykokeisiin ja yrittää lääkikseen 2016. Sairaanhoitajan ammattitutkinto loppusuoralla ja ehdottomasti olen nyt oikealla alalla. Ennätän tehdä töitä ennen eläköitymistäni ihan kiitettävän määrän vuosia. Tiedän useita samanikäisiä, jotka ovat lähteneet opiskelemaan uutta ammattia kun työuraa takana 20-30 vuotta. Eletään oma elämä juuri siten kuinka sen haluammekin
Kiitos vastauksista. Pitää kysyä paikallisesta lukiosta miten kurssien suorittaminen onnistuisi, tuo tehtävien palautus onkin varmasti kullan arvoista ja motivoivaa. Mietin vaan sitä, että pitääköhän silloin kirjautua lukioon oppilaaksi ja onnistuukohan se kun olen jo yhdessä oppilaitoksessa kirjoilla?
ap
Kuopiossa esim. Muistaakseni kallan lukiossa järjestetään iltalukio opetusta. Ei tartte olla lukion kirjoilla. Voi osallistua vain yksittäisille kursseille.
Minä mietin että olen liian vanha, kun olen 26 ja sairaanhoitaja. Ehken sittenkään kun kerta vanhemmatkin kehtaa hakea. Mutta sentään minulla lukio käytynä, pitäisi kerrata fysiikat ja kemiat. Tsemppiä, kiitos innostuin itsekin ajatuksesta hakea lääkikseen.
Hae ihmeessä! :) Äläkä missään nimessä lannistu jos et pääsekään heti, yrittänyttä ei laiteta. Suuri urakka tulee olemaan, mutta lopussa kiitos seisoo.
Valmennuskurssille kannattaa mennä vasta kun on tarpeeksi pohjatietoja. Ilman niitä et hyödy siitä mitenkään.
Tsemppiä! :)